rauw versus gekookt

Quote:
Als ik het goed lees en begrijp, zijn geroosterde zaden en noten oké, of oké genoeg?


OK genoeg. Jij loopt toch bij die Vink? Als je dat strikte eliminazidieet nu eens loslaat heb je een veel minder paniekerig gevoel bij eten. Stress zorgt voor een slechte spijsvertering!

Mike

 
Ik laat het steeds meer los Mike. Behalve de melkeiwitten, eieren en bepaalde granen niet. Omdat ik voel aan mijn lichaam dat ik deze producten (nog) niet aan kan.

Stress is inderdaad mijn grootste boosdoener. Soms lijkt het alsof mijn lichaam (en geest) een doorgedraaide motor is die ik wel rustig en stil wil krijgen, maar niet weet hoe dit te doen.

 
Dank voor jullie info! Vraag me nog af of knolselderij ook toxisch is. Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Michael

 
Niet toxisch maar wel een zetmeelbom. je noemt ook al pastinaak. Je hele denken moet je omschakelen, weg van al dat zetmeel naar vetten en eiwitten!

Mike

 
Mijn vraag was tegelijk gesteld met jou uitgebreide antwoord die je al had gegeven, maar voor mij nog niet te lezen. Ik heb netg met zeer veel belangstelling jou antwoord op de meeste vragen gelezen.

Boschje, zolang jij vast blijft houden aan het eliminatie dieet zul je het gevoel houden dat je vrijwel niets kunt eten, en zit het maar te malen in je hoofd. Begin met 1 ding toe te voegen, en dan langzamerhand steeds meer. Tot je alleen nog maar hoeft na te denken wat je allemaal kunt eten om gezond te worden. En niet weglaten waar je volgens een test, op scoort.

 
Dirtsa daar ben ik mee bezig. Nogmaals eieren en melkeiwitten is voor mij duidelijk dat ik die niet verdraag. Mijn lichaam vertelt me dat als ik deze producten eet. Ik voel me dan na ongeveer een half uur heel moe, alsof er lood in mijn benen zit. De volgende dag heb ik altijd buikpijn.

 
De momenten waarop mijn focus staat op wat ik niet mag, zijn overigens veel minder dan mijn focus op wat ik wel verdraag. Dus in die zin ben ik steeds bezig met wat ik allemaal kan eten om gezond te worden.

Ik heb het nodig om in mijn eigen tempo los te kunnen laten. Jullie mening over het eliminatie dieet kan ik volgen en deel ik gedeeltelijk. Een bloedtest is in mijn ogen wel degelijk van nut.

Eerst mijn maag en darmen weer gezond krijgen en dan toe gaan voegen. Niet andersom. Zeker als het om melk, kaas, eieren en brood gaat.

 
Precies zo denk ik er ook over Sylvia! Want als ik eieren eet komen ze mijn hoofd uit. Het zou me helemaal niets verbazen als dit ook geldt voor rood vlees. Eigenlijk wou ik in het nieuwe jaar weer stoppen met de quinoa omdat dit niet GAPS/SCD/Paleo approved is maar....

ik kan het niet! Ik heb allemaal het idee dat dit toch niet zo'n kwaad kan. Gisteren heb ik mijn zus met de bijnierinstorting nog gesproken en voor haar is het overduidelijk dat zij er nu zoveel beter aan toe is door dat beetje glutenvrij graan! Toch wil ik voor die feces test GAPS intro weer gaan doen. :)

 
Je luistert in ieder geval erg goed naar je lichaam, dat lijkt mij een prima gegeven. En ik hoop van harte dat er steeds meer voedingsmiddelen zullen zijn die je kunt verdragen. Waar je niet meer moe van wordt.

Ivm het hebben zware benen las ik pas geleden dat het kan helpen iedere dag een half uur in een bad van 37 graden te gaan met 100 gr natriumcarbonaat. Dit helpt met het afvoeren van het melkzuur in je spieren ( als ik het goed onthouden heb)

 
Rapunzel , als jij voelt dat quinoa goed voor je is, dan zal dat wel kloppen. Je lichaam voelt dat, net zoals je merkt dat de eieren letterlijk je hoofd uit komen, omdat je darmen ze blijkbaar (jammer genoeg wel eens waar) niet verteren. En een hoofd kan nou eenmaal geen ei verteren, dat geeft protest : D

 
Toch kan ik me niet voorstellen dat GAPS/SCD en Paleo het zo mis hebben! Maar ik hoop dat een hoeveelheid polysaccharides van zeg maar 90 gram per dag geen kwaad kan. Ik ken in elk geval een man in Engeland waarbij het geen kwaad kon. Zolang je maar niet teveel neemt.

 
Nu het hier over kiemen etc gaat:

Is het ook beter om mariadistelzaden eerst te weken en dan te kiemen misschien voor het te eten? Of zouden dan de geneeskrachtige stoffen er uit verdwijnen in het water?

Misschien om dat te voorkomen dan het weekwater (volgens de kruidengeneeskunde heet dat: een maceraat = een koude oplossing) ook bij het eten doen?

Maar dan zit de fytine er ook nog in natuurlijk.

Afwegingen...

 
Inderdaad is het een goed idee om ook deze zaden te weken of zelfs te kiemen. Het water zeker niet opdrinken! Er gaan geen voedingsstoffen verloren maar anti-voedingsstoffen en dat is nu precies wat je wil!

Mike

 
Mike, dank je wel!

Hoe weet jij zo zeker dat ook de bruikbare inhoudsstoffen uit het zaad niet uit de plant gaan als je de plant weekt in koud water?

 
@ Lievergezond

Het is ook niet enkel een proces van zaden die water opzuigen of mogelijk ook stoffen afgeven in het water. Ontkieming is een waar biologisch en chemisch transformatieproces! Er worden allerlei enzymen geactiveerd en stoffen aangemaakt zoals vitamines en misschien ook mineralen. Fytinezuur wordt ook omgezet door het enzym fytase.

 
@ Mike

De nachtschades houden me nog wel een beetje bezig. Toen ik via de mail voor het eerst van jou hierover hoorde ben ik het eens gaan bekijken op engelse WAPF-site. Meerdere malen heb ik gepoogd om de engelse tekst (al dan niet vertaald) tot me door te laten dringen, maar het lukt steeds maar half.

Interessant is wel om te onderzoeken of deze planten een bepaalde verslavingsfactor hebben. Ik vind het ook wel moeilijk om bijvoorbeeld aardappels op te geven. Ik eet ze al veel minder, maar lust ze graag. Ik kook graag exotisch en met allerlei specerijen. Het vergt nogal wat aanpassing om heel het nachtschade-bestand te elimineren. Ik heb mezelf daarom wat extra tijd gegeven om het nader te onderzoeken, ook gevoelsmatig. Wie weet skip ik ze over een tijd ook wel opeens, of werk ik daar langzaam naartoe.

Zijn er niet meer bronnen die schrijven over de gevaren van de nachtschades?

 
Ik zit nog met iets. Ik snap dat je noten en zaden kan weken, maar hoe doe je dat bij chia zaad want dit absorbeert al het water en wordt een soort gel (waardoor je het water niet kan afgieten)? Gaat op deze manier het fytine zuur er wel uit?

Gr. Michael

 
Quote:
Zijn er niet meer bronnen die schrijven over de gevaren van de nachtschades?


Ik zal je via email het boek Nightshade Free, Pain Free van Michael Fowler in pdf-formaat toesturen, dan kun je je volledig inlezen.

Mike

 
Abim,

Bedenk dat hoe kleiner het zaadje of pitje is, hoe minder fytinezuur het bevat. Ik ben geen expert, maat ik denk dat je chiazaad in een desemcultuur moet weken. Dan week je en fermenteer je het tegelijk.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.727
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan