Raw food

Jim1618242587

Administrator
Mijn speurtocht naar gezondheid is begonnen met de film "Foodmatters" waar ik destijds behoorlijk van onder de indruk was. Ik heb hem nu laatst weer eens bekeken en krijg toch zwaar de indruk dat deze is gemaakt met medewerking van veel vegetariers.

Zo zijn er ook een paar beweringen die volgens mij niet kloppen met WAPF.

De volgende tekst heb ik uit de film, en ik ben benieuwd wat er waar/onwaar is aan de volgende beweringen over RAW food:

Quote:
Door koken verlies je de enzymen die het voedsel juist verteerbaar maken het het bruikbaar maken van de voedingstoffen.

Als je voeding kookt reageert je lichaam erop als op een gifstof.

Je lichaam start een proces op dat "spijsvertering leukocytosis" heet; witte bloedcel activiteit tegen het voedsel dat je eet. Dit zou komen doordat het kookproces de structuur van het voedsel zo vervormd heeft dat het lichaam het niet meer herkent en het vervolgens behandeld als een gifstof.

De Zwitserse doktor Dr. Paul Kouchakoff heeft onderzocht (omstreeks 1930) dat als je maaltijd voor meer dan 51% uit gekookt voedsel bestaat je lichaam dan op de voeding reageerd alsof het wordt aangevalen door een inidringer.

Proteine (eiwitten) worden vernietigd als voedsel wordt gekookt.

Daarom zullen op plant-proteine gebaseerde voedingsbronnen de belangrijkste voeding van de toekomst worden, omdat alle benodigde proteine eruit gehaald kan worden, onaangetast door hitte en oomdat ze totaal absorbeerbaar zijn (David Wolfe)


Jim

 
Uit Plantaardige en vlezige praatjes:

Quote:
Momenteel wint het eten van uitsluitend rauw voedsel aan populariteit.

Triomfantelijk halen zogeheten ‘raw foodists’ een studie aan uit de jaren 1920 van de Zwitserse dokter Paul Kouchakoff, die aantoonde dat het eten van gekookt voedsel een toename van witte bloedcellen teweegbrengt.

Kouchakoff constateerde dat dit fenomeen, dat ‘leukocytose’ wordt genoemd, optrad bij een temperatuur tussen de 68 en 88 graden celcius, afhankelijk van het soort voedsel dat verhit werd. Daarom stond Kouchakoff het eten van rauw voedsel samen met gekookt voedsel voor om de leukocytose tegen te gaan.

Zijn bevindingen worden echter gebruikt om aan te tonen dat gekookt eten per definitie gif is en de aanmaak van witte bloedlichaampjes een immuunreactie op dit gif.

Hoewel de bevindingen van Kouchakoff niet ter discussie staan en we dankzij hem weten wat de korte-termijnreactie van het lichaam is op verhitte voeding, blijft de vraag wat de reactie is op de wat langere termijn.

Van alle natuurvolkeren aten de eskimo’s het meest rauw, maar zelfs zij kookten nog sommige voedingsmiddelen. In tropische gebieden werd ook door natuurvolkeren gekookt, terwijl daar, gezien het warme klimaat, geen noodzaak voor was.

Deze mensen hadden allemaal een absurd goede gezondheid. Zo ‘giftig’ was al dat gekookte eten dus kennelijk niet.

Ik onderstreep absoluut het belang van rauwe voeding als onderdeel van een evenwichtig voedingspatroon, maar dit betekent niet dat je daar dogmatisch in hoeft te zijn. Dogma’s hebben we al genoeg op de wereld en het laatste waar we behoefte aan hebben is voedselextremisme onder het mom van ‘gezondheid’


Mike.

 
http://pauwenwitteman.vara.nl/Uitzending-detail.113.0.html?&tx_ttnews[backPid]=1546&tx_ttnews[tt_news]=27797&cHash=68fe0b263d3afc9997a93adfafb4b55c

Weet niet of de juiste link tevoorschijn komt, maar het gaat om uitzending gemist van Pauw en Witteman op 14 november 2012 over de documentaire RAUW.

Vanaf minuut 33 ongeveer komt rawfoodie Francis Kenter, die haar kind uitsluitend rauwe voeding geeft en niet naar school laat gaan, aan het woord. Goed als je het beste met je kind voor hebt, maar dit is NIET GOED!!!!!

 
Ik denk zelf niet dat alleen gekookt eten per definitie ongezond zou zijn. Alleen wat Mike ook zegt als de basis alleen uit koken of rauw eten zo bestaan loop je een bepaald risico. Zo is er ook de discussie dat je alleen voldoende B12 kunt halen uit vlees. David Wolfe zegt de ene keer dat je het makkelijk kunt halen uit planten voedsel (als je weet welke ) en de andere keer zegt hij dat je het alleen uit vlees voldoende B12 kunt halen.

Wat is wijsheid?

Ik neem zelf sinds een maand een rauwe groente shake in de ochtend, ik ervaar dat als energiebron. Ik geloof wel dat je uit rauwe groente en fruit belangrijke enzymen kunt halen die weer belangrijk zijn voor je spijsvertering en je darmflora verrijken. Maar ik eet ook zeer zeker een stukje vlees als die behoefte er is.

Alleen maar rauw eten, in de vorm van groente, zaden,noten en fruit! Ik ben geneigd om te zeggen dat je een risico loopt op tekorten in je lichaam

 
EY, ik ben benieuwd welke rauwe groenten jij wel of juist niet eet.

En welk fruit wel en welk fruit niet?

Zit daar nog een soort strategie achter of eet je gewoon waar jij je goed bij voelt.

Rauwe spinazie wordt afgeraden vanwege het oxaalzuur. Dat overigens ook in veel noten & zaden zit. Ik geloof zeker in afwisseling, maar ik heb nog niet de juiste balans gevonden tussen rauw & gekookt (cq gestoomd).

Educate me :D

De gehele documentaire Rauwer (vervolg op Rauw) wordt overigens op 17 december uitgezonden.

 
Hoi Scheermes, ik heet voornamelijk onbespoten groente, zoals broccoli, rode bieten, citroenen. Mijn strategie is voornamelijk om via methylation voedsel ( voedsel dat een methyl groep bevat ) en via supplementen mijn lever te detoxen van hormonen en dan voornamelijk van teveel oestrogenen en xeno oestrogenen.

Bij Noten en zaden zou ik altijd voor ongebrande gaan. Maar dat wist je al?

Je kunt dit hier terug zien waarom detoxen van ( teveel) oestrogenen belangrijk kan zijn: null

Ook ben nu aan het kijken of ik via een gluten vrij dieet ( wat mij onbedoeld al 5 kilo minder op de weegschaal heeft gebracht )ik meer energie kan krijgen. Ook denk ik aan een milde bijnieruitputting wat me op dit forum heeft gebracht.

Waar kan ik die docu zien?

Ik denk dat ik mijn naam ga veranderen in letSEducateourselfs :)

 
Het EY,

Heb je de site van Poekie al gelezen daar staat veel info van en over deze site (weston price) overzichtelijk,

Op weergegeven

www.voedingisgezondheid.nl

 
@Ivo,

als je een link wilt maken dan moet je hetzelfde als bij 'quote' doen en daar was je net ook voor geslaagd.

dus eerst op 'url' klikken, dan in het geopende schermpje de url kopiëren, enter en dan weer op url drukken.

filmpje

Lia

 
Ik heb zelf ook nog wel eens problemen met het maken er gaat bij mij ook nog wel eens iets mis en de volgende keer doet hij het wel weer. Ik probeer ze altijd uit en als het niet lukt klik ik op bewerken en pas ik het aan. Zo moet het er uit eindelijk uit zien:



tekst die als link wilt



alleen dan achter elkaar zonder witregels

 
En dan maakt hij er weer een link van, die dus niet werkt natuurlijk want er stond alleen link. Maar als je op url klikt krijg je een paar shermpjes die kan doorlopen waar je de link en de tekst van de link in kan vullen. Alleen komt het dan boven aan je bericht te staan en met het verplaatsen daarvan is het bij mij ook wel eens misgegaan.

 
Klik op de plek waar je de link wilt hebben, je klikt op 'url', doorloop de schermpjes, dan komt de link op de plek te staan van jouw cursor.

Als je de link wilt verplaatsen dan moet je alles selecteren vanaf ........

Je doet knippen en zet het met plakken op de plaats neer waar je het hebben wilt.

it's a simple. Als je het maar weet he?

Lia

 
EY bedankt, ja voor noten en zaden neem ik ook altijd de ongebrande versies, maar ik ben nu de noten en zaden drastisch aan het verminderen. Eet nog wel Paranoten vanwege selenium en walnoten. andere noten even niet.

Vraag me trouwens af of in zaden ook oxaalzuur zit, bijv. in Ciazaden, lijnzaad, hennepzaad en zonnebloem- en pompoenpitten?

Ik week de noten tegenwoordig een nachtje in het water, maar of dat het echt helpt weet ik niet. Datzelfde geldt voor havermout als ontbijt. Die wil ik wel tot 0 afbouwen, maar ik heb nog wat staan en dat maak ik gewoon op.

Voelde me een half jaar een stuk fitter, dan nu, toen ik nog volop pasta at, noten en zuurdesembrood. Misschien is het tevens een soort detox of ga ik te snel terug in koolhydraten. Ik zal die YouTube film eens gaan bekijken.

Die doc. van Rauwer zal 's avonds op Ned 1, 2 of 3 worden uitgezonden op 17 dec. Weet niet hoe laat.

 
In noten, zaden en pitten zit geen oxaalzuur maar fytinezuur:
Quote:
Alle zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten bevatten fytinezuur dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen waardoor de levenskracht vrij komt. Door blootstelling aan water zijn de omstandigheden hiervoor juist en lekt het fytinezuur weg. Wel het water weggooien waarin geweekt wordt! Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vitamine C en D omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.

Lees meer een over noten versus eieren, levensenergie.


Lia

 
Quote:
Ik geloof wel dat je uit rauwe groente en fruit belangrijke enzymen kunt halen die weer belangrijk zijn voor je spijsvertering en je darmflora verrijken.


Waar komt toch dat idee vandaan dat we voor enzymen moeten zijn bij rauwe planten? Als je geconcentreerde enzymen wil, consumeer dan RAUWE DIERLIJKE VOEDING. Denk aan: rauw ei, rauwe worst of ander gefermenteerd vlees, sushi, ceviche, rauwe melk, rauwmelkse kaas, kefir, etc.

Wat Francis en Tom betreft, ik heb die docu RAUW enkele jaren geleden gezien. Op 30 maart 2008, toen ik zelf nog raw foodist was, schreef ik naar Rapunzel in een email:

Quote:
Inmiddels heb ik die docu gezien over Tom en Francis. Zo sterk en evenwichtig als Francis was bij DWDD, zo zwak vond ik haar in de docu. Francis heeft overduidelijk een moeder-dochterprobleem en kan haar moeder niet in haar waarde laten. Ze wil te hard de pionier uithangen op het gebied van raw food en ik moet Hugo Borst helaas gelijk geven als hij zegt dat ze Tom probeert te indoctrineren. Tom is allang om en vindt het lekker, dus die hoeft niet meer overtuigd te worden.

Niet alleen is Francis daar constant mee bezig, maar ze praat ook veel te verstandelijk naar hem, alsof ze een sociaal werker is die professioneel met hem bezig is. Ik zie geen liefde vanuit Francis naar Tom. Ik zie ook geen liefde tussen Francis en haar moeder. Ik vermoed dat dat ook de reden is geweest dat Francis gescheiden is van haar Engelse man. Ze is zo hard bezig de raw foodist uit te hangen dat ze niet meer simpelweg kan genieten van dat voedsel. Hiermee bereikt ze als 'pionier' het tegenovergestelde: omdat zij in de dualiteit gaat zitten, roept ze dat over zich af. Weerstand schept weerstand. Energie volgt aandacht.

Het is zeer wel mogelijk dat Francis uiteindelijk ondanks haar rauwe voedsel een ziekte als kanker of iets dergelijks krijgt. Emotionele kou valt niet weg te eten. Tenslotte nog de opmerking dat met al die zoete vruchten Tom uiteindelijk wel eens suikerziekte zou kunnen krijgen. Ik hoop 't uiteraard niet voor hen beiden.


Ik kreeg hetzelfde gevoel toen ik Francis en Tom bij P&W zag: nog steeds strijdt Fancis tegen de wereld, nog steeds is ze te verstandelijk en nog steeds manipuleert ze Tom, die niet veel verder komt dan politiek correcte uitspraken als 'ja...eh...wel en niet'. Tom wil niemand voor het hoofd stoten, en al helemaal zijn moeder niet.

Tom had ten tijde van de eerste film al een groeistoornis (eiwit- en vettekorten) en die heeft hij nog steeds. Al dat fruit, wat een regelrechte RAMP voor zijn bloedsuiker en zijn lever! En wat ziet Francis er uitgemergeld uit! Ik heb Francis meerdere malen persoonlijk gesproken, zowel op de boerenmarkt in Amsterdam als tijdens evenementen van David Wolfe, destijds georganiseerd door Mastercare. Ze is zachtaardig aan de ene kant en bloedfanatiek aan de andere kant. Ik denk niet dat je met haar ruzie moet krijgen!

Mike

 
Enzymrijke plantaardige voedselbronnen zijn voornamelijk de zongerijpte tropische vruchten als noni, ananas, mango, papaya en kiwi. Verder komt het ook voor in kiemgroenten, wortel, rammenas, rode biet, koolsoorten, knoflook, ui, selderij, zeewier, algen, tarwegras en verse kruiden.

Bronnen met veel enzymen zijn gefermenteerde rauwe producten: miso, natto, shoyu, tempeh, pickles, zuurkool, azijn, brooddrank, kombucha, kefir, melkwei, karnemelk, zure room, yoghurt, kwark en oude kaas.

En inderdaad zijn dierlijke rauwe bronnen rijk aan enzymen: honing, koninginnengelei/royal jelly, propolis, honing, levertraan, melk, vlees, vis en organen.

Belangrijk hierbij is te weten dat haast alle enzymen vernietigd worden wanneer voeding wordt verwarmd tussen 48 en 60° C of hoger. Ook veel bestrijdingsmiddelen deactiveren de enzymen in de gewassen. Een maaltijd die bestaat uit alleen industrieel bewerkte en verwarmde voeding levert dus geen enzymen aan.

 
Quote:
Ik kreeg hetzelfde gevoel toen ik Francis en Tom bij P&W zag: nog steeds strijdt Fancis tegen de wereld, nog steeds is ze te verstandelijk en nog steeds manipuleert ze Tom, die niet veel verder komt dan politiek correcte uitspraken als 'ja...eh...wel en niet'. Tom wil niemand voor het hoofd stoten, en al helemaal zijn moeder niet.


Ik vind die arme Tom er niet gezond en erg contactgestoord uitzien.

Tijden die docu RAUW wist moeders hem inderdaad al goed te manipuleren.

Ja hè Tom? Vind je ook niet Tom?

Wat kan die jongen dan nog anders zeggen als JA, indien hij zijn moeder niet voor het hoofd wil stoten?

Vraag me af of het die jongen ooit zal lukken om een meisje te versieren...

Ben bang van niet, maar mocht het hem toch lukken, ben ik heel benieuwd of dat meisje hem tot het eten van andere voeding (vlees-zuivel) weet te verleiden.

Zou me suf lachen als moeders ze zou betrappen, bij McDonalds, terwijl ze hamburgers zitten te eten...

 
Quote:
Zou me suf lachen als moeders ze zou betrappen, bij McDonalds, terwijl ze hamburgers zitten te eten...



Ik hoop het niet voor hem want dan gaat-ie van de ene 'slechte' voeding naar de andere 'slechte voeding.

Lia

 
@Dennis

Jij noemde oude kaas bij enzym rijke voeding en hoe zit dit dan met Jonge kaas? Aangezien ik erg veel jonge boeren kaas eet en ik neem ook aan dat je met oude kaas dan ook rauwe kaas bedoelt, aangezien al het andere aan verhitting onderhevig is geweest?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan