Recepten

Quote:
De Weston a Price foundation heeft wel informatie en een waarschuwing voor nachtschades op hun site staan. Ook al is Weston a Price niet meer onder ons, zijn werk wordt nog altijd voortgezet. De wetenschap staat niet stil.


Hier kunnen we het in ieder geval over eens zijn. De WAPF waarschuwt weliswaar voor nachtschades maar het boek Nourishing Traditions van Sally Fallon bevat vele recepten met nachtschades. Bovendien worden de problemen verbonden aan granen m.i. chronisch onderschat door de WAPF. Daar mag ook nog wel een aarverschuiving plaatsvinden in het denken, als je het mij vraagt.

Wat betreft jouw opmerking dat ik niet inga op je vragen, dit begint een eindeloze discussie te worden, die bovendien zeer subjectief is, ook van mijn kant. Ik heb al eerder toegegeven dat ik nu eenmaal een voorliefde heb voor glutenvrije granen als koolhydraatbron en niets had (en nooit gehad ook) met granen, peulvruchten, noten, zaden, pitten, bonen, wortels en knollen. Doe er je tegoed aan, als je een andere mening bent toegedaan.

Mike

 
Ik denk dat we in de lijn van Weston Price ons veel meer moeten richten op de beschikbare voedingswaarde van wat we eten. Wat we dan doen is ons lichaam gezond maken en beter in staat te dealen met evt toxines en antinutrienten.

Koolhydraten zijn minder een grote issue, als we daar gewoon matig mee blijven.

Wat we binnen moeten krijgen zijn mineralen en vitaminen en ons lichaam de mogelijkheid bieden dit maximaal te kunnen opnemen (zoals dus geen granen zonder de bekende bereidingsmethoden). Vetten zijn onmisbaar voor de opname van vitaminen, die op hun beurt weer nodig zijn om de opname van mineralen mogelijk te maken (daarom noemt WP ze activatoren). Eiwitten zijn weer nodig als bouwstof.

Uit eiwitten maakt je lichaam ook weer de nodige glucose aan.

In dit hele verhaal komen koolhydraten eigenlijk niet voor. Maar, ze zitten echter wel in veel producten.

Mijn mening is, dat wanneer het lichaam alle nodige nutrienten krijgt gevoed, matige inname van koolhydraten secundair is geworden. Lekker een koolraap eten dus, als je daar eens zin in hebt.

De hele discussie over KH is ontstaan door de absurd hoge innames wij tegenwoordig nemen, en de uiteindelijke gevolgen van overgewicht en diabetes. Atkins zat op het goede spoor door deze relatie te leggen. Wat Atkins echter niet deed, is ervoor zorgen dat het lichaam gezond kon worden door de juiste micronutrienten. En nu "zitten" we een beetje met zijn erfenis dat we bang worden voor koolhydraten.

Mijn advies:

Voed je lichaam, laat het gezond en sterk worden, bouw een goed afweersysteem door alle juiste micronutrienten en bouwstoffen, zorg voor voldoende 'dragers' daarvan en je vult dan al automatisch je voeding met zoveel eiwitten en vet dat er nog maar weinig ruimte voor KH overblijft. Wat je dan nog binnenkrijgt is eigenlijk onbelangrijk geworden. En als je helemaal geen KH binnenkrijgt is dat ook prima!

En uiteraard : vermijd alle gemaakte voeding en zoek naar biologisch!

 
Zoals ik al eerder schreef, ik eet helemaal geen granen ook geen gluten vrije granen of pseudo granen. Dit omdat ik geen zetmeel kan verdragen dus ook geen kastanjes aardappelen e.d. Dat WAPF ze nog aanraad snap ik ook niet. Daarnaast eet ik ook vezelarm.

In de grote lijnen zijn wij het ook helemaal eens hoor. Zeker op gebied van voeding.

Alleen als je roept dat iets een bepaalde voedingswaarde heeft en daarom af, of juist aangeraden wordt, wil ik graag weten waar je die info vandaan haalt. Aangezien jouw informatie heel anders is als de mijne.

Maar die wil je dus niet geven. Dat vind ik jammer. Ik snap ook niet waarom. Je bent toch iemand die veel voorlichting geeft. Het is me een raadsel. En teleurstellend ook.

 
Ik geef wel degelijk voolichting, alleen geen voorlichting die voor 'objectief' moet doorgaan. Ik geloof helemaal niet in zgn. objectiviteit, vanuit een 'wetenschappelijk' oogpunt bezien. In een andere topic schrijf ik:

Quote:
Ooit gehoord van quantummechanica? Er is geen objectieve wetenschap, om de simpele reden dat de observeerder het resultaat beinvloedt. Dit maakt de mens tot een medeschepper.


De enige objectiviteit die ik accepteer en respecteer zijn de keiharde wetten van de natuur. In de woorden van Price:

Quote:
De grote massa moet onderwezen worden dat TEN VOLLE LEVEN GEHOORZAMEN AAN MOEDER NATUUR IS.


En nu ik hem toch citeer, dit is wat hij schrijft over quinoa:

Quote:
De zogende moeders in diverse Afrikaanse stammen nuttigden een graan dat zij linga-linga noemden. Dit bleek hetzelfde graan te zijn dat de Peruaanse Indianen quinoa noemen en veelvuldig consumeren, vooral zogende moeders. Dit graan is niet alleen rijk aan mineralen, maar stimuleert ook op krachtige wijze de productie van moedermelk.


Ik kan in het boek geen soortgelijk lovend citaat vinden over knollen. Maar nogmaals: ik sta hier niet objectief in! Wetenschappelijke objectiviteit werkt onderdrukkend voor de waarheid, omdat het leidt tot zelfcensuur en 'politiek correcte' uitspraken. Daar doe ik niet aan mee.

Kunnen we het hier nu eindelijk bij laten?

Mike

 
Mike en Maan,

Misschien is het inderdaad beter om deze discussie te beeindigen.

Zal ik hierin dan maar het laatste woord nemen:

Maan veel leermomenten op dit forum toegewenst en dat je er wat aan hebt voor je gezondheid.

Mike heel erg bedankt dat jij ons die vele leermomenten geeft en velen de ogen opent over o.a. voeding wat dat kan betekenen voor een betere gezondheid.

Gezondheid wat heel veel mensen op dit moment moeten ontberen.

Over en sluiten.

Lia

 
Om weer on-topic te komen: ik heb vorige week de leverworst gemaakt n.a.v. een recept op dit forum.

Hij is prima gelukt en hartstikke lekker, lekkerder dan bij de slager, dus aan te bevelen.

Hier staat het recept.

Lia

 
@Poekie het recept wat Henrik heeft geshreven bedoel je dan denk ik he, ik heb hem opgeslagen. Thx!

ik vind het neerzetten van recepten erg fijn, geeft mij weer nieuwe ideeen.

Het is vaak lastig iets te bedenken of maken, want er zit altijd iets in wat ik niet wil, ditgene vervangen door een ingredient wat wel kan vind ik lastig.

Lang leve de recepten, kom maar op met dat kookboek n.a.v. de visie van wp :)

 
Een dressing die wij vaak maken voor over de wokgroente:

Flinke scheut olijfolie - klein scheutje balsamico - 1/2 tl Keltisch zeezout - 1/2 tl honing - soms beetje citroensap of kefir - tl groene gedroogde kruiden - 2 teentjes knoflook fijn gesneden - 1 tl kerriepoeder.

Als je dit over de wokgroente doet aan het eind van de bereiding dan gaat het toch wel zo verschrikkelijk lekker ruiken.

En het smaakt nog beter dan dat het ruikt.

Je kunt er eventueel i.p.v. de kerriepoeder ook een tl mosterd doorheen doen.

Lia

 
Poekie,

Klinkt lekker! Wat voor balsamico gebruiken jullie als ik vragen mag? Heb nog geen goede kunnen vinden zonder sulfiet.

 
hey Poekie, leuk dat de leverworst goed is gelukt,( las ik hier ergens in andere topic geloof ik) ik ga hem ook maken.

Alles ervoor heb ik in huis toevallig en het plan lag er al een tijdje.

Dus misschien dit weekend.

Nog een vraagje: wat wokken jullie zoal, beschrijf eens een recept. Ik wok zelf ook wel regelmatig maar wie weet, kom ik nog op andere ideeen door jouw inbreng.

 
@Cham,

Wij gebruiken balsamico van DODI, gekocht bij finefoodshop (die van de Billingtons donkerbruine melasse/suiker).

Voor zover ik kan zien zit er geen sulfiet in. Op het label staat bij de ingrediënten: wijnazijn en ingekookt druivenmost.

@Marijan

Wij gebruiken meestal: prei, venkelknol, courgette of komkommer, uien, 1/2 worteltje, broccoli, witlof, shii-takes, knoflook.

dan gaat er gehakt door of vlees naast en als we onder de middag geen rijst hebben gegeten (voor de 100gram koolhydraten) eten we het 's avonds. Dan gaat er de dressing overheen en op het bord nog wat Keltisch zout en geraspte kaas.

Soms doen we er een omelet bij.

Heel gewoon maar gewoon erg lekker.

Lia

 
Dit gerecht kan dan ook niet ontbreken.Wat kunnen mosellen toch lekker en gezond zijn en niet duur.Een weekje geleden klaargemaakt en het is heel simpel:

Ingrediënten:

-royaal roomboter of ghee. Het liefst rauwe boter

-Één tot anderhalve prei, in dunne ringen snijden

-Één of twee kilo zwarte mosselen, bij meer mosellen natuurlijk ingrediënten aanpassen

-3 el grove mosterd of mosterdpoeder

-1,15 dl ongepasteuriseerde witte wijn, ik gebruik appel azijn. Is heerlijk.

-Minimaal 2-3 eetlepels dikke room, zure room of rauwe melk of alledrie is ook lekker

-1 el fijngesneden peterselie

-Keltisch zout en zwarte peper naar smaak

1)Doe de roomboter of ghee in een pan op hoog vuur.Prei erbij en ongeveer een min. bakken

2)Doe de gewassen en uitgelekte mosselen, mosterd en azijn erbij.

3)Kook de mosselen tot ze allemaal open zijn.Roer regelmatig zodat deze gelijkmatig gaar worden.

4)Doe de room en/of rauwe melk erbij met de peterselie. 15 seconden op hoog vuur roeren en met zout en peper op smaak brengen.

Bij het serveren de heerlijke saus aan de onderkant van de pan in een iets diepere bord scheppen en de mossels daarin. Nu pak je een mossel en open je deze en schep je met de ene schelp de andere mossel eruit, een beetje saus erbij en zo in je mond op weg naar zijn eindbestemming en smullen maar.

 
Ik heb geen recept maar ik zie nergens stevia staan'dat is poeder van een suikerplantje wat devindianen al gebruikte .het heeft geen calorische waarden de natuurlijke suiker wordt niet in je bloedbaan opgenomen het kan zelfs door suikerpatienten gegeten worden.

Je hebt er heel weinig van nodig want het poeder is 200 keer zoeter dan suiker.

Het is te verkrijgen bij www.stevijanatuurlijk.nl , de tuinen, bodyvitaal etc.

Succes

 
Coco, steviapoede is geraffineerde rommel die je niet in je lichaam wilt krijgen.

Als je dan al stevia wilt gebruiken, neem dan de groene, onbewerkte, gedroogde, biologische steviabladeren of groene steviapoeder.

 
Ik heb een paar verjaardagen achter de rug en dan vind ik het extra lastig om van de lekkere taarten enzo af te blijven. Ik heb nu een paar keer appels (rode boskoop of goudreinet) in schijfjes gesneden, flink bestrooid met kaneel en met een beetje roomboter in de oven gezet tot de appel lekker zacht is, net als bij appeltaart. Dit opeten met lekker veel dik opgeklopte slagroom. Heerlijk en simpel.

En ik was verbaasd om te merken dat ik het niet eens miste dat er geen extra zoet in de slagroom zat en dat ik de appeltaart zonder enige moeite kon weerstaan. Het is ook lekker om wat vanille door de slagroom te roeren.

 
Dat klinkt lekker boselfje. Dat met die slagroom heb ik de laatste tijd ook die smaakt al zoet van zichzelf

 
Boselfje,

Je kunt ook een gezonde taart maken.

Vorig jaar meen ik bij de verjaardag van één van onze kinderen heb ik een taart van puur dikke Turkse volle yoghurt en kwark gemaakt zonder bodem en je kunt er gezonde kruiden doorheen doen en wat verse zure fruit. Gaat goed en heeeeeeel veel roomboter.

Iedereen vroeg especially naar deze taart omdat ie zo lekker was en geen koolhydraten at all.

Ook een keer voor school taarten gemaakt, bomvol roomboter en je raadt het al, die van ons was heel populair. Roomboter doet wonderen.

Het leuke aan Wapf voeding is dat het gezonde juist ontzettend lekker is.Roomboter, vlees, melk, eieren en nog veel meer.

I'm outta here.

 
Lia,

Ik wist dat ik deze vraag zou krijgen maar ik weet niet meer hoe ik die taart gemaakt had.Stom. Moet het eens aan mijn vrouw vragen mischien dat zij het nog wist.Je kon ook monchou als ingrediënt erin doen maar omdat ik dat toen niet in huis had heb ik dat vervangen door Turkse yoghurt.

Als ik het recept nog ergens kan vinden post ik het met plezier.Sorry voor het lekker maken.

Ik moet jou zowiezo nog een keer bellen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan