RIP Boogie (Run In Peace)

Hoi Dorothe,

Ik kan begrijpen dat je dat denkt.
Alleen is het niet heel logisch.
Een paar stukjes spiervlees zullen niet genoeg van toegevoegde waarde is om aan de juiste voeding te komen. In die Yarrah zit veel te veel plantaardig materiaal wat je kat geen goed doet. Plantaardig voedsel veranderd ook de Ph van het maagzuur van katten waardoor de vertering veel slechter verloopt dan dat hij hoogwaardig vlees zou eten. Sterker nog,wanneer je die 2 combineert in te korte tijd kan dat zelfs leiden tot opkomend maagzuur wat de slokdarm irriteert. Wellicht is dat een verklaring voor zijn slik problemen. Het is in elk geval een symptoom wat veelvuldig voor komt bij katten met een slokdarm ontsteking. Ik zou dus per direct, of zo snel als mogelijk stoppen met dit yarrah voer en overgaan op voeding welke hoogwaardig is in vlees. In dit geval zou ik overwegen om het ook niet te mengen met elkaar. Wel zijn ontlasting goed in de gaten houden op het andere voer en naast zijn gedrag in de omgeving en lichamelijk ook zijn drink gedrag in de gaten houden.

Ik zal van de week het nummer naar je mailen.
 
Eens met Binc. Boogie doet het heel slecht op Yarrah. De vegetarische agenda in de biologische wereld is gericht op - geloof het of niet - katten en honden (semi)vegetarisch maken. Boogie deed het beter op suboptimaal niet-biologisch voer met iig voldoende vlees en gelatine (Dein Bestes), zelfs Felix was beter!

Mike
 
Ja, dat klopt idd. Teveel voeding voor honden en katten bevat te weinig vlees en te veel plantaardig voedsel waar dieren niet tegen kunnen. Hierdoor kunnen diëten serieuze problemen krijgen met hIn gezondheid. Het us dan weer big pharma die hieraan verdiend, naast adviezen voor medicatie die dan gegeven worden en dieetvoer. Deze laatste is vaak ook nog van merken als Hills en rc. Het is werkelijk schandalig wat er in dierenvoeding gebruikt word. Er zijn meer merken dan alleen yarrah die claimen ontzettend gezonde diervoeding te hebben geproduceerd. Helaas blijkt het tegendeel waar. Er komen steeds vaker berichten in de media dat er mensen zijn die geloven dat vegetarisch voedsel voor hun dieren gezonder zou zijn. Dat zullen zelf wel veganisten zijn denk ik dan maar waarvan de hersens niet werken door ondervoeding.

Voor wat betreft die mjamjam, het lukt me niet om de ingrediënten te analyseren omdat het in het Duits is. Anderzijds denk ik dat ik ook niet hoef te twijfelen over Mike zijn keuze en dat hij het zelf heeft gecheckt. Ik zie ook dat het compleet is. Dat kan ik er wel uit halen en kan ik alleen maar toe juichen. En idd, zelfs een aantal varianten van Felix is nog beter dan dit zogenaamde gezonde yarrah voer.


Hier een stuk over yarrah voeding op Barfplaats.



https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=2809
 
Jongens bedankt.
Ik heb nog wel wat pakjes liggen. Weet niet of ik die nog opmaak of geen aan een kinderboederij voor de katten.

Ik zal dat voer gaan bestellen.
Mocht ik er niet altijd toe komen, welk voer van Felix is dan volgens jullie okay (ook al is het niet biologisch)?

Dorothé
 
Er is veel van Mjamjam. Welk voer raden jullie aan? Ik vraag dit omdat er ook maaltijden zijn met wortelen en dat zal dan wel niet de bedoeling zijn. Moet het puur vlees zijn?
https://www.mjamjam-petfood.de/katzen/purer-fleischgenuss/

Jammer dat ik niet alles bij een en dezelfde kan bestellen. Hills y/d voor Chiara, wildcat brokjes en mjamjam. Het zijn allemaal verschillende aanbieders. Ik zal het wel doen, maar ik bestel niet zo graag online.

Dorothé
 
Hoi Dorothe,

Volgens mij had ik het hier al eens neergezet. Maar hier een lijst met Felix producten die je geven kan. We hebben het dus over natvoer. Bron is van diabeteskatten.
Als je kijkt in kolom I staan daar het werkelijke aantal koolhydraten. Groen is goed en oranje en rood kun je het beste vermijden.
Desondanks ben ik ook geen voorstander van Felix. Maar altijd nog beter dan Yarrah omdat er meer vlees in zit en minder plantaardige voeding. Of het nu verstandig is om over te stappen op Felix en dan kort daarna op mjamjam durf ik je niet te zeggen. Te vaak overstappen geeft ook maag en darm klachten. Beter in 1 keer goed doen.

Ja, dat bestellen van voeding overal en nergens is wel een ding. Helaas is dit niet anders.
Als je die Hills voor de schildklier wilt blijven geven, zooplus verkoopt ook dieetvoer. Ik weet alleen niet of ze die voor de schildklier ook verkopen. Maar vaak is het vele malen goedkoper dan bij de dierenarts. Onderstaand ook een link met hoe je zelf uit kunt rekenen hoeveel koolhydraten er in een product zitten. Dit reken je simpel uit door het percentage van de analyse uit te rekenen. Wat er overblijft is het aantal koolhydraten in het product. Neem dus niet zomaar aan als de verpakking zegt dat het graanvrij is dat er geen koolhydraten in zullen zitten. Is een alleen maar een marketing trucje.

Hoe gaat het nu met de schildklier en bloeddruk?

https://www.diabeteskatten.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=17&t=2192#p541883

https://www.diabeteskatten.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=17&t=7343

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1isPw0bSHuj_kYtaBMjOpqbL4AcKnz83RXgqdC5gCh6c/edit#gid=1144498914
 
Dank je. Die lijst had ik id. al.
Bij Chiara was de bloedruk en schildklier goed, maar we laten het toch wel weer controleren.

Dorothé
 
Zojuist Mjamjam binnen gekregen en Giotto vond het echt Mjamjam. Het heeft lang geduurd voordat het kwam. Ze vonden mijn betaling niet. Ik heb toen in de snelheid opnieuw betaald, en nu is er dus dubbel betaald. Dat zal wel een drama worden voordat ik dat geld terug heb. Maar goed, het voer heb ik en het is een succes.

Dorothé
 
Omdat het 99% vlees is, ga ik ze eens vragen of dit ook geschikt is voor een kat met een schildklierprobleem. Dat zou fijn zijn.

Dorothé
 
Wat fijn dat je kat deze voeding meteen eet Dorothé!
Dat is altijd weer spannend als je aan iets nieuws begint.

Ik heb gekeken naar de samenstelling van deze voeding. Maar ondanks dat het vleespercentage hoog is is dit een product met toegevoegde vitaminen en mineralen. Er zit jodium in en helaas dus niet geschikt voor katten met schildklier problemen.
Het is ontzettend moeilijk om voeding te vinden zonder jodium behalve van RC en Hills.
De enige optie die dan over blijft is rauw vlees. Maar je gaf al aan dat je dat er niet in krijgt bij hem dacht ik?
 
Van Rc is geen schildklier voeding. Ik noemde het omdat beide merken altijd gepromoot worden als dieet voeding voor honden en katten. Die opmerking van mij over rc mag je dus vergeten voor wat betreft voeding voor de schildklier. Sorry voor de verwarring.

Overigens is die Hills voeding ook niet helemaal zonder jodium. Het percentage jodium mag dan lager zijn in Hills dan andere voeding die je gaf, maar er zit altijd jodium in.
 
Bedankt Binc,

Ik kan het de dierenarts eens vragen.
Mocht iemand hier een antwoord op weten of jijzelf Binc, dan hoor ik het graag.

Dorothé
 
Is die 0,2 mg jodium in Mjammjam werkelijk zo’n probleem?

Ik denk eerlijk gezegd dat het percentage niet zo een probleem is.
Het enige obstakel wat ik zie is dat haar kat brokken krijgt. Tenminste, dat denk ik onthouden te hebben. Van brokken word minder gegeten dan natvoer over het algemeen.

De vraag is, is het voor erbij, dus naast de brokken, of is het de bedoeling om helemaal over te stappen op dit voer.

In Hills brokken zit 0,18 Mg.
 
Bedankt Binc,

Ik kan het de dierenarts eens vragen.
Mocht iemand hier een antwoord op weten of jijzelf Binc, dan hoor ik het graag.

Graag gedaan.

Toch wil ik nog vragen, zijn de nierwaarden nog een keer opnieuw getest? De laatste keer gaf he aan dat deze ook iets verhoogd was en de schildklier terug Nasr normaal.
Afhankelijk van die nierwaarden, dus als deze nog steeds verhoogd is ben ik van mening dat je deze voedin beter niet kan geven omdat het te hoog is in vlees. Je ziet er zijn in dit geval nogal wat dingen die wel eerst goed bekeken moeten worden en waarbij eea niet zo makkelijk is.
 
Okay, dank je, duidelijk. De nierwaarden laat ik spoedig weer onderzoeken. Dan is veel vlees dus niet zo aan te raden. Jammer, want ik denk dat ze dat wel lekkerder zou vinden. Chiara is sowieso een echte brokkeneter. De rest gooi ik bijna elke dag weg.
Maar ik denk dat ik niets wil provoceren en dan niet op hoog vlees overga.

Dorothé
 
Wanneer de SDMA test afwijkt dan is het inderdaad niet goed om dit te geven hoewel hier ook de meningen over verdeeld zijn tussen voorstanders van rauw vlees en niet voorstanders van vlees. Hoewel er zeker ook wel redenen zijn om niet te hoog in vlees te gaan voor katten met nierproblemen. Feit blijft dat een kat met nierproblemen moeilijk de afvalstoffen kwijt kan en zichzelf dus zal vergiftigen. Dit is dan te zien aan het hoge ureum gehalte in bloed, maar ook wanneer de kat overgeeft.
Gezien de iets verhoogde nierwaarden is het voor de nieren sowieso niet onverstandig om deze te ondersteunen. Hiervoor kun je ook bepaalde kruiden in zetten. Zoals op deze site vermeld. Goed dat je niks wilt gaan forceren. Dat werkt alleen maar averechts. Ik snap alleen niet dat je eerder zei dat hij geen vlees wil eten. Ik raak het spoor hierin een beetje bijster.Denk je dat ze het lekkerder vind omdat ze af en toe een stukje spiervlees krijgt? Dit is namelijk heel wat anders dan rauw vlees en katten die geen rauw vlees zoals KVV of Barf gewend zijn zullen niet zo makkelijk over gaan op dit voer.

https://www.pethealthandnutritioncenter.com/shop-by-condition/kidney-disease-dogs-cats-natural-treatment/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.929
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan