door de diverse posts heen lees je soms dat rauw het beste is en soms dat gekookt voedsel de voorkeur heeft. misschien hangt het ook v/d voedingsoort af. hierbij een opsomming van punten dat ik me herinner. ik ben benieuwd of jullie het hiermee eens zijn of andere punten hebben. ook vraag ik me af wat jou voorkeur heeft?
gekookt eten:
* is voorverteerd - dus makkelijker om voedingstoffen op te nemen
* dood alle schadelijke bacterieen en parasieten dus veiliger
* wateroplosbare vitaminen worden deels afgebroken, maar grotendeels blijven ze intact
* vetoplosbare vitaminen en mineralen blijven grotendeels intact
* enzymen worden echter boven de 40 graden beschadigd
* broth of zelf-gemaakte bouillion is heel voedzaam en dit wordt heel lang gekookt
rauw eten:
* bevat nog alle enzymen en vitaminen
* bevat levende microorganismen die een positief invloed op de darmflora kunnen hebben
* zou mogelijk dichterbij het eten van onze voorouders zijn - dus dichterbij wat wij bestemd zijn om te eten
* rauw melk is beter omdat alle enzymen intact zijn - mensen met lactose intolerantie zouden het kunnen drinken
ik heb persoonlijk een voorkeur voor rauw als het om fruit gaat en gekookt bij groenten (behalve bij groen zoals sla en spinazie). vis vind ik zowel rauw als gekookt lekker. ei geel liever rauw, ei wit liever gekookt. vlees heb ik niet zo veel ervaring mee, maar lijkt me gezonder rauw. en melk drink/eet ik het liefst gefermenteerd... en jullie?
gekookt eten:
* is voorverteerd - dus makkelijker om voedingstoffen op te nemen
* dood alle schadelijke bacterieen en parasieten dus veiliger
* wateroplosbare vitaminen worden deels afgebroken, maar grotendeels blijven ze intact
* vetoplosbare vitaminen en mineralen blijven grotendeels intact
* enzymen worden echter boven de 40 graden beschadigd
* broth of zelf-gemaakte bouillion is heel voedzaam en dit wordt heel lang gekookt
rauw eten:
* bevat nog alle enzymen en vitaminen
* bevat levende microorganismen die een positief invloed op de darmflora kunnen hebben
* zou mogelijk dichterbij het eten van onze voorouders zijn - dus dichterbij wat wij bestemd zijn om te eten
* rauw melk is beter omdat alle enzymen intact zijn - mensen met lactose intolerantie zouden het kunnen drinken
ik heb persoonlijk een voorkeur voor rauw als het om fruit gaat en gekookt bij groenten (behalve bij groen zoals sla en spinazie). vis vind ik zowel rauw als gekookt lekker. ei geel liever rauw, ei wit liever gekookt. vlees heb ik niet zo veel ervaring mee, maar lijkt me gezonder rauw. en melk drink/eet ik het liefst gefermenteerd... en jullie?