rauw versus gekookt

Op de vorige bladzijde heb ik een uitgebreide opsomming gemaakt van de fytinezuurhoudende producten. Ik heb zojuist op deze topic een citaat van Mike gelezen waaruit blijkt dat kokosproducten geen neutralisatie van fytinezuur behoeven.

 
wow dennis! bedankt voor het uitzoeken! erg interessant. dus vis/vlees/gevogelte, kokos en fruit (behalve bessen) zijn fytinezuur vrij... dit doet me denken aan de wai diet dat ik ooit als raw foodie heb geprobeert. ik vind het nog steeds een prachtig dieet, maar erg moeilijk vol te houden en ik vraag me af of het beter is je vlees rauw te eten zoals zij aankondigen. overigens rapunzel dit dieet is gebaseerd op onderzoek naar huidklachten. misschien heb je iets aan het onderzoek dat ze hebben verricht - ze vinden ook dat te veel eiwit of slecht afgebroken eiwitten huidproblemen veroorzaken.

 
Dank DenniS voor het uitzoeken. Als ik het goed begrijp zit Fytine zuur bijna overal in.

Wat ik me afvraag wat de natuurvolkeren dan aten. Ze aten toch ook bessen of andere producten die fytine zuur bevatten?

Michael

 
Bessen bevatten zulke miniscule hoeveelheden dat dit te verwaarlozen is. Daarnaast kan er bij bessen ook hetzelfde spelen als bij de kokosnoot. nl. remmende factoren die het fytinezuur neutraliseren. Er is nog zoveel dat we niet begrijpen over de wisselwerking van voedingsstoffen, omdat de academische wetenschap uitsluitend reductionistisch is (op basis van isolatie en afscheiding) en niet kijkt naar de samenhang. Natuurvolkeren bewerkten hun noten, granen, zaden, pitten, peulvruchten en bonen ook zorgvuldig in de vorm van weken, kiemen, fermenteren en koken.

Mike

 
Ik heb van het Wai dieet gehoord Claire! Bestond dat niet voonamelijk uit fruit, vis en rauwe eieren? Het vreemde is dat ik een perfecte huid heb. Ik heb bijvoorbeeld nooit puistjes gekend. Feit is wel dat ik op mijn rawfood dieet geen korsten en bulten op mijn hoofd had. Ik ben gisteren weer met een totale soepperiode begonnen om te kijken of ik die korsten daarmee weer weg krijg.

 
Quote:
dus vis/vlees/gevogelte, kokos en fruit (behalve bessen) zijn fytinezuur vrij...


Of kokos fytinezuurvrij is, weet ik/men (nog) niet, wel hoeft het niet geneutraliseerd te worden.

Naast vis/vlees/gevogelte, kokos en fruit zijn ook de meeste groentes fytinezuurvrij. En de groentes waar het in zit, bevatten kleine hoeveelheden.

@ Mike

Je schreef wel eens: veel vegetariers/veganisten zitten vol met oxalaten en fytaten. Ik las ook over fytinezuur: "Wanneer een dieet wordt gehanteerd met meer dan kleine hoeveelheden fytaat dan bindt het lichaam calcium aan fytinezuur en vormt onoplosbare fytaatcomplexen." Je lichaam neemt het dus wel op en slaat het in je lichaam op. Waar, in je vetcellen? En hoe kom je dan van die oxalaat- en fytaatdepots af, reinigen en de inname ervan blijven beperken?

Ik heb nog een paar vragen staan tussen het overzicht op de vorige pagina. Kan je daar nog naar kijken?

Misschien een idee om een alleen lezen topic samen te stellen uit info van deze topic. Is wel belangrijk voor nieuwe lezers en leden die niet met deze topic bezig zijn geweest. Eventueel ook een stukje over nitraatrijke groente.

 
Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vit. C en D, omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen. Waar fytinezuur in het lichaam wordt afgezet weet ik niet.

Wel weet ik dat je door volledige en volwaardige voeding ALLE ongewenste stoffen en micro-organismes op termijn kunt verwijderen of neutraliseren vanwege het principe: de goede stoffen duwen de slechte eruit. Het lichaam is intelligent en streeft naar heling en zal dus alles wat het niet kan gebruiken eruitgooien, mits het krachtig genoeg is hiervoor. Dit proces kan jaren duren, maar soms gaat het ook veel sneller dan verwacht. Dit is afhankelijk van je voeding, de opgebouwde schade, je mentale instelling, etc.

Wat betreft je andere vragen:

Quote:
En hoe zit het met zwarte peper en jeneverbessen? Het zijn bessen, maar bestaan die ook niet voor een heel deel uit zaad?


Er zit geen fytinezuur in zwarte peper en jeneverbessen. Bedenk dat alles met een kaf of vlies fytinezuur bevat, want dat zit in het kaf of vlies. Daar ga je dus met je volle granen!

Quote:
Ik lees op internet dat boekweit geen fytinezuur bevat. Klopt dit?


Boekweit bevat wel degelijk fytinezuur. Het heeft ook een kaf/vlies.

Quote:
Vele soorten olie zijn van zaden gemaakt: tarwekiemolie, rijstvliesolie, maisolie, zonnebloemolie, sesamolie, koolzaadolie, raapolie, mosterdolie, saffloerolie, druivenpitolie, lijnzaadolie, pindaolie, walnootolie, hazelnootolie, macadamiaolie, kokosolie, palmpitolie, sojaolie. Bevatten al deze soorten olie dan fytinezuur?


Als ze koud geperst zijn en niet gefermenteerd voor het persen wel. Er is iets aparts aan de hand met die tropische, verzadigde vetten. Je noemde al kokosolie, maar denk ook aan rode palmolie of palmpitolie. Deze vormen geen enkel probleem. Ik begin ineens een theorie te ontwikkelen dat het wel eens het verzadigde karakter van het vet zou kunnen zijn dat het fytinezuur neutraliseert. En wat maakt een vet verzadigd? Waterstof! Waterstof zou wel eens fytinezuur kunnen neutraliseren. Ga maar na: door te weken in water komt fytinezuur ook vrij.

Quote:
Is roggebrood dan nog wel zo gezond? Wel bevatten rogge en tarwe ook veel fytase om het fytinezuur af te breken.


Zoals je al zelf schrijft is rogge zeer rijk aan het enzym fytase. Daarnaast is rogge veel meer een oergraan dan tarwe. Tarwe heeft inmiddels zoveel kruisingen en veredelingen ondergaan dat wat we 'tarwe' noemen bij lange na niet meer lijkt op de oorspronkelijke tarwe, die heel hoog groeide (vergeleken met de veel kleinere, moderne variant) en meer eiwitten bevatte en dus harder van structuur was en mineraalrijker was. Uitgaande van mijn eigen ervaring is rogge het enige graan dat bij mij goed valt en goed voelt. Desondanks eet ik het heel weinig.

Quote:
Is enkel rauwe cacao vol fytinezuur of alle cacao?


Door verhitting wordt fytinezuur gedeeltelijk afgebroken. Niet-rauwe cacao zal nog wel wat bevatten, maar rauwe cacao veel meer.

Quote:
Misschien een idee om een alleen lezen topic samen te stellen uit info van deze topic. Is wel belangrijk voor nieuwe lezers en leden die niet met deze topic bezig zijn geweest. Eventueel ook een stukje over nitraatrijke groente.


Zou jij dit stukje dan willen schrijven? Mij ontbreekt hiervoor momenteel de tijd.

Mike

 
Als verzadigd vet uit bijv kokosolie fytinezuur neutraliseert, zou het dan kunnen helpen als je bijvoorbeeld een maaltijd met boekeit tesamen met kokosolie eet? En of bij het weken H2O2 toevoegt? Of is dit te simpel bedacht.

 
Sylvia,

Dat zou maar zo kunnen! Ik vermoed nl. ook al geruime tijd dat mediterranen bescherming genieten via hun voeding tegen de neurotoxines in nachtschades d.m.v. de consumptie van verzadigd vet. Verzadigd vet zou maar zo bijzonder effectief kunnen zijn tegen meerdere antinutrienten, zoals bijv. fytinezuur!

Mike

 
Ik denk dat we hier op een interessant spoor zitten. Het kiemproces van een graan, zaad, pit, peulvrucht, boon of noot begint onder de grond, onder licht- en luchtarme omstandigheden. Er is water voor nodig om het kiemproces op gang te krijgen. Dus vocht maakt het fytinezuur vrij. Vocht = waterstof. Uiteindelijk komt het plantje in contact met licht en lucht als het uit de grond komt. Wie weet wordt dan het fytinezuur dat in het water zat nog eens verder geneutraliseerd. Lucht = zuurstof. Zouden waterstof en zuurstof dus fytinezuur kunnen neutraliseren? Zo ja, dan zou weken in water met H2O2 inderdaad wel eens vele malen effectiever kunnen zijn! Feit is dat vitamine C scheurbuik tegengaat, een ziekte die veroorzaakt wordt door graanconsumptie en daarmee een overdaad aan fytinezuur. Vit. C in water wordt H2O2. Hmmm, fascinerend!

Mike

 
Sylvia, interessant wat je suggereert en ook hoe Mike erop voortborduurt.

Van wat ik begrijp van fytine op de site van Ron Fonteine: in boekweit zit GEEN fytinezuur (uitzondering).

 
http://www.ironrichfood.org/iron-buckwheat/

Quote:
Buckwheat also shares with grains the presence of iron inhibitors such as phytic acid which actually reduce your absorption of iron in the buckwheat. While the iron content is good, you will not benefit from the iron in appreciable amounts unless you prepare your dish with intent to reduce the phytic acid content of the buckwheat.


http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html

Quote:
However, like all seeds (including grains and nuts), buckwheat is rich in phytic acid. Phytic acid complexes with certain minerals, preventing their absorption by the human digestive tract. This is one of the reasons why traditional cultures prepare their grains carefully.


http://www.westonaprice.org/food-features/living-with-phytic-acid

Quote:
Buckwheat contains high levels of phytase and would not need added rye flour.


Deze laatste quote van de Amerikaanse WAPF-site is hoopgevend. Net als rogge bevat boekweit veel fytase. De consumptie van gefermenteerde boekweit is dus niet zo'n probleem. Boekweit bevat echter wel degelijk fytinezuur.

Mike

 
Ah ow, dank voor je bericht Mike!

Ik dacht dat probleem van die fytinezuur opgelost te hebben met boekweit en de kleinere granen (amaranth en gierst).

Het staat wel op leefbewust dat boekweit geen fytinezuur heeft.

 
Deze informatie klopt niet. Boekweit bevat wel fytinezuur, net als rogge. Maar net als rogge bevat het ook veel fytase.

Mike

 
Maar goed dat we daar mee gestopt zijn! Voor je huid was het wel fantastisch! Ik denk nog wel eens aan die Denise Minger. Toch ook een rawfoodist maar ik geloof dat zij het slimmer aanpakte met in elk geval rauwe vis en rauwe eieren erbij.

 
Quote:
Waterstof zou wel eens fytinezuur kunnen neutraliseren.


Interessant spoor, maar waarom zou verzadigd dan zo veel beter werken dan onverzadigd vet. Onverzadigd vet bevat toch maar een beetje minder waterstof niet?

Fijn de antwoorden over boekweit, ik vroeg het me ook al af.

Quote:
Zou jij dit stukje dan willen schrijven? Mij ontbreekt hiervoor momenteel de tijd.


Ik was het zelf ook al aan het overwegen. Zal ik hem eerst nog langs jouw emailadres sturen zodat je hem nog even kan keuren en plaatsen als een gesloten topic? Misschien kom ik er komende week wel aan toe.

Mooi om te zien hoe zo'n forum z'n vruchten afwerpt door samen te vragen, te speuren en te brainstormen... :idea:

Mijn meditatieleraar zegt wel eens: je kunt geen oplossingen bedenken, je kunt enkel oplossingen 'zien'.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.521
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan