Recepten

Klinkt erg lekker, Haluk! Een recept hoef ik niet eens te hebben, ik probeer zelf wel wat, maar weet je het nog wel ongeveer? Dus echt gewoon boter mengen met yoghurt of kwark, fruit en kruiden? En smelt je de boter eerst of laat je het gewoon op kamertemperatuur komen?

 
Ik ga vanmiddag het volgende eten:

ui, lekker vet wild rundvlees gehakt, rozemarijn, tijm, keltisch zeezout en peper in een koekenpan even aanbakken. evt runderbottenbouillon erbij en in laten koken.

Bloemkool goed zacht stomen/ koken. In de blender/ met staafmixer met flink veel roomboter en keltisch zeezout pureren.

Gehakt onderin een ovenschaal en bloemkool er bovenop. Je zou er ook nog kaas bovenop kunnen doen, dat doe ik niet.

Ik laat het een nachtje in de koelkast staan, dan trekken de smaken lekker in. Volgende dag een half uurtje ofzo in de oven, tot de bovenkant wat bruin wordt.

 
Ben het nu aan het eten, had voor twee dagen. Erg fijn, want ik had het druk. Vandaag smaakt het nog lekkerder dan gisteren, dus van tevoren maken is wat mij betreft wel aan te raden!

 
Boeselfje:

Ik heb het recept van de taart nog niet maar ik weet wel dat je voor de bodem kippenborst filet moest gebruiken maar als ik het weer weet stuur ik het wel door.

Wat ook heel erg lekker is en heel simpel:

Pak wat kweeperen, snij ze in blokjes en dan heel even koken.Niet te lang anders worden ze te zacht.Uit laten lekker en dan heeeeeel veel roomboter in de koekepan doen.

De stukjes kweepeer evt. heel lichtjes met Keltisch zout inzouten.Let op echt heel weinig, puur voor de volle smaak. De zout mag niet overheersen en dit dan lekker bakken.

Op het einde wat kaneel erbij doen.

Als je het dan op een bord doet wat donkere biologische honing en room op kamertemperatuur over heen schudden.De kweepeer moet dan nog wel warm zijn.

Niet te veel honing, niet te zoet maken.De combinatie lijkt mij gezond.

Ik had er ook nog wat gekookte pompoenvlees doorheen gebakken.Michien te veel van het goede en te veel zetmeel maar soms kan het een synergie zijn net zoals wortels met roobmoter goed samen gaan.

 
Ben ook wel erg benieuwd naar het taartrecept.... over een paar weken vieren manlief en ik onze verjaardagen en het lijkt me leuk om iets te trakteren wat zowel lekker als gezond is.

 
Lia, ik zag op jouw site een recept om zelf leverworst te maken. Dat lijkt me handig want ik ben niet dol op orgaanvlees en dit is dan een mooie middenweg om het toch binnen te krijgen. Ik wil alleen weten of je rundergehakt gebruikt of half- om -half gehakt. En runderlever of varkenslever maakt dat nog uit?

 
Laat ik nou toch denken dat half-om-half gehakt gelijk was aan mager gehakt. Zie nu dat het half runder half varkensvlees is.

Ik koop altijd runder gehakt en soms lamsgehakt.

Maar voor de leverworst denk ik niet dat het veel uitmaakt.

Het is in ieder geval wel erg lekker, de zelfgemaakte leverworst.

Wij eten zelf altijd runderlever. Ik weet niet of het uitmaakt, runderlever of varkenslever.

Lia

 
Vandaag runderlong in het water waar gisteren lever in was gekookt gekookt maar wel kort daarna deze eruitgehaald en in kleine stukken gesneden.Bestrooid met Garam masala, wat zwarte peper en natuurlijk Keltisch zout.

In de pan een flinke lading rundervet gedaan en dit lekker gebakken.

Mijn zoontje van twee jaar is er dol op, hij snoept het letterlijk en als ik hem dan wat groente geef wilt ie dat niet. Hij wilt alleen maar long eten.

Hij heeft nu al door wat gezond is.

 
Ik heb weer een flinke pan bottenbouillon gemaakt van 4 kilo runderbotten. Daarna heb ik het vlees van de botten afgeplukt. Daar wil ik iets mee maken, ik zit nu te denken aan ui, laurierblad, bouillon, creme fraiche of room, zout en peper en dan dat vlees erdoor, met groente en misschien wat basmati rijst. Maar ik vind het niet helemaal af. Wat zal ik er nog doorheen doen? Salie misschien? Al vind ik dat wel wat sterk. Rozemarijn en tijm heb ik al in een ander gerecht, ik eet twee dagen van huis en ik regel het avondeten en ik vind het dan wel leuk als het wat gevarieerder is.

 
Wommes,

Kreeg net van Lia te horen of beter gezegd te mailsen dat WestonPrice weer in de lucht was.Schrok me kapot toen ik gisteren avond dit recept wou posten.

Het is een taart/pudding recept

Benodigdheden:

1 liter volvette melk, nog eventueel zure room erbij

Minimaal 150 tot 200 gram roomboter of meer naar keuze, ghee mag ook

1 kleine kopje geraspte kokosnoot

Een klein beetje donkere rauwe honing

Kippenborst filet van een halve kip

Vanille

Dennen boom gom of Turkse dennen kauwgom, 1 pakje

Kook de kippenborst filet.Pluk deze zo zodat het op dunne stukjes garen lijkt.Doe het vlees in een vergiet en spoel het met ruim water.Doe het in een grote kom met water zodat het water net boven het vlees uitkomt.Laat dit zo een uur staan.Knijp met je handen het water uit het vlees en doe het weer terug in de kom en bedek het weer met water dat net boven het vlees uitsteekt en laat dit weer een uur staan en knijp het water weer uit het vlees.Doe dit 4 tot 5 keer totdat de vlees geurloos is.

Doe het melk in een diepe pan en zet het aan de kook en voeg de van water ontdane stukjes kip erin en kook dit ongeveer 10-15 minuten op een laag vuur terwijl je met een houten lepel de stukjes vlees fijn maakt.

Haal de pan van het vuur.

Smelt de roomboter in een pan en voeg daarna de kokosnoot rasp toe en bak dit goed mee.Voeg wat honing toe en roerbak dit mee.

Voeg beetje bij beetje de melk toe en blijf goed roeren, is belangrijk.Gooi nu de dennen gom of Turkse dennen kauwgom erdoor en blijf roeren.Voeg nu de kip toe en als het weer begint te borellen kun je een beetje vanille naar smaak toevoegen.Je zou er zelfs nog een beetje extra room of creme fraiche bij kunnen gooien.

Haal de pan van het vuur en giet het over op een taartvorm of grote schaal op een dikte van ongeveer 1 tot 1,5 cm.

Als het een beetje afgekoeld is in de koelkast zetten en dan minstens 4-5 uur of een nacht laten staan.Je kunt het dan lekker in stukjes snijden en serveren.

Om het heel mooi af te werken kun je er wat gesneden zure fruit of besjes op doen als versiering maar hoeft niet.

De Turkse yoghurt kaas taart waar ik het over had komt de volgende keer aan de beurt.

 
Köfte:

Benodigdheden:

1/2 kilo rundergehakt(niet mager),1 ui, 1/2 bos peterselie, 1 ei, wat binnenvet van een rund of kalf, 1 theelepel komijn, 1 theelepel zwarte peper, Keltisch zout en twee teentjes knoflook.

De ui versnipperen.Knoflook ontpellen en versnipperen.Peterselie fijn snijden.

Doe nu alles bij elkaar gooien en doe dit een een teil flink met je handen kneden en maak er gehaktballen van maar dan plat.

Je kunt ze dan in roomboter in de pan bakken maar ik vind ze het lekkerst op de gril op houtskool maar in de oven is ook lekker.

 
@ boselfje / poekie

Voor zo'n bottenbouillon, haal je dan bij de slager puur botten of schenkels met vlees eraan? Hoeveel betaal je dan voor de botten?

 
Ingrediënten yoghurttaart:

Bodem

250 gr gedroogde kokosrasp

50 gram pollen

Evt.wat cacaoboter toevoegen

Ruim roomboter, toch wel 200 gram

Er mag zelfs wat gekookte en fijngesneden kipfilet bij.Na het koken even opbakken.Wordt het allemaal wat steviger en krokanter.

Vulling

200 gr. volvette Fetakaas of andere smeuïge kaas

250 gram dikke romige zelfgemaakte yoghurt

Paar theelepels donkere rauwe honing

6-8 eetlepels vanille

250ml room of creme fraiche

Wat zuur fruit of in roomboter gebakken appels of peren met kaneel, bessen kan ook of een mix van alles.

Bodemprocedure

Maal de kokosrasp, pollen en evt.kipfilet fijn (niet te fijn dus geen meel).Mix tweederde van de kokosrasp met de pollen en kipfilet. Zorg dat de roomboter zacht is(ik zet deze nooit in de koelkaast)en kneed het daarna door dit mengsel en voeg de lichtjes opgewarmde cacaoboter toe.Op kamertemperatuur is deze anders te stijf. Vet een bakblik in met roomboter, bebloem het met de rest van de cocosrasp en verdeel het mengsel over de bodem en duw goed aan. Zet dit in de koelkast.

Maak de vulling:

Haal de kaas op tijd uit de koelkast, deze moet echt op kamertemperatuur zijn.Laat de kaas gerust een paar uurtjes buiten staan. Klop de room (op 5 eetlepels na) stijf met wat honing en klein beetje vanille.

Meng nu 5 ongeklopte lepels slagroom door de feta zodat het een goed homogeen mengsel wordt. Meng vervolgens de geklopte slagroom en de yoghurt door de kaas en probeer het mengsel zo luchtig mogelijk te houden. Stort dit op de zojuist gemaakte bodem.Zo verdelen dat het overal even dik is.

Zet dit even weg in de koelkast om hem op te laten stijven. Vervolgens doe je er kersen, bessen of in roomboter gebakken appels en peren met kaneel erover en laat je hem nog wat langer in de koelkast opstijven.

Dit is ongeveer hoe ik de taart toen had gemaakt.

 
Wow Haydarpasa, klinkt goed! Ik ga het tweede recept binnenkort proberen, ik kan niet tegen de gekookte melk in de eerste. Grappig met die kipfilet, ik had nog nooit gehoord dat het gebruikt werd in een taart.

@DenniS, Ik had botten gekocht bij freenature.nl, toen ik daar ook een ander vleespakket had besteld. 2,25 per kilo. De tweede keer had ik er specifiek bij gevraagd of er wat stukken enkelbot of gewrichten bij mochten. Ik zag geen verschil met de botten die ik de eerste keer had, maar er komt toch veel meer gelatine af. Ik ben deze botten nu voor de derde keer aan het koken. De eerste keer bleef de bouillon nog waterig maar de tweede keer werd het na afkoelen echt hele dikke gelei. Ik had toen ook het overige vlees van de botten geplukt, misschien dat dat uitmaakte.

 
@Dennis,

Wij kopen de botten bij de boer.

Schenkel is met vlees (€ 10,00 per kg), de mergpijpjes (€ 2,00 per stuk) zijn alleen bot met uiteraard merg erin.

Daarnaast kopen we als er is ook ossenstaart, die prijs weet ik zo niet.

Na het koken/bouillon trekken doen we de merg en het vlees in de blender en malen het fijn. Dat gaat dan weer terug in de bouillon.

Lia

 
Poekie,

Jij hebt ook lekkere recepten. Ik wil echt een keer die botten bouillon van jou maken en de leverworst ook nog een keer.

Heb net weer yoghurt gemaakt en dacht hee stuur weer een recept.

Ik weet de verhoudingen niet precies omdat ik het altijd op gevoel doe.

Honingtaart

Ingrediënten:

Donkere honing, honingraat, gepureerd fruit, room of creme fraiche, vanille, roomboter, Cocosnoot rasp, volle rauwe melk, volle yoghurt, pinda olie en/of avocado puree.

Doe deze ingrediënten allemaal bij elkaar en goed mixen en doe het daarna in een taartvorm en zet het weg in de koelkast. Nadat het opgestijfd is met wat gesneden fruit decoreren en klaar is Mustafa ik bedoel Kees.

Makkelijk maar lekker en niet te zoet maken. Gebruik honing puur voor de mineralen en enzymen maar is ook lekker.

 
De leverworst van Lia staat in de oven, ik ben erg benieuwd! De massa rook koud al erg lekker, kan alleen maar beter worden :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.001
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan