superfoods

Quote:
Dennis schreef:

@ Enjoy

Merk jij dan echt helemáál niks?


Dennis, misschien zou ik ook last krijgen van voedsel dat jij beschrijft. Maar de laatste bijna 30 jaar (vanaf m'n 18de) heb ik door m'n anorexia slechts zeer beperkt vet en suiker gegeten, dus sausijzenbroodjes, appelflappen of oliebollen kent mijn lichaam niet (meer), quiche ook niet, noch friet of taart of andere zoetigheid, alleen soms een klein stukje of hapje. Wat dat betreft was ik vreselijk gedisciplineerd. Alleen de laatste jaren was ik een stuk losser, sowieso in "normaal" voor wat doorgaat als gezond eten, en wat ik écht heel lekker vond, zoals pure chocolade, zelfgemaakte appeltaart, kersenvlaai (zonder slagroom), dat at ik met mate. Maar verder zo mager mogelijk met veel groente en fruit en een afgemeten aantal plakjes kaas op brood. Een dusdanig eetpatroon dat ik net geen honger meer had, maar ook geen te vol gevoel. We hadden het elders over croissants........ik kan me niet meer herinneren wanneer ik die gegeten heb, zal ook wel 30 jaar geleden zijn, en het idee er misschien binnenkort één met roomboter te gaan eten is heel vreemd en onwerkelijk voor mij, ik word er bijna een beetje zenuwachtig van, maar ook opgewonden en enthousiast. Ja, dat zal voor de meeste van jullie gek klinken :wink:

Waar ik eigenlijk op doelde was het nemen van bijvoorbeeld supplementen, ik merk nooit een instant effect. Natuurlijk zal ook ik ziek worden als ik langere tijd een bepaald vitamine of mineraal tekort kom, of als ik er teveel van binnenkrijg, maar mijn lichaam geeft daar blijkbaar pas na langere tijd een signaal van af.

Dia is al jaren een mailvriendin van me, door haar ben ik op dit forum gekomen. Heel vaak is ze enthousiast over iets, bijvoorbeeld water met magnesium, of de sole, waar ze naar eigen zeggen enorm veel energie van krijgt. Vol verwachting doe ik haar dan na, maar ik merk niks :( . Wat betreft de sole ben ik er los van dat wel van overtuigd dat het een waardevol "supplement" is, dus ik blijf dat trouw twee keer per dag innemen. Maar blijkbaar zijn sommige lichamen veel gevoeliger voor wat ze binnenkrijgen dan andere. Met alle voor- en nadelen zoals ik die eerder omschreef van dien.

Het enige waar ik écht veel energie van krijg is voldoende slaap, maar dat is in deze drukke wereld een stuk moeilijker tot je te nemen dan een paar theelepels sole of wat druppels H2O2 :wink:

 
Haha, leuk en interessant verhaal Enjoy. Bijna ongelofelijk dat je 30 JAAR (!!) anorexia hebt volgehouden. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Van de andere kant ben ik ook haast 30 jaar suikerverslaafd geweest, dus snoepen heb ik genoeg gedaan, zeker vanaf mijn pubertijd. Ja wat kunnen we onszelf toch rare dingen aandoen. Ik heb een collega die iedere dag minstens 1x buikpijn of misselijkheid heeft als ik met haar samenwerk. Dit gebeurt altijd na het snoepen of eten van ongezonde 'voeding' of na het drinken van te veel koffie of energydrinks. Ik wijs haar er wel eens op, maar toch blijft ze er mee bezig, dag in dag uit! Zo zijn er zo veel mensen die in de ban van hun verslaving of obsessie hun lichaam aan het verpesten zijn en er zelfs ook daadwerkelijk last van hebben. En ze lijken er maar niet mee te willen stoppen... fascinerend!

 
Zelf slik ik al nu ruim een jaar Chlorella en Spirulina samen met mijn ouders. Het is opvallend dat als je info gaat zoeken over deze algen dat je dan leest dat mensen chlorella niet goed aan zouden kunnen maar mijn ervaring is juist dat de spirulina dit effect heeft op mensen. Ik heb juist vaak dat mensen met de spirulina stoppen omdat ze veel te aangejaagd voelen...

het is dan ook zeker afhankelijk van de persoon wat hij of zij kan nemen.

Over het algemeen merk ik wel dat vaak jonge mensen (onder de 40) de algen beter aan kunnen dan van de leeftijd daar boven... dat is mijn ervaring in de praktijk. Verders heb ik op 20 gram spirulina per dag gezeten en 15 gram chlorella per dag. Voor een aantal maanden heb ik dit vol gehouden, daarna terug naar 10 gram beide per dag, toen weer terug naar 7 gram beide per dag en nu zit ik inmiddels al ruim een maand op 3 gram per dag elk. Waarschijnlijk wanneer ik weer naar de sportschool ga, ga ik ook weer wat meer spirulina nemen en wanneer ik weet dat ik een lange avond/nacht heb dan neem ik altijd 2-3 gram extra spirulina.... dan weet ik zeker dat ik vol energie heb....

Verder is chlorella en spirulina juist prima in combinatie te nemen.... ze vullen elkaar perfect aan!

Ik neem nu al zeker een half jaar de algen van Now Foods, daarvoor was het van spiruella.nl.

 
Caveman ik weet niet beter of er zit ijzer in chlorella en spirulina, vandaar dat ik dacht dat dit samen een beetje veel van het goede was. Mannen hebben misschien meer nodig dan vrouwen maar volgens mij is dit samen (en alleen al in chorella al veel) dan toch oppassen.

 
@Aagje

Ja dit klopt wel inderdaad maar als je 3 gram neemt zit er 1.5 mg ijzer en met de chlorella op 6 mg, dat is bij elkaar net aan 40% van de ADH. Maar we eten hier ook genoeg vlees en andere gezonde voeding dus misschien kan het te veel zijn inderdaad. Daarom zit ik inmiddels op beide 3 gram, het is een extra, ik ga uit van mijn voeding.

 
Quote:
Dennis schreef:

Bijna ongelofelijk dat je 30 JAAR (!!) anorexia hebt volgehouden.


Zelf wil ik het de laatste 10 à 15 jaar niet echt meer anorexia noemen, ik heb sinds die tijd een voor mij normaal gewicht (al is het aan de slanke kant voor bijvoorbeeld Mike), ik wilde niet meer magerder worden en ik at vrij normaal (met weinig suiker en vet). Wel had ik een heel strak regime van wat mocht en wat niet mocht. Zo maar gedachteloos wat in m'n mond steken was ondenkbaar.

Eigenlijk is er wat dat betreft dus niet veel veranderd, want wat toen wel mocht (light producten, fruit) mogen in het WAPF-tijdperk niet meer. Nu eet ik een flink stuk kaas of een omelet waar ik toen een perzik of een volkorenboterham met halvajam voor at.

Alleen is mijn idee van wat gezond is veranderd.

Het is wel lachen, want dan eet ik op m'n werk een roggebroodje met een even dikke plak kaas ertussen, of een meegenomen kaasomelet, en dan kijken m'n (vrouwelijke, gezette) collega's een beetje benijdend "Tja, zij kan het hebben" ........denkend dat je daar moddervet van wordt :lol:

 
Nou...ik heb gisteren de centimeter eens ter hand genomen...

Heupen gegroeid van 94 naar 101 cm...en ik ben daar zeer blij mee :D

M'n taille-heup ratio zit nu mooi op 0.8....en ik voel me zelf super.

Kleren pasen nu beter...

Dia.

 
Oei oei, dat heb ik al jaaaren niet meer gemeten, durfde ik niet omdat ik tijdens m'n anorexia een taille had van 63 cm, en sowieso weet ik dat ik dat lang niet meer haal.

Dus net even de trap op gerend voor de centimeter, en ik kom op 91-72-95.

Jammer zeg, kom ik met 0,756 net niet aan de ideale waist-hip-ratio van 0,7 :cry: :wink:

Ik ben twee kilo aangekomen door dit kaas/roomboter/slagroom dieet.....maar ik zat ook twee kilo onder m'n normale gewicht, dus maar eens zien waar het strandt :wink:

 
Zwarte komijn / black seed. Ik lees dat het sinds de oudheid wordt gebruikt als geneesmiddel. De Egyptische farao's kregen het, Hippocrates gebruikte het, de moslimprofeet schreef het voor 'tegen elke kwaal', bodybuilders gebruiken het voor een sterk immuunsysteem / spijsvertering. Tegen vermoeidheid. Klinkt zowaar als een echte superfood. Iemand er ervaring mee? Mensen met islamitische achtergrond misschien? Ik wil die olie wel eens een keer proberen.

Zwarte komijn een natuurlijke remedie

 
Bedankt Cham, bedankt Abukaliem. Ik ga er meteen achteraan, dan kan ik zelf merken wat het doet. Zaden kunnen wel degelijk een geneeskrachtige functie hebben, deze blackseed heeft in ieder geval een heel lange geschiedenis.

 
Ik lees nu dat chlorella tabletten niet goed zijn als je een lekkende darm heb...iemand meer informatie daarover? en is spirulina dan wel goed?

 
hoi Kimalo, van wat ik ervan begrepen heb, heb je voor chlorella genoeg van het enzym cellulase nodig om het te kunnen gebruiken voor de ontgiftiging.

Als je cellulase er apart bijslikt gaat het wel goed met de chlorella.

Ik gebruik zelf al jaren een ander product om te ontgiften: vitachlorofyl is het merk.

En het is een combinatie van meerdere stoffen, waaronder ook selenium, en bepaalde etherische olien.

Het bladgroen is gewonnen uit alfalfa in dit geval, niet chlorella.

 
Hi Lievergezond,

Ik gebruik momenteel ook chlorella, maar als ik kijk naar de ingredienten van vitachlorofyl spreekt me dat erg aan ivm mijn schildklierproblemen. Jij hebt er dus al jarenlang goede ervaringen mee? Misschien ook wel iets voor mij, als ik door de chlorella heen ben. Daar lijkt geen eind aan te komen, ik doe het in de smoothie.

 
hoi San, ik heb goede ervaringen met vitachlorofyl en het is ook lekker (althans de vloeibare variant). Chlorella valt bij mij niet goed, misschien omdat ik onvoldoende enzym aanmaak om die chlorella af te breken, geen idee.

Wel las ik dat Mike schreef dat alfalfa fyto-oestrogenen zou bevatten.

En in vitachlorofyl zit dus alfalfa.

 
Hoe merkte je dat je chlorella niet goed verteerde? Ik merk er eigenlijk niks aan, zit nog wel op een lage dosis. Ik heb die van Ron Fonteine, die schijnt wel extra goed opneembaar te zijn. Misschien ga ik er meer van merken als ik de dosis ophoog.

He dat is jammer, van die fyto-oestrogenen, die wil ik liever niet.

 
Blackseed geeft een lekker bittere smaak, en ik ben dol op bitter dus ik strooi het zo nu en dan rauw over het eten. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik het verder zou moeten merken dat het gezond is, waar ik op zou moeten letten, ik voel me gewoon prima.

 
Hoi San, ik merkte het zelf niet, maar met energetich testen kwam het eruit dat chlorella niet goed valt en ik heb het vaker gehoord dat het zo uitwerkt bij mensen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan