superfoods

Dirtsa

New member
De chlorella poeder is bijna op en wil nieuwe bestellin doen. Nu zag ik dat er ook de blauw-groene alg is.. heeft deze nog specifieke eigenschappen die chlorella niet heeft? is deze beter dan chlorella?

Ik heb ook spirulina poeder staan..

 
Ik heb dat nooit echt goed begrepen. Chlorella en spirulina worden ook vaak blauwgroene algen genoemd, maar als men het heeft over 'blauwgroene algen' dan ineens wordt het heel duur, zoals bijv. het product E3 Live. Ongetwijfeld zal het beter zijn, maar waarom moet het toch allemaal zo duur zijn? Volgens mij ben je beter af met spirulina. De chlorella ken je nu al, dus nu op naar de spirulina. Via Ron Fonteine is deze betaalbaar in poedervorm te verkrijgen.

Mike

 
Nóg zo'n superfood: chia zaad!

Je kunt het droge zaad gebruiken, of je mengt 2 eetlepels zaad in 250 ml water. Bewaren in de koelkast. Er ontstaat een soort kikkerdril :D wat je door smoothies, of saladedressings kunt gebruiken. Soms neem ik gewoon zo een eetlepel. Bij gebruik van 2 eetlepels per persoon per dag doet één persoon ongeveer een week met dit mengseltje.

Mij helpt 't energie geven als ik even een dip ervaar die ik niet wil hebben op dat moment, het voedt ook behoorlijk is mijn ervaring.

 
Heeft spirulina ook zo'n ontgiftende werking als chlorella? Hoe kun deze 2 het beste gebruiken? Ik ga er vanuit niet tesamen maar wat zou een goede periode zijn van elk?

 
Spirulina valt mij mij super, maar als ik chlorella gebruik dan blijf ik maar moe. Ik ben er dus weer mee gestopt. Hoe is dat bij jullie?

Wat ik ook super ontgifters vind zijn MSM en alpha liponzuur. Wil je meer greens dan verkoopt Ron een mooie Green mix van Tarwegras/Gerstegras/Kamutgras, zeker een aanrader.

 
Hoi Healthylife,

Chlorella: dat je moe wordt kan zoiets zijn als een herxheimerreactie: dus dat gifstoffen vrijkomen en daar word je dan moe van.

Kan dus eigenlijk ook heel positief zijn: maar goed, dan moet je wel rustig aan doen.

Volgens Rapunzel kun je alleen geen chlorella gebruiken als je een lekke darm hebt, zoals ik.

Ik kan er nog niet aan.

 
Wat n verschil toch, ik vlieg nog meer vooruit door chlorella, de allereerste keer dat ik 2 pillen op had wist niet wat me overkwam. Op zondag en in now time stond mijn hele woonkamer overhoop, aanval van werkwoede, hahaha.

Zit nu dan op de spirulina, daar voel ik niets zo veel van.

Maar samen nemen is niet verstandig denk ik?

 
Quote:
Chlorella: dat je moe wordt kan zoiets zijn als een herxheimerreactie: dus dat gifstoffen vrijkomen en daar word je dan moe van.

Kan dus eigenlijk ook heel positief zijn: maar goed, dan moet je wel rustig aan doen.

Volgens Rapunzel kun je alleen geen chlorella gebruiken als je een lekke darm hebt, zoals ik.


Ik heb de chlorella nu bijna een maand gebruikt en blijf maar moe, dus ben er vandaag voor het eerst weer mee gestopt. Dat chlorella niet goed valt bij lekkende darm zou goed kunnen kloppen, hoe zit dat precies in elkaar? Ben druk bezig melkproducten en granen te vermijden zodat de darmen weer kunnen herstellen.

 
Je moet wel koriander erbij gebruiken om de gifstoffen af te voeren.

Chlorella maakt ze los als ik het goed heb..

 
Quote:
Dat chlorella niet goed valt bij lekkende darm zou goed kunnen kloppen, hoe zit dat precies in elkaar? Ben druk bezig melkproducten en granen te vermijden zodat de darmen weer kunnen herstellen.


Zonder het te weten leg je een correct verband. Je vermijdt melkproducten en granen vanwege de te grote eiwitmoleculen in caseine en gluten, die jij niet goed kunt verteren. Mensen die problemen hebben met chlorella kunnen de eiwitten in chlorella evenmin verteren en voor hen is spirulina vaak een beter alternatief (kleinere eiwitten). Je slechte eiwitvertering komt door te weinig maagzuur en mogelijk inderdaad ook een lekkende darm. Ben jij nogal stressgevoelig? Ik vermoed nl. dat je zwakke bijnieren hebt.

Mike

 
Quote:
Maar samen nemen is niet verstandig denk ik?


Ik weet niet of dit voor iedereen geldt, maar ik denk dat veel mensen gerust chlorella en spirulina door elkaar kunnen gebruiken.

 
Quote:
Zonder het te weten leg je een correct verband. Je vermijdt melkproducten en granen vanwege de te grote eiwitmoleculen in caseine en gluten, die jij niet goed kunt verteren. Mensen die problemen hebben met chlorella kunnen de eiwitten in chlorella evenmin verteren en voor hen is spirulina vaak een beter alternatief (kleinere eiwitten). Je slechte eiwitvertering komt door te weinig maagzuur en mogelijk inderdaad ook een lekkende darm. Ben jij nogal stressgevoelig? Ik vermoed nl. dat je zwakke bijnieren hebt.


Interessant. Ik ben zeker stress gevoelig. De vraag is dan, hoe krijg je weer meer maagzuur?

 
Hoe krijg je meer maagzuur:
Quote:
Wist je dat zout de ENIGE voedselbron is om ons maagzuur direct mee aan te vullen? Zoals je welicht weet is de dominante mineraalcombinatie in alle zout natriumchloride. Dit valt uiteen in je lichaam in natrium en chloride. De natrium gaat naar je bijnieren, die daar heel erg blij mee zijn. De chloride naar je maagzuur, wat hydrochloride is, vloeibare chloor dus. Het helpt dus juist om meer maagzuur te creeren! Denk ook aan natriumrijke planten, zoals selderij, dat zelfs naar zout is vernoemd (selderij).

Er zijn ook indirecte voedselbronnen om meer maagzuur op te wekken. De consumptie van zwarte peper geeft een signaal af naar de maag om meer maagzuur te produceren. Het eten of drinken van zuren (zuur fruit, azijn, fermentatieproducten) zet het lichaam ook aan tot de productie van meer maagzuur. Verder schijnt het dat het drinken van natriumbicarbonaat ook een signaal is tot de aanmaak van meer maagzuur:

http://blog.imva.info/medicine/alkalinity-ph

Of dit klopt weet ik niet, maar het klinkt logisch. De alvleesklier produceert zelf natriumbicarbonaat om het maagzuur te neutraliseren en de juiste pH te creeren voor spijsverteringsenzymen. Mogelijk zet je het lichaam aan door consumptie van natriumbicarbonaat tot de productie van meer maagzuur, zoals de auteur van dit stuk beweert.

Mike


 
Ik zag laatst in het boek Nourishing Traditions dat Amalaki poeder een goede bron is van vitamine C.

Ik heb even gezocht en het is te verkrijgen via een webwinkel. Het is ook echt spotgoedkoop! Heeft iemand hier ervaring mee?

A word on Supplements.

After many years and much money, I have decided supplements are worth more to their marketers than they are to the human body. Superfoods are the best way to supplement the diet and as long as your digestion is working and you eat organic and don’t damage your body with non-foods such as modern soy products, sugar , refined grains and caffeine, they are all you should need. Some superfoods are:

•Cod Liver Oil

•Acerola powder and Amalaki powder (High vitamin C whole foods)

•Azomite Mineral Powder (for minerals)

•Bee Pollen

•Spirulina (not for B12 though)

•Evening Primrose Oil

•Glandular or organ extracts

•Kelp

•Noni juice

http://editor.nourishedmagazine.com.au/articles/pregnancy-nutrition-for-making-strong-healthy-babies

 
Ik heb verschillende periodes van maanden nonisap gedronken. Het smaakt zuur/wrang of zo. Ik heb het met stevia drinkbaar voor mezelf gemaakt. Mijn meditatieleraren zijn er bijzonder positief over. Het schijnt op cellulair niveau dingen te doen die heel heilzaam voor je zijn, vooral in combinatie met meditatie. Sommige cursisten merken heel veel van de nonisap, maar ik zelf niet zo zeer. Ik merk sowieso niet zo gauw of een superfood veel baat bij me heeft.

 
Quote:
Ik merk sowieso niet zo gauw of een superfood veel baat bij me heeft.


Ik heb dat ook, wat ik ook eet of drink, ik merk eigenlijk nagenoeg geen verschil, of het nou heel veel (goed) vet is, zoals de laatste maanden sinds ik dit forum heb ontdekt, of light en bijna vegetarisch, of veel suiker..........

Alleen heb ik met dit vette voedsel nog maar heel weinig honger, en dat voelt heel goed. Los van het feit dat ik nog steeds m'n geluk niet op kan dat ik nu zomaar een halve kom slagroom kan leegeten, dikke lagen kaas en roomboter kan nuttigen, en zonder zorgen grote kaasomeletten kan eten :D

Mijn lichaam is een soort allesbrander, maar of dat zo positief is weet ik niet, sommigen van jullie hebben lichamen die direct -positief of negatief- reageren op wat je eet. Het grote voordeel daarvan is dat je ook wéét wat goed en wat slecht voor je is. Want ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat je op de langere termijn niet straffeloos alles in je mond kunt steken. Vandaar dat ik toch heel selectief ben geworden in wat ik eet en dat dat WAPF-proof moet zijn geloof ik inmiddels wel.

Want gezond zijn is mooi, maar gezond blijven is beter :wink:

Ik denk er trouwens (nog steeds) over spirulina en chlorella te gaan gebruiken. Maar omdat ik een beetje onzeker ben wat en hoe en hoeveel, en omdat Ron Fonteine allerlei soorten op z'n site heeft staan ben ik nog niet tot actie over gegaan. Kan iemand me een advies geven welke soorten het beste te nemen en in welke dagelijkse hoeveelheden?

 
@ Enjoy

Merk jij dan echt helemáál niks? Als ik friet of groenteloos fastfood eet voel ik me echt niet fijn daarna, terwijl een wit broodje kebab (E621) met groente zo slecht niet voelt. Als ik veel vette deegproducten eet (sauzijnenbroodje, appelflap, oliebollen) krijg ik een zwaar gevoel, maar een quiche kan ik goed hebben. Als ik heel veel brood eet voelt het in mijn maag ook niet zo fijn, maar als ik er een salade bij eet is het geen probleem. Van suiker krijg ik een branderig gevoel in mijn buik, maar een zoete saus bij een wokgerecht geeft weinig last. Van te vet eten kan/kon ik wel eens misselijk worden, maar dan alleen als ik er te weinig (rauwe) groente bij eet. In de regel heb ik gemerkt dat het belangrijk voor me is om bij zowat alles groente te eten. Dan kan ik gerust veel friet/vlees/vet/deegwaren/brood/suiker aan zonder dat ik me ongemakkelijk ga voelen. Als ik toch ooit eens wat gegeten heb wat niet lekker valt, dan ga ik gauw genoeg groente eten. Ook eet ik als het even kan preventief groente voordat ik een stukje gebak ga verorberen als er ergens getrakteerd wordt op iets wat ik ook echt lekker vind. Vooral rauwe groente zou ik toch niet graag in mijn dieet missen.

 
Veel rauw geeft juist probemen bij mij, jammer genoeg. Wat je al dan niet verdraagt, ligt aan de ernst van de schade van de darmen en maag, denk ik.

 
Zachte sla gaat redelijk goed, komkommer iets minder. Ik snij het heel fijn en kauw goed, dat scheelt wel.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan