The Iceman

Kou heeft alleen veel te overbelastend invloed op het immuunsysteem als mensen niet in staat zijn in de kou te ontspannen, die te ernstig vast aan de angst(voor koude) vastklampen, maar zodra je in de kou erin kunt ontspannen dan is het niets aan de hand lijkt mij, dan wordt je juist veel sterker door en je immuunsysteem gaat krachtig beter door functioneren.

En ik voel mij nu ook heel goed, beter dan voordat ik ging douchen.
Quote:
Ik merk wel dat ik meer mentale kracht krijg als ik meer in de kou ben. De kou brengt me in beweging en het is aangenaam als ik me sterk voel


Ik herken het nu :)

Gezondheid,

 
Kou kan je zeker ook zwakker maken als je een slechte lichamelijke conditie hebt of te moe bent. Misschien is ontspannen zijn het juiste woord. Zieke mensen zullen ook wel meer lichamelijke spanning met zich meedragen.

Overdrijf niet als het om kou gaat, want je kunt het ook overschatten door te denken dat je het wel aankunt. Het kan vriend en vijand zijn maar daar kan je alleen zelf achter komen. Eigenlijk geld dit ook voor zoiets als beweging.

Ik krijg er energie van maar te veel beweging put me uit. Ik probeer ook hier een grens in te vinden zodat ik me iedere dag van de week goed voel.

 
Zie hier uitzending over Wim Hof van vandaag.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1387946

Het is volgens Wim Hof ook voor ons mogelijk om binnen 4 dagen de tijd de extreem koude te weerstaan en van -10 graden tot wel -27 graden(!) in slechts korte broek en zonder bovenkleding, dus met blote bovenlichaam en onderbenen en niet even voor paar minuten maar URENLANG met zulke diepvriestemperaturen in de buitenlucht waar ook nog een beetje wind kan staan.

Gezondheid,

 
Heel inspirerende man die Wim Hof. Geen opsmuk of andere interessantdoenerij, maar zuiver en gepassioneerd. Hij had zelf ook in de gaten dat hij op een zijspoor was geraakt door als circusartiest overal op de wereld zijn eigen records keer op keer te breken. Hij ging terug naar de kern en zet zich nu in om het natuurlijk vermogen dat hij heeft ontdekt anderen ook aan te leren. Ik vind het fascinerend. Wat ik ook zo apart vind aan de oefening die hij in de NTR-uitzending voordoet, is dat deze lijnrecht ingaat tegen de ademhalingstechnieken uit allerlei spirituele kringen (buikademhaling door de neus). Je ziet Wim en de man die hij het aanleert gewoon een hele zware borstkasademhaling doen. Heel lomp eigenlijk. Niks langzaam door de neus je buik uitzetten, haha. Gewoon door de mond inademen en door de monduitademen en zo veel zuurstof in het lijf krijgen waardoor je krachtig en energiek wordt.

@Gezondheid

Weet jij waar ik meer kan vinden over de oefeneingen van Wim die hij zijn pupillen aanleert? De ademhalingsoefening in de uitzending is er maar een van stel ik me zo voor. En hoe bevalt het koud douchen? Hoe reageert je lichaam daarop? Zijn er oefeningen die helpen om niet rillerig te worden van het koude water?

Overigens, wat Wim vertelt over dat alle tijdelijke aandacht voor hem en zijn kinderen na de dood van zijn vrouw hem niet heeft geholpen. Ik heb dezelfde ervaring en durf zelfs te zeggen dat de aandacht van anderen een belasting is (geweest). Je moet het zelf doen, want niemand anders doet het voor je. Mensen betuigen hun medeleven en willen je ook nog wel een paar keer uitnodigen voor het eten, maar daar blijft het dan ook bij. Hun leven gaat verder en ik sta nog steeds met lege handen. Wim heeft dat ook begrepen en er vanuit zijn intuitie wat aan gedaan en dat is erg mooi. Hij heeft een verschrikkelijk drama omgezet in iets moois. Wellicht kan ik hiermee ook een stap verder komen, ook al kan ik helemaal niet overzien wat dat precies voor mij betekent.

 
Moondust:

Overzie het niet, maar doe het gewoon. Je heb je een zeer groot verlies of pijn meegemaakt die je liet storten in het wat doet het er allemaal nog toe.

Het leven is aanwezig zijn met je lichaam en met je geest. Je kunt voelen, smaken proeven, zien, horen, geuren herkennen. De wind is er ook want je voelt hem, het water is er ook want je kunt er in zwemmen of drijven. In elke omgeving kun jij de baas zijn door aanwezig te zijn. Laat eens een keer je lichaam de leiding nemen, kijk ernaar zonder bewust te willen ingrijpen.

Lees dit verhaal maar weer eens:

Boogschieten:

Lieh Tze toonde Po Hoen hoe hij met de boog kon schieten. Hij spande haar zo ver hij kon, zette op zijn onderarm een tot de rand gevulde beker en trok af. De ene pijl na de andere trof het doel. Al die tijd stond hij daar als een standbeeld. Po Hoen zei 'Dat schieten is schieten. Maar het is nog geen schieten zonder te schieten.

Stel dat ik met je een hoge berg bestijg, en je op een berg breng aan de rand van een achthonderd voet diepe afgrond, kun je dan nog zo schieten?'

Hij voegde de daad bij het woord, en bracht hem naar een gevaarlijke rots, meer dan achthonderd voet hoog. Ruggelings ging Po Hoen achteruit, tot zijn voetzolen voor twee derde boven de afgrond stonden. Hij maakte een buiging voor Lieh Tze en verzocht hem, zijn voorbeeld te volgen.

Maar Lieh Tze drukte zich tegen de grond, en het zweet droop van zijn hele lichaam. Toen zei Po Hoen: 'Wie werkelijk het uiterste bereikt kan opkijken naar de blauwe hemel, of neerschouwen in de gele oerbron, of zich bewegen naar de verste uithoeken der aarde, zonder dat zijn geest daardoor wordt beinvloed.

Maar jij, met je angst, bent trots op je zekere oog en durft je toch, in gevaar, niet op je zelf verlaten!'

Als ik mijn gedachten leeg maak, en ik wil een stukje papier in een mand gooien, en laat het gaan zonder een opdracht, dan dwarrelt het papiertje alle kanten uit. Maar leeg ik mijn gedachten, en geef zelf de opdracht aan mijn lichaam het papiertje in de mand te gooien, en zie het ook innerlijk dan gaat het papiertje in de mand. Dat wil zeggen Moondust dat je wel altijd zelf nog het laatste woord hebt. En iets kunt voorkomen of doen. Er is de ervaring en het ervaren en het zelf dat ziet dat het het ervaren kan veranderen.

 
Mooie uitzending Gezondheid. Ik had hem nog niet gezien, bedankt!

Ook erg interessant om te horen dat Wim's immuunsysteem aantoonbaar beter werkt door zijn training!

Ik ga er ook mee aan de slag. Ik begin vandaag met koud te douchen.

Vorig jaar een documentaire gezien op tv oost over iemand die midden in de winter in de IJssel van de ene krib naar de andere zwom.

Deze man had het toen ook over een beter immuunsysteem door zijn koude training.

 
Moondust,

Geen idee, ik ben niet bij workshop van Wim Hof geweest. Wellicht dat hier oefeningen van hem in staat, het is een E-book en ja, dat kost iets van 8 euro.

Quote:
En hoe bevalt het koud douchen? Hoe reageert je lichaam daarop? Zijn er oefeningen die helpen om niet rillerig te worden van het koude water?


Dat was in het begin koud natuurlijk en het mag dan ook wel erg koud voelen, maar door ademhaling en focus over mijn lichaam kon ik zo in de kou ontspannen, natuurlijk deed ik dit ook voordat ik ging douchen, ik heb dus wel van te voren op voorbereid door kwartier te mediteren(ademhaling). Zelf doe ik gewoon natuurlijke ademhaling, ik denk daar niet bij veel na, ik observeer mijn ademhaling die ik tot bij mijn buik voel en nu komt het: vooral tijdens het uitademhalen niet meteen weer inademhalen maar ontspan je gewoon, doe dit ook niet al te geforceerd, het is juist op dat moment waarbij je lichaam gemakkelijkst van binnenuit kunt voelen/ontspannen, ik meen dat ik dat ook bij Wim Hof zag, dat je sterkste resultaten kunt boeken door rustig langzaam uit te ademhalen en dat je even als je voor je gevoel bijna leeg uitgeademd hebt waarbij je niet ongemakkelijk bij voelt maar gewoon lekker erbij ontspant, je zo dieper in je lichaam in kan duiken.

En als je dit doet tijdens de confrontatie met de koude, dus als je in plaats van gespannen te raken bij aanraking van de kou, want dat doen meeste mensen he, ontspannen en koud hebben gaan erg moeilijk samen, maar als je juist in de kou ontspant dan heeft dat een geweldige invloed op je immuunsysteem. Vooral de plekken op je lichaam die het koudst aanvoelen, die je liever met alle geweld niet met de koude straal in aanraking wilt laten komen, moet je dat juist doen op het moment van uitademhalen als je longen bijna leeg zijn. Oefen dit trouwens eerst zonder confrontatie met de kou, leer eerst vooral tijdens het uitademhalen je lichaam goed te voelen, vooral op het moment voordat je naar de volgende in ademhaling gaat, let wel dat je hierbij niet ongemakkelijk mag voelen, inderdaad haast je tijdens het uitademhalen niet naar volgende in ademhaling, maar dit kun je best ontspannen doen en dat doe je door je uitademhaling te laten zijn zoals het is, op het moment dat je een klein beetje de neiging hebt om weer in adem te halen, kun je beetje bij beetje proberen zo dieper in je lichaam te gaan voordat je inademt.

Koud douchen doet wel goed met mij, ik heb dan het gevoel dat ik echt sterker van door word en voel dan ook veel beter achteraf.

Zoals Wim Hof zelf al zei:
Quote:
Koude is genadeloos: hard, maar rechtvaardig. Het laat je zien wie en wat je bent, waarna je je kunt gaan ontwikkelen.


En aangezien onze krijgersinstinct zo verschrikkelijk onderdrukt is door de verziekte maatschappij, lijkt mij dit een geweldige manier om je krijgersinstinct te aanwakkeren.

Gezondheid,

 
Misschien ga ik dit ook nog wel eens doen deze winter. Als het nog winter wordt tenminste...

 
Quote:
Misschien ga ik dit ook nog wel eens doen deze winter. Als het nog winter wordt tenminste...


Ik denk dat het wel goed is om niet met je hoofd onder water te gaan. Tenzij je zoals Wim

Hof extreem getraind bent. Je darmen vinden dat anders een paar uur later niet leuk.

 
De eerste steenkoude douche zit erop. Ik ben meteen met alleen maar koud water begonnen en heb er een paar minuten onder gestaan. Viel niet mee in het begin maar na een tijdje goed te doen! Nu een heerlijk gevoel.

 
Ik heb alle filmpjes van Wim en Helena die hierboven zijn genoemd gezien, maar ik mis nog steeds een duidelijk uitleg hoe die ademhaling nu precies gaat. Heb ik nou wat gemist of....?

 
Vanochtend koud gedouchet, maar ben wel heel voorzichtig begonnen. Eerst mijn rechter been, toen mijn linker, linker arm, rechter arm.....allemaal een minuut of 2. En daarna mijn voorkant en het hoofd, maar bij die laatste hield ik het maar een seconde of 5 vol alvorens weer even terug te trekken uit de koude straal. Na afloop was mijn huid duidelijk rooig en dus beter doorbloed. Ik had wat stuiptrekkingen van enkele spieren (verlies aan controle) bij het afdrogen, maar dat was binnen een minuutje voorbij. Het klappertanden duurde iets langer, maar was in 3-4 minuten ook weg. De huid voelt wel heel raar aan. Aan de ene kant is deze door de koude wat gevoellozer, maar aan de andere kant voel je dat de huid enorm actief is. Alles prikkelt.

Al met al viel het me niet tegen. Het is in ieder geval een goede manier om wakker te worden. Morgen weer proberen nog wat verder te gaan. Doel is uiteindelijk om vlot onder een steenkoude douche te stappen en daar ontspannen een paar minuten te blijven staan. Maar ik bouw het geleidelijk op, want het is echt wel heftig.

 
Mijn man heeft eens een jaar lang elke dag in ons zwembad gezwommen. In de zomer begonnen en gewoon volgehouden, elke dag er in. Ik heb er nog fotos van dat hij eerst een dikke laag ijs moest weghakken voor hij er in kon. Hij zegt dat als je het opbouwt het geen probleem is. Hij ademt slecht, hij heeft altijd een verstopte neus. Hij heeft het wel nooit koud, altijd te warm.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.431
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan