RIP Boogie (Run In Peace)

Hoi Binc,
Ik denk dat ze dit lekkerder zal vinden omdat ik geloof dat aan het voer voor de schildklier zonder jodium geen smaak nog kraak aan zit en dat vind ik jammer voor het beestje. Nu is ze sowieso een slechte eter en is absoluut niet geïnteresseerd in voeding, dus misschien (en dat hoop ik) vindt ze het niet eens zo erg.

Dorothé
 
Hoi Dorothé

Echt, je kunt van mij aannemen dat het niet waar is dat er geen smaak zit aan de brokken zonder jodium. Hills en RC voegen altijd smaakstoffen toe aan hun voeding en geven ook een smaak garantie af. Dat laatste heeft dus een reden wat te maken heeft met lokstoffen.

Als je kat niet wil eten dan heeft dit absoluut een andere reden. Dan is het zaak dat ze nagekeken word en zou ik niet zomaar overstappen op andere voeding zonder dat je weet wat er aan de hand is.
Mijn gevoel blijft zeggen dat niet de schildklier het probleem is maar de nieren. Katten met nierproblemen weigeren eten! Katten met een schildklierprobleem zullen namelijk geen eten weigeren omdat ze ALTIJD honger hebben. De focus zou gelegd moeten worden naar de nieren. Maar omdat er dus wel degelijk ook een (zeer licht) schildklier probleem was zal uit bloedonderzoeken niet naar voren komen dat er een probleem is met de nieren omdat dit gemaskerd word. Die hoge bloeddruk wijt ik nog steeds niet aan de schildklier maar aan een verborgen nier probleem op het moment van onderzoek. Pas toen de schildklierwaarde terug naar normaal was kwam die verhoogde nierwaarde er wel uit. De schildklier was zo minimaal verhoogd en de schildklier is ook in staat om weer terug naar normaal te kunnen zonder medicatie. Zeker omdat het maar zeer licht was. Maar de bloeddrukverlager kan heel goed geholpen hebben ivm een nierprobleem en niet voor de schildklier.

Er zijn helaas nog teveel dierenartsen die alleen kijken naar testen wat ze op het papiertje van een uitslag zien en daardoor wel voorbij gaan aan het werkelijke probleem.

Ik snap dat jij denkt dat ze niet wil eten omdat het aan de brokken ligt. dat is een logische gedachte van je. Maar helaas is dit zelden waar. Ik hoop dat je van mij aan wilt nemen dat een kat zo niet denkt.
 
Dank je Binc. Van de ene kant fijn, dan hoef ik niet te denken dat ze niet graag eet omdat het eten onsmakelijk is. Van de andere kant kan het op een probleem wijzen. Maar Chiara wilde van te voren ook nooit eten. Ze heeft nooit waarde gehecht aan haar eten.
Ze wordt sowieso spoedig weer onderzocht op de nieren.

Dorothé
 
Ik wil niet dat ik je hoofd op hol breng en je in de stress gaat zitten. Maar ik vind het belangrijk om te benoemen. Als zij hiervoor ook niet wilde eten wijst dit nog steeds op een lichamelijk probleem. Jij geeft hiervan de schuld aan de voeding, dat ie misschien niet alle smaakjes lust. Is wat de meeste mensen als eerste denken. Dit is het vermenselijk denken over katten.
Toen is er ook geen bloeddruk gemeten en waarschijnlijk ook niet de onderzoeken gedaan die nu wel gedaan zijn. Schildklier word in elk geval niet standaard getest. Dus je weet het gewoon niet. Alvleesklier ontstekingen is bv ook zo een aandoening welke bijna niet geconstateerd word terwijl het 1 van de dingen is die ontzettend vaak voor komen bij katten. Ook dan zullen ze stoppen met eten. Dit omdat ze altijd stress hebben. Ook al denken mensen van niet. Stress hebben ze echt altijd en is teveel op nu even op te noemen, en stress factoren zijn ook al hier en daar geschreven in dit topic. Helaas is het niet altijd zichtbaar in bloed maar is daar echografisch onderzoek voor nodig. En soms is het andersom wel zichtbaar in bloed met een speciale test en op beelden niet te zien. Soms allebei niet zoals momenteel bij mijn katten. Dan ga ik zelf uit proberen. Ze staan op enzymen en dit gaat erg goed. Verder geen pijn medicatie omdat ik denk dat dit nu nodig is.

Goed dat je het snel weer laat onderzoeken. Mocht er wat uit komen en afhankelijk van wat er dan uit komt, dan gaat een nierdieet boven een schildklier dieet. Het feit dat hij dus ook moeilijk eet voor die lichte verhoging van de schildklier zegt mij dat dit niet het grootste probleem is. Want dan zullen ze alles doen om aan eten te komen tot jatten aan toe en aanrecht springen.

Laat je dit allebei weer opnieuw na kijken?
 
Ik wilde weer bij Mjamjam bestellen, maar nu is het alleen nog maar mogelijk voor Duitsland en Oostenrijk. Anders moet je een email sturen voor de verzendkosten. Maar ik zie sowieso nergens hoe je dan naar Nederland kunt laten versturen. De vorige bestelling ging dat wel gewoon. Ik heb nu maar gemaild. Ik heb ook nog een andere website gevonden, maar weet niet of die okay is.
https://www.zoobio.nl/page/shipment

Dorothé
 
Zoobio is oke.

Hier zie ik nog 2 sites met verlaagde prijzen voor dit product.

https://www.pets-expert.nl/katten/kattenvoer/mjamjam

https://www.petsmenu.nl/shop/kat/voer/mjamjam.htm
 
Deze keer een verhaal over mijn eigen katten.

De kat die suikerziekte heeft gehad heeft ook een verleden van alvleesklierontstekingen. Allebei trouwens maar de suikerkat het ergst. Hij kreeg daar medicatie voor op het moment dat die ontsteking actief was. Incl enzymen op aanraden van de internist. Wanneer de ontsteking weg was stopte ik de medicatie en ook de enzymen.
Buiten het feit dat hij ook vaak een ontsteking heeft gehad aan zijn nier was het steeds erg lastig om te bepalen waar ie last van had op de momenten dat het niet goed ging met hem. Uiteindelijk blijkt dit toch zijn alvleesklier te zijn. Ik heb hem wederom op de enzymen gezet. Allebei en in een paar dagen tijd stopte het verharen. Hij ging beter eten want ook dat was telkens een drama.
Hij loopt niet meer rondjes door het huis heen de hele dag wat gepaard ging met bijna 24/7 gemiauw. Dierenarts kon steeds niks vinden. In bloed niet en op beelden was het ook niet te zien. Toch heeft hij problemen met die alvleesklier. Hij wilde ook absoluut niet aangehaald worden over zijn rug. En als dat wel gebeurde door bv andere mensen die hier zijn en het niet weten dan zag je zijn vacht rillen. Ook zijn al zijn klitten eruit gevallen. Hij had veel vervilte klitten die ik vaak zelf met tondeuse weg probeerde te halen. Ik heb echt op het punt gestaan om hem in te laten slapen. Je zag duidelijk dat het mis was met hem en je zit met je handen in het haar wat het nu kan zijn en hoe hem te helpen. Hij is altijd al een hele grote stressbron geweest voor mij met alles wat ie mankeert. Maar het laatste jaar is dit echt extreem. Dit vloeit vooral voort uit zijn gedrag. Zijn gemiauw de hele dag door, de knokpartijen die ie met ze broer heeft, spullen slopen. Ook veel stress van de omgeving hier in de buurt. Dat helpt natuurlijk ook niet mee voor de alvleesklier. Maar het mooiste aan dit verhaal is, is dat ie een drang heeft naar vet. Hij wil rauwe melk, terwijl hij een kat is die nooit iets anders wil dan zijn netvoer van schesir tonijn met gelei. Hij komt bij me op schoot en drinkt dan uit mijn glas. Nu krijgt ie elke dag melk op een bordje. Zodra ik naar de koelkast loop dan staat ie naast me met zijn staart te zwaaien. Ben hier heel blij mee. Hij word net zo verslaafd aan melk als ik. En hij begint ook wat aan te komen wat ook wel nodig was. En dat door een enkele toevoeging van enzymen.
 
Dorothé, Ik zit nu zelf met een schildklierkat met een torenhoge waarde. Ruim hoger als jou kat destijds had.
Ik wil vragen aan jou of jij nog over bent gegaan bij jou kat op natuurlijke schildklier behandeling? Zo ja, heb je daar resultaat van gezien en op welke manier? Of eet hij nog steeds allen de Hills voeding?
 
Hoi Binc,
Goh wat erg voor je kat.

Ik geef alleen Hills. Op een gegeven moment ben ik gestopt en heb gewoon voer gegeven. Dit deed ik omdat onze Chiara van 15 jaar opeens de niesziekte had gekregen en bijna gestorven is. Na meerdere infusen, noodarts, laseroperatie van het oog etc. hebben we haar er doorheen gekregen. Maar omdat ze in die tijd moest aansterken, ben ik overgegaan op gewoon voer. Daarna heb ik zelfs pillen gehaald. Alleen nadat ik de bijwerkingen weer eens gelezen had, toch maar besloten met Hills verder te gaan. Het bleek dat ze ook niet at omdat ze een abces in haar mondje had. Ik wilde dat in de nabije toekomst laten behandelen. Maar wat blijkt, haar tandje is van alleen uitgevallen en het abces is weg en onze Chiara eet als een kampioen. Dus, ze heeft het overleefd. Ik kan je geen raad geven, maar probeer toch eens met Hills alleen, beter dan die pillen.

Heel veel succes!

Groetjes,
Dorothé

 
Hoi Dorothé,

Fijn dat je op mijn bericht reageert. Dankjewel!
Ook niet fijn wat jij nu weer met Chiara achter de rug hebt. Wat goed dat je je zo ingezet hebt om hem erdoorheen te helpen. Nog mooier dat dit ook geresulteerd heeft in resultaat! Waren zijn waarden denk ik weer omhoog gegaan toen je op gewoon voer over ging? Die abces en die tand klinkt als ontsteking. Als zijn nierwaarden goed zijn en niet de oorzaak daarvan is zou je kunnen overwegen om visolie te geven. Anderzijds heb ik daar dan ook weer twijfels bij als er jodium in zit.

Met mijn kat is het wat ingewikkelder. Zijn waarde gisteren was 105 daar waar het 60 mag zijn.
Ik weet al langer dat ie een probleem heeft met de schildklier omdat ie alle symptomen en gedrag ernaar heeft. Zijn waarde is wel vaker hoger geweest maar niet hoog genoeg om te behandelen volgens de artsen. Kijkende naar de referentiewaarden. Die referentiewaarden zijn individueel. Omdat zijn vacht er nog redelijk goed uit zag in hun beleving en hij nog niet te mager was werd gezegd, deze kat heeft geen schildklier probleem. Ondertussen ben ik 2 jaar verder. 2 jaar waarin zijn gedrag en humeur het tegendeel liet zien van wat de artsen zeiden. Omdat het voor mij zelf inmiddels al een paar jaar niet meer leefbaar was, ivm slapeloze nachten door knokpartijen tussen beiden heren, Rossi die (met het schildklier probleem) agressief was naar mij en dit uitte door mijn benen aan te vallen en nog tal van meer dingen had ik hem wel op natuurlijke wijze proberen zelf te behandelen. Eerst met Hills. Maar dat gaat er dus echt niet in. Daarna met vitamine A uit orgaan en Moxxor. Het mocht allemaal niet baten. Na weer contact te hebben gehad met de dierenarts was haar advies in te laten slapen. Het zat mij ontzettend hoog aangezien ik het gevoel had dat hij en ik gewoon niet geholpen worden door die artsen. Hij heeft dus nu idd ook pillen gekregen en tot vanmiddag voortdurende strijd met mezelf of ik het zou geven. Omdat ie nog maar 3.5 kilo is en echt moet aankomen heb ik hem 1 pil gegeven. Zijn hart gaat namelijk ook als een razende tekeer. Anderzijds, de SDMA om de nierfunctie te weten is nog niet binnen. Dus ben ik ook voorzichtig omdat ik die schildklier niet te snel wil remmen en zijn nieren om zeep help.
Inmiddels heb ik wel andere dingen besteld waarmee ik aan de gang wil. En ik zal hem sowieso op de b12 zetten. Die pil werkte al vrij snel zag ik. Hij ging ook ineens rauw vlees eten wat ie eerder niet wilde. Dit verteld mij dat de misselijkheid weg is door die pil aangezien katten echt niks anders eten dan datgene wat vertrouwd is op het moment dat ze misselijk zijn of niet lekker in hun vel zitten.

Voor nu heb ik besloten om dus even deze pillen te geven en als het binnen is over een paar dagen over te gaan op kruiden voor zowel de bijnieren als voor een te snel werkende schildklier die ik inmiddels heb besteld. In combinatie met rauw als ie dat blijft eten tenminste. Ook krijgt hij geen 2 pillen per dag zoals op de verpakking staat. Heb besloten om er 1 te geven omdat ik zie dat het snel werkt. Ik hoop dat de kruiden zullen gaan werken en dat hij rauw vlees blijft eten. Ergens denk ik dan, als 1 pil al zo snel resultaat laat zien dan zou dat ook moeten kunnen met kruiden. Maar nu eerst maar de ergste verschijnselen elimineren voor een paar dagen met pillen. Indien het met kruiden niet wil werken dan ga ik hem wel op de pillen houden. Men adviseert een operatie maar ik zie dit met hem niet zitten ondanks dat er goede resultaten mee gehaald worden wat ik om mij heen hoor.

Voor nu dus roeien met de riemen die ik tot mijn beschikking heb en kiezen tussen 2 kwaden. Ben al blij dat hij nu wel ander gedrag laat zien en meer ontspannen is.

Jij ook succes met Chiara en bedankt voor je reactie!
 
Dit staat geheel los van het bovenstaande, maar misschien goed om te vermelden dat Beertje inmiddels gekookt voer van Jamjam afwisselt met rauw voer van Petman en af en toe rauwe vis en rauwe melk. Ik had me niets beters kunnen wensen!

Mike
 
Goed om te lezen dat Beertje het goed doet op zijn voeding. Staat idd los van bovenstaande. Maar anderzijds, dit is in eerste instantie jou eigen geopende topic die soms een andere wending neemt.

Mijn kat drinkt ook af en toe rauwe melk. De laatste tijd bedelde hij erom. Nu eet ie rauw vlees van haaksbarf en heb ook de Wildmix van bandit gehaald. Ben wel blij dat ie betere voeding eet nu. In sommige rauw vlees voeding verwerken ze ook de schildklier en dus ook T4 wat ie nu niet mag hebben. Anderzijds ga ik ook niet moeilijk doen als ie tussendoor een paar happen vis eet. Tot mijn spijt tot maar besloten om de medicatie 2 keer per dag te geven. Nu is het te belangrijk dat die schildklier geremd word. Hij spuugt namelijk nog net zoveel als voor de medicatie en zijn lichaam staat in de gaan stand. Hartslag blijft als een razende gaan. Als hij net een pilletje heeft gehad laat ie duidelijk beter gedrag zien. Maar in de loop van de dag is ie weer net zo als anders. Het is voor nu niet anders helaas. Eerst remmen en dan verder zien.
 
Jeeeehhh!!! Eet nu dus gelukkig ook de wildmix van bandit!! Met een halve capsule leverorgaan erdoorheen voor de vitamine A en alle andere mineralen en vitamine C! Heb nu dus 2 soorten die hij eet. Haaksbarf konijn en bandit wild. Geen vis meer voor hem. Hoef zijn oude voer er niet eens doorheen te mengen. Jammer alleen dat er eerst pillen nodig zijn om hem zover te krijgen. Maar belangrijkste is dat ie zichzelf beter in zijn velletje gaat voelen.
 
Zonet pil 2 gegeven voor vandaag. Dit gaat hetzelfde als destijds met zijn suikerziekte. Toen hij eenmaal een spuitje insuline had gehad en merkte dat het werkte ging ervoor zitten toen ik het spuitje vulde en hij dat zag. Normaliter als hij een keer een pilletje moet is het vechten om erin te krijgen en gaat ie verstoppen. Nu hoort ie het doosje en komt naar me toe omdat ie weet dat ie zich beter voelt. Leuk vind ie het niet. Maar hij laat het wel heel goed toe. Na toe dienen is ie wel meteen veel ontspannender en vrolijker. Hij heeft er minder moeite mee dan dat ik dat heb. En eigenlijk hoe idioot het ook klinkt ben ik blij dat hij er resultaat van heeft. Ondanks dat het rotzooi is. Hij mag zich wel een keer happy voelen.
 
Hoi Bianca,

Gelukkig gaat het daarmee beter. Veel succes verder.
Ja, Onze poes Chiara gaat het vooreerst beter, hopelijk blijft het zo, want we hebben wat afgezien en de kosten waren ook niet van de lucht. Maar goed, wat doe je niet voor je huisdier. Ik heb geen kinderen, dus...

Dorothé
 
Hoi Dorothé

Ja, gelukkig wel inderdaad. Hopelijk blijft het met Chiara ook goed gaan.
Tja, kosten lopen idd erg snel op voor huisdieren. Voor je het weet ben je gerust een paar duizend verder als het tegenzit. Hier wel in elk geval. Gezien zijn geschiedenis ben ik blij dat die van mij verzekerd zijn. Kost wel premie elke maand maar zelfs als ik dat opzij zou hebben gezet had ik dat niet gered. Met verzekering is het zelfs al duur. De zorg voor mensen is duur maar voor dieren net zo. Desondanks heb je het er toch voor over.
 
Ik heb ook nog ander nieuws te vertellen.

Inmiddels kan ik een update geven over de schildklier problematiek bij mijn kat. In eerste instantie was in gestart met pilletjes voor zijn te snel werkende schildklier. Dat ging al snel goed. Hoewel hij nog wel lang een erg snelle hartslag had. Voor mij reden om dit in eerste instantie regulier te behandelen. Inmiddels is zijn hartslag genormaliseerd. Hij blijft rauw vlees eten maar af en toe ook wat blikvoer van almo. Ik laat hem daarin zelf keuze maken. Hij had een moment dat ie zout tekort had en daar misselijk van was omdat hij zelf koos voor alleen rauw. Dit heb ik snel opgelost met sole geven met een spuitje. Inmiddels ben ik over gegaan op de kruiden die ik binnen heb gekregen. Ook dit lijkt vooralsnog goed te gaan. Ik ben nog niet terug geweest bij de dierenarts om weer te laten prikken. Gezien zijn gedrag denk ik dat het goed gaat. Ik heb er een lief vetje voor terug gekregen. Eigenlijk ken ik hem zo niet. Wat hij wel heeft is last van benauwdheid. Dat had ie altijd al. Ik vermoed dat dit komt door ectopisch schildklierweefsel. Wil ik dat zeker weten moet ie voor een scan. Maar dat wil ik zelf niet. Zolang hij actief is en zijn gedrag oké laat ik het zo. Mijn indruk is dat de kruiden helpen. Mocht uiteindelijk blijken dat de t4 alsnog torenhoog is of ik zie andere symptomen gaat ie terug op de pillen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.982
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan