Orgaandonatie

@Naief,

Hm ik zag pas een afmelding op Facebook! Er waren nog een paar die erover gingen nadenken.

Het wordt zeker wel gelezen en opgepikt. Ook daar zijn veranderingen gaande wat betreft het Wakker worden ;-)

 
Vraag voor de niet-donoren:

Zouden jullie in geval van ziekte of ongeval van jezelf, partner of je kind ook geen gebruik maken van donororganen?

Dat zou dus kunnen betekenen dat je dood kan gaan (of je partner/kind) of ernstig ziek verder leeft.

Gewoon oprechte belangstelling.

Ik heb respect voor elke keuze die iemand maakt.

Manon

 
hoi Manon, ik hoef geen donororganen.

De dood is onderdeel van het leven (zei ze stoer).

Wie wil geleend leven van andermans lichaamsvreemde donororganen in zijn of haar lijf?

Het gastlichaam stoot standaard niet voor niets het donororgaan af.

Laat staan dat de kans bestaat dat die ander er het leven er voor heeft moeten laten en/of niet de kans heeft gekregen om zonder kleerscheuren het aardse bestaan vaarwel te zeggen.

 
Nee, ik wil daar geen gebruik van maken, als het mijn tijd is dan is het mijn tijd. Anders zit je met een stukje van andermans ziel onder je arm, waarover de wetenschappers zeggen dat het niet bestaat.

Maar soms vinden ze het kostelijk om over 'onderzoek' te schrijven, want ze kunnen er niet omheen: een hoop mensen die met een donorhart rondlopen, veranderen van persoonlijkheid! Ze krijgen dromen die aansluiten bij het leven van de donor, ze krijgen andere smaken. In de nieren schijnen iemands angsten te huizen.

 
Quote:
Zouden jullie in geval van ziekte of ongeval van jezelf, partner of je kind ook geen gebruik maken van donororganen?


Ik dacht eigenlijk dat dat niet kan, geen donor, geen orgaan als je er zelf een nodig heb.

Ik weet het niet zeker.

ManonB.

Ik denk ook dat dat een vraag is waar moeilijk eerlijk antwoord op te geven is, nu ik niks mankeer is het makkelijk te zeggen, nee!.. Ik niet!

Maar als het er op aan komt.. Als het op overleven aan komt zijn we tot heel veel instaat, ook dat wat we anders afgezworen hebben.

Ik ben geen donor iedergeval.

 
Ja dat kan wel hoor. Het zou niet ethisch zijn om eisen te stellen aan leven en dood, wie mag leven met een donorhart en wie niet. Dat mogen alleen 'medische' criteria zijn.

Maar waar ze helaas aan voorbij gaan is dat orgaandonatie sowieso niet ethisch is, ook niet voor de ontvanger die met andermans ziel onder zijn arm gaat lopen.

Studie uit Hawai:
Quote:
Researchers focused on 10 patients who received a heart transplant and found two to five parallels per patient post-surgery in relation to their donor's history. The parallels that were observed in the study were changes in food, music, art, sexual, recreational, and career preferences in addition to name associations and sensory experiences. In the study, a patient received a heart transplant from a man who was killed by gunshot to the face, and the organ recipient then reported to have dreams of seeing hot flashes of light directly on his face.


 
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...ingen-over-wat-dood-is-zijn-totaal-fout.dhtml ik kreeg deze link door via facebook. Uiteindelijk vind ik het vooral stuitend hoe men durft te beweren te weten wat dood is, of klinisch dood. En we daar aan durft twijfelen wordt door die hele orgaandonatiecampagnes voor gek versleten. Je hebt het maar te doen voor je medemens, terwijl de medische wereld zelf toegeeft helemaal niet te weten hoe het zit.

Voor mezelf hoef ik geen organen, voor mijn kinderen vind ik dat eerlijk gezegd wel een moeilijker vraagstuk. Nu ben ik geneigd nee te zeggen, en daar kan ik ook achter staan. Ik kan me alleen al niet voorstellen dat je met een leven lang medicijnen tegen afstotingsverschijnselen nog een gezond en gelukkig leven kunt leiden. Aan de andere kant, als mijn kinderen ziek worden, en dat is de enige manier om ze bij me te houden zal het op dat moment wellicht een hele moeilijke beslissing zijn. Het zou beter zijn als de keuze er niet was. De focus zou moeten liggen op niet ziek worden, ipv wat gaan we doen als we al ziek zijn. Maar ik denk bijv ook aan brandwonden die behandelt worden met transplantatiehuid (die daarna weggegooid wordt). Het ontvangen is niet altijd zo zwart wit als een harttransplantatie. En nu zijn mijn kinderen nog klein, maar hoe ga je er mee om als ze oud genoeg zijn om zelf een beslissing te nemen? En heb je recht op een orgaan als je zelf geen donor bent? Daar wordt vaak hard over gediscussieerd. Maar hoe werkt dat dan met minderjarige kinderen. Je kind zal maar een orgaan nodig hebben en ook echt willen en er geen recht op hebben omdat je meerderjarige ouders die beslissing voor je genomen hebben. Dat zou hetzelfde zijn als rokers hun eigen ziekenhuisrekening laten betalen. Niet ethisch als je het mij vraagt.

 
Je moet er niet vanuit gaan dat je kinderen ziek worden, maar gezond zijn en blijven! Jij gaat er kennelijk nog steeds van uit dat dit een soort Russisch roulette is en dat ziekte een kwestie is van stom toeval of botte pech. Hoe eerder je deze darwinistische dwaasheid uit je hoofd zet, hoe beter!

Mike

 
Quote:
Je moet er niet vanuit gaan dat je kinderen ziek worden, maar gezond zijn en blijven! Jij gaat er kennelijk nog steeds van uit dat dit een soort Russisch roulette is en dat ziekte een kwestie is van stom toeval of botte pech. Hoe eerder je deze darwinistische dwaasheid uit je hoofd zet, hoe beter!


Dat uit mijn hoofd kunnen zetten is een de belangrijkste dingen die ik heb gewonnen met Wapf. Jammer genoeg moet ik wel elke dag het verkeer in met mijn kinderen, en dat is voor mijn gevoel maar al te vaak russisch roulette. En zo zijn er nog wel meer dingen die ik niet in de hand heb. Je moet het niet gaan zoeken, maar onaantastbaar waan ik me nog altijd niet.

 
We hebben alleen maar een dilemma iklustvet omdat deze vraag gesteld wordt. Deze vraag mag niet gesteld worden. Ik ben er inmiddels uit. Het is niet ethisch. (dan heb ik over de organen, huid mag wel van mij, alhoewel, waar hebben ze dat voor nodig? Brandwonden, daar moet toch honing op?)

Het gaat er meer om dat je de kracht moet weten te vinden om afscheid te nemen.

 
Het is momenteel echt helemaal raak betreft propaganda orgaandonatie... :roll:

 
Oef ik ben ook orgaandonor...hoe kun je je terugtrekken daarvan?

Vroeger dacht ik hier niet over na,maar nu ik oa ook door therapie contact heb gehad met mijn celgeheugen e.d. in mijn lichaam ben ik er ook anders over gaan denken en kan ik me helemaal vinden in jullie standpunten.

 
www.orgaandonatie.nl en dan met je digi-d inloggen. Tenminste, zo heb ik het gedaan. Mijn "donatie" ongedaan gemaakt.

 
Op zich wel grappig om in de week van het werven je donatie te stoppen. Maar ben blij dat ik het ook weer achter de rug heb. Persoonlijk hoef ik geen orgaan van iemand anders. Ik werk er hard aan om ervoor te zorgen dat dat voorkomen wordt.

 


Promofilmpje donorweek.

In dit filmpje zit wat mij betreft een satanische subliminale (?: of ligt die er gewoon dik bovenop?) boodschap verwerkt.

 
Quote:
Op zich wel grappig om in de week van het werven je donatie te stoppen



Haha! Ja vond ik ook! Past wel goed bij mij trouwens want ik doe het liefst alles 100% tegengesteld dan wat "ze" willen dat je doet.

 
Wij waren geen donor maar ik ben ingelogd en ik heb aangegeven dat ik geen donor wil zijn.

Dat heeft Co ook gedaan.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.332
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan