Ik heb die meneer Katan eens de vraag gestuurd:
Quote:
Geachte prof.dr.Katan, ik hoor zojuist uw betoog over detoxen of niet. Nu ontstaat bij mij verwarring over dit onderwerp. Ik heb elders gelezen dat bij detoxen en de darmreiniging er hele slierten mucus uit komen. Dit zouden dan onverwerkte etensresten en hele culturen parasieten zijn. Hoe zit dat dan? Dat is toch giftig (of in ieder geval niet goed/gezond).
Al die mensen die galstenen kwijtraken uit de lever en de galblaas en daarna een stuk gezonder zijn, hoe verklaart u dat? Ik heb supplementen gebruikt om mijn darmen te reinigen en parasieten kwijt te raken en sindsdien is er een vlek van mijn borst verdwenen die er al jaren zat. Maar dat moet dan wel toeval zijn, want er zat geen gif in mijn lichaam volgens u. Ik vind dit erg verwarrend en wil graag van u duidelijkheid over wat ik nu kan geloven.
En dan was dit het antwoord van dhr. Katan:
Quote:
Als er echt mucus (slijm) uit de anus komt bij detoxen zou dat zorgelijk zijn. Mucus is namelijk de natuurlijke binnenbekleding van de darm en beschermt deze tegen bacterien *). Als de mucuslaag zou worden stukgemaakt door detoxen zou dat niet best zijn.
Etensresten hopen zich niet op in de darm. Het verteerbare deel van het voedsel wordt in het eerste deel van de darm, de dunne darm, afgebroken en opgenomen in het bloed. De niet-verteerbare koolhydraten en voedingsvezel worden in het tweede deel van de darm, de dikke darm, afgebroken en verbruikt door bacterien. Dingen zoals kauwgum, knikkers en kleine steentjes worden door de darmen naar de anus geperst en uitgepoept, hoewel sommige ingeslikte voorwerpen wel vast kunnen komen te zitten en de darm kunnen beschadigen. Maar die krijgt u met supplementen niet weg, daar is een chirurg voor nodig.
Parasieten laten zich niet wegspoelen, die moeten gedood worden met specifieke geneesmiddelen.
Het verwijderen van galstenen uit de galblaas vereist een operatie waarbij meestal de hele galblaas wordt verwijderd. Soms kan de steen met ultrageluid worden vergruisd en dan komt het gruis er vanzelf uit.
Met voedingssupplementen begint u daar allemaal niets tegen.
*)Spatial organization of intestinal microbiota in health and disease.
UpToDate online
Kun je dus nagaan, de beste professor in de voedingsleer die Nederland kent (zogenaamd) en die kent z'n terrein dus niet eens. Moedwillig natuurlijk, want daar wordt hij voor betaald door de industrie. Zielig zijn die mensen, om niet het woord "hoer" te gebruiken.