rauw versus gekookt

Mike, dank voor je antwoord. Maar waar vind ik informatie over desemcultuur en hoe ik dat moe doen?

Michael

 
Quote:
hoe kleiner het zaadje of pitje is, hoe minder fytinezuur het bevat.


aha!

gierst, quinoa en amaranth dus.

maar boekweit (aanzienlijke korrel toch) heeft helemaal geen fytine ook las ik trouwens.

 
Quote:
In het topic over kombucha heb ik een vraag gesteld over het weken en fermenteren van rauwe cacao. Er staat dat ik rauwe cacao kan weken in een desemcultuur. Mike, jij hebt er een link bij gezet. Ik heb contact gezocht met dit bedrijf, zij kunnen het echter niet opsturen aangezien de desemcultuur dan bederft.


Ik zag laatst in de natuurvoedingswinkel gewoon desemcultuur liggen. Misschien geldt dat voor jou ook wel en is het dichterbij dan je denkt.

Mike

 
Heel veel vragen over welke plantaardige producten we nou wel of niet moeten eten en hoe.

Ik maak het voor mezelf heel simpel: ons spijsverteringssysteem is niet gemaakt voor plantaardige producten. Wij missen hiervoor simpelweg de enzymen. Alle herbivoren beschikken over een uiterst complex verteringssysteem (overigens ook zeer inefficient, daarom eten ze vaak dag en nacht door). Wij komen relatief gemakkelijk aan onze voedingsstoffen door de herbivoren op te eten, waarin deze voedingsstoffen zich hebben geconcentreerd.

Als mens zijn wij in staat om ons voedsel te bereiden, beter gezegd, voor te bereiden. Als we dus al iets plantaardigs eten, dan zullen we het eerst moeten koken, kiemen, fermenteren, weken. Ik zie deze handelingen als een soort voorverteringsproces, dat je dus altijd toe zult moeten passen. En zelfs dan nog denk ik dat we planten eerder "verdragen" dan dat we ze nou zo heel erg nodig hebben. Een goed voorbeeld van onze problemen met planten de is de vorming van vit. B12 dat pas in de dikke darm gebeurt, maar waar we het helaas al niet meer uit kunnen opnemen. Daarom moeten we het rechtsreeks uit een dier zien te verkrijgen (of poep eten natuurlijk :|)

 
Hoe zit het met een walnoot? Moet je die na het breken ook weken?

En paranoten? die ook?

Een nacht in de week?

 
Ik doe ze een nacht in de week, ververs zelfs regelmatig het water, en grill ze de volgende dag nog even in de oven.

 
Alles wat verdovend en verslavend is komt uit een plantje. (Tabac, alcohol, chocolade, papaver, nachtschades, suiker..)

Bij vlees zul je dit niet aan treffen.

 
Dirtsa,

Jij ververst regelmatig het water, ga je er 's nachts uit dan om dat te doen.? :?:

Ik laat de paranoten, quinoa, boekweit en gierst na een nacht weken ook nog een paar dagen staan om te kiemen.

De paranoten ontdoe ik voor het weken van hun velletje.

 
@ Bastiaan

Eten kweken, bereiden en koken is een van mijn grootste hobby's/passies. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die daar minder enthousiasme voor voelt zoiets heeft van: ik eet wel gewoon dierlijke producten...

@ Poekie

Quote:
Alles wat verdovend en verslavend is komt uit een plantje. (Tabac, alcohol, chocolade, papaver, nachtschades, suiker..) Bij vlees zul je dit niet aan treffen.


Toch zijn er ook wel enkele psychoactieve dieren bekend zoals bepaalde paddensoorten die een vloeistof afscheiden welke stoffen bevat uit de familie van de tryptamines. Maar dat geeft meer een psychedelisch effect, dan verdovend of verslavend. Ook zijn er in de zee bepaalde vissen (egel- en kogelvissen) die giftig/psychoactief zijn en natuurlijk de spaanse vlieg... :)

Ja er zijn nogal wat planten met schadelijke en giftige stoffen, maar ook heel veel medicinale planten. Zonder de toepassing van planten als medicijnen waren wij ons bestaan waarschijnlijk niet eens zeker. Tevens zijn er veel planten die psychoactieve stoffen bevatten, die mijn inziens veel hebben bijgedragen aan het bewustwordingsproces van de mensheid. Denk aan de peyote-cactus, psilocybe-paddestoelen, ayahuasca en ook planten van de nachtschade-familie. Het is de gedemoraliseerde, spiritueel onvolwassen mens die geen maat kent en misbruik maakt van deze heilige planten!

 
Helemaal mee eens Poekie en tot voor kort was ik ook zo'n mens.

Zo wie zo heb ik nog veel te leren.

 
Ik zie nu dat ik net een stukje tekst aan Poekie heb geschreven, maar ik bedoel Boschje, aangezien het jouw woorden waren. Anyway, het is eigenlijk ook voor iedereen bedoeld...

 
:D Ik sta echt niet op 's nachts om het water te verversen, maar week ze begin van de avond, na enkele uurtjes water vervangen, slapen...dan water vervangen....tegen de middag nog een keer (velletjes van amandelen verwijderen) en daarna grillen. En dan gaan ook de velletjes van de paranoten eraf.

 
@ Dirtsa

Zijn de noten dan nog wel knapperig? Mijn ervaring is dat noten helemaal zacht worden als je ze laat wellen en dan gaat roosteren. Hoe doe je het grillen dan? Hoe lang en op welke temperatuur/hitte?

 
Ik doe ze maar paar minuutjes, uitgespreid op een bakplaat, dicht onder de grill. En ja, ze zijn dan gewoon knapperig . .

Maar ik vind ze zelfs niet gegrild, alleen geweekt, nog wel lekker hoor.

 
@ Bastiaan / Mike

Quote:
Alle herbivoren beschikken over een uiterst complex verteringssysteem


Is dat wel zo? Een koe is wel een duidelijk voorbeeld van een echt verteringsdier evenals veel grote grazers. Ze verteren het gras in verre mate waardoor de ontlasting in de verste verte niet meer op gras lijkt. Maar als ik naar de ontlasting van niet-herkauwende herbivoren kijk zoals paarden of neushoorns, dan schijten ze amper-verteerd gras uit. Ik denk niet dat zij een complex en effecient verteringssysteem hebben. Knaagdieren zijn volgens mij ook niet de beste verteerders. Ik bedoel, kijk maar eens naar gedroogde konijnenkeutels. Maar zo precies weet ik het verder allemaal niet.

 
Dennis,

Het zit als volgt:

Cellulose in planten is een dermate onverteerbare vezel dat deze uitsluitend door middel van fermentatie kan worden afgebroken. Vandaar jouw terechte constatering dat niet-herkauwende herbivoren deze vezel onverteerd ook via hun ontlasting lozen. Alleen de herkauwende dieren hebben meerdere magen waardoor deze vezel door fermentatie kan worden afgebroken. Als herbivoren met 1 maag al niks kunnen met cellulose, dan wordt het wel duidelijk hoezeer de gedachte van 'vezels voor een gezonde stoelgang' op 1 grote mythe is gebaseerd!

Mike

 
Quote:
Als herbivoren met 1 maag al niks kunnen met cellulose, dan wordt het wel duidelijk hoezeer de gedachte van 'vezels voor een gezonde stoelgang' op 1 grote mythe is gebaseerd!


Hahaha, right! :lol:

 
Ja in het filmpje van de hartchirurg (Miller) dat ik bij fathead the movie had geplaatst, vraagt aan het einde iemand: maar hoe moet dat dan met vezels als men geen granen meer kan eten? Zegt de spreker (de hartchirurg dus): in vlees zitten ook vezels...

 
Nou, het zou me niet eens meer zo veel verbazen als de bio-industrie dieren van tegenwoordig zoiets hebben van: als ik dan echt geen gezonde bouwstoffen krijg om spiervlees te genereren, dan ga ik wel met die plantenvezels aan de slag, uiteindelijk gaat het toch alleen maar om gewicht.... :mrgreen:

"Ja echt waar meneer de hoofdprofessor, we hebben hier plantenvezels gevonden in dierenvlees..!?!"

 
Ik heb eens wat nader onderzoek gedaan naar fytinezuur en zo eens tot me door laten dringen hoeveel voeding dus dan eigenlijk fytinezuur bevat. Het zit in alle granen, zaden, pitten, noten, bonen, peulvruchten en in mindere mate in knollen als aardappels en yams. Tevens zijn er sporen terug te vinden in bepaalde vruchten en groenten zoals bessen of aardbeien en groene bonen. En naar mijn vermoeden kan het ook wel eens zitten in bijvoorbeeld babymais. Dat alles bij elkaar is toch niet niks, zeker als je dit rijtje eens concreter maakt om het in kaart te brengen. Bij deze een lijst van allerlei gewassen en producten die de hedendaagse en authentieke mens tot voedingswaren rekent.

Granen

--- Rauwe en gekookte (volle) granen:

Denk aan de losse granen: mais, rijst, tarwe, kamut, rogge, haver, spelt, gerst, gierst, quinoa, amarant en teff om het maar even bij de bekendste te houden. En denk aan muesli, crusley, cornflakes, cereals en andere ontbijtgranen. En denk ook aan mueslirepen en granenpap.

--- Gebakken granen:

Alle gebakken hele granen zoals popcorn en gepofte rijst waar bijvoorbeeld weer rijstwafels van gemaakt worden.

--- Granenmeelproducten:

Dan komt je met name uit op alle soorten bruine en volkoren gistbrood of sodabrood (zoals ontbijtkoek). Verder in mindere mate ook alle soorten cake en taart, alle soorten koekjes en gebak, alles wat van bladerdeeg is gemaakt, alle soorten noedels, pasta, couscous, bulgur, tarley enz. Verder de vele snacks en gerechten op basis van granen: pannenkoeken, oliebollen, pizza, quiche enz. Wil je 'gezond doen' en ga je juist voor de bruine en volkoren varianten van deze producten, dan bevatten ze weer wel veel fytinezuur.

--- Granenmelk:

Er zijn tegenwoordig steeds meer soorten granenmelk te verkrijgen, zoals rijstmelk, havermelk, speltmelk, kamutmelk, quinoamelk. Bevatten die ook allemaal fytinezuur dus?

Zaden en pitten

--- De hele zaden:

Denk aan sesamzaad, lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, pijnboompitten, maanzaad, hennepzaad en chiazaad. En denk aan specerijen zoals mosterzaad, korianderzaad, dillezaad, anijszaad, fenegriek, komijnzaad, karwijzaad, nootmuskaat, piment, kruidnagel, steranijs en kardemom, om het maar even bij de bekendste te houden. En hoe zit het met zwarte peper en jeneverbessen? Het zijn bessen, maar bestaan die ook niet voor een heel deel uit zaad? Ik lees op internet dat boekweit geen fytinezuur bevat. Klopt dit? Is dit een uitzonder of zijn er wel meerdere soorten zaden die geen fytinezuur bevatten?

--- Verwerkte zaden:

Denk aan de vele specerijenmengsels en theemelanges die bovenstaande specerijen bevatten. Denk aan alles wat gemaakt wordt van deze zaden en pitten: tahin/sesampasta, zonnebloempittenpasta, vegetarische broodspreads op basis van zonnebloempitten, mosterd, mayonaise en vele soorten sauzen.

Noten en nootachtigen

---Hele noten:

Er zijn nogal wat noten en nootachtigen als voeding bekend of in gebruik: hazelnoten, cashewnoten, pecanoten, walnoten, macadamianoten, pistachenoten, paranoten, amandelen, beukennoten, eikels, tamme kastanjes, pinda's en niet te vergeten kokosnoten!

---Verwerkte noten:

Denk aan pinda's, notenpasta's, satésaus, amandelmeel, kokosmeel, kokosrasp en de vele soorten borrelnootjes vol smaakversterkers of suikers. En verder nog verschillende soorten notendrank zoals kokoswater, kokosmelk, kokosroom, amandelmelk en hazelnootmelk.

Bonen en peulvruchten

--- Hele zaden:

Denk aan witte bonen, bruine bonen, zwarte bonen, boterbonen, limabonen, pronkbonen, nierbonen, tuinbonen, adukibonen, mungbonen, sojabonen, erwten, kikkererwten, diverse soorten linzen, koffiebonen, cacaobonen, enz.

--- Vermalen zaden:

Denk aan poeder als cacao, sojameel, kikkerwtenmeel, linzenmeel en lupinemeel.

--- De zaden verwerkt:

Denk aan hummus, linzensoep, erwtensoep, sojabrokken, tofu/sojakaas, tofuproducten (gehakt, burgers, balletjes, smeerpaté), sojazuivel (melk, desserts), koffie, chocola, chocomel

Groenten

--- Verse vorm:

Sommige groenten, maar met name knollen bevatten matige gehaltes fytinezuur: Denk aan sperziebonen, snijbonen, spinazie, aardappels, cassave, taro, yams, pijlwortel en meer?

--- Verwerkt tot meel:

Knollen kunnen worden verwerkt tot meel dat als bindmiddel kan worden gebruikt gebruikt.

Denk aan aardappelmeel, tapiocameel en arrowrootpoeder.

Algemeen

--- Olie op basis van granen, zaden, pitten, noten of bonen:

Vele soorten olie zijn van zaden gemaakt: tarwekiemolie, rijstvliesolie, maisolie, zonnebloemolie, sesamolie, koolzaadolie, raapolie, mosterdolie, saffloerolie, druivenpitolie, lijnzaadolie, pindaolie, walnootolie, hazelnootolie, macadamiaolie, kokosolie, palmpitolie, sojaolie. Bevatten al deze soorten olie dan fytinezuur? Zo bezien is olijfolie dan een van de weinige plantaardige oliën die geen fytinezuur in de basis heeft.

Wat bevat nou het meeste fytinezuur?

Al met al kan gezegd worden dat granen en noten hoog scoren, te meer omdat we er snel grotere hoeveelheden van binnenkrijgen. Vooral volkorenrijst, tarwe en rogge bevatten er veel van. Ik sta er vooral ook erg van te kijken dat 4 a 5 rijzen met gist nauwelijks fytinezuur afbreekt. Daarvoor is echte fermentatie nodig zoals bij zuurdesem. Is roggebrood dan nog wel zo gezond? Wel bevatten rogge en tarwe ook veel fytase om het fytinezuur af te breken. Daarin schiet rijst weer tekort!

Ook cacao scoort erg hoog. Alleen vraag ik me wel af welke soort cacao dit dan is. Is enkel rauwe cacao vol fytinezuur of alle cacao? Sommige cacao schijnt gefermenteerd te zijn...

Qua fytinezuurgehalte spannen kleine zaden de kroon! Denk hierbij aan sesamzaad, lijnzaad en pompoenpitten. Nou zijn sesamzaadjes maar klein van stuk, maar als je regelmatig tahin op je brood smeert krijg je toch nogal wat fytinezuur binnen, hoewel tahin wel geroosterd sesamzaad betreft. De vraag is dan of het roosteren voldoende compenseert. Volgens de onderzoeken niet! Belangrijk lijkt me om al deze zaden zeker niet rauw en onbewerkt te eten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.639
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan