rauwe melk

Vandaag bij van den winden geweest.

Rauwe melk, roomboter ( helaas niet rauw) en een jong steek rauw melksr kaas.

Kaas is erg lekker moet ik zeggen. Het lukt me helaas maar niet om rauwe roomboter te scoren :-(

Wel een plus punt is dat ze Keltisch zeezout gebruiken in kaas, boter en op hun land.

 
Rauwmelkse roomboter wordt in Nederland gemaakt bij de Sophiahoeve in Warmond.

Kijk op de site voor de verkoopppunten http://www.desophiahoeve.nl/boter

Ik gebruik deze boter al 2 jaar en is echt heerlijk. Ik koop dan 6 tot 8 pakjes tegelijk en vries ze in. Prima te doen.

 
Vandaag was ik in de kop van Noord Holland, niet ver van Midwoud. In de ochtend ben ik naar de Annahoeve geweest. Wat een leuke boerderij. Ik liep de winkel in met een melkfles, om te laten vullen, maar de melk wordt al voorverpakt verkocht.

De melk smaakte goed. De fles is al leeg. :)

De smaak en geur zijn wel iets anders dan de melk van Hoeve Biesland waar ik normaal melk koop. Komt dat door het koeienras of andere kruiden in het glasland?

 
Het witte water van Albert Heijn, met 21-10 als THT datum ruikt steeds minder lekker. Het ruikt niet heel erg bedorven, maar echt fris is het ook niet meer.

Naast de AH-melk staat een fles met biologische rauwe melk.

Wat me opvalt is dat de AH-melk bovenop uitgedroogd lijkt te zijn. Er ligt een soort vel overheen zoals op deze foto van ruim twee weken geleden, maar dan dikker: http://s22.postimg.org/bzzlh6uup/foto_19.jpg

De rauwe melk heeft dit niet. De melk is wel dik geworden, maar bovenop ligt geen opgedroogde massa. De rauwe melk stinkt niet, maar ruikt naar zure melk.

 
Hallo iedereen

Ik ben al een maand lang een stille lezer en probeer hier mijn weg nog te vinden :)!

Ik ben wel onlangs begonnen met gezonder te eten en dus ook rauwe melk te drinken. Zoals je al weet, liggen de rauwe-melk adressen in Antwerpen niet voor het rapen. Ik heb één boer gevonden met een melkautomaat dicht bij de grens van NL. Ik heb hierbij de test uitgevoerd en vandaag merk ik een laagje wei op, een dikke massa van onder en bovenaan een laagje dat het melk beschermd. Dit ziet er allemaal ok uit. Maar nu ruik het niet specifiek naar zure melk.

Ik weet van de boer dat hij naast gras, wel eens mais voert, en voor het melken geeft hij de koeien een handje krachtvoer. Nu weet ik dat dit niet goed is, maar ik heb naar andere adressen gezocht en heb er helaas nog geen gevonden. In Bergen op Zoom is er ook een boer maar die geeft ook mais aan de koeien.

Is mijn rauwe melk nu wel of niet ok? Ik heb een foto van de melk gemaakt:

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=av53qh&s=8

 
Op 15 oktober 2014 (5 maanden geleden) heb ik een pak volle melk gekocht bij Albert Heijn. Dit pak heb ik samen met een glazen fles biologisch dynamische rauwe melk van Hoeve Biesland buiten de koelkast gezet. Ik was het alweer bijna vergeten en zag het pak en de fles vandaag weer staan. De AH volle melk is dood. De rauwe melk van leeft nog.

De AH volle melk is erg vies geworden. Zelfs met de dop op het pak komt er al een smerige lucht uit. Aan de binnenkant van het pak zie ik schimmel. Het ruikt ook echt bedorven.

De rauwe melk ziet eruit als kwark, het ruikt licht zuur en er is geen schimmel te zien.
 
Hoi,

Ik ben een echte rauwe melkdrinker. Ik geniet er echt van.
Ik ben ook overtuigd van de gezonde werking van dit goede levensmiddel.
Nu komt mijn vriend echter met een vraag over de natuurlijke groeihormonen in de melk. Ik weet het antwoord hier niet op. Ik heb gegoogled en volgend artikel gevonden:

http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/alles-wat-je-niet-wilde-weten-over-melk/

Hier wordt dit thema ook aangesneden:
Helemaal geen melk

Maar voor je opgelucht adem haalt en op jacht gaat naar rauwe melk, gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat er ook voor rauwe melk nog genoeg bedenkingen zijn. Bij het paleo dieet komt melk er helemaal niet in. De belangrijkste argumenten draaien er allemaal om dat melk nou eenmaal bedoeld is voor jonge zoogdieren. Die moeten in korte tijd heel snel groeien en hun immuunsysteem opbouwen. Melk zit daarom ook van nature al vol met groeihormonen en bioactieve peptides (eiwit bouwblokken). Wat de effecten van al deze stoffen zijn op het menselijke systeem is nog maar nauwelijks onderzocht. Maar het is wel duidelijk dat voor volwassenen (koeien of mensen) al die groeihormonen overbodig zijn. En waarschijnlijk zelfs schadelijk. De uitkomsten van eerste onderzoeken geven niet veel hoop.

De groeihormonen worden in verband gebracht met groeiafwijkingen, maar ook met de toegenomen tumorvorming en kankers. Zo is de kans groot dat je als melkdrinker een verhoogde IGF-1 concentratie in je bloed hebt (insuline like growth factor). IGF-1 bevordert groei in gezond weefsel, maar ook in kanker. Met name voor prostaat en borstkanker creëert dit een veel groter risico (L. Cordain, The paleo answer).

Zit hier wat waars in of is het gekleurd door de paleomening?
Ik wil mijn vriend graag antwoord hierover geven. Zelf geloof ik in de goede gezonde eigenschappen van rauwe melk en drink het zeker verder.
Maar...is hier iets over bekend?
 
Dorothe,

Rauwe melk wordt al zo'n 10.000 jaar gedronken. Als de Paleo-beweging gelijk had, zouden we 10.00 jaar doffe ellende opgetekend hebben door consumptie van rauwe zuivel. Dat zien we echter pas de laatste 100 jaar. Wat is er veranderd? In 1 woord: pasteurisatie. Het is BEWERKTE melk die problemen geeft, onbewerkte niet! Hippocrates schreef al rauwe melkdieten voor als middel tegen elke kwaal. Ik ken persoonlijk een verhaal van iemand die zichzelf binnen een jaar genas van kanker door consumptie van rauwe melk!

Mike
 
Hoi Mike,
Ja, ik weet dat, maar ik heb hierover een discussie met mijn vriend. Hij zoekt nl. ook altijd naar alternatieve informatie.
Hij heeft dit gelezen in een artikel van Dr. Franco Berrino.
Ik ga eens kijken of ik iets van die man in het Nederlands kan vinden.

Ik drink nu eerst even een glas melk en ga dan eens kijken
:)
 
Goh, al gevonden.
Dit wordt er geschreven over de goede man:
Hij is Macrobiotisch en voor granen, bonen en groenten:
dus hier een stuk van het verhaal wat er over hem geschreven wordt:
Op een van de ochtendlezingen zat een andere, ons onbekende man naast René. Hij werd door René aan ons voorgesteld als dr. Franco Berrino, oncoloog in Milaan, die zowel privé als beroepsmatig zeer geïnteresseerd is in de macrobiotische eet- en leefwijze.

Er ging mij ineens een licht op: anderhalf jaar eerder had ik een artikel uit het Italiaans laten vertalen over een Italiaans onderzoeker die middels een pilot-project wilde aantonen dat macrobiotische voeding preventief werkt bij het ontstaan en het terugkomen van borstkanker (zie MD no. 72, Macrobiotiek in Italiaans pilot-project, ook op de website te lezen)



We raakten in gesprek en ik liet hem het artikel zien dat we over zijn onderzoeksprogramma hadden geschreven/vertaald. Een heel bescheiden man, student onder de studenten, hij wilde meer leren over de macrobiotische geneeswijze. Voor een man van zijn statuur, hoofd van de afdeling Preventieve Geneeskunde en Epidemiologie van het Nationaal Kankerinstituut in Milaan, met een prominente positie in het internationaal kankeronderzoek en met talloze wetenschappelijke publicaties op zijn naam, is dat zeer uitzonderlijk.



Hoe Franco op het macrobiotische pad kwam? Via zijn vrouw, die al in de jaren zeventig met de macrobiotiek bekend raakte en minder zuivel, suiker en vlees gebruikte bij het koken, en meer granen, bonen en groenten, meer de traditionele Italiaanse, mediterrane keuken. Hij raakte vakmatig geïnteresseerd vanwege het feit dat bij macrobiotische voeding bloedsuikerwaarden constanter blijven, veel minder schommelingen vertonen als bij andere diëten.

Dus, ik ben gerustgesteld.
Mike, je hebt het weer bij het juiste eind> Gelukkig!

Trouwens, nu wil mijn vriend weten welke melk het beste is schapenmelk of geitenmelk?
Jammer dat hij geen Nederlands kan, anders kon hij zelf meedoen op het forum....
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.854
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan