Rauwe eieren

Dat schreef ik hierboven dus ook al:

Van de amerikaanse wapf site heb ik het volgende

The whites should mostly be eaten cooked, as raw egg whites contain enzyme inhibitors that can cause digestive problems.

2 WEKEN GELEDEN GEPLAATST #

 
Wat de smaak van lever betreft een goede tip uit grootmoeders tijd:

De lever zeker 30 minuten voor het koken in melk laten weken. Hierdoor verdwijnt de wrange leversmaak grotendeels EN hij wordt er malser door!

Ik kan jullie laten weten dat ik inmiddels mijn eerste levergerecht op heb en deze was niet vooraf geweekt in melk. Het was kalfslever van buiten dichtgeschroeid (in reuzel) maar van binnen nog sappig, mals en roze van kleur. De lever werd na verloop van tijd uit de pan gehaald, waarna de uitjes verder werden gekarameliseerd in rode wijnazijn, balsamico en palmsuiker. Ik heb dit samen met een ervaren kokkin gemaakt in De Waard van Kekerdom in Kekerdom (ooijpolder, vlakbij Nijmegen), waar ik vanaf 1 april elke donderdag verantwoordelijk ben voor een Lo-Carb Nite. De lever smaakte heerlijk romig!

Die lever in melk blijft me intrigeren. Nadat ik in No Reservations van Anthony Bourdain Mexicanen pens zag koken in melk, ben ik op het idee gekomen om hetzelfde te gaan doen met lever en de lever daarna in de pan te bakken met gekarameliseerde uitjes. ik houd jullie op de hoogte van mijn experimenten op dit gebied!

Mike

 
Quote:
een hoogwaardig biologisch ei



Als de mogelijkheden er zijn, neem een Marans hen als tuindier.

Nuttig, zij vreet al je ongedierte uit de tuin en je krijgt er fantastische eieren voor terug.

Tja, dat uitmesten en vegen kost even wat aandacht en tijd, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Je weet precies wat er in gaat, een beter hoogwaardig bio product bestaat niet!

 
MIke, dat we dat nog eens mogen beleven, jij aan de lever.

Wat wil je de volgende keer eten na de lezing in NH?

Lia

 
Quote:
Wat wil je de volgende keer eten na de lezing in NH?


Wat dacht je ervan als ik dan eens voor jullie ga koken? Kan ik mooi mijn nieuwe en beproefde receptideeen uitproberen!

Mike

 
Als je het dan toch groots aanpakt en voor een groep gaat koken.....

Ik hou wel van een verantwoord hapje :wink:

Neem ik echte bio eieren van mn kipjes voor je mee!

 
Mike, dat zou ik heel graag doen alleen... het is niet "naast de deur".

Heb je al eens gedacht aan een receptenboekje?

 
Maar dan ook echt allemaal! dat lijkt me leuk! Voor mij ook niet bepaald om de hoek, maar voor een speciale WAPF chez Mike bijeenkomst wil ik wel een stukje omrijden.

 
Misschien eens een samenkomst organiseren, dan kan iedereen die daar zin in heeft dit plannen.

Zeker als t verder weg is!

 
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...an-107-ontbijt-met-wodka-en-een-rauw-ei.dhtml
Quote:
Oudste man (107) ontbijt met wodka en een rauw ei

Serop Mirzoyan uit Amersfoort bereikte gisteren de respectabele leeftijd van 107 jaar. Het geheim van Mirzoyans ouderdom zit volgens hemzelf in de genen en in zijn leefwijze: iedere ochtend om 8.00 uur op, ontbijten met een half glaasje wodka en een rauw ei, en om 21.00 uur naar bed. Zijn tante is op een leeftijd van 110 gestorven.


 
Over rauw ei in sterke drank: mijn moeder (84 jaar) herinnert zich dit beproefde recept van vroeger: maar dan bijv. een scheut cognac met rauw ei: bijv. ook voor zieke mensen maar ook voor elke dag gebruik (al noemt mijn moeder dat dan meer een chique gebruik).

 
wat zijn de verschillen tussen rauw eigeel en gekookt? Even afgezien van structuur en temperatuur.. :?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.170
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan