Natuurlijke lichamelijke verzorging

@Marijan: duurde het bij jou lang voordat je haar was gewend aan de Aleppo-zeep? Ik lees van verschillende forummers goede resultaten, alleen mijn haar ziet er momenteel niet uit. Volgens mij gebruik ik het nu 2 weken... mijn handen jeukten om vandaag gewone shampoo te kopen. Toch maar niet gedaan. Maar die bos stro maakt me niet zo happy haha.

 
ik heb waarschijnlijk heel ander haar als jij, heel glad en sluik, beetje stro-achtig zou lekker zijn.

Later laat ik nog wel weten of de Aleppo nog steeds bevalt.

 
San

Spoel je het wel na met water en azijn?

Wat ik daarna ook nog doe is een heel klein beetje kokosolie in mn haar masseren als het bijna droog is,ruikt ook heerlijk

 
Ik lees dat er veel forumleden erg tevreden zijn over Aleppo zeep, maar voor mij was het niet zo'n succes als shampoo. Droge punten en een vette hoofdhuid kreeg ik er van.

Baking soda & verdunde appelazijn gaven dit resultaat ook een tijd lang, maar dit verbeterde aanzienlijk toen ik beide met een sprayflesje ('plantenspuit') ging aanbrengen op mijn haar. Het werd er echt schoon en zacht van, zonder een vette aanzet.

Sterker nog, het begint er op te lijken dat ik mijn haar helemaal niet meer hoef te wassen met baking soda. Om de dag spoel ik het nu met warm water gevolgd door een paar keer sprayen met appelazijn tegen pluis en mijn haar wordt niet meer vet. Of het nou komt door het doorlopen van de gewenningsfase zonder shampoo of door WAPF voeding, ik ben hier erg blij mee!

 
@boterbloem,

Hoe waste jij het dan met bakingsoda in een spuitflesje,welke verhouding?

 
Ik meet het niet precies af. In het flesje kan zo'n 400 mL, waar ik zo'n 2 eetlepels baking soda in doe en het verder af vul met gekookt, afgekoeld water. Ietsje meer kan geen kwaad. In het begin dreef mijn vette hoofdhuid mij tot wanhoop en maakte ik een dikke pasta van de baking soda. Nu is echter gebleken dat de oplossing niet zó geconcentreerd hoeft te zijn, zeker als je met een sprayflesje werkt. Voor de appelazijn gebruik ik gewoon een flinke scheut en vul het flesje verder met gewoon koud water.

Aan deze blog heb ik trouwens veel gehad in mijn zoektocht naar shampoo-loze haarverzorging. En deze blogster heeft foto's gemaakt tijdens haar gewenningsfase in het 'no poo' gaan.

Mijn haar heeft er in het afgelopen jaar regelmatig uit gezien als op de foto van de 2e week, maar is nu al een maand zoals op de foto bij week 6. Hoe gaat het nu met jouw haar dan, Daniëlle? Bevalt de Aleppo zeep jou wel?

 
De aleppo zeep beviel me wel als shampoo alleen na een aantal weken veel jeuk op mn hoofdhuid. Met daarnaast het gebruik van verdunde appelazijn ging het wel goed. Nu aleppo zeep opgelost in gekookt water en deze verdunning in een sprayflesje net als Boterbloem, werkt veel handiger omdat de aleppo en ook de baking soda shampoo veel dunner is.

De bicarbonaat oplossing kan je ook gebruiken als deo. Werkt ook weer makkelijker dan de losse bicarbonaat onder je armen te doen. Een druppeltje etherische olie b.v. eucalyptus erbij en klaar is je deo en/of shampoo.

Als experiment nu de oplossingen (bicarbonaat, aleppo en appelazijn) dikker gemaakt met aardappelzetmeel. Zo heb je de structuur van ' gewone' shampoo meer. Ik merk bij mensen om me heen dat ze best wat willen proberen maar het wel zoveel mogelijk moet lijken op het oude :) dus probeer ik dit eens.

Net zoals de standaard reactie op dat je zelf tandpasta maakt: "maar hoe kom je dan aan een tube." Hi hi nou een potje werkt ook prima. Zitten sommigen je glazig aan te kijken.

Voor tandpasta nu in gebruik: kokosolie met keltische zeezout door elkaar heen. Het keltisch zeezout maak ik met een vijzel fijner. Het maakt je tanden voelbaar schoner, heerlijk.

Wat ik veel lees is dat er pepermuntolie in word gedaan, ik heb verschillende geprobeerd maar vind het een rare bijsmaak geven.

Het keltisch zeezout vind ik persoonlijk lekkerder dan baking soda in tandpasta gebruiken. Ook is dit beter voor als je b.v. een kroon hebt. Het lost dan de verbinding niet op.

Als dag en nachtcreme gebruik ik nu Weleda maar wil als dit op is kokosolie gebruiken voor de nacht. Het lijkt me ook leuk om zelf te maken omdat kokos me overdag vrij vet lijkt. Heeft iemand hier ervaring mee dit te maken? Ik denk ook wel dat je zonder kan.......

oh ja nog een tip, wat druppels pepermuntolie door de verdunde appelazijn geeft een verfrissende geur aan het goedje, zo ruik je de azijn niet en pepermuntgeur geeft je een fris gevoel.

 
ik gebruik ook kokosolie als gezichtscreme maar het trekt er vanzelf in , je gezicht blijft niet de hele dag vettig hoor

 
Ja kokosolie op je huid is heerlijk,i love it!

Maar heel weinig gebruiken ervan is voldoende

Aleppo zeep vind ik fijn maar mijn haaraanzet boven mn oren blijven wat vettig

 
Quote:
Als experiment nu de oplossingen (bicarbonaat, aleppo en appelazijn) dikker gemaakt met aardappelzetmeel.



Proberen we aardappelzetmeel te vermijden in onze voeding ga jij het gebruiken als dikmaker in je shampoo? :?: :!:

Lia

 
hoi Lia,

Sorry, je hebt gelijk. Had nog een pakje staan en heb het hier voor gebruikt om te kijken of het zou lukken. Heb je een goed alternatief? Arrow root?

 
@Danielle: ik gebruik inderdaad appelazijn. Heb nu een conditioner van De Traay gekocht, want m'n haar was zo statisch, kon er niks meer mee.

Misschien is baking soda nog wel iets voor mij om te proberen, want ben echt niet happy met deze "pruuk". Haren afknippen begin ik niet aan: uiterlijk mag dan niet alles zijn, maar ik wil me er wel lekker bij voelen :D

 
Zeker San! Misschien heb je er ook baat bij om de appelazijn op je haar te sprayen en aan de lucht op te laten drogen (zonder te borstelen). Ik heb me ook vaak miserable gevoeld door mijn haarexperiment zonder shampoo. Maar als het eenmaal mooi resultaat geeft, dan is het zeker de moeite waard!

 
Dat ga ik dan nog even proberen. Het is jammer dat die appelazijn zo zuur ruikt, maar ik ga het goed verdunnen. Leuk he, die experimenten ;-) Aan de andere kant ben ik wel blij dat ik een hoop producten heb kunnen schrappen. Ik had voorheen overal wel een flesje of spray voor.

 
Pff ik had voorheen mn hele badkamer vol staan,wat een onzin als ik er nu over nadenk zeg.

Oogcreme,dagcreme,nachtcreme,handcreme,bodylotion,bodyolie,scrubcreme,haarmaser,gezichtsmasker,etc etc :lol:

 
Quote:
Pff ik had voorheen mn hele badkamer vol staan,wat een onzin als ik er nu over nadenk zeg.

Oogcreme,dagcreme,nachtcreme,handcreme,bodylotion,bodyolie,scrubcreme,haarmaser,gezichtsmasker,etc etc



En dat kan je allemaal vervangen door kokosolie, wat is de natuur toch geweldig hè?

Lia

 
De natuur is top Poekie :-D Alleen qua handcreme werkt kokosolie niet voor mij. Heb nu een goede gevonden met maar 3 ingrediënten, gemaakt door een betrouwbare bron. Ik heb trouwens ook m'n tanden eens gepoetst met die Aleppo-zeep, brrr. Nou ja, wel leuk om te weten dat ik in nood met een stuk zeep de complete verzorging kan doen ;-)

 
Qua gezichtscreme is kokosolie helaas ook niks voor mij :cry:

Ik heb het een poosje geprobeerd, en ondanks dat ik een snel vette huid heb trok de kokosolie er prima in en werd mijn huid heerlijk zacht, zonder puistjes te krijgen (mijn huid is acné-gevoelig, hoewel ik daar sinds ik WP eet nauwelijks meer last van heb....gelukkig!)

Echter.......na een paar dagen gebruik begon mijn huid hele grove poriën te krijgen, terwijl ik normaal een egale fijne huidstructuur heb. Ik ben gestopt, en m'n huid werd weer fijn van structuur. Weer kokosolie geprobeerd, en de structuur werd weer grof :(

Nou, dan mag kokosolie nog zo gezond zijn, bij mij gaat ie er dan uit hoor! :twisted: Als gezichtsverzorging tenminste, in voeding is en blijft kokosolie zeer welkom.

 
Ik gebruik al jaren geen dagcrème meer. Lekker makkelijk. Je huid past zich aan aan wat je erop smeert. Als je stopt met smeren, dan herstelt de natuurlijke balans zich. Bij je handen kan dat anders zijn als je vaak in het water zit bijvoorbeeld.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.525
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan