miek

MIKE,

Je vroeg me nog wat mijn dochter merkt als ze vlees eet. Ze heeft dan heel snel weer exceem. Miek.

 
@Dudink,

Soja in gefermenteerde vorm is niet zo slecht. Natto is soja, gefermenteerd met een speciale bacteriecultuur. Natto is de rijkste bron van vitamine K2 die er te vinden is.

Omdat ik hier in de buurt geen glutenvrije natto kon vinden, heb ik sporen besteld en het zelf gemaakt. Ik vond het niet te eten (Britten duiden zoiets aan met 'an aquired taste'), maar gelukkig lusten de kippen het wel ;)

 
@ Miek,
Quote:
Of zal ik Remco schrijven, ik weet niet wat jij het prettigst vindt?


Zeg maar Pike, anders werkt dat verwarring omdat er ook nog een andere Remco op dit forum zit.

 
Hoi Jenneke,

Dank voor je link. En zoals je schrijft is natto rijk aan vit K2. Omdat het gefermenteerd is denk ik dat ik dan die keuze wel kan maken.

Of PIKE of MIKE denken jullie dat dat in mijn geval toch beter van niet is.

Toch wel lastig dat soort dingen :x.

Ik las ergens dat HILDE een kefirplantje over heeft. Weet iemand hoe ik haar kan bereiken? Of kan ik net zo 'gezond' kefirkorrels in de natuurwinkel kopen?

Zelf heb ik een beter gevoel bij een plantje, maar heb ik er geen ervaring mee.

Alvast bedankt :!: Miek

 
Miek, natto is volgens mij wel goed als er geen gmo soja bonen worden gebruikt.

Maar het is blijkbaar ongelooflijk vies dus dat moet je dan zelf weten :)

Ik haal mijn k2 uit rauwe kaas, kefir, boterolie van greenpastures en runderlever.

Maar in jouw geval kan het in ieder geval tijdelijk nuttig zijn om extra te suppleren.

Als ik jou was zou ik een vloeibaar k2 supplement kopen (druppels dus).

Deze zijn te koop bij o.a. iherb en vitacost in Amerika.

Maar dan moet je wel weer zeker weten dat deze ook niet van gmo soja bonen is gemaakt.

Is de vitamine k die je nu gebruikt de k2 variant of k1?

 
Hi Pike, Natto...ik ben wel nieuwsgierig naar 'vies'. ik ga het gewoon proberen, uitdaging. :oops: Ik gebruik Vit k2 (MK-7) komt uit Los Angeles van Jarrow Formulas inc. Ik ga uitzoeken of ze wel/niet van gmo sojabonen is gemaakt. (wat is GMO? :?:)

ik ga ook zeker meer rauwe producten kopen (ben al bezig sinds maadag...rauwe boter yoghurt geitenkaas, volgd wk. ga ik ook rauwe melk kopen als ik weer bij die boer kom, en kefir, ik weet nog niet hoe ik dat, kefir moet doen. heb je een TIP? :?:). Voorl. denk ik dat ik nog wel vit.k2 nodig heb.

Ik heb nog een interessant art.(wordt in febr. gepubliceerd) maar nu geen tijd om te kopiëren etc. Moet als een speer naar mijn werk. tot later en bedankt.Miek.

 
GMO = Genetically Modified Organism (genetisch gemodificieerd organisme).

Natto vind men zelfs in Japan vies. Er zijn slechts enkele liefhebbers voor in Japan en deze worden in restaurants apart gezet, vanwege de stank van natto!

Mike

 
Hier wat info over kefir maken Miek. Het is niet moeilijk hoor.

Je kan ook wat kefir korrels kopen, als je ze dan goed verzorgt hoef je geen nieuwe meer te kopen.

http://kefir-yoghurtplantje.jouwweb.nl/hoe-maak-je-kefir

 
Quote:
Je vroeg me nog wat mijn dochter merkt als ze vlees eet. Ze heeft dan heel snel weer exceem.


Gebrek aan maagzuur, waardoor de eiwitten niet goed verteerd worden. De oplossing zit hem in zo vloeibaar mogelijke dierlijke voeding, zoals beestenbottenbouillons, yoghurtsmoothies, rauwe melk, kefir, etc.

Mike

 
Gebrek aan maagzuur: 's ochtends je eerste glas water drinken met sole en een scheut(je) appelazijn.

Het keltisch zeezout is ook goed om meer maagzuur aan te maken.

Kijk ook eens op mijn site bij 'recepten' voor zelf yoghurt en kefir maken van rauwe melk. Ook staan er recepten voor de beestenbottenbouillons en nog veel meer lekkers.

Ook kun je zelf kombucha maken, wat weer erg goed is voor je darmen, het is nl. een probiotica, net als kefir.

Er is vast wel iemand op het forum die jou kan voorzien van een scooby/kombuchazwam.

Lia

 
Hi,

Mike Pike en Poekie....Ik raak verslaafd aan jullie :oops:is dat ook GEZOND :oops: :?:

Erg bedankt voor al jullie reacties, ook voor mijn dochter, ik zal haar je antwoord (mike) mailen, maar ja, ze moet wel zelf de keus maken.

Ik ben vrij vandaag, heb nog 1000 dingen te doen, maar zit al de hele ochtend te lezen op dit forum. Steeds suuuuuuperinteressant. Maar inmiddels heb ik erg rode oren en mijn rug protesteert. Dus....tijd voor beweging.

Pike,Poekie,

Ik las op de link die je/jullie stuurden dat ik een plastic zeef moet gebruiken. (ik heb hekel aan plastic) heb wel een geëmailleerd vergiet en een ijzeren/metaal zeef. Moet het persé plastic zijn? Ik lees ook mijn ogen rood over kumbucha, geweldig ga ik zeker proberen, maar voordat ik iemand ga vragen om een plantje te sturen begin ik eerst met kefir, anders kan ik het niet bijhouden. (loop ik mezelf voorbij).

Mike,

Ik woon in Westervoort (bij Arnhem), daar is wel een zuivelboerderij (IJsseloord), de koeien lopen wel vrij, zowel binnen als buiten, maar behalve gras krijgen ze ook mais en krachtvoer. Hoe waardevol is dan het gebruik van hun rauwe zuivel? In de producten zitten geen toevoegingen, ook geen zout in de boter, dat vind ik wel mooi. Maar kan ik met een gerust hart hun melk gebruiken om kefir te maken?

En...is het voldoende als ik naast de rauwe zuivel 1x per week vlees ga eten (ik denk aan rundergehakt, dat kan ik ergens door doen om te wennen. (ik heb al 35jr. geen vlees meer gegeten). Ik heb nog een artikel die ik je wil sturen, maar ik verzend eerst dit browsel van mij, bang dat ik het anders kwijt ben.

Vast bedankt allemaal. :D

Miek.

 
HI Mike Poekie Pike en anderen,

Onderstaand (Hoi...)heb ik eerst zelf een korte samenvatting geschreven uit antwoorden van Mike als reactie op het artikel wat daar weer onder staat. Dat artikel is geschreven door ortho-moleculair-arts Johan Bolhuis te Dieren. (De samenvatting heb ik geschreven omdat ik é.e.a. graag doorstuur naar mijn zoon (33jr.) en mijn dochter (36jr. en soms ook naar vriendinnen, wie daarvoor openstaat...) Ik heb wat gedoe met arts Johan B maar dat is verder, hier niet op zijn plaatst. Mocht iemand van jullie willen reageren op zijn artikel (en dan bedoel ik naar hem toe) dan zou ik willen vragen om dat NIET te doen VOORDAT het is gepubliceerd. (in febr.a.s. in het blad Gezond Nu.)

Reactie naar mij toe is natuurlijk altijd welkom, graag zelfs. :p

Hoi…….

MELK EN BOTBREUKEN VLGS JOHAN BOLHUIS.... (ZIE ZIJN ARTIKEL HIERONDER OVER VIT K2.) ZIJN VERHAAL OVER EXTRA VIT K2 als je dat los kunt zien van melk klopt wel naar mijn idee,(botten versterken). MAAR DE INFO VAN MIKE DONKERS LAAT ZIEN DAT WE (bijna alles) ALLES UIT GEZONDE VOEDING KUNNEN HALEN. ZIE ZIJN WEBSITE/FORUM. WWW.WESTONPRICE.NL

TEGENSTELLING: het artikel JOHAN BOLHUIS EN de info VAN MIKE DONKERS en anderen op zijn forum.

Mike Donkers heeft ongelooflijk veel onderzoek gedaan, n.a.v. zijn eigen ziekzijn en de gevolgen daarvan. Zijn onderzoek en antwoorden op vragen zijn grondig onderbouwd en betrouwbaar.(mijn gevoel). HIJ SCHRIJFT DAT HET NIET GEWOON OM MELK GAAT (zoals Johan Bolhuis schrijft) MAAR OM GEPASTEURISEERDE EN GEHOMOGENISEERDE MELK. Dus DE MELK UIT DE SUPERMARKT. DIE IS ZO BEWERKT DAT DAARDOOR HET GEBREK AAN HET ENCYM FOSTAFASE ONTSTAAT. FOSTAFASE IS NODIG IS OM CALCIUM TE ABSORBEREN. WANNEER DAT ENCYM ONTBREEKT DAN GAAT HET LICHAAM HET DOOR HET DRINKEN VAN BEWERKTE MELK ( FOUTE MELK) HET UIT JE EIGEN BOTTEN HALEN EN DAT IS DE REDEN WAARDOOR BOTONTKALKING ONTSTAAT. (OOK ARTROSE).

DUS advies: DRINK GEEN MELK UIT DE SUPERMARKT, MAAR RAUWE MELK VAN DE BOER DIE ZIJN KOEIEN GRAS LAAT ETEN. RAUWE MELK BEVAT EEN GOEDE CALCIUM-FOSFOR VERHOUDING EN DAARNAAST DE ENCYMEN DIE WE NODIG HEBBEN VOOR EEN GOEDE OPNAME IN BOTTEN EN GEWRICHTEN. DAARMEE WORDEN BOTTEN JUIST AANGESTERKT MET NAME DOOR DE DIERLIJKE VITAMINE A DIE ONONTBEERLIJK IS VOOR GEZONDE BOTTEN. DUS MINDER OSTEOPOROSE (EN ARTROSE.) Ook aderverkalking heeft hier voor een deel mee te maken.

Dus is het ADVIES van MIKE is: om niet alleen veel rauwe zuivel te gebruiken, maar ook af en toe vlees te eten van gezonde dieren (belangrijk vanwege dierlijk Vit.A.) Dieren die gevoed worden door de natuur (gras en planten) en dieren die vrij rondlopen die NIET gevaccineerd worden met allerlei troep om sneller te groeien en ziekten te voorkomen. Daaar worden we juist ziek van. Bovendien groeien die dieren gestrest op en ook dat is een slechte invloed voor onze gezondheid. (tot zover mijn samenvatting en aanvulling) Miek.

Onderstaand artikel, geschreven door Johan Bolhuis, orthomoleculair arts te Dieren.

Vitamine K2 minder aderverkalking en sterkere botten:

Er is iets vreemds aan de hand. We zien dat steeds meer mensen wel flink calcium in hun vaatwand hebben (aderverkalking), maar niet genoeg calcium in de botten (osteoporosis). We noemen dit de “Calcium-paradox”. Ze hebben dus niet een calcium tekort, maar de calcium zit op de verkeerde plek.

Deze “Calcium-paradox” kreeg de laatste tijd meer aandacht omdat twee epidemiologische studies en een meta-analyse (1) lieten zien dat extra calcium slikken mogelijk iets meer kans (tot 15%) geeft op het krijgen van hart- en vaatziekten. Dat riep bij veel mensen de vraag op: Waarom zou ik extra calcium gaan slikken voor sterkere botten als ik daardoor meer kans heb op calcium in de vaten?

Na kritische evaluatie van de belangrijkste studies over calcium en het effect op botten of hart- en vaatziekten is men nog steeds overtuigd van de veiligheid van calciumsupplementen (2).

Volwassen mannen en vrouwen van 19-50 jaar krijgen nog steeds het advies om 1000 mg calcium per dag te consumeren en vrouwen na de menopauze zelfs het advies om 1200 mg calcium per dag te nemen. Vaak wordt dit vertaald in extra zuivel eten (melk / kaas / yoghurt) en eventueel extra calcium tabletten.

Wat ik mis in deze aanbevelingen is rekening houden met iemands eiwitinname en zoutinname. Een hogere eiwitinname en/of een hogere zoutinname zorgt ervoor dat je meer calcium met je urine verliest. Je plast je calcium uit en hebt daardoor meer nodig.

Als je veel zuivel nuttigt (bijv. veel melk drinkt) dan krijg je meer eiwitten binnen en heb je dus ook meer calcium nodig en als je veel kaas eet (is zout) heb je ook daardoor nog meer calcium nodig.

Een 18 jaar durend onderzoek bij 72337 vrouwen liet zien dat vrouwen die veel melk drinken zelfs meer kans op een gebroken heup hebben en alleen de extra vitamine D3 hielp tegen minder heup fracturen.

Vitamine D3 is mogelijk van belang om niet te vallen (beter evenwicht) en zorgt voor een betere opname en inbouw van calcium in de cellen.

Een andere vitamine, namelijk vitamine K2, ook wel menaquinon (en dan vooral als menaquinone-7 = MK-7) genoemd, doet nog meer goeds. Het remt aderverkalking en geeft de oplossing voor de “Calcium-paradox”. Het lijkt er op dat vitamine K2 niet alleen zorgt voor minder aderverkalking, maar dat zelfs reeds bestaande verkalkingen verminderen en dat dit calcium naar de botten gaat. Voor het gunstige effect op vaten is goed bewijs: The Rotterdam Study. In dit onderzoek werd van 4800 mensen gedurende 10 jaar lang hun voeding gecontroleerd en het bleek dat mensen die het meeste vitamine K2 binnen kregen de helft minder kans hadden om te overlijden aan hart- en vaatziekten ten opzichte van de groep die het minste binnen kreeg (3).

Vitamine K2 zit in gefermenteerde producten (natto, zuurkool, yoghurt en (Goudse) kaas). Om voldoende binnen te krijgen is aanvulling gewenst. Dat kan door 1-2 x per week natto te eten (erg vies) of dagelijks extra vitamine K2 als menaq-7 te nemen. Voor volwassenen raad ik 120 tot 360 mcg per dag aan, naast extra vitamine D3 en extra calcium (en extra magnesium en silicium en een B-complex of multi).(4)

Johan Bolhuis, arts

www.natuurarts.nl

Deze column verschijnt in GezondNu nr. 2, 2013

Mike,

Zoals je hebt kunnen lezen gaat het hier over een ander onderzoek,dan het Fins onderzoek waar jij laatst over schreef....

REACTIE, graag naar Miek.

 
Nog even....Aangezien het art. van Johan Bolhuis in febr. pas gepubliceerd wordt voorlopig alleen reageren (mocht je dat willen) naar Miek.

 
Begrijp ik nou goed dat ik hier niet publiekelijk op dit forum op kan reageren, terwijl jij dit wel hier plaatst? Dat is een beetje vreemd, vind je zelf ook niet?

Mike

 
Hi Mike,

Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest want je hebt me verkeerd begrepen. Zeker graag reageren op dit forum, ik ben juist benieuwd wat jij ervan vindt.

Ik bedoelde eigenlijk: nog niet naar Johan Bolhuis, mocht iemand dat van plan zijn...... Ik dacht dat het te snel zou zijn, (vóór de publicatie van febr.in Gezond Nu.) Ik ben misschien te voorzichtig, dat kan. Dus bij nader inzien, ook door je reactie hierop, denk ik nu...'ach waarom ook niet'...Tuurlijk wel. Groeten. Miek.

 
Miek,
Quote:
Mike Pike en Poekie....Ik raak verslaafd aan jullie :oops:is dat ook GEZOND



Welkom bij de 'verslaafdenclub'. Eindelijk een verslaving waar niets mis mee is.

Lia

 
Quote:
Het lijkt er op dat vitamine K2 niet alleen zorgt voor minder aderverkalking, maar dat zelfs reeds bestaande verkalkingen verminderen en dat dit calcium naar de botten gaat. Voor het gunstige effect op vaten is goed bewijs: The Rotterdam Study. In dit onderzoek werd van 4800 mensen gedurende 10 jaar lang hun voeding gecontroleerd en het bleek dat mensen die het meeste vitamine K2 binnen kregen de helft minder kans hadden om te overlijden aan hart- en vaatziekten ten opzichte van de groep die het minste binnen kreeg (3).


Precies en laat K2 nu juist in grasgevoerde rauwe melk,kaas en lever zitten.

En niet te vergeten de boter van grasgevoerde runderen die snel groeiend Juni gras eten. Zoals Dr. Price 70 jaar geleden al ontdekte alleen wist hij toen niet dat dat K2 was.

Dus het drinken van melk, kaas etc helpt wel tegen aderverkalking en osteoporose maar niet als de hedendaagse zuivel wordt gebruikt zonder K2!

Quote:
Een 18 jaar durend onderzoek bij 72337 vrouwen liet zien dat vrouwen die veel melk drinken zelfs meer kans op een gebroken heup hebben en alleen de extra vitamine D3 hielp tegen minder heup fracturen.

Vitamine D3 is mogelijk van belang om niet te vallen (beter evenwicht) en zorgt voor een betere opname en inbouw van calcium in de cellen


Gepasteuriseerde melk van graan en soja etende koeien zonder o.a de benodigde vitamine k2!

 
Quote:
Moet het persé plastic zijn?


Blijkbaar wel. De kefir korrel kan niet tegen metaal. Misschien dat emaille wel gaat geen idee.

Maar de kefir is op kamer temperatuur en komt maar heel even in contact met het plastic dus volgens mij geen probleem.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan