The Iceman

Ik denk dat als mensen uit hele warme of koude landen geboren zijn, bijvoorbeeld uit Finland, Canada, Siberië, India, Thailand of in Brazilië, hun lichamen al vanaf hun geboorte al heel snel en gemakkelijk aan de temperaturen in dat land zal aanpassen. Een iemand uit Finland zou veel beter tegen de kou kunnen dan iemand uit India, ik meen wel eens gelezen te hebben dat mensen daar wel eens door de kou omgekomen zijn toen in India maar 2 graden was, maar een iemand uit Siberische koustreken zou -10 graden vorst helemaal niet eens al erg koud ervaren, zelfs als die niet goed gekleed is.

Gezondheid,

 
Vasten kan ervoor zorgen dat de ademhaling tot wel 2x zo rustig en langzaam wordt. Dit betekent minder CO2 uitademen en veeeeeeel meer zuurstof in de cellen. Ook zorgt CO2 ervoor dat de bloedvaten lekker wijd blijven zodat de doorstroming maximaal is.

Op deze manier kun je inderdaad een stuk beter tegen de kou.

 
Wat interesant! dat wist ik helemaal niet..had al wel het idee dat ik beter uitrust en slaap op een "legere" maag..{niet te leeg anders wordt ik weer wakker van de trek}

Maar nu snap ik dat dat waarschijnlijk dan door de ademhaling komt.

 
Ja, ik ben er ook van overtuigd dat hij heel erg veel bereikt door zijn ademhaling. Zo zegt hij dat hij zonder probelemen met gemak 6 en een halve minuut(!!!) zijn adem in kan houden.

Ook Buteyko kwam al tot deze conclusie.

Uit het boek "leef gezond, adem rustig":

Wat gebeurt er als de ademhaling minder dan de norm wordt?

De vraag rijst wat er zal gebeuren, als men verder blijft trainen en de controle pauze tot 90,120 of 180 seconden stijgt. Het is gebleken dat er niets verkeerd gaat.

Als het koolzuurgas in onze longblaasjes tot 6.8 a 7% stijgt, ontwikkelen zich bij de mens een bijzonder uithoudingsvermogen en een bijzondere weerstand tegen honger, KOU, HITTE, giffen en verhoogde kernstraling.

Bij warmbloedige dieren die een winterslaap houden stijgt het koolzuurgehalte in het bloed tot 9%. Het is bekend, dat zelfs een dodelijke dosis kernstraling voor hen in deze toestand niet schadelijk is.

Wim Hof bevestigt dit verhaal, want ook al kan hij extreme kou doorstaan, met hetzelfde gemak rent hij een marathon door de hete woestijn

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...e-Iceman-blijft-ook-cool-in-de-woestijn.dhtml

 
Ik was iedere ochtend mijn gezicht met koud water en het voelt lekker aan. Ik moet zeggen dat ik daar een paar jaar terug niet aan moest denken, maar nu is het een gewoonte. Misschien wil ik ook wel de koude douche gaan proberen.

Gaat je lichaamstemperatuur over het algemeen omhoog als je veel buiten bent in de kou?

Sommige zeggen dat je juist door een warm bad de lichaamstemperatuur omhoog brengt.

Wim Hofs zegt dat de koude douche zorgt voor een stress reactie waardoor je imuumstysteem sterker wordt. Je leert denk ik omgaan met de stress. Je weet dat het komt en je lichaam past zich aan.

Door controle te hebben over de ademhaling kun je veel meer aan. Ik mediteer zelf en merk het verschil. Stress situatie kun je hiermee de baas zijn. Je kunt de stres dus opvangen door geestelijkecontrole en door ademhalingscontrole.



 
Quote:
Misschien wil ik ook wel de koude douche gaan proberen.


Doen! Is echt even wennen,maar ik begin het eigenlijk best lekker te vinden. Ik doe het nu al een paar weekjes elke dag. Is ook erg gezond voor je ademhaling.

 
Quote:
Als het koolzuurgas in onze longblaasjes tot 6.8 a 7% stijgt, ontwikkelen zich bij de mens een bijzonder uithoudingsvermogen en een bijzondere weerstand tegen honger, KOU, HITTE, giffen en verhoogde kernstraling.



Bijzonder interessant!

Wat zou er voor gezorgd hebben dat we dit losgelaten hebben? Weston Price zag dat de gezonde volkeren ook een bijzondere weerstand hadden, dus ? die zullen ook langzamer geademd hebben.

 
Quote:
dus ? die zullen ook langzamer geademd hebben.


Zeker weten! Niet alleen natuurvolkeren, maar de "gewone" mens ademde in 1940 al meer dan 2x zo weinig als de gemiddelde mens nu!

De volkeren diePrice bestudeerde haalden zeer waarschijnlijk nog veel minder adem.

 
Ik heb het idee dat de traditionele volkeren waar Mike het over had, er inderdaad niet zo mee in het hoofd zitten.

Wij denken in opties, in mogelijkheden, in gemis en in eigen belang. Ego denken dus en dat is niet bevorderend voor je schildklier.

Die mensen zijn ook spiritueel verder ontwikkeld, staan meer in contact met de natuur en absorberen veranderingen. Bruce Lee zei dat ook, om te zijn als water en om te gaan met veranderingen zodat je 1 geheel wordt, in plaats van anti. Anti kost energie, gaat in je hoofd zitten en blokkeert werkelijk alles: stress.

Ik ga me hier nog verder in verdiepen. Ik ga even kijken wie die Wim Hof is en vergelijkbare situaties.

 
Ik heb deze week mijn lichaam rustig laten wennen aan koud water. Vandaag vond ik het tijd om er onder te gaan staan. Eigenlijk voelde ik stilte in mijn lichaam zoals ik dat voel bij meditatie en het koude water stelde niks voor. Alleen als je de onder de douche vandaan komt is het pas koud. Nu is het de kunst om de warme douche te meiden anders raak ik weer te veel gewend aan die warmte.

Ik denk dat een warme douche ook een soort van verslavingseffect kan geven.

 
Charade,

En je kan ook visualiseren. Visualiseren dat er lichtenergie door je heen gaat en dat het licht jou warm houdt, of visualiseer gewoon iets heets, gewoon beetje fantasie gebruiken en wees creatief. Visualisatie werkt erg krachtig door op je autonoom zenuwstelsel en je immuunsysteem. Wim Hof maakt zelf ook gebruik van zijn voorstellingsvermogen(visualisaties).

Gezondheid,

 
hoe weet je of iets visualisatie is of een echte kracht. Van sommige dingen krijg ik echt energie en je verlangt er steeds weer naar. Soms is onzichtbare kracht wonderbaarlijk.

Vaak voel ik het bij mijn handen ze beginnen te tintelen als ik ergens energie van ontvang. Het gaat soms automatisch net als een geluksmoment. Misschien is het wel het geluk dat me de energie geeft en is het placebo en ben ik zelf degen die die energie aanmaakt. Maar zo kan je ook denken dat we in een illusie leven maar ik ervaar het toch allemaal.

 
Leuk experiment om de warme douche te gaan vervangen door een koude douche. Is veel natuurlijker, scheelt energiekosten, je "hardt" jezelf en ben als gevolg van het voornoemde weer een stukje meer onafhankelijk. Is het handig om de warmte bij elke douchebeurt te verlagen of direct naar de koudestand te gaan?

 
Ik heb een vraag over zijn ademhaling:

Begrijp ik goed dat het dus gunstig is om je ademhaling zo te trainen dat de adempauze tussen twee ademhalingen zo lang mogelijk is omdat dan het percentage koolzuurgas in onze long blaasjes stijgt?

 
Quote:
hoe weet je of iets visualisatie is of een echte kracht


Ok, om daar achter te komen. Van ervaring leer je het best.

Lig op bed, yogamatje of waar dan ook om je goed te ontspannen. Focus eerst op je ademhaling, volg je ademhaling in je buik en blijf dat enkele minuten zo doen, tegelijkertijd moet je proberen zoveel mogelijk delen van je lichaam van BINNENUIT te voelen, hoe beter je dat kan, des te meer gaan je handen en voeten tintelen en ook worden ze warm. De stap daarna is je voorstellingsvermogen gebruiken. Zie voor je hoe het zou zijn als je helemaal in de spagaat(of de split) kan zitten, niet alleen zien, maar vergeet niet dat je vijf zintuigen hebt, voel hoe het is om ontspannen en relaxed in de spagaat(split) te zitten.

Je gaat de sensaties dan ook echt voelen in je benen en je wordt ook echt leniger van.

Zo is het ook als je even tijdje onder de koude douche staat en je gaat dan iets warms gaat visualiseren waarbij je tegelijkertijd ook erg warm bij voelt, je voelt dan ook echt dat je minder koud hebt.

Gezondheid,

 
Moondust, ik zou zeker beginnen in de zomer, want je hebt geen echte koude douche gehad tot je in de winter een koude douche hebt genomen. Voordeel is dat je het daarna lekker warm hebt en ik denk dat je ook veeeel sneller klaar bent met douchen, spaart enorm veel water. :p

 
Eerste je zelf laten wennen aan koud water. Bijvoorbeeld door iedere dag je gezicht wassen met koud water. De eerste week heb ik me eerst met me handen gewassen en ben er niet helemaal onder gaan staan.

Toen ik er klaar voor was en me lichaam was er een beetje aan gewend ben ik eronder gaan staan. Ik laat me zelf even niet meer wennen aan warm water, want het is moeilijk om terug te gaan naar wat kouder.

 
Ik ben ook sinds een aantal weken koud aan het douchen. Ik vind het best lekker en nu nog prima te doen. In de winter zal het wat moeilijker worden, maar ik ben wel van plan om het vol te houden.

Begin gewoon met 1 arm, daarna de andere, dan naar de benen etc. Na een paar keer kon ik zonder problemen heel relaxed onder de koude douche.

Ook erg goed voor je ademhaling trouwens.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan