rauw versus gekookt

zirus

New member
door de diverse posts heen lees je soms dat rauw het beste is en soms dat gekookt voedsel de voorkeur heeft. misschien hangt het ook v/d voedingsoort af. hierbij een opsomming van punten dat ik me herinner. ik ben benieuwd of jullie het hiermee eens zijn of andere punten hebben. ook vraag ik me af wat jou voorkeur heeft?

gekookt eten:

* is voorverteerd - dus makkelijker om voedingstoffen op te nemen

* dood alle schadelijke bacterieen en parasieten dus veiliger

* wateroplosbare vitaminen worden deels afgebroken, maar grotendeels blijven ze intact

* vetoplosbare vitaminen en mineralen blijven grotendeels intact

* enzymen worden echter boven de 40 graden beschadigd

* broth of zelf-gemaakte bouillion is heel voedzaam en dit wordt heel lang gekookt

rauw eten:

* bevat nog alle enzymen en vitaminen

* bevat levende microorganismen die een positief invloed op de darmflora kunnen hebben

* zou mogelijk dichterbij het eten van onze voorouders zijn - dus dichterbij wat wij bestemd zijn om te eten

* rauw melk is beter omdat alle enzymen intact zijn - mensen met lactose intolerantie zouden het kunnen drinken

ik heb persoonlijk een voorkeur voor rauw als het om fruit gaat en gekookt bij groenten (behalve bij groen zoals sla en spinazie). vis vind ik zowel rauw als gekookt lekker. ei geel liever rauw, ei wit liever gekookt. vlees heb ik niet zo veel ervaring mee, maar lijkt me gezonder rauw. en melk drink/eet ik het liefst gefermenteerd... en jullie?

 
Net als met de nachtschades zie ik een hardnekkig fenomeen keer op keer de kop opsteken. nl. de consumptie van rauwe spinazie. Vooruit dan maar, nog 1 keer voor de volledigheid: rauwe spinazie zit boordevol oxaalzuur dat nierstenen kan veroorzaken en moet NIET, ik herhaal: NIET, rauw worden geconsumeerd. Spinazie moet ALTIJD gekookt worden. We moeten zeer alert zijn op de volgende anti-voedingsstoffen in plantaardige voeding:

- fytinezuur in granen, zaden, noten, bonen en peulvruchten.

- Oxaalzuur in o.a. spinazie, rauwe chocola en rabarber.

- Goitrogenen (schildklieronderdrukkers) in kruisbloemigen.

- Neurotoxines in nachtschades.

Mike

 
En in pompoen en zonnebloempitten?

Interessant stuk Ikke,, dank je wel.

 
En ik maar denken dat ik gezond bezig ben met mijn dagelijkse porties zonnebloem - en pompoenpitten! Ik las dat zonnebloempitten de eiwitvertering kunnen verstoren, of heb ik dit verkeerd begrepen.

 
Kan je de fytinezuur uit de chia zaad halen? Als je het weekt wordt al het water geabsorbeerd.

 
Zonnebloempitten zijn ook nog eens rijk aan ontstekingsbevorderende omega-6 vetzuren. Er zijn verschillende manieren om fytinezuur in zaden en pitten te neutraliseren:

- weken

- kiemen

- fermenteren

- verhitten

Meestal is een combinatie effectiever dan alleen een van de 4 methodes. Je zou ze dus bijv. eerst kunnen weken en daarna kunnen roosteren.

Mike

 
Ik ga een tijd stoppen met het eten van pitten en kijken wat dit met mijn lichaam doet. Misschien wordt mijn maagpijn wel minder.

Als ik het chiazaad geweekt heb, meng ik het met geweekte boekweit en geweekte, gekookte, rode linzen. Ik maak er in de blender met kokosmelk en wat curcuma een beslag van en bak er dan pannekoekjes van.

 
Rauwe spinazie met een dressing van higholeic zonnebloemolie... lekker! :p

Ik bewonder je geduld wel Mike, maar het alsmaar herhalen helpt wel.

Is het zo dat kolen sowieso af te raden zijn, want dat zou nieuw voor me zijn. Naar mijn idee kun je ze prima eten, zo lang je ze maar gaar kookt.

Ik zal het rijtje wat concreter maken:

- Fytinezuur

Zit in alle granen, zaden, pitten, noten, bonen en peulvruchten.

- Oxaalzuur

Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

- Goitrogenen (schildklieronderdrukkers) in kruisbloemigen

Voorbeelden zijn bloemkool, romanesco, broccoli, spruitjes, witte kool, rode kool, groene kool, chinese kool, koolrabi, rucola, tuinkers, waterkers, radijs, rammenas, mosterd en mierik. Ze hebben als rauwe plant allemaal in meer of mindere mate een karakteristieke pittige smaak. Onder deze planten zijn ook nogal wat groentes die als kiemen gegeten worden. Ruil je dan niet het fytinezuur in voor goitrogenen?

- Neurotoxines in nachtschades

Dit zijn: tabak, aardappel, tomaat, paprika, aubergine, hete peper, gojibes, goudbes/ananaskers en dus ook tomatenpuree, chilipoeder, paprikapoeder en alles wat daar weer van gemaakt is zoals sambal, ketchup, currypasta's en vele specerijenmengsels.

Meer info onder deze link.

 
Tja, en wat moeten we dan in godsnaam toch gaan eten? Het rijtje wordt wel erg lang. Als je dan zoals ik daarnaast ook geen melkeiwitten , eieren en granen verdraagt, is creatief zijn en de moed niet laten zakken essentieel.

 
Ik krijg ook nog wel het nodige van dit rijtje binnen. Ik eet zo nu en dan ook wel eens rauwe kiemen van de kruisbloemigen. Mike hoe ernstig zijn deze stoffen? Wat stel je voor bij iedere categorie: bezuinigen, minimaliseren of vermijden?

 
-Komen de goitrogenen ook in de kiemen voor van de kruisbloemigen?

-Welke bewerking is per categorie toereikend?

Van fytinezuur is me wel duidelijk hoe het zit. Daar staat hier ook veel over uitgelegd.

Meer info over het neutraliseren van fytinezuur:

In het E-boek "http://www.soilandhealth.org/02/0203cat/Nourcor.pdf]Voedzame tradities[/url]" staat wel het nodige geschreven over het weken van granen. Naar mijn idee behoort basmati-rijst tot de meest gezonde soorten. Fytinezuur zit in de zemelen/vliesjes van granen en kan onschadelijk gemaakt worden door het graan te laten wellen, kiemen, fermenteren of een combinatie van deze.

Mike schrijft in een ander topic:

Quote:
De beste combinatie is wellen, kiemen, fermenteren en dan koken.


In deze vliesjes zitten ook de meeste voedingsstoffen, vandaar dat je beter het fytinezuur onschadelijk kunt maken, dan voor geraffineerde producten gaan zoals witte rijst of bloem.

-Neutraliseer je oxaalzuur volledig door te koken.

-Ik vermoed dat goitrogenen in kruisbloemigen ook met koken te neutraliseren zijn, volledig?

-En de neurotoxines van nachtschades, kun je die nog op een of andere manier geheel of gedeeltelijk neutraliseren?

 
Dennis,

Allereerst bedankt voor de ondersteunende posts, zowel de ondersteuning qua informatie als de peptalk door me te bedanken voor mijn geduld! Mijn geduld wordt opnieuw op de proef gesteld als ik lees dat lekkerromig zich tegoed doet aan rauwe spinazie (daar gaan we weer!) en nachtschades. Ik denk dat er iets verslavends moet zitten in rauwe spinazie en nachtschades, want het valt me op dat verdacht veel mensen met een schommelende bloedsuikerspiegel rauwe spinazie en nachtschades consumeren. Waarschijnlijk zoeken ze de stimulatie die oxaalzuur en neurotoxines veroorzaken, terwijl ze zichzelf toch wijs kunnen maken dat ze 'gezond' eten.

Je hebt ook een aantal concrete vragen, die ik hier een voor een zal beantwoorden:

Quote:
Komen de goitrogenen ook in de kiemen voor van de kruisbloemigen?


Ja. Kruisbloemigen die rauw gegeten worden bevatten in elk stadium goitrogenen, dus ook in het kiemstadium. Ikke suggereerde eerder dat kruisbloemigen vermeden dienen te worden. Dat is niet waar. En daarmee kom ik bij je volgende vraag:

Quote:
Ik vermoed dat goitrogenen in kruisbloemigen ook met koken te neutraliseren zijn, volledig?


Ik denk niet volledig, maar wel zodanig dat je lichaam het aankan. Er zijn veel gezondheidsvoordelen verbonden aan de consumptie van kruisbloemigen. Zoals zo vaak met plantaardig voedsel is het een ruil. Je weet al dat je wat levenskracht moet inleveren door de enzymen kapot te koken om de cellulose verteerbaar te maken. Zo moet je ook het merendeel van de goitrogenen kapotkoken zodat je de genezende kracht van kruisbloemigen ten volle kunt benutten.

Quote:
Neutraliseer je oxaalzuur volledig door te koken.


Helemaal wegkoken lukt waarschijnlijk niet, maar opnieuw zodanig dat je lichaam de evt. restjes verder kan afbreken. Ook hier zie je dezelfde ruil. Spinazie en cacao kunnen heel gezond zijn, mits je ze niet in rauwe vorm opeet. Jammer voor David Wolfe maar rauwe cacao is NIET goed. Jammer voor hardnekkige forumleden en lezers hier, maar rauwe spinazie is NIET goed.

Quote:
En de neurotoxines van nachtschades, kun je die nog op een of andere manier geheel of gedeeltelijk neutraliseren?


Was het maar waar, dan zou ikzelf ook weer aan de tomaten, paprika's en hete pepers gaan. De neurotoxines in nachtschades overleven zelfs verhitting. Pas zo'n 200-300 jaar geleden zijn ze standaard onderdeel gaan uitmaken van ons voedingspatroon. Daarvoor werden ze beschowd als giftig en voonamelijk gekweekt als sierplanten vanwege de prachtige vruchten die ze produceren. Als nachtschades al werden geconsumeerd dan was dit om medicinale redenen en bij ernstige ziektegevallen. Net als planten die goitrogenen en oxaalzuur produceren hebben ze helende eigenschappen, maar het verschil met nachtschades is dat er geen sprake is van een ruil, want de nadelen blijven zwaarder wegen dan de voordelen.

Quote:
Mike hoe ernstig zijn deze stoffen? Wat stel je voor bij iedere categorie: bezuinigen, minimaliseren of vermijden?


Er heerst hier nog steeds te veel een sfeertje van 'ach, dat kleine beetje valt wel mee'. Niet dus. We zijn allemaal van jongs af aan hormonaal en neurologisch verstoord. Onze emmer loopt al over en het is van absoluut belang dat je niet druppels blijft toevoegen, hoe klein die druppels ook mogen zijn. Vandaar dat ik ook zo fel ben op koffie. We moeten stoppen met ons systeem te blijven overprikkelen en RUST creeren.

Uiteindelijk heeft iedereen hierin zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik bespeur veel verslavingsgedrag en daar hoort ook ontkenningsgedrag bij. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik keer op keer hamer op het opgeven van slechte gewoontes om vervolgens veel later terug te lezen of horen van diezelfde personen dat ze zelf 'ontdekt' hebben dat juist die stoffen waar ik herhaaldelijk voor gewaarschuwd heb niet goed voor ze blijken te zijn. Duh! Iedereen stijgt qua bewustzijn in zijn eigen tempo, zo blijkt maar weer. Wat ook blijkt is dat zolang je verslaafd bent je niet helder kunt denken.

Dus bezuinigen, minimaliseren of vermijden? Ik vind het al heel wat als mensen op basis hiervan gaan minderen. Vermijden van nachtschades zou het allerbeste zijn. Voedingsmiddelen met goitrogenen en oxaalzuur goed koken en niet rauw eten. Voedingsmiddelen met fytinezuur drastisch beperken of zelfs helemaal vermijden. Ik ben geen voorstander van bewerkingen van voedsel, maar alles wat fytinezuur bevat moet wel degelijk bewerkingen ondergaan om geschikt te worden voor menselijke consumptie. Dus weken, kiemen, fermenteren en koken/roosteren.

Mike

 
Je kunt gemakkelijk de oxaalzuur dus cvermijden door de groente te koken, de nachtschades heb ik geschrapt. Maar ik zit dus nog met de goitrogenen, hierbij staan nogal wat groentes die terry wahls adviseert, dagelijks, te eten.

Kun je hier iets meer over vertellen Mike?

 
Gewoon koken die groenten, dan is er niet zoveel aan de hand. Ik heb alles al gezegd wat erover te zeggen is:

Quote:
Er zijn veel gezondheidsvoordelen verbonden aan de consumptie van kruisbloemigen. Zoals zo vaak met plantaardig voedsel is het een ruil. Je weet al dat je wat levenskracht moet inleveren door de enzymen kapot te koken om de cellulose verteerbaar te maken. Zo moet je ook het merendeel van de goitrogenen kapotkoken zodat je de genezende kracht van kruisbloemigen ten volle kunt benutten.


Mike

 
Wat lastig om te bedenkenwat je nog kan eten. Ik vraag me af of de volgende producten gezond zijn: boekweit, speld, zoete aardappel/ bataat, pastinaak.

Ik hoor graag van jullie.

Michael

 
Is niet half zo lastig als je wel denkt. Voeding met goitrogenen of oxaalzuur kan wel degelijk worden gegeten, maar dan verhit. Zonder nachtschades koken is veel makkelijker dan je denkt, gewoon even een kleine omschakeling in je denken. Als je bijv. tomatenpuree gebruikt om een dikke saus van te maken gebruik je nu kokosmelk, als je hete pepers lekker vindt gebruik je nu zwarte peper of sechuanpeper, als je graag aardappelen lust gebruik je nu bataten (zoete aardappelen). No big deal. Granen, noten, bonen, zaden, pitten en peulvruchten in ieder geval niet rauw eten en bijv. kiezen voor desembrood, kiembrood en geroosterde noten/zaden/pitten. Evt. zelf weken, kiemen en fermenteren, als je daar de tijd en het geduld voor hebt.

De belangrijkste omschakeling moet zijn dat je je inname van zetmeel, suiker en koolhydraten verlaagt en de inname van dierlijke vetten en eiwitten verhoogt. Dus: high-fat, medium-protein en low-carb. De enige reden waarom sommige mensen nu ineens denken dat je bijna niets meer kunt eten is omdat dit misschien de wereld zoals je die nu kent op je kop zet. Je zou echter niet op dit forum aanwezig zijn als je niet op z'n minst bereid was de nodige veranderingen aan te brengen in je voeding. Vraag maar aan Poekie of Dirtsa hoe verrassend makkelijk de omschakeling naar WAPF is en ook hoe dit met slechts een paar aanpassingen prima aansluit bij het reguliere eetpatroon!

Mike

 
In het topic over kombucha heb ik een vraag gesteld over het weken en fermenteren van rauwe cacao. Er staat dat ik rauwe cacao kan weken in een desemcultuur. Mike, jij hebt er een link bij gezet. Ik heb contact gezocht met dit bedrijf, zij kunnen het echter niet opsturen aangezien de desemcultuur dan bederft.

Kan ik ook weken en fermenteren in bijvoorbeeld appelazijn?

De reden van mijn denken dat ik bijna niets meer kan eten, is dat ik intolerant ben voor nogal wat producten en dacht dat ik nu mijn weg had gevonden.

Maar ik ga mijn juiste weg wel vinden. Ik was onwetend en kreeg even de neiging tot paniekschaatsen na het lezen van al die 'verboden' producten die erbij komen.

Ik ga me verdiepen in fermenteren. Volgens mij staat er hier op het forum info over.

Proberen om zelf te fermenteren, aangezien ik een drukke baan heb, weet ik niet of ik er steeds tijd voor heb.

Als ik het goed lees en begrijp, zijn geroosterde zaden en noten oké, of oké genoeg?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan