rauwe melk

ze krijgen voor zover ik weet alleen gras, zelf in de winters worden ze hier mee bij gevoerd.

Het zijn friese zwart bonte koeien, mijn vrouw heeft precies het zelfde, ik denk ook dat het wat met de bloedsuiker te maken heeft, ik probeer het wel weer eens als ik wat stabieler aan het worden ben.

Ik ben er nu wel achter dat ik te weinig zout binnen kreeg in verhouding, volgens mij heeft dat ook een functie met de bloedsuiker toch? dat heeft er denk ik mee te maken

bedankt voor de hulp

 
Die Friese zwart-bont-koeien zijn Frysian Holsteins. Eerlijk gezegd vermoedde ik dit al. Deze koeien zijn gefokt op melkproductie, dus kwantiteit boven kwaliteit, en zijn een zeer succesvol Nederlands exportproduct. De melk van deze koeien is armer aan vet (net iets meer dan 4%, tegenover 5% of meer van andere rassen) en RIJKER AAN SUIKER. Dat Engels raaigras, ook wel 'koeiengras' genoemd, rijk is aan fructaan (grassuiker) helpt ook niet, want dan krijgen ze wel gras maar niet het juiste gras.

Je drinkt dus melk van de verkeerde koeien. Als je echter niet aan andere rauwe koeienmelk kunt komen, dan raad ik je aan om standaard room en evt. een rauw ei toe te voegen aan de melk, ter compensatie voor het te lage vet- en eiwitgehalte en om de balans met de melksuikers te herstellen. Het allerbeste is echter op zoek te gaan naar melk van andere rassen dan de Holstein, zodat je melk drinkt die van nature meer vetten en eiwitten bevat en minder suikers.

Mike

 
Hey Mike, Bedankt.

Dat is interesant om te lezen, dus zelfs daar zit nog weer verschil in, ongelovelijk waar haal je het allemaal vandaan :)

Door de extra suiker raakt de bloedsuiker dus uit balans.

Het voordeel is dat het voor ons heel dichtbij is, beter voor het milieu dus qua auto en benzinekosten voor ons. Nu is het 5 km en anders 50 en omdat iedereen het nu drinkt hier gaat het snel.

Ik denk dat ik er dus eerst maar eens room bij in ga doen of een ei, is er in de supermarkt ook nog verantwoorde room te koop? of halen jullie dat ook bij een boer?

Super! bedankt

 
Elmo,

Verkoopt diezelfde boer niet ook zure room of slagroom? Melk van deze koeien mag dan minder vet hebben dan andere rassen, maar m.b.v. een potje geconcentreerde room kun je de melk dan nog steeds aanzienlijk vetter maken. Ik zou gaan voor de combi van room en rauw ei, zodat je bloedsuikerstabiliserende vetten en eiwitten binnenkrijgt. Je hoeft je niet zo'n zorgen te maken of de room gepasteuriseerd is, want dit vet overleeft deze temperatuur met gemak!

Mike

 
Ok bedankt, hij verkoopt alleen nog melk op dit moment.

Ik ga dan room en ei toevoegen als ik de melk drink

Dit verklaart wel waarom ik er geen last van krijg als we in de avond yoghurt eten.

Omdat we er voor de kinderen lactosevrije yoghurt van hebben gemaakt, dan is de melksuiker er dus uit

Weer een hoop wijzer, mooi.

 
Vandaag iets opmerkelijks ten aanzien van de rauwe melk. Gisteren hebben we 11 liter rauwe melk gehaald. Vanochtend deed ik de koelkastdeur open en zag dat bij alle flessen melk de room bovenop een rozige kleur had. De melk zelf dus niet, alleen de room bovenop. Ik dacht direct aan bloed in de melk. Mijn man zei dat soms biest ook een rozige kleur kon hebben.

Wie heeft dit al eerder meegemaakt ?? En natuurlijk mijn vraag: wel of niet drinken. Mijn gevoel zegt niet.

Ik kan de zuivelboerderij vandaag niet bereiken om het te vragen.

 
Vanmorgen heb ik kontakt opgenomen met de zuivelboerderij in verband met de "roze" melk. Ze hadden het inmiddels zelf ook al geconstateerd. Het is inderdaad afkomstig van bloed. Een van de koeien heeft een wondje aan haar speen door een hoeftrap. De koe is dus niet ziek. Woensdag mag ik 11 nieuwe flessen melk komen halen.

Maar nu heb ik dus even niets meer. Balen. Het bloed zit alleen in de room, de melk is gewoon wit. Zouden jullie dit gewoon drinken of toch maar weggooien?

Dat laatste werd geadviseerd door de dame van de boerderij.

 
Ik zou het niet drinken, maar de bodem van je tuin zal het wel lekker vinden, dus je kunt de melk zeker nog ten goede laten komen van andere organismes!

Mike

 
Goede tip Mike, daar had ik niet aan gedacht.

Helaas is de bodem nu flink bevroren, dus dat gaat nu niet lukken.

 
Profvoetballer Miroslav Klose over melk:

German soccer star Miroslav Klose (image 4) says "Milch ist meine Stärke!" (loosely translated "Milk is the reason for my success!") in an advertisement of the German CMA which mentions the usual suspects, calcium, lactose and protein, as the cornerstones of what a world-class striker needs. And in fact, an "expert" discussion on the benefits of whey vs. casein as part of the ideal post-workout supplement in an old thread of the Mind and Muscle Forum yielded a result with a nutrient composition that looked surprisingly familiar: some fast digesting whey + some casein for a sustained protein supply, a few carbs, some minerals and vitamins = the ideal post-workout supplement, or put more simply, MILK! And in fact, science seems to confirm what the brainy trainees on a bulletin-board have thought out.

 
Soms denk ik wel is ja misschien is het toch wel goed om de populatie van de mens in te laten slinken Als je ziet wat een Dierenleed er is door de mens

Zulke zieke geesten. Het is geen eerlijke natuurlijke concurrentie meer wij zijn te intelligent en martellen dieren kapot.

Stel je voor jou ziel komt terecht in een concentratie kamp varken na je dood

hebben mensen daar wel is aan gedacht.

 
robinalexander,

Zullen we dan maar aan de psychopaten aan de top vragen of ze dan maar al het leven op aarde willen wegvagen? Ik bedoel, de dieren kunnen er ook wat van hoor.



Als ze flink hun best doen is binnen 24 uur 20 % van al het leven op aarde dood.

Nog eens 60% extra in de volgende 6 maanden.

Geheime wapens niet eens meegerekend.

 
@naief:

"Een andere techniek in opkomst is PEF (Pulsed Electric Fields). Dit proces maakt gebruik van gepulseerde elektrische velden die de celmembranen van (bederfveroorzakende) bacteriën onherstelbaar beschadigen."

http://www.top-bv.nl/blog/blog/tag/purepulse/

Doe mij maar echte rauwe melk, die niet gesloopt is.

 
Wel interessant dat er belangstelling is voor de gezondheidseffecten van rauwe melk, jammer dat de angst voor de beestjes overheerst.

 
http://www.boerderij.nl/Rundveehoud...-rauwe-melk-in-supermarkt-1408596W/?cmpid=NLC|boerderij_vandaag|2013-11-12|Top_wil_rauwe_melk_in_supermarkt

Ze willen er weer een draai aan geven. Deze nieuwe pasteurisatiemethode zal ongetwijfeld weer bijwerkingen hebben die onze gezondheid niet ten goede komen.

Quote:
De onderneming geeft aan dat de interesse voor rauwe melk toeneemt vanwege gezondheidseffecten en lekkere smaak.



In deze herwaardering voor rauwe melk zou WAPF en dit forum best weleens een grote rol kunnen spelen. Wanneer gaan we Mike op tv zien?

 
Ik ben nog niet gevraagd, maar ik ben zeer alert, mocht het me wel overkomen. In programma's als Radar en Pauw en Witteman wordt je er live op TV ingeluisd. Mij niet gezien! Bovendien hebben we het over de 'dinosaur media'. Qua informatievoorziening hebben ze al grotendeels afgedaan, ze dienen alleen nog maar voor goedkoop en plat amusement en daar associeer ik me niet mee.

Mike

 
Ik vroeg me af hoe melk van enkel grasgevoede koeien een calcium fosfor verhouding zou kunnen krijgen van ongeveer 1,3 : 1 terwijl deze mineralen in ongeveer de volgende verhouding in grassen voorkomen: Calcium 0.50g/kg, Fosfor 0.20g/kg (wat dus gelijk is aan 2,5 : 1) ? Plast een koe de calcium weer uit? Want ik neem aan dat een koe voor het eigen beendergestel ook een goede calcium fosfor verhouding nodig heeft.

Hoe zit dit met koeien die vrijwel alleen maar mais eten wat veel rijker is in fosfor t.o.v. van calcium ? Mais bevat natuurlijk wel fytinezuur, weet niet echt hoe koeien hier mee om kunnen gaan?

 
Fytinezuur zorgt bij koeien eveneens voor binding van mineralen en dus mineraaltekorten. Daarom bestaan er ook zoveel klauwproblemen bij veel koeien.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.480
Berichten
506.676
Leden
8.638
Nieuwste lid
maartje.1234
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan