The Iceman

Vandaag heb ik in de Rijn gezwommen. Eerst tot mijn knieen er in en toen had ik even geen gevoel meer in mijn tenen en ben snel weer uit gelopen, maar later voelde het aangenaam.

Ik douche al heel lang niet meer onder een warme douchestraal en ik kan ook beter tegen de kou. Ik denk dat het lichaam went aan warmte en dat is niet zo maar weer af te leren.

Soms heb ik van die dagen dat ik me zwakker voel en dan moet ik dus absoluut niet het koude water in gaan, want dan gaat me weerstand juist verder naar beneden. Alleen als ik me 100% voel ga ik de kou in.

Ook ben ik niet meer bewust met mediteren bezig maar het mediteren gaat van zelf. Het mediteren zit gewoon van nature in ons mensen als we rustig zijn en rustig blijven ademhalen. Ik zing meestal wat spontaans en dan mediteer ik al zonder er aan te denken. De concentratie wordt dan hoger en de afleidingen zijn weg.

 
Het is januari maar toch heb ik zo straks buiten gezeten in de zon, terwijl het maar 3 of 4 graden was. Dit zijn nou leuke voordelen als je kou-resistentie toeneemt.

En als je veel meer kou-ervaring hebt, dan kan je dit ook als het buiten -10 graden vriest.

Gezondheid,

 
Ik heb in het zonnetje gezeten achter mijn ruiten. ;-) Wel koud afgedoucht vandaag. De eerst 30 seconden zijn hel, maar daarna begint het te wennen en kan ik meer ontspannen en hoef niet meer zo naar lucht happen.

Als ik naar buiten ga doe ik nu niet zo snel meer handschoenen aan of een dikke jas. Allemaal kleine dingen die meehelpen om de koude meer toe te laten.

 
Hoe vergaat het koud (af)douchen jullie? Ik douche maar eens in de 2-3 dagen, maar ik merk al wel dat het koude afdouchen sneller went. het kost telkens minder tijd om te kunnen ontspannen in de koude straal. Ik ben echter nog niet naar geheel koud gegaan.

Ook ben ik benieuwd wat jullie na het koud (af)douchen ervaren. Ik heb weleens verhalen gehoord dat je dan helemaal warm wordt, maar daar merk ik niets van. De huid tintelt wel, je voelt dat de huid werkt, maar echt warm wordt ik er niet door. Ik heb het absoluut niet koud na het koud afdouchen (ook geen klappertanden oid), maar dat ik erna warm opgloei kan ik niet zeggen.

 
Ik ga soms de rijn in en het is best aangenaam. Alleen als ik er uit kom dan lijkt het of dat je huid verbrand is. Het gloeit dan enorm.

Helemaal koud douche is geen probleem. Eerst iets lauw en dan over op koud.

Mentaal wordt je er erg sterk van en het geeft een kick.

 
De rivier de Rijn? Als het dan lijkt alsof je huid verbrand is, komt dat dan niet door de vervuiling van het water?

Mike

 
Grappig. Het is misschien geen aanrader als het om schoon water gaat.

Toch vind ik het aangenaam om even de rivier in te gaan.

Het is helemaal niet koud als je weerbaarder bent tegen omstandigheden. Misschien is dat gekomen door meditatie, maar dat weet ik niet.

Ik heb het echt gloeiend heet als ik er uit kom. Daarna ga ik lopen om het niet koud te krijgen want, de kou voel je later pas in je lichaam opkomen als je stil blijft staan.

Ik heb eens gelezen dat je je beter kunt warmen door je goed te kleden i.p.v. de kachel hoger te zetten.

Ik douche niet meer normaal warm en liever ga ik niet dicht bij kachels staan, want als je een week warm doucht dan raak je daar aan gewend en dan is koude weer niks.

 
Echt gezond lijkt me de rivier de Rijn niet om in te zwemmen, tenzij je in Zwitserland woont. De speldenprikjes die je voelt na een koude duik ken ik wel van de sauna, naja de duik in het water erna natuurlijk.

Ik spoel me ook al een aantal dagen koud af en vind dit in de winter wel handig, omdat ik dan geen last heb van de kou als ik uit de douche kom en naar de koude slaapkamer moet.

 
Ik douche s 'avonds meteen koud, dus niet eerst warm. Ik voel mij daarna heel goed, niet koud of rillerig in ieder geval maar ook geen (extreem)gevoel van warmte. Vrij snel erna ben ik weer warm, ik voel wel meer energie. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Zoals je je van een warme douche soms zo loom kan gaan voelen voelt dit dus precies andersom.

Ik wil deze week ook gaan beginnen met die ademhalingsoefeningen die Wim beschrijft op zijn website.

Over een paar weken ben ik dan wel klaar voor het ijsbad denk ik! :wink:

 
Nou, nu nog niet hoor maar ik doe mijn best! :mrgreen:

Pas als je 10 min tot aan je nek in een ijsbad kan zitten ben je een echte bikkel.

 
Hoe lang sta je dan onder de koude douche? En wanneer je de klodders magnesium afspoelt voor het slapen dan gebruik je wel warm water neem in aan, want anders ben je weer helemaal fris.

 
Je spoelt geen klodders magnesium eraf hoor want dan zou het nog helemaal niet ingetrokken zijn. Het witte residu spoel je eraf. Ik doe dat koud douchen en magnesium wel vaak s'avonds. Van die koude douche word je wel even wakker maar de magnesium zorgt voor ontspanning dus ik slaap dan toch heel goed.

Ik sta nog niet zo heel lang onder de douche moet ik bekennen. Een minuut of 3 a 4, maar het lijkt veel langer!

Ga ik ook langzaam opvoeren.

 
Hallo ik kijk nu naar eenvandaag over wim hofman. Iedereen is er erg enthousiast over maar ik wil toch een kanttekening plaatsen. Volgens de onderzoekers word door de techniek van wim je adrenaline enorm verhoogd omdat het lichaam een kortstondige stress prikkel krijgt. Is dit nu juist niet heel slecht voor mensen met bijnieruitputting?

 
Paika,14, zou het niet zo kunnen zijn dat je met die meditatie daarna je adrenaline weer terug kunt brengen? Als je het de ene kant op kunt controleren dan zou je het ook andersom moeten kunnen en dus ook weer de juiste hormonen aanmaken die je lichaam terug in balans brengen. Als dat zo is dan hoeft het dus niets uit te maken. Of haal je misschien ergens anders energie vandaan, van buiten jezelf, zoals bij tai chi.

 
Erg interessant die kracht, ik zag ook een filmpje over levitatie, deze lijkt bijzonder echt! Wat denken jullie?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.163
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan