Recepten

dus erwtensoep met geweekte erwten, ui, prei, wortel, varkenspoot en rookworst en knolselderie met bladselderie extra, wat ik zo lekker vind en waar veel vet in zit van de varkenspoot is niet meer de bedoeling begrijp ik dan. Ik doe altijd 1 pak spliterwten in een pan van 9 liter en 1 knolselderie(tje)

of valt dit allemaal nog mee?

 
Rateltje, denk aan bladgroentes/kruiden ed.(paksoi,selderij,peterselie,boerenkool, maar ook prei, uien,rode kool,bloemkool) Ik ben jaloers op jou hoor, een eigen moestuin en steeds meer kennis.

 
Spliterweten = zetmeel = suiker. Knolselderij = zetmeel = suiker. Hetzelfde geldt voor alle traditionele winterkost, dus ook bijv. winterpenen en bieten. Traditioneel werden deze producten allemaal gefermenteerd.

Mike

 
dan heb ik een boel goeds in de tuin :)

peterselie, boerenkool, uien, prei, rode kool het groeit er.

Wat ik ben gaan waarderen is koolrabi of is dit ook zetmeel.

ik ga maar eens bij poekie op de site kijken, ze heeft daar volgens mij een lijst met wel/niet groentes om te eten.

rode bieten vind ik heerlijk uit de moestuin, iets minder lees ik,maar daar zit ook veel oxaalzuur in toch?

Ik geniet van het buiten zijn en wroeten in de grond, heerlijk!

Ik ben ermee begonnen nadat ik werd gewezen op gezonde voeding, gifstoffen en E-nummers.

Nu heb ik het redelijk zelf in de hand al kan je er (nog) niet van leven.

 
Quote:
Wat ik ben gaan waarderen is koolrabi of is dit ook zetmeel.


Ja, is ook zetmeel. En rode bieten ook.

Mike

 
dat van de rode bieten wist ik,maar de koolrabi ..... *zucht* was er al bang voor.

ik moet echt op zoek naar lekkere recepten van groenten die ik ga waarderen of waar ik meer mee kan.

 
Quote:
Spliterweten = zetmeel = suiker. Knolselderij = zetmeel = suiker. Hetzelfde geldt voor alle traditionele winterkost, dus ook bijv. winterpenen en bieten. Traditioneel werden deze producten allemaal gefermenteerd.


Ik maak altijd smoothies door oa fruit te blenden door de kefir en dit 1 of twee dagen te laten staan. Kan ik uit bovenstaande opmerking opmaken dat het dan wel ok is om zetmeelrijke producten te nemen, zoals wortel, biet of banaan en kan ik dit dan ook zien als koolhydraatbron?

En wbt koolhydraten, is het ok om koolhydraten bij 1 of 2 maaltijden te eten of is het beter om het over alle maaltijden te verdelen?

 
Dat kun je het beste uitproberen denk ik.

Ik voel mij beter als ik bij iedere maaltijd ook wat koolhydraten eet.

Denk ook aan de tip:

high fat-medium proteine-low carb Bij iedere maaltijd.

 
Uit elke post van mij in deze topic die over zetmeel gaat blijkt dat ik geen voorstander ben van zetmeel, dus hoe kom je dan tot de conclusie dat zetmeelrijke producten een goede bron zijn van koolhydraten? Lees je niet goed of ben je zo verslaafd aan zetmeel dat je hoe dan ook een rechtvaardiging wil hebben voor de consumptie van zetmeel? Uit de reactie van Ratel blijkt eens te meer hoe verslavend zetmeel is. Je vindt het niet zomaar lekker, maar je hebt echt het gevoel dat je niet zonder kan, dat de wereld instort zonder zetmeel. Dit is puur verslavingsgedrag, omdat je je een leven lang afhankelijk hebt gemaakt van suiker als brandstof.

De lever legt een suikervoorraad aan die glycogeen wordt genoemd. Dit is een vorm van zetmeel. Waarom zetmeel? Omdat zetmeel direct in het bloed wordt omgezet tot glucose en de bloedsuikerspiegel onmiddelijk omhoogdrijft! Dit is in tijden van stress zeer nuttig en daarom maakt de lever gebruik van zetmeel om dan een glucosestoot naar de hersenen en spieren te bewerkstelligen om ons voor te bereiden op vechten of vluchten. Ik heb het vaker gezegd: suiker = stress. Als je rust in je donder wilt krijgen, moet je zo weinig mogelijk suiker tot je nemen en zo veel mogelijk vetten en eiwitten uit dierlijke bron. Veel duidelijker dan dit kan ik het toch niet uitleggen?! Als je het nu nog niet wilt snappen, ben je verslaafd, punt.

Mike

 
Nou nee, ik ben juist helemaal niet zo'n fan van wortel en biet etc. Echter jouw opmerking over het fermenteren van deze groenten maakte mij benieuwd of het dan wel gegeten kon worden zonder de nadelen.

Ik eet juist te weinig koolhydraten: een lepeltje honing en wat rood fruit, ik probeer dit te verhogen en ik ben aan het zoeken naar bronnen waar ik mij goed bij voel. En ik ben bang dat ik weer last van mijn darmen krijg van bijvoorbeeld gierst of quinoa, vandaar mijn vraag of zetmeelrijke groentes na fermentatie wel acceptabel zijn.

Dankje voor je uitleg, ik wil het snappen en ik ben niet verslaafd.

 
Dan ligt het aan je formulering. Maar goed, we begrijpen elkaar nu. Je kunt deze zetmeelrijke voedingsmiddelen fermenteren. Dan heb je al het goede van deze voeding en niet het slechte (suiker). Het zal je echter niet helpen met het verhogen van je koolhydraatconsumptie, aangezien de melkzuurbacterien zich hier juist tegoed aan doen. Ik raad je toch echt glutenvrije granen aan. Is ook een bron van zetmeel, maar als je deze beperkt tot 100 gram per dag zit je goed met je koolhydraten.

Mike

 
Hm, dan heb ik daar opnieuw een vraag over.. Als ik de glutenvrije granen week, kook en dan door mijn smoothie doe, helpt het dan wel met het verhogen van de koolhydraten? Dus als ik ze fermenteer? Ik denk het wel he?

En gefermenteerde honing?

 
Ik snap het even niet. Knolselderij heeft ongeveer 5% koolhydraten en is ook toegestaan bij een zetmeelvrij dieet ( scdiet), gluten vrije granen hebben 60-80 % koolhydraten uit zetmeel.

Waarom is knolselderij dan niet goed en glutevrije granen wel??

Of knolselderij wel of geen sporen van zetmeel bevat, kan ik niet 123 achterhalen wellicht eens de jodiumproef doen.

 
@Maan,

Ik gegrijp ook niet waarom we ons ineens druk moeten maken om knolselderij. Zoals je al zegt bevat het helemaal niet zoveel koolhydraten. Vooral als je het zo klaar maakt zoals Wommes op de vorige pagina zegt, dus met 125 gram slagroom en dan ook nog eens lekker veel roomboter.

Supergezond en helemaal niets om je zorgen over te maken. Tenzij je meer dan 2kilo(!!) knolselderij gaat eten, want dan zit je namelijk pas over de 100 gram koolhydraten.

 
Kijk eens goed naar een knolselderij zonder loof. Dat is 1 bonk zetmeel! Men berekent hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten er in een voedingsmiddel zitten door deze te verbranden in een zgn. caloriemeter. Eerlijk gezegd geloof ik geen snars van deze manier van analyseren. Het zegt ook niets over hoe een bepaald voedingsmiddel uitwerkt in een levend, menselijk lichaam. Waarom gebruiken we onze ogen niet i.p.v. af te gaan op allerlei tabellen? Waar denk jij dat die knol van gemaakt is?

Mike

 
Waar denk je dat ALLE plantaardige voeding van gemaakt is. Dan kunnen we net zo goed helemaal stoppen met het eten van planten. Glutenvrije granen (wat dus echt gewoon pure suiker is) vind je dan weer prima :?

Met ook nog eens 125 gram slagroom en een berg roomboter zie ik echt het probleem niet hoor. En verder is knolselderij ook niet iets wat bij de meeste mensen dagelijks op het menu staat, wat vaak wel het geval is bij die o zo gezonde glutenvrije granen.

Ik zou me meer zorgen maken om dingen als glutenvrije (en fytinezuurrijke) granen en fruitsmoothies die sommigen hier nog nemen dan om een knolselderij..

 
Wat ik nog wel zou willen weten. Gisteren was er een discussie over koolhydraten in rauwe melk en melkproducten.

Volgens deze lijst zit er in gepasteuriseerde yoghurt 4,5 gram koolhydraten in 100gram yoghurt en in kefir is dat ook 4,5 gram per 100 gram kefir.

Toen gaf Evan aan dat door het fermenteren van de yoghurt en kefir de suikers grotendeels worden 'opgegeten'.

Dus dan kun je dat niet echt meetellen bij je koolhydraatinname van 100gram.

Correct me if I'm wrong.

Lia

 
Quote:
Dan kunnen we net zo goed helemaal stoppen met het eten van planten.


We hebben ze in ieder geval niet nodig, zoveel is zeker. Er zijn voldoende volledig carnivore volkeren (zoals bijv. de Inuiten) die tot de gezondste volkeren ter wereld behoren. Er bestaan ook geen essentiele suikers. Ik eet groene bladgroente omdat ik deze lekker vind en omdat het een mooie combinatie vormt met vlees of vis, maar met uitsluitend vlees, vis en rauwe melk kom ik er evengoed. De planten zijn leuk 'voor erbij'.

Quote:
Met ook nog eens 125 gram slagroom en een berg roomboter zie ik echt het probleem niet hoor.


Ik wel. Deze denkfout heb ik zelf in het verleden nl. ook gemaakt, denkende dat de suikers door al dat vet wel worden afgeremd en daarmee niet schadelijk zouden zijn. Tegen wie dit nu beweert (en vroeger behoorde ik daar zelf toe) zeg ik nu: dan krijg je langzame diabetes. Of het nu snel of langzaam in je bloed komt, je lichaam moet uiteindelijk toch die suikers verwerken. En het zit gewoon niet te wachten op suikers, punt.

Nogmaals: er zijn geen essentiele suikers, dus we hoeven ze niet uit voeding te verkrijgen. Bepaalde vetzuren en aminozuren echter wel, de werkelijk essentiele voeding bestaat dus uit vetten en eiwitten. Het mooie is dat plantenetende dieren de koolhydraten in plantaardige voeding omzetten in precies dat, vetten en eiwitten. Bovendien worden de plantenstoffen geconcentreerd en omgezet in een voor de mens ultiem opneembare variant. Laat dus de dieren de knollen eten!

Quote:
En verder is knolselderij ook niet iets wat bij de meeste mensen dagelijks op het menu staat, wat vaak wel het geval is bij die o zo gezonde glutenvrije granen.


Bij mij staan ze niet dagelijks op het menu en velen hier hebben het nodig, anders storten hun bijnieren in. Meet maar eens het effect van zo'n knol op je bloedsuikerspiegel of 100 gram rijst, dan snap je waar ik het over heb.

Quote:
Glutenvrije granen (wat dus echt gewoon pure suiker is) vind je dan weer prima


Het is inderdaad pure suiker als het om witte rijst gaat, maar bijv. quinoa is rijk aan eiwitten, dus het klopt niet helemaal wat je zegt. Nogmaals: het gaat om het effect op de bloedsuikerspiegel. Hoe stabieler de bloedsuikerspiegel, hoe beter.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.194
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan