Natuurlijke lichamelijke verzorging

Ik gebruik de kokosolie als deo, als handcreme indien nodig. Als tandpasta....net als kelt.zeezout en de H202(3%verdunning).

Dan heb je alleen nog shampoo nodig (ik heb traay) maar zelfs om je haren te wassen staan hier al veel tips als je dit ook helemaal natuurlijk wilt.

 
Voor zover ik weet is Lush natuurlijk biologisch en handbemaakt, ik vind hun shampoo-bars erg fijn en je heb dan ook geen afval in de vorm van flessen.

Ik wist niet dat kokosolie ook goed is voor deo, ik heb hiet en pot die over de datum is dus die gebruik ik om mijn huid me in te vetten want ik heb een hele droge huid.

Hoe maak je die tandpasta of vraag ik nou iets dat ergens op dit forum staat.

 
Ik gebruik ook kokosolie in combinatie met baking soda als deo.

Als shampoo gebruik ik olijfoliezeep en appelazijn als conditioner.

Ideaal!

 
@Kavana,

Dirtsa bedoelt dat ze de kokosolie ook als tandpasta gebruikt, net als het keltisch zeezout en 3% H2O2.

Lia

 
Ik maak inderdaad geen "tandpasta", ik heb een bakje met kokosolie/bakje met zout en flesje met H202 naast de tandenborstel staan. Ik poets eerst met het kokosvet, daarna beetje zout in de mond en poetsen en als laatste de h202. Ik doe dit nu 1.5 jaar, en heb geen last meer van koud/warm/gevoelige tanden. En mijn tanden voelen schoon en glad aan.

 
@Kavana,

Ik maak mijn eigen tandenpoeder van gedroogde kruiden, zie hieronder een beschrijving:

Quote:
Nodig:

Gedroogde Salie, Braam, Marjolein en Munt (of andere kruiden naar keuze)

Heel klein beetje ongeraffineerd keltisch zeezout, klei (eetbare versie)

Vijzel, zeefje en potje

Stamp dit mengsel in een vijzel goed fijn.

Als het goed fijn is, druk het dan door een zo fijn mogelijk zeefje.

Wat overblijft in je zeefje vijzel je weer, tot alles door de zeef kan.

Doe het in een klein (glazen) potje

Gebruik:

Maak je tandenborstel nat en druk hem in de poeder



Hieronder een paar kruiden die goed zijn voor de mond:

Braam, is een schoonmaker voor het hele lichaam. Daarnaast werkt het bij ontstekingen in de mond, aften, ontstoken tandvlees en zweertjes. Mensen die een gebit dragen zouden dagelijks met braam moeten spoelen.

Marjolein, bloedzuiverend, helend bij wondjes. Marjolein schijnt zelfs de ziekenhuisbacterie aan te kunnen vallen.

Salie, maakt de tanden witter, sterk ontsmettend. Verminderd ontstekingen en bevordert genezing. Helpt ook bij aften en klachten aan de keel.

Kamille ontstekingsremmend, pijnstillend, helpt bij tandwortelontsteking. 
Het homeopatische middel Chamomilla D4, wordt veel gebruikt bij baby’s die tanden krijgen.

Heemst, positief effect op de slijmvliezen, voor alle zweren en ontstekingen in spijsverteringskanaal (ook bij aften). Zeer verzachtend.

Pepermunt verfrist de adem, ontsmettend, helend.

Zeezout, versterkt het tandvlees, stimuleert de zelfreinigende werking van het speeksel, werkt antiseptisch en maakt de tanden witter. In vroegere tijden poetste men de tanden met alleen zout.



Lia

 
Heb net onderstaande geplaatst in een ander topic maar die begon eerder al behoorlijk off-topic te geraken.

Dus hier nog maar even, het is n.a.v. een vraag over melk die gelekt was in de auto.
Quote:
Ik had laatst een tip gelezen: om vetvlekken uit kleding te krijgen: dreft er op, even in laten trekken en uitspoelen.

Als sneeuw voor de zon, weg vlek.

Ik was net van plan om het weg te gooien, het stond nl. alleen nog maar te staan, al jaren maar nu bewaar ik het voor dit soort calamiteiten. Misschien helpt het ook bij de melkvlekken, is tenslotte ook vet.

Dus dreft erop, in laten trekken en wegspoelen.

We gaan nu trouwens toch wel behoorlijk of-topic he?

Lia


 
Vorige week had ik bloedvlekken in kleding. Iemand had eens tegen me gezegd dan moet je het met koud water uitspoelen.

Geen warm water gebruiken. Ik heb dat geprobeerd maar het hielp niet.

Toen heb ik het ingewreven met de olijfoliezeep die ik gebruik voor haren wassen, mijn man gebruikt het voor het scheren.

Inwrijven en uitspoelen met koud/lauw water. En weg waren de bloedvlekken en dat met een natuurlijk middel.

Ik gebruikte ook altijd zilversoda in de wasmachine voor het wasgoed. Maar ik ben daar mee gestopt. Ik heb nl. het idee dat het wasgoed er eerder van slijt. We hebben beddengoed van 2 jaar oud. Het is gemaakt van biologisch katoen, ongebleekt en er zijn geen kleurstoffen gebruikt, puur natuur dus. 2 Maanden geleden moest ik het hoeslaken al vervangen en nu zijn de kussenslopen doorgesleten.

Voorheen deed ik er veel langer mee en toen waste ik het ook wekelijks. Ben bang dat het door de zilversoda komt.

Maar ja, ik kan het pas over een paar jaar bekijken of het inderdaad zo is. Als het goed is moet het nu dus langer mee gaan.

We zullen zien, dan laat ik het wel weer weten hier. :p

Lia

 
Ik gebruik wasmiddel en soda half om half, dat gaat hier in ieder geval erg goed. Toch heel wat minder wasmiddel nodig zo.

 
Gisteren dit doorgelezen omdat ik de laatste weken meer zweet en de verschillende deo's niet echt helpen. Zo kwam ik op het idee om mijn zelfgemaakte tandpasta onder mijn armen te smeren en wat blijkt nu, het werkt ook nog!

Mijn tandpasta annex deo bestaat uit Keltisch zeezout, veel baking soda, water, kokosolie en wat pepermuntolie.

Als tandpasta werkt het ook goed, ik ben laatst "ontslagen" door mijn mondhygieniste omdat mijn gebit er inmiddels zo goed uitziet dat ik niet meer terug hoef te komen :D

 
Ik ben begin dit jaar gestopt met shampoo. Het was wel natuurlijke shampoo die ik gebruikte maar ik dacht dat ik ook wel zonder zou kunnen proberen.

Sindsdien maar ik een oplossing van zuiveringszout/water en was daar mijn haar mee. Niet alleen mijn haar trouwens, ik was mezelf ook met zuiveringszout. Helpt bij mij veel beter tegen zweetluchtjes dan iets anders.

Als haarspoeling heb ik een verdunning troebele appelazijn/water.

Je haar wordt er echt ongelooflijk zacht van.

Als je last hebt van statisch haar kun je een mengsel maken van sesamolie (heel even naar het kookpunt brengen) en daarin een etherische olie die je lekker vindt.

Dat is mijn bodylotion maar je kunt er ook een paar druppeltjes van in je handen wrijven en door je haar doen tegen statisch worden.

 
De "selfmade" deo's werkte bij mij niet lang of helemaal optimaal.

Ben erg tevreden over deze

http://shop.starremedies.nl/starremediespure.php

En doe er lang mee

 
zijn er ook natuurlijke shampoo's waar je haar steviger van wordt?

Van mij is het eerder gauw slap.

 
@Marijan, mijn haar is steviger geworden doordat ik shampoo laat staan en mijn haar nu was als in mijn eerder post omschreven.

Veel mensen berichten over dit effect nadat ze zijn overgestapt op deze methode.

Gewoon een kwestie van proberen.

 
dat is interessant. Ik heb wel dik haar maar het hangt na een dag al als een vaatdoek:>)

Hoeveel zuiveringszout met water meng je, is een volle theelepel op een scheutje water voldoende voor haren wassen?

 
heeft iemand ook een "recept" qua hoeveelheden voor de tandpasta?

ratel

 
nee er zit geen aluminium in dat heeft de letters Al. Hier staat meer over ammoniumsulfaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumsulfaat

Het kan best zijn dat die deodorant natuurlijk is en niet op deze manier wordt gemmakt ik laat deze link zien om te laten zien dat ammonium geen aluminium is, dat naam lijkt gewoon veel op elkaar.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.639
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan