Roomboter en vet

Ik woon in Enschede. Had achteraf dolgraag naar dat congres gewild maar toen wist ik nog niet dat het er was.
 
Niburu, de grasboter van zuiverzuivel 100% grasgevoerd? Weet je dat zeker? Het staat er niet op. Alleen dat het uit de weideperiode is

Dan lijkt het me dat de grasboter van grasgevoerde koeien komt. Campina verplicht de boeren de koeien een half jaar buiten te laten lopen (en daarvoor krijgt Campina een dikke pluim van me!). De koeien eten dan dus gras. Bijvoeren zal een boer vast niet snel doen.

 
Aduyna, Ik heb laatst 20 pakjes boter besteld bij Mathijs de Haan. Deze heeft hij naar me opgestuurd. Er komen dan wel verzendkosten bij.
Je kunt hem even een mailtje sturen.
 
Ook als de koeien de hele dag in de wei lopen krijgen ze bij het melken vaak wel wat krachtvoer bijgevoerd, misschien niet overal , maar aangezien het een mix is van meerdere boerderijen ben ik bang dat 100% grasgevoerd en Campina niet samengaan. Dat gezegd hebbende vertelde de Beekhoeve op het congres dat ze wel boter op willen sturen, dus lijkt me dat de eenvoudigste oplossing voor de puristen onder ons ;)

Aha ik zie dat ik tegelijk met Marianu heb gepost en Matthijs het ook verstuurd, naja dan kun je kiezen :)
 
Top! Daar had ik nog niet aan gedacht...opsturen. Zo simpel kan de oplossing zijn.
Morgen even mailen of bellen. Bedankt :)
 
Jammer genoeg was mijn berichtje ergens verdwenen in de gang naar het forum. Dus bij deze: SUPER dat er boter verzonden kan worden. Ik ga hier gelijk werk van maken en heerlijke boter bestellen.

Weten jullie -naast Remeker- nog meer mogelijkheden dat kaas verzonden wordt?

Dank je wel Tanja voor je uitleg dat Campina toch niet zo'n goede optie is omdat krachtvoer toch mogelijk gevoerd wordt ondanks de weidegang. Ik ging er heel naïef van uit dat een koe genoeg heeft aan gras, maar de bedrijven willen natuurlijk meer zien dan rustig afwachten wat moeder natuur voor ze regelt. Campina is duidelijk geen optie (voor mij).
 
Ik heb rauwe boter besteld :D Slagroom leek me niet zo handig over de gewone post maar heb ook net ontdekt dat je de Waddenhoeve slagroom (Demeter literfles) gewoon kan bestellen in de webshop van Ekoplaza. Die kan ik zaterdag ophalen :)
 
Nee bij de Beekhoeve. Ik dacht, laat ik het maar bestellen waar het vandaan komt.. Zonder koeltas maar volgens hem viel het wel mee en kon het wel een nachtje met de post omdat het nog niet zo warm is buiten. Zo doet hij dat blijkbaar altijd. Of is dat niet goed? Krijg je wel een koeltas bij de Haan?
 
Geen idee, ik heb het tot nu toe altijd gehaald bij de Haan, omdat ik daar ook de leverworst haal. Omdat die maar kort houdbaar is, was het niet aan te raden om dat op te sturen.

Maar het lijkt me inderdaad dat boter met deze buitentemperaturen nog goed verstuurd kan worden.
 
Je hebt grasgevoerd, en 100% grasgevoerd. Vrijwel alle koeien in Nederland krijgen ruwvoer én krachtvoer. Dat ruwvoer kan gedroogd, ingekuild of vers gras zijn. De gezondheidsvoordelen van grasgevoerde producten ontstaan bij het weglaten van graan / soja (= krachtvoer). Hier kiezen maar heel weinig boeren voor, en die zullen zeker niet leveren aan Campina. Het aantal boeren in Nederland wat 100% grasgevoerd werkt en hun producten verkoopt is vermoedelijk op 2 handen te tellen. Zo'n claim op Campina of unilever producten is dus niet waar. Grasgevoerd is helaas geen beschermde term, waardoor iedereen dit op producten kan zetten. Grasboter / graskaas heeft waarschijnlijk als voordeel dat de koeien weidegang hebben gehad, maar grasgevoerd kun je dit niet noemen. Deze koeien krijgen net zo goed krachtvoer als koeien die geen weidegang hebben gehad.
 
'Boerenfluitjes' stelt momenteel vragen aan Campina over de grasboter. Erg amusant om te lezen op Twitter of Facebook.
De eerste uitkomsten zijn:
- de koeien krijgen gras en krachtvoer. Dit gras mag ook hooi of kuilgras zijn. Hoeft niet vers gras te zijn.
- Weidegang is niet nodig. Mag ook op stal kuilgras of vers gras voeren zijn.
- grasboter wordt ingevroren, wat zomers geproduceerd wordt kan 's winters op die manier nog verkocht worden.
Wat het nog schadelijker maakt, Campina geeft nog steeds geen antwoord op de vraag of de melk voor grasboter dan apart wordt opgehaald en opgeslagen. Het antwoord is al bijna bekend, en wordt door de leveranciers van Campina (boeren) bevestigd, nee. Alle melk gaat in dezelfde melkauto, dus melk voor grasboter is dezelfde melk als de melk voor gewone boter...
Ben benieuwd naar het Campina antwoord. Erkennen ze dit, of wordt er een smoes bedacht.

Het is dus nog erger dan ik dacht. Niet alleen mag dit nooit verward worden met 100% grasgevoerd, je kunt je zelfs afvragen of grasboter wel verschilt met de gewone boter van Campina.
Let wel, in geval van Campina. Natuurlijk zijn er boeren die wel verkopen wat ze zeggen, maar vrijwel alles wat in de supermarkt ligt is een marketing truc...

Boerenfluitjes kun je volgen op: www.https://www.facebook.com/Boerenfluitjes.net?fref=ts
 
Zaterdag was ik bij De Beekhoeve in Kamerik. Een mooie boerderij en natuurlijk ben ik niet weg gegaan zonder roomboter, kaas en melk. :)
Monique (de boerin) vroeg of ik door Weston Price bekend ben geworden met rauwe melk. Een andere klant die erbij stond zei: "ga eens naar een lezing van Mike Donkers". Later zag ik dat De Beekhoeve op de website van het Weston Price congres staat.
Als ik daar weer eens in de buurt ben ga ik zeker weer langs.
 
Ik heb nu een paar keer een bestelling gedaan bij De Beekhoeve waarbij ze de boter (en niervet) opstuurde. Werkt goed op die ene hete zomerdag na, toen alles behoorlijk gesmolten was. Live and learn!

Mark
 
Ik wist niet dat De Beekhoeve ook via de post verzendt. Ik heb wel een keer boter besteld bij Matthijs de Haan, maar dat was de boter van De Beekhoeve. Het was redelijk goed aangekomen ondanks het relatief warme weer.
 
Wie weet een goed alternatief voor de boter van de Gebr. Verdegaal in Oudendijk.
Deze boter is heerlijk, maar niet altijd makkelijk te verkrijgen voor mij. Ik ben daarom op zoek naar een of meer adresjes in de kop van Noord Holland (boven de lijn Alkmaar Hoorn) waar ik goede (WAPF proof) roomboter kan kopen.

Zijn er eventueel goede alternatieven in de reguliere (biologische) winkels te verkrijgen?

Ik hoop dat ik een alternatief kan vinden zodat ik niet telkens behoorlijk ver moet rijden voor een paar pakjes boter.
 
Heksje, ik bestel al geruime tijd zuivel bij de Beekhoeve. Ze sturen het naar je op. Je moet alleen rekening houden dat het niet te warm is buiten en dat je thuis bent op de dag van bezorging.

http://beekhoeve.nl

Mark
 
Hoi Mark, ik las inderdaad zoiets in het draadje hierboven maar kon het niet op hun website vinden. Hoe bestel jij de boter? Stuur je ze dan een email?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.690
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan