"We leven langer dan ooit"

Ja, we leven langer dan ooit en zijn nog nooit zo gezond geweest als nu.

Als dat echt zo was dan was de hele mensheid allang uitgestorven!

 
lol, maar je weet het toch, die verduvelde rakkers, altijd maar leugentjes vertellen, oops woordje vergeten sorry!

We ZOUDEN leven-> <-langer KUNNEN dan ooit :)

 
Ik ben op een oud kerkhof geweest waar mensen uit 1800 begraven lagen en de behaalde leeftijden lag bij veel mensen nog behoorlijk hoog (80,90). Nu ben ik in mijn eigen dorp naar het kerkhof geweest en van de afgelopen jaren lagen er zo 10 mensen op rij die de 60 niet eens haalde. Dat is toch best schrikken.

Ik zou bijna denken dat ik in het verkeerde dorp woon.

 
Het sluit niet helemaal op dit onderwerp, maar ik keek laatst de wereld draait door en toen hadden ze het over een skelet van zo'n 4000 jaar oud. Ze noemde hem Cees, omdat het skelet gevonden was op de grond van een boer die zo heette. Ook in dit geval legde de archeoloog uit dat Cees nog wel wat tandplak had, maar een gezond gebit had zonder gaatjes. Ook wat lengte betreft doet hij niet onder voor de huidige generatie. Er werd weinig aandacht aan besteed maar wel leuk om weer een voorbeeld te zien van dat de jager-verzamelaar het dus best goed deed op voeding van toen :)

Het was jammer dat ze niet verder ingingen op zijn gebit. Helaas werd zijn leeftijd ook niet genoemd, hoewel de reconstructie aan leek te geven dat hij niet heel oud geworden was.

 
Ik heb op het jeugdjournaal over deze voorouder een item gezien. Daarin werd zijn leeftijd wel genoemd en als ik het me goed herinner was dat 36-37 jaar. Idd jammer dat er verder niet wordt ingegaan op zijn gezondheid en voeding en hij wordt afgedaan als een primitieve voorouder. Bljikbaar is het lastig het beeld dat wij superieur zijn aan al onze voorvaderen te doorbreken. Like always, it's in people's heads.

 
Kon zo geen ander topic bedenken, dus maar even hier.

Wij waren gisteren in het Rijksmuseum in Amsterdam. We hebben er enorm genoten en dan hebben we alleen nog maar de afdeling bezocht van het jaar 1600, dus schilderijen van Rembrandt, Frans Hals, van Gogh, etc.

Vanuit een fotografisch perspectief: die schilders zagen heel goed waar het licht vandaan kwam.

Ik sloeg op een gegeven moment een hoek om en schrok van een portret uit 1625.

Daar stond me toch een dikke vrouw op (bleek een man te zijn). Maar in die tijd waren er dus ook dikke mensen.

Op een ander, heel groot schilderij, stonden zo'n 15 mannen waarvan er 14 gewoon veel te dik waren. Dit schilderij stamde uit 1645.

Ik kijk er van op dat men toen ook al zo dik was.

Het viel me ook op dat de schilders in die tijd niet ouder werden dan tussen de 50 a 60 jaar.

Lia

 
Is je ook opgevallen hoeveel symboliek ze in de schilderijen stopten? Je moet wel een gids meehebben, want anders zie je het niet, maar die schilderijen waren dikwijls hele vertellingen voor de fijne kijker

 
@Poekie,

Quote:
Het viel me ook op dat de schilders in die tijd niet ouder werden dan tussen de 50 a 60 jaar.


Wat betreft de schilders die jij noemde: Rembrandt werd 63 en Frans Hals 83.

Ze werden ouder dus, dan 50-60 jaar. Je noemde dus niet de beste voorbeelden voor je stelling.

Van Gogh werd slechts 37 jaar, maar die pleegde zelfmoord.

Dat schilderij met die dikke mannen, wat waren dat voor mannen vraag ik me dan af.

De adel? Een stel boeren? Stadslui?

Als je dat weet kun je misschien ook beter inschatten wat die mannen voor dagelijkse kost aten.

 
Klopt, de schilders die ik noemden werden inderdaad wat ouder. Maar anderen die daar 'hingen' werden niet ouder dan 50 a 60 jaar.

Die dikke mannen waren rijke mannen, duidelijk te zien aan hun kleding. Toen waren ze trouwens erg ijdel, veel strikjes en versierselen aan hun kleding en schoenen. Dus als het goed is aten ze zoals de adel at, met veel wild en fruit, goede voeding zeg maar. Maar daar zal dus ook al veel 'suiker' tussen gezeten hebben.

Lia

 
Reken maar dat er toen al veel suiker werd gegeten in die kringen! Suiker was toen een luxeproduct afkomstig uit Caraibische of Afrikaanse kolonieen en dus onbetaalbaar voor gewone mensen.

Mike

 
Misschien gingen de schilders wel eerder dood door de ongezonde ingredienten in de verf die ze gebruikten (bv arseen, kwik, cadmium en lood).

Manon

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.185
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan