mayonaise maken

Net voor het eerst geprobeerd om zelf mayo te maken. Ben altijd gek op mayo, maar het nadeel is dat er altijd zonnebloemolie in zit.

Net dus maar geprobeerd met olijfolie. Eigeel, peper, zout, azijn, citroensap en olijfolie, maar bah wat was deze mayo smerig!

Iemand tips om een lekkere, maar ook gezonde mayonaise te maken?

 
ja...druivenpitolie...

Ben tegenwoordig fan van "24 Kitchen" op t.v....

en oh ja...er moet wat mosterd in..liefst grove.

En geen 2 zuren..alleen citroensap is genoeg.

Dia.

 
We hebben het er al eerder over gehad in een gelijknamige topic.

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=168#post-2175

Ik doe het nog altijd met biologische ontgeurde higholeic zonnebloemolie. Ik waardeer de originele smaken van alle olien en vetten (behalve palmpitolie), maar mayonaise vind ik alleen maar lekker met een neutrale olie. Ik heb het wel geprobeerd met koudgeperste pindaolie, koudgeperste sesamolie, koudgeperste zonnebloemolie, koudgeperste olijfolie en combinaties van deze olien.... allemaal niet lekker. Dan eet ik liever geen mayonaise. Mijn keuze is niet maximaal gezond, dat is dan maar zo. Het is naar mijn idee in ieder geval wel de gezondste keuze voor een neutraal-smakende olie.

Druivenpitolie heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet niet hoe die in een biologische ongeraffineerde vorm smaakt en of dit ook nog betaalbaar is.

 
A Dennis....ongerafineerde druivenpit olie is i.d.d. erg duur..

Bij de turkse winkel betaal ik 16,50 voor 250 ml.

en deze ziet er veel donkerder uit dan ze op t.v. gebruiken...ik neem aan

dat ze daar ook gerafineerde olie nemen.

@Poekie

Ik heb een kookboek uit 1910..toen waren we nog niet bang voor vet :D

Als je wilt kan ik wel wat recepten in de recepten-topic plaatsen.

Dia.

 
Leuk, zo'n oud kookboek! Ik ben niet Poekie maar ik ben wel heel benieuwd naar de recepten. :)

 
Bedankt allemaal, ik ga denk ik eens die high-oleic zonnebloemolie proberen. Hoe kan dat eigenlijk dat deze zonnebloemolie zo vol met omega-9 zit eigenlijk? Is dit gemaakt van een speciale soort zonnebloempitten ofzo??

 
Ja de zonnebloemplanten zijn van een andere soort door veredeling, niet door genetische manipulatie. Dat heb ik nog nagevraagd. Bij de Ekoplaza hebben ze 1/2 liter flesjes wokolie van het merk Fertilia. Deze is koudgeperst.

 
Ron Fonteine heeft een tijd lang veel high-oleic zonnebloemolie geconsumeerd vanuit de gedachte dat dit zeer gezond was. Toen hij vervolgens bloedonderzoek liet doen bleek dat het gehalte aan oliezuur in zijn bloed veel te hoog was! Ik geloof dus niet in die zgn. 'gezonde' high-oleic zonnebloemolie.

Mike

 
Ik gebruik wel extra virgin (ev) olijfolie. In het begin heb ik het gemengd met ev zonnebloemolie omdat ik de smaak van puur olijf niet lekker vond. Onderhand ben ik het gewend en vind ik mayo met puur olijfolie heerlijk :) Misschien eerst met een mengsel proberen en dan de olijfolie ophogen?

Ik gebruik 1/4t zout, 1T citroensap, 300ml olijfolie en 1 eitje (heel). Dan met de staafmixer blenden en klaar.

 
In mijn oude kookboek gebruiken ze "Delftsche slaolie"..

Wat ik er van heb kunnen vinden is dat dat aarnoten-olie was..dus pinda-olie.

Wat ik jullie vooral niet wil onthouden...het mooie etiket dat op het flesje zat,

ontworpen door Jan Toorop

http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/RP-P-1912-2395?lang=nl

recept:

2 eidooiers

3 dl. olie..

1/2 dl. azijn

anderhalve theelepel mosterd

peper en zout.

eidooiers mixen met azijn en mosterd daarna de olie erbij.

Dia.

 
En dan kun je nog gaan onderscheiden in welke mosterd je er dan in doet. ;-) (mooi etiket inderdaad)

 
Quote:
Ron Fonteine heeft een tijd lang veel high-oleic zonnebloemolie geconsumeerd vanuit de gedachte dat dit zeer gezond was. Toen hij vervolgens bloedonderzoek liet doen bleek dat het gehalte aan oliezuur in zijn bloed veel te hoog was! Ik geloof dus niet in die zgn. 'gezonde' high-oleic zonnebloemolie.


Maar olijfolie bevat ook veel oliezuur en daar heb je dan weer geen problemen mee? Ben ook niet van plan om er mee te gaan bakken, of er elke dag een liter van weg te drinken, maar gewoon voor een beetje lekkere mayonaise kan het toch geen kwaad?

Ik neem meestal de mayonaise van Demeter en deze is op basis van gewone zonnebloemolie. En ik denk grote hoeveelheden omega 6 toch slechter is dan omega 9? Ik ga er dus sowieso een stap op vooruit.

Weet iemand trouwens hoelang je zelfgemaakte mayonaise kunt bewaren? Zou het anders helpen om er een drupje h2o2 in te doen?

 
Olijfolie bevat van nature veel oliezuur, maar al die veredeling van zonnebloemzaden levert kennelijk een te hoge concentratie van oliezuur op. Zo zie je maar weer dat het niet de bedoeling is dat wij voor God spelen.

Je gaat ervan uit dat high-oleic zonnebloemolie ook automatisch meer omega-6 dan gewone zonnebloemolie bevat, maar het is nog maar de vraag of deze aanname correct is. Ik weet het simpelweg niet.

Lijkt me een goed idee om een of meer druppels H2O2 in de mayo te doen voor een betere houdbaarheid.

Mike

 
Nee, ik koop een bepaalde mayo met Demeter-keurmerk. Bevat gewoon zonnebloemolie. Dat beetje zonnebloemolie dat ik hierdoor binnenkrijg is m.i. te verwaarlozen. Misschien ga ik binnenkort zelf ook mayo maken, ik word hier wel geinspireerd!

Mike

 
En die mayo maak je dus met gewone koudgeperste zonnebloemolie? Of kies je dan ook voor de high oleic, of misschien wel olijfolie?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan