mayonaise maken

Quote:
Olijfolie bevat van nature veel oliezuur, maar al die veredeling van zonnebloemzaden levert kennelijk een te hoge concentratie van oliezuur op. Zo zie je maar weer dat het niet de bedoeling is dat wij voor God spelen.


Maar hoe weet Ron (of de onderzoek(st)er van Ron) of dat te hoge oliezuur-gehalte van de high-oleic zonnebloemolie kwam en niet van de olijfolie of van de combinatie van deze twee?

Ik maak graag mayonaise zelf, maar ik heb in de koelkast of kelder inderdaad ook een pot biologische mayonaise van gewone zonnebloemolie. Deze olie moet ook ontgeurd zijn, want ik heb ook wel eens mayonaise gemaakt van koudgeperste zonnebloemolie en dan proef je toch weer de zonnebloempitten. Dat proef ik niet in de mayo uit de pot. Dus dan kom je toch op de vraag uit: Wat is er erger, te veel omega-9 van higholeic zonnebloemolie of te veel omega-6 van highlinoleic zonnebloemolie? Mij leek higholeic dan toch een betere optie...

Ik maak me er persoonlijk ook niet al te druk over. Inderdaad legt dat beetje mayonaise niet zo veel gewicht in de schaal. Als ik mayonaise gebruik, wil ik hem in ieder geval niet onsmakelijk vinden.

 
@dia prachtig etiket!!! ik zou het wel als poster willen :)

ik bewaar mijn mayo max 1 week in de koelkast.

 
Mike,Ik heb wel eens gelezen van iemand die mayo maakt met kokosolie, qua smaak prima, maar niet om te bewaren, aangezien de kokosolie gaat stollen.

Jammergenoeg, anders zou ik dit jaar de oliebollen ook bakken in kokosolie.

 
Zelf heb ik ook wel eens mayonaise gemaakt, van olijfolie. Ben ik hier kennelijk bijna de enige die dat niet vies vond ;)

 
Goed zo, Pinklady! We moeten af van die 'neutrale olie'. Alle olie heeft een bepaalde smaak en die moeten we gewoon weer leren waarderen.

Mike

 
Haha, het mocht ook wel een keer dat ik iets wél lust. Tegenover het niet vies vinden van (mayonaise met) olijfolie staat nog altijd wel dat ik (niet-ontgeurde) kokosolie niet door mijn keel krijg ;)

 
Begin eens met je handen inwrijven met de kokosolie, en te gebruiken als deo. langzamerhand wen je dan aan de geur, en het trekt naar binnen.

Je kunt deze ook gesmolten toevoegen aan de yoghurt, ben benieuwd hoe het dan gaat.

 
Ben het met je eens Mike over het leren waarderen van de smaak. De mayonaise die ik gemaakt had van koudgeperste bio zonnebloemolie (waarover ik vertelde in een eerdere topic, die ik eerst niet lekker vond), is eigenlijk best lekker. Ok, het smaakt niet zoals gewone mayonaise, maar toch kan ik de smaak inmiddels waarderen. Het was gewoon wennen. Ik gebruik de mayonaise voor de afwisseling ook regelmatig als sla dressing. Super lekker! De pot is bijna op, dus binnenkort weer een grote lading maken.

 
Dirtsa, ik ben bekend met kokosolie op mijn lijf. De geur is voor mij geen probleem. Sterker nog, vroeger (toen ik nog niet wist wat er in crème zat), smeerde ik mezelf in met kokoscrème. Op mijn lijf vind ik het in principe ook nog steeds niet erg, hoewel ik tegenwoordig een hekel heb aan álles dat op mijn lijf zit, omdat het koud is en plakt. Maar geur is voor mij geen probleem. De smaak van kokosolie is voor mij wel een probleem. Ik vermoed dat ik vooral een probleem heb met de substantie, omdat ik een stukje kokos niet heel erg vies vind (ook niet lekker, maar niet zo vies als kokosolie). In ieder geval vind ik het ook erg vies worden, zodra het verwarmd is. Dan komt er een andere smaak en die vind ik zowel zo als in combinatie met ander voedsel echt niet lekker.

 
Dat is echt jammer, en waar ik vind dat er nauwelijks smaak zit an kokosolie is dit dus voor jou totaal anders. Zo raar hoe dat werkt.

Ik lustte nooit produkten van kokos(bounty/kokosbrood) maar verse kokos vond ik altijd heerlijk, en gelukkig ook de kokosolie.

maar ik ga haast over mijn nek door de geur van kaas, en dat is zo erg dat het niet eens lukt kaas te proeven.

Erg jammer voor mij, want veel goeie recepten zijn met kaas en het ziet er zo gezellig uit.

 
Ik begrijp dit allemaal niet. Ik ga eigenlijk helemaal nergens van over mijn nek. Sommige dingen vind ik lekkerder dan andere, maar er is niets dat mij doet kokhalzen. Ik begrijp werkelijk niet waar deze extreme reacties op voedsel vandaan komen.

Mike

 
Tja Mike, dat kan ik je ook niet vertellen. Ik weet dat het zo is. Op zich heb ik weinig met eten lekker en niet lekker vinden, als in: mijn eten hoeft niet lekker te zijn. Maar wat dat betreft moet het ook echt geen kokhalsneigingen oproepen, want dan eet ik het niet. Ik weet wel dat ik een sterkere reuk en smaak heb dan de gemiddelde persoon. Althans, laat ik zeggen dat ik dingen vaak ruik, terwijl een ander niets ruikt. Ik proef vaak ook dingen die een ander nog niet proeft. Je zult mij ook niet snel horen zeggen dat ergens geen smaak aan zit. Heb ook al vaak genoeg de vraag gehad of ik zwanger was :mrgreen:

Op zich verklaart het dan nog steeds niet waarom ik zo'n reactie op voedsel heb en niet alleen op daadwerkelijk toxische producten (daar waar smaak en reuk voor bedoeld zijn dus).

 
@ Pinklady

Ik las dat je niet zo van de labeltjes bent. Ik hou ook niet van vaste kaders, maar het kan wel enig houvast geven dingen te benoemen, zonder daarmee te bedoelen dat het dan ook helemaal afgebakend vast staat.

Je schreef dat je jezelf in HSP herkent. Een exvriendin van mij kon ook een enorm sterke antipathie hebben bij bepaalde soorten voedsel; nogal veel soorten voedsel overigens. Zou het kunnen zijn dat HSPs niet altijd de gemakkelijkste eters zijn?

 
Klopt, labeltjes kunnen houvast bieden, maar ze kunnen evengoed verkeerd ingezet worden. In zoverre heb ik er ook geen moeite mee als het gebruikt wordt als communicatiemiddel.

Maar, misschien heb je gelijk. Op basis van twee gevallen een uitspraak doen is riskant, maar dat betekent niet dat die niet waar kan zijn. Wat mij betreft houden we de optie open :)

 
Zwangere vrouwen reageren ook veel op geuren. Ik ben niet zwanger, maar ik heb ook dat ik geuren heel gauw overheersend vind. ben benieuwd of het hormonaal is... of iets met b6 te kort - dat helpt zwangeren tegen de misselijkheid.

 
Mike,

Welke kant denk je dan op? Als je het over HSP/bijnieruitputting hebt, heb je het (in eerste instantie) over cortisol.

Overigens heb ik gisteren eens.... kokosolie gegeten. Wilde het toch weer eens proberen. Ik kan niet met 100% zekerheid een gevolgtrekking maken, maar ik heb vannacht geen oog dichtgedaan, omdat ik bleef overgeven. Het leek mijn leverreiniging wel.

Ongeacht of ik er wel of niet tegen kan, die kokosolie laat ik nu voorlopig mooi staan ;)

 
Quote:
Welke kant denk je dan op? Als je het over HSP/bijnieruitputting hebt, heb je het (in eerste instantie) over cortisol.


Pfff...als het over hormonen gaat kom je in een regelrecht doolhof terecht. Ik zou eerlijk gezegd geen uitspraak durven doen over welke hormonen hiervoor verantwoordelijk zouden kunnen zijn. Wellicht als ik hier op een later tijdstip meer over te weten kom dat ik er nog op terug kan komen.

Mike

 
Het is te hoog progesteron..

Zwangere vrouwen hebben dat zowiezo

Progesteron wordt ook in de bijnieren aangemaakt (volgens Ron Velthuis)

Ik heb verhoogd progesteron..en ben ook zeer gevoelig voor luchtjes sinds die

tijd.

Zo erg..als ik b.v. op een terrasje zit en er komt ergens een zwaar geparfumeerd

iemand zitten..ik die lucht zelfs proef :(

Dia

 
Oestrogeendominantie komt door een tekort aan progesteron. Andersom houdt een teveel aan progesteron in dat je oestrogeen tekort komt. Dan zouden fyto-oestrogenen in voedsel dus wel eens een positieve invloed kunnen uitoefenen op het aanvullen van het tekort aan oestrogenen. Voedsel dat fyto-oestrogenen bevat is, o.a.: zoete aardappel, alfalfa, gefermenteerde soja, lijnzaad, kruisbloemigen (kolen en mosterdachtigen) en bonen, noten en zaden.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.365
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan