mayonaise maken

Dit is zo herkenbaar, ik kan dus ook totaal niet tegen geurtjes, vooral de chemische. Als de jongens naar mijn idee overdadig spuiten met de deo . Als Erik schoonmaakt, dat mag van mij allen nog maar met groene zeep. Anders krijg ik echt last van mijn longen.

Ik weet dat de hormonen de hoofdschuldige zijn ,dat is ook de reden dat ik eerst op hormonale disbalans uitkwam en al snel op bijnieruitputting en Mike.

Maar smaken kunnen dus echt veranderen. Ik lustte jarenlang alleen maar melkchocola, van puur werd ik echt misselijk. Na mijn eliminatie dieet en jarenlang geen chocola eten...lust ik allen nog maar heel erg pure chocola. Niet dat ik dit vaak eet, maar ik vind dit nu echt heerlijk.

Als kind was ik echt zo'n lastige eter, ik lustte en verdroeg erg veel dingen niet.

 
Progesteron wordt inderdaad ook in de bijnieren gemaakt, Dia. En het klopt ook dat zwangere vrouwen heel veel progesteron aanmaken.

Van mezelf weet ik echter wel dat mijn progesteron eerder laag is dan hoog. En zo weet ik van een aantal andere hormonen ook hoe ze zich bij mij tot elkaar verhouden. In mijn geval gaat die progesteronvlieger dan ook niet op.

Vandaar dat ik ook wel benieuwd was hoe Mike het in gedachten had. Misschien komen we er nog wel eens achter...

 
Zou het kunnen dat oestrogeendominantie en progesterondominantie soortgelijke verschijnselen opleveren? En jawel hoor:

http://www.healthboards.com/boards/archive/index.php/t-207142.html

It apears that estrogen and progesterone symptoms overlap. Tender breasts seem to both a symptom of both! So I am back to square one. Anyone out there have any personal experience with this?

Yes, I do. With estrogen dominance, you can have soar breasts and you can have soar breasts with progesterone too. But to have progesterone dominance, the only symptoms you are going to feel are moodiness, exhaustion or fatigue and depression. And these can come with estrogen dominance too.


Mike

 
Toevallig moest ik voor mijn studie een stuk lezen over het reuksysteem. Daar stonden op zich wel twee mooie constateringen in:

1. De smaakprikkels worden verwerkt in een bepaald gedeelte van de hersenen (zal jullie niet vervelen met namen). Het is hetzelfde gebied dat verantwoordelijk is voor het zogenaamde "palatable aspect of food" (Mike, jij weet vast hoe je dat in net Nederlands vertaalt ;) ), maar dat evengoed verantwoordelijk is voor agressie, eet- en drinkgedrag, emoties (vooral angst) en gezichtsherkenning.

Verwijdering/beschadiging van dit hersengebied leidt tot een meer intense beleving van aversieve smaken en vergrote gevoeligheid voor bittere smaken.

2. Mannen ruiken anders dan vrouwen. Vrouwen zijn over het algemeen in ieder geval beter in het detecteren en herkennen van geuren. Waarschijnlijk vindt de verwerking ook via andere routes in de hersenen plaats. Dit wordt geassocieerd met een grotere responsiviteit van hetzelfde gebied als ik in punt 1. genoemd heb en nog een ander hersengebied.

 
Ik maak al lange tijd mayonaise zelf en ik gebruik een 50/50 mengsel van een hele zachte olijfolie en kokosolie. Die kokosolie koop ik speciaal voor de mayo, omdat die ook heel neutraal is van smaak, het is wel virgin olie, maar niet zo sterk als de andere. Ze zijn allebei van Aman Pradan.

De olijfolie is de milde van ekoplaza. Smaakt heel lekker. Wel genoeg mosterd in doen. Ook alle kinders eten het hier en vinden het lekkerder dan de mayo uit de winkel.

 
Het is exact hetzelfde recept als er in Nourishing Traditions staat.

Dus:

alles op kamer temperatuur

1 heel ei

1 eigeel

1 ruime teelepel dijon mosterd

1 1/2 eetlepel citroensap

1 eetlepel wei

1 cup olie 50/50 olijfolie/kokosolie

klein beetje zout.

alles behalve de olie voor ongeveer 30 seconden in de keukenmachine mengen, daarna heel langzaam de olie toevoegen.

Door de kokosolie wordt de mayonaise ook wat steviger dan met andere olie. Ik smelt altijd de hoeveelheid kokosolie die een pot half vult en doe er daarna olijfolie bij. Dan meng ik dat goed, dan blijft het op kamertemperatuur ook redelijk vloeibaar en hoef ik niet iedere keer olie te smelten.

Dat is het.

 
dboksma,

Oke, klinkt goed, 50% kokos en 50% olijfolie. Maar jij bewaart dit dus ook buiten de koelkast? Krijg je anders geen harde klonten in de mayo, omdat de kokosolie gaat stollen in de koelkast?

 
Hoe magerder de mayonaise (dus hoe meer het richting fritessaus gaat) hoe meer koolhydraten men in de mayonaise stopt om het gebrek aan vet voor de smaak te compenseren met koolhydraten. De magerdere mayonaises bevatten vaak 12 tot 20 gram koolhydraten waar in gewone mayonaise als het goed is minder dan 2 gram kollhydraten zit per 100 gram.

Bron: p. 90-91 van "Grip op koolhydraten" van Yvonne Lemmers.

Nog een tip van Yvonne Lemmers (p. 92 zelfde boek als hierboven): Gebruik alleen normale mayonaise (80% plus vet). Kijk op het etiket of koolhydraten niet tot de eerste 4 bestanddelen hoort van de mayonaise.

Ergens, ik weet niet meer waar, las ik dat Zaanse mayonaise weinig koolhydraten bevat:

Zie hier: http://www.koolhydratentabel.nl/koolhydraten-in/?k=3829 1,4 gram koolhydraten per 100 gram.

Nou maar niet in de mayonaise die ik hier heb van de biowinkel: die van demeter: de olijvonaise (waar nog veel zonnebloemolie inzit): daar zit 5,3 gram koolhydraten in per 100 gram. De koolhydraten uit deze mayo komen van mais glucose siroop, maiszetmeel en van agavesiroop!

 
Ik doe twee eigelen en dan ontgeurde kokosolie (eerst smelten) en olijfolie, van ieders de helft, een beetje mosterd, veel citroensap, peper en zout. Smaakt prima en heeft echt een mayonaise smaak. Mayo van alleen olijfolie vind ik ook lekker voor sommige dingen maar je moet het wel echt goed kruiden, ik zou dat niet op een gekookt ei doen maar wel op een stuk zalm. Ik at altijd heel erg veel mayonaise, de zure belgische uit de lidl (kost 85 cent per pot ofzo?). Tegenwoordig heb ik nog amper behoefte aan mayonaise, ik denk dat mijn behoefte aan vet wel op een andere manier verzadigd raakt. Maar zelfgemaakte mayonaise daar moet je een beetje aan wennen. Ik heb gisteren ook keuringsdienst van waarde gezien. Ben ik de enige die zich rot ergert aan dat programma? die rare houding van de onderzoekers en de aanname dat het wel goedkoper zal zijn om ingedikt water te gebruiken dan olie. Weten ze niet dat de mayo olie de allergoedkoopste rommel is? Meestal is het niet eens zonnebloemolie maar iets nog veel goedkopers onder de naam ´plantaardige olie´ want dat is altijd goed!

 
je bent niet de enige iklustvet. Ik vind de keuringsdienst van waarde ook een slap aftreksel. Ik het verraste me niet dat friet met eigenlijk altijd friet met frietsaus is (wist ik al wel) het is tenslotte vet armer en dat willen mensen want dat is gezonder.

Ik lees ook dat ik niet de enige ben die echt over zijn nek kan gaan van iets dat "eten" heet. Ik moet echt kokhalsen als ik brood heb met magarine. Het is zelf zo erg dat ik brood met roomboter ook echt niet lekker. Roomboter los gaat prima lekker zelfs, brood zonder magarine en boter gaat ook goed.

 
Ik maak wel eens mayonaise met milde olijfolie (biologische) Deze olijfolie heeft een stoombehandeling ondergaan waardoor de smaak en geur sterk verminderd zijn. Nu vraag ik mij af of deze olie door die behandeling nu slecht voor je is, of dat het weinig kwaad kan als je het alleen voor de mayonaise gebruikt (het maken van mayonaise is trouwens ook een bewerking dan de olie, net als het kloppen van slagroom of het karnen van boter)

 
Quote:
Ik maak wel eens mayonaise met milde olijfolie (biologische)



Hoe kan ik deze herkennen Gerard? Staat er echt letterlijk op dat deze een stoombehandeling heeft ondergaan etc ?

Ik heb wel eens "milde" olijfolie gebruikt om mayo te maken maar ik vond het nog steeds veel te sterk om het echt lekker te vinden...

Quote:
Nu vraag ik mij af of deze olie door die behandeling nu slecht voor je is, of dat het weinig kwaad kan als je het alleen voor de mayonaise gebruikt



Het is iig altijd beter dan zonnebloemolie

 
Naast de extra vierge olijfolie bestaat er ook een neutrale variant olijfolie, die verkrijgbaar is als ‘milde olijfolie’. Dit is een geraffineerde olie die door de bewerking een zuurgraad van ongeveer 0,3% krijgt. Dit komt doordat bij de raffinage de zuurgraad omlaag wordt gemaakt, maar hierdoor verliest de olijfolie ook een deel van de belangrijke kenmerken, zoals smaak en voedingsstoffen als vitamines.

Bij reguliere olijfolie wordt een geraffineerde olie op een chemische manier behandeld. Echter wordt de biologische olie van EkoPlaza op een

biologisch-fysische manier gestoomd. Hierdoor wordt de olie geneutraliseerd zonder dat hier een chemisch proces aan te pas komt.

Milde olijfolie is goed voor het bakken en braden van producten. Extra vierge olijfolie kan ook verhit worden, maar hierdoor gaat een groot deel van de smaak en de vitamines verloren. Daarom is het verstandiger om de extra vierge olijfolie enkel koud te gebruiken.

 
Henk,

Je verkondigt hier de mythe van de 'milde' of 'neutrale' olie 'voor het bakken'. Wat ze doen is machinaal de olijven uit olijfbomen schudden en dan de beste eruit halen voor de extra vergine-variant. De tweedekeus olijven zijn overrijp en vaak beschimmeld en deze moeten dus allerlei bewerkingen ondergaan om nog enigzins eetbaar te worden. Vaak wordt de pulp die opverblijft na de persing nog opgelost met het uiterst giftige en kankerverwekkende hexaan. Smakelijk! En dat omdat de consument vraagt om 'neutrale' olie, want anders 'smaakt het hele gerecht ernaar'. Stop met deze flauwekul! Waarom mag een olie geen geur en smaak hebben? Als je kookt met kruiden wil je toch ook geen neutrale' kruiden? Zoals Doe Maar al zong in 1982: lajeninaja!

Mike

 
Mike,

Ik verkondig zelf geen mythe, ik reageer op een voorgaande vraag.

En plak er wat bij wat fabrikanten schrijven.

De beslissing van een ieder volgt na verder zelfonderzoek.

Zelf gebruik ik om die reden ook nooit milde, nog nooit gebruikt ook, alleen extra vergine, want ik wil smaak.

 
Je hebt in je post niet vermeld dat het niet je eigen woorden waren, dus dan moet je niet gek opkijken als ik je hier persoonlijk op aanspreek. Daarnaast houdt zelfonderzoek ook in dat je niet klakkeloos gekleurde 'informatie' van fabrikanten op dit forum knipt en plakt zonder daar op z'n minst een kritische noot over te plaatsen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.820
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan