Rauwe eieren

Webmaster

New member
Tijdens mijn vertaalwerk van het boek Cure Tooth Decay van Ramiel Nagel stuitte ik op de volgende info die ik je niet wil onthouden:

Quote:
Recept voor een gebitsversterkende eiersmoothie

Voor wie moeite heeft met de opname van voedingsstoffen uit voedsel zijn biologische of andere hoogwaardige eieren een prima hulpmiddel. De eiersmoothie verschafte mij voeding toen ik problemen had met de vertering van andere voedingsmiddelen.

De combinatie van rauwe eieren met rauwe melk zorgt voor een optimale opname van voedingsstoffen in de rauwe melk.

Dit mengsel zorgt voor herstel van het darmslijmvlies en verhelpt daarmee een lekkende darm.

Probeer het volgende mengsel:

1 beker rauwe melk, kefir of yoghurt

1-2 rauwe eieren

optionele ingrediënten:

½ theelepel rauwe honing of biologische ahornsiroop

een snufje nootmuskaat of kaneel voor de smaak

één of twee druppeltjes vanillextract

carobe- of cacaopoeder

Voor een betere opname de ingrediënten op kamertemperatuur nuttigen.

Noot: Als je zwanger bent en rauwe eieren eet, eet dan telkens na vijf dagen twee dagen geen rauwe eieren.

Een waarschuwing: Je kunt je aanvankelijk slechter gaan voelen na de consumptie van rauwe eieren, als je deze niet regelmatig eet. Rauwe eieren kunnen heftige ontgiftingssymptomen opwekken, omdat je lichaam zich reinigt.

Ik at bijvoorbeeld een keer eieren vers van de boerderij, waarna mijn lichaam resten van Valium (een medicijn dat ik 15 jaar eerder als pijnbestrijder had ingenomen) begon los te laten en te ontgiften. Ik wist dat het Valium was vanwege de onmiskenbare symptomen van misselijkheid en wazigheid en ik was een dag lang heftig ziek omdat mijn lichaam de medicijnrestjes in mijn maag loosde.

Daarna kon ik dezelfde eieren zowel rauw als gekookt eten, zonder enige afkeer of gezondheisproblemen.

Eiwit: Sommige mensen geloven in het eten van uitsluitend het eiwit. Weer anderen geloven dat je uitsluitend of hoofdzakelijk het eigeel moet eten en het eiwit moet beperken vanwege het risico op een eventueel tekort aan biotine.

Alleen de dooiers eten is een acceptabel fenomeen. Mijn persoonlijke voorkeur is de consumptie van het hele ei.


Gerrit heeft zich ook al vaker lovend geuit over de gezondheidsvoordelen verbonden aan rauwe eierdooiers. Dit betekent dat rauwe eierdooiers ook helend zijn zonder rauwe melk en dat is goed nieuws voor mensen die geen rauwe melk kunnen verdragen. Als we Nagel moeten geloven helpen rauwe eieren om je opnamecapaciteit van andere voedingsstoffen te vergroten en je darmen te helen. Aan de rauwe eieren dus!

Mike

 
Absoluut, rauwe eieren zijn fantastisch, ik start hier elke ochtend mee, 3 rauwe eigelen in citroensap en druppel 35% er door heen... dit geeft veel energie voor langere tijd!

Juist voor mensen die veel denkwerk hebben de hele dag door is rauw eigeel zeer versterkend. Zelf ben ik niet zo van het rauwe eiwit, zeker niet om het op te drinken dus daarom schijt ik het eigeel wel van het eiwit, de eiwitten krijg ik wel binnen met af en toe een gebakken/gekookt eitje...

Boek van hem heb ik 1,5 terug gelezen en is echt fantastisch! Goed dat het uitkomt in het NL.

BTW, hij is ook grootte voorstander van rauwe lever eten... DUS VOOR DE ECHTE DIEHARDS....

Ik weet dat Mike het al gebakken niet weg krijgt, laat staan rauw denk ik.....

Maar ja, je bent echte WAPF-er of niet, hehe :p

Ik heb het al vaker gedaan en zo gisteren ook weer, gewoon de grasgevoerde runderlever in kleine blokjes gesneden en dit met water heel doorgeslikt, je proeft er niets van. Let wel op dat het minimaal 2 weken diep ingevroren is geweest.

Nog beter kun je kleine blokjes snijden en deze in een potje invriezen, elke dag een paar stukjes met water innemen en je krijgt fantastische voeding binnen, ijzer, mineralen, veel b vitaminen etc!

 
Inderdaad, ik krijg lever echt niet weg, tenzij in de vorm van leverworst, leverkaas of leverpate. Ik als WAPF-NL zou dit toch minimaal 1 keer per week moeten eten, maar ik heb een motto: alles wat ik eet moet gezond zijn, maar nog belangrijker is dat het een feestje moet zijn. Vandaar dat ik bijv. ook levertraan niet zo in de mond neem maar verwerk in een smoothie, waar overigens ook rauwe eieren in gaan. Je vindt recepten hier.

Mike

 
Mike,

Ik vindt het idee van Gerrit om de lever in kleine stukjes te snijden en in te vriezen helemaal geen gek idee.

Als je het heel fijn snijdt en het dan heel door kunt slikken met wat water of smoothie is dat helemaal niet verkeerd, toch?

Krijg je inderdaad fantastische voeding binnen zonder dat je de vieze smaak hebt.

Kom op, met z'n allen aan de lever. :mrgreen:

 
Sterker nog, als het dus bevroren is (had ik niet gisteren, maar maakt mij niet uit) proef je helemaal niets... het is dan zelfs hard op je tong (ipv zacht en glibberig.. haha)... dus wie volgt? :)

 
Vandaag meteen gedronken: rauwe melk, met 2 eierdooiers/beetje honing en kaneel....mmmm, gewoon echt lekker.

En grappig, normaal kan ik 's middags slecht rauwe melk verdragen, s morgens gaat prima. Nu dus een extra beker melk, tot nu toe voel ik mij er goed bij.

Rauwe lever...nee, dank je. Maar gebakken, heerlijk.

 
Maar als je nu die lever rauw eet, in kleine stukjes, zoals Gerrit aangeeft.

En je slikt het door zonder te kauwen, proef je er toch niets van.

Ik denk dat het gezonder is dan gebakken/gekookt.

Wij gaan het proberen, nu alleen nog aan biologische runderlever zien te komen.

 
Ik eet zo nu en dan wel eens stukjes rauwe lever of nieren als ik ze aan het snijden ben voordat ze de pan in gaan. Ik heb nog een varkenslever in de vriezer liggen en daar wil ik binnenkort een rauwe levershake van maken. Ook het sap of bloed van ontdooid vlees drink ik gewoon uit de zak op.

Ik hoop nog een keer samen met iemand een eigen dier te gaan slachten, dan kun je net zoals de Indianen vroeger alles vers eten en drinken terwijl het nog warm is. Volgens mij is dat wel zo ongeveer het allergezondste wat je jezelf kan aandoen: een nog warme lever eten van een gezond dier dat in het wild heeft geleefd in een schone omgeving.

Ja mijn smaak is wel wat verandert sinds ik richting de WAPF ben gegaan. Ik heb het vet leren herwaarderen. Ook de glibberige gel-achtige delen in sucadelappen vind ik heerlijk op mijn tong. Het snot-achtige merg zuig ik graag uit dikke botten, wanneer ik er een soep van trek. Yummie!

 
Ik mag echt niet denken aan rauwe lever of nieren hoor, gebakken vind ik ze echt heerlijk, en ik wil graag lekker eten. Het kan maar zo zijn dat dit nog gezonder is, maar niet als ik er van griezel. Er zijn grenzen.

 
Volgens Gerrit zou je vlees eerst moeten invriezen.
Quote:
Let wel op dat het minimaal 2 weken diep ingevroren is geweest.



Waarom is dat Gerrit?

 
We hebben zojuist de rauwe eiersmoothie gedronken.

Errug lekker, moet ik zeggen.

We zijn deze week aan het melkvasten i.v.m. de lever-galreiniging die we eind van de week gaan doen.

Kerstavond. Is eens een andere manier van kerst vieren.

Maar daar zitten we niet mee.

We eten al sinds jaar en dag op 2e kerstdag boerenkool.

En we doen ook al jaren niet mee aan de kerst vreterij.

Dat heb ik altijd al walgelijk gevonden.

In het winkelcentrum zijn de karren met goederen niet aan te slepen.

Winkelwagens vol met E-nummers en plastic vulling.

 
We gaan dan melk vasten van de week.

Maar nu heb ik nog shiitakes in de koelkast liggen.

kun je die eigenlijk rauw eten, en dan bedoel ik in de smoothie?

 
Oei, wat een topic. Moet wel even wennen aan wat ik allemaal voorbij zie komen (warme organen bijvoorbeeld).

Volgens mij ben ik hier trouwens helemaal de vreemdste. Hoewel mijn kat ze geweldig vindt, gruwel ik gewoon van rauwe eieren. Gekookte/gebakken ("bereide") lever lust ik ook echt niet (deels omdat ik van het idee gruwel, deels omdat ik de smaak ook gewoon echt vies vind). Met rauwe melk heb ik een probleem.

Maar die stukjes bevroren lever zie ik dan dus weer niet als een probleem. Denk dat ik dat eens ga proberen.

Overigens had ik vandaag stoofvlees en wat merkte ik tot mijn verbazing? Voor het eerst had ik niet zo veel moeite met wat kleine vetrandjes. Normaal kreeg ik kokhalsneigingen van het kleinste randje vet in mijn mond, zo vies vond ik het. Vandaag vond ik het best oke. Ik moet nog steeds geen hele stukken glibber in mijn mond hebben, maar ik zie mijn smaak wel enigszins veranderen.

 
Voordat wij biologisch vlees aten grilde ik ook hevig van vetrandjes.

Als we nu lamsvlees kopen, heerlijk dat vetrandje.

Zo lekker zacht en smakelijk.

Nooit gedacht dat ik zo'n vetrandje nog eens lekker zou vinden.

 
Quote:
Ik eet zo nu en dan wel eens stukjes rauwe lever of nieren als ik ze aan het snijden ben voordat ze de pan in gaan. Ik heb nog een varkenslever in de vriezer liggen en daar wil ik binnenkort een rauwe levershake van maken. Ook het sap of bloed van ontdooid vlees drink ik gewoon uit de zak op.


Gelukkig er zijn er meer zo gek :)

Inderdaad @Poekie, precies wat @DenniS zegt, voor de eventuele pathogenen en parasieten die aanwezig kunnen zijn.

Wat voor mij een bewijs is van zeer hoge voedingwaarde van lever, eet ik een bakje vol met gebakken runderlever in uitjes en rundervet, dan heb ik langere tijd geen honger... mijn lichaam is er super dankbaar voor merk ik.

Lever kan (tijdelijk) dienen als vervanging van zuivel (indien je hier niet tegen kunt), niet voor niets heeft WAPF naast de rauwe melk formula ook een op lever gebaseerd baby formula bedacht, zéér effectief voor opgroeiende babies waarvan de moeder om welke reden dan ook geen borstvoeding kan geven.

Waarom zouden wij dit als volwassenen dan niet drinken/eten??

 
Mijn lichaam is naar mijn idee ook dankbaar als ik lever eet. Ik verdraag geen zuivel.

Ben nu qua zuivel aan de paardenmelk, maar de laatste dagen veel misselijk en heel veel last van mijn darmen. Ik weet niet of het van de paardenmelk kan komen.

Lever daar voel ik me lekker bij. Ik denk dat ik het goed verdraag. Mjammie.. met uitgebakken (bio) spekjes, knoflook en sjalotten.

 
ik ben enthousiast geworden over de rauwe eigeel. als ik rauw eiwit eet krijg ik enorm last van mijn darmen - ouch! maar wat vinden jullie van bee's egg smoothie? ik drink hier 2 van per dag.

2 eieren in een beker, net gekookte water eroverheen - zo kookt de eiwit maar blijft -hoop ik- de eigeel nog "rauw" in zn schil. dan doe ik kokosolie, kruiden en blackstrap molassess erbij en laat het effe afkoelen en dan blenden.

ik vraag me af of ik hiermee genoeg raw egg benefits. misschien beter eigeel pas na afkoelen aan de smoothie toevoegen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan