rauwe melk

Ik heb de boer waar ik mijn melk haal net een mailtje gestuurd om te vragen wat voor ras ze hebben en welk voer de koeien krijgen. Ben benieuwd.

Hier haal ik mijn melk:

Familie Langhout

Aldlansdyk 20

9057LG Jelsum

058-2572125

06-24841433

biomelktap@gmail.com

www.facebook.com/BioMelktap

 
@ Mike:

Uit de agenda:

Dinsdag 26 november - Rijperkerk - Friesland

Lezing over rauwe melk voor Friesland Campina!

Wil F.C. de koude pasteurisatiemethoden voor de rauwe melk gaan gebruiken?

 
Ik drink nu sinds 2 weken Rauwe melk van Grasgevoerde Blaarkoppen en moet zeggen dat dit de lekkerste melk is die ik tot nu toe gedronken heb, De melk is dik, Romig, vet en bevat weinig water heerlijk :D. De melk die ik hiervoor dronk is ook lekker van Zorgboerderij ons verlangen uit Zunderdorp, maar de melk van de blaarkop overtreft alle andere soorten melk die ik tot nu toe heb gedronken.

 
Quote:
Ik vroeg me af hoe melk van enkel grasgevoede koeien een calcium fosfor verhouding zou kunnen krijgen van ongeveer 1,3 : 1 terwijl deze mineralen in ongeveer de volgende verhouding in grassen voorkomen: Calcium 0.50g/kg, Fosfor 0.20g/kg (wat dus gelijk is aan 2,5 : 1) ? Plast een koe de calcium weer uit? Want ik neem aan dat een koe voor het eigen beendergestel ook een goede calcium fosfor verhouding nodig heeft.

Hoe zit dit met koeien die vrijwel alleen maar mais eten wat veel rijker is in fosfor t.o.v. van calcium ? Mais bevat natuurlijk wel fytinezuur, weet niet echt hoe koeien hier mee om kunnen gaan?

Fytinezuur zorgt bij koeien eveneens voor binding van mineralen en dus mineraaltekorten. Daarom bestaan er ook zoveel klauwproblemen bij veel koeien.

Mike


Maar wat doet een koe die enkel graast nu met het overmatige calcium, uitscheiden door urine?

Kuilmais is toch een gefermenteerd product, zou het fytinezuur niet gedeeltelijk afgebroken worden?

Sindskort heb ik namelijk de rauwe melk opgeschroefd t.b.v. heling van de tanden. Eerst heb ik 1 week rauwe melk gedronken van koeien die vooral kuilvoer eten. Toen leek de gezondheid van mijn tanden ineens beter te worden. Nu drink ik reeds enkele weken melk van grasgevoede koeien en worden mijn tanden weer gevoeliger.

Ik ben best benieuwd naar de mineralenanalyse van deze beide melken. Met name de fosfor calcium verhouding.

 
De boerderij waar ik melk koop (Hoeve Biesland in Delfgauw) heeft koeien van het ras Montbéliarde.

Quote:
"Deze koe is opgewassen tegen wat ruigere omstandigheden. Het zijn geen koeien die we vaak tegenkomen in Nederland: de Montbéliarde koe. Deze Franse koe heeft als eigenschap minder melk te produceren; bij ons ca. 16-18 liter op een dag, terwijl een gemiddelde Hollandse koe ca. 26-28 liter melk per dag geeft (een biologische koe ca. 20-22 liter). Voordeel is wel dat deze viervoeters goed bevleesd zijn."


Het is blijkbaar geen modern koeienras, dat is gefokt voor melkproductie. Ze geven per dag minder melk. Dat lijkt me positief.

 
in deze link een overzicht van vetpercentages in de melk:

http://wikimelkwinning.groenkennisnet.nl/Andere-diersoorten.ashx#__BD_Melken_van_andere_diersoorten_14

Ik denk dat we dus naar rendierenmelk moeten, ik had al ergens gelezen 22% vet, in het bijgevoegde staatje staat 18% :)

oh ja, rattenmelk is ook een optie, 10% :wink:

 
Matthijs de Haan uit Ingen heeft van de week zijn nieuwe koeien ontvangen.

25 stuks Guernsey's van.... Guernsey :D

Deze mooie dames zijn nu bijna allen zwanger en verwachten in mei hun kalfje.

Daarna nog lekkerder melk als nu al is :D

 
Sally Fallon vertelde het me persoonlijk al tijdens de rit vanuit Schiphol: rauwe melk is niet meer te stoppen in Amerika, er zijn letterlijk niet genoeg producenten om aan de groeiende vraag van de consument te voldoen! Dit artikel bevestigt dat:

http://www.naturalnews.com/043787_raw_milk_government_propaganda_pasteurization.html#

Deze revolutie zijn we in het Nederlandse taalgebied ook aan het neerzetten en ook hier groeit de vraag vanuit de consument!

Mike

 
Mij is al gevraagd wat ik hiervan vind. Ik vertrouw dat hele Wageningse bedrijf Top niet. En koude pasteurisatie? Er wordt verder niet uitgelegd wat dat inhoudt, maar wanneer gaan we nu eens beseffen dat GEEN ENKELE PASTEURISATIE nodig is?

Mike

 
Ik ben het helemaal met je eens.

Het schijnt dat koude pasteurisatie ook gebruikt kan worden voor vlees. Wat dit dan ook mag zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_pasteurization

Het verbaast me niks als bestraling hier ook onder valt.

Als rauwe melk in winkels verkocht gaat worden is het natuurlijk wel belangrijk dat deze melk afkomstig is van boerderijen waar goed wordt gewerkt. Als melk uit een reguliere veehouderij (waar volop antibiotica, granen en soja gebruikt wordt) als rauwe melk wordt verkocht gaat het fout. Dan komen de verhalen zoals 'zie je wel dat rauwe melk gevaarlijk is'.

Een selectie van boerderijen is dan nodig, op een of meerdere van deze punten:

- Weidegang voor de koeien tijdens het grootste deel van het jaar.

- Geen krachtvoer met soja en mais.

- Biologisch-dynamisch

- Geen kunstmest

- {vul maar aan}

Wat is de gemiddelde houdbaarheid van rauwe melk?

Ik hoorde pas geleden een boer op televisie zeggen dat dit voor zijn melk maximaal 5 dagen is. Dan wordt het zuur. Dit was een biologische boer. Het kan echt zo zijn, maar dan is het slechte melk. Goede verse rauwe melk is na 11 dagen bij mij nog niet zuur.

Misschien werd hem opgedragen om dit te zeggen, om een slecht beeld van rauwe melk te geven.

 
Veel boeren drinken hun melk helemaal niet rauw en zeggen dus maar wat. Hier zijn ook verhalen genoeg van mensen die rauwe melk bij de boer gingen halen en te horen kregen dat deze maar 3 dagen houdbaar was, om er vervolgens achter te komen dat de melk deze termijn met gemak overschreed. Er is helaas onder boeren ook nog veel onwetendheid. Jammer, want de mythe van de langere houdbaarheid van gepasteuriseerde melk kunnen we op deze manier met gemak onderuithalen!

Mike

 
Vandaag een fles melk geopend die 12 dagen oud is(de melk,niet de fles).Niet eens zurig van reuk/smaak. Goede boer of goede koeling of beide. :wink:

ad

 
Ik denk beide Ad :)

Of had je een pak verse melk van Milbona gekocht? ;-)

http://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/melk

Ik ben trouwens niet de Edwin uit de video :)

Op 4:30 is de boer aan het woord.

Het is zelfs maar 2 tot 3 dagen.

 
Goede koe inderdaad ja. Maar indien je de film van afgelopen zaterdag ook gezien hebt weet je welke belangrijke rol de boer speelt om de koe 'goed'te laten zijn.

ad

 
Die film heb ik niet gezien, ik was niet bij het congres.

Waarschijnlijk ging dat over:

- Niet vaccineren

- Geen oormerken

- Geen kunstmest

- Alleen gras voor de koeien en geen soja en granen.

 
tuurlijk Ad, is ook zo. Toch drink ik liever de melk van een goede koe dan van een goede boer :wink:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.475
Berichten
503.322
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan