Mayonaise maken

Hoi iedereen,

Dit weekend heb ik voor het eerst zelf mayonaise gemaakt. In de natuurwinkel had ik koudgeperste biologische zonnebloemolie gekocht, omdat ik wist dat extra virgin olijfolie een te sterke smaak heeft voor mayonaise. Het recept in Nourishing Traditions gevolgd en het resultaat is best goed. Het enige probleem is de te uitgesproken smaak van de zonnebloemolie. Heeft een van jullie mayonaise gemaakt en wat voor olie heb je dan gebruikt? Ik weet niet van koudgeperste oliën die een zachte smaak hebben. In mijn mayonaise heb ik om de zonnebloemsmaak te maskeren veel mosterd en rauwe honing toegevoegd. Ik kan niet wachten om lekkere zelfgemaakte mayo te eten!

Groetjes,

Louise

 
Ik vind zelfgemaakte mayo ook heerlijk! Ik snap wat je bedoelt over de sterke smaken van de koudgeperste olieen - dat had ik in het begin ook. Eerst maakte het ook met de bio zonnebloemolie van de AH. Toch dacht ik dat die niet gezond was en ging ik het met olijfolie maken. Onderhand vind ik het zelfs het lekkerst met extra virgin olijfolie. Ik maak het door een hele ei te blenden met 300ml olie en wat zeezout en klaar. Dit eet ik vaak over mijn salades heen.

 
Ik maak ook graag zelf mayonaise en heb ook gezocht naar een neutraal-smakende olie die toch gezond is, althans aanvaardbaar gezond. Ik ben uitgekomen bij wokolie van Fertila. Dit is koudgeperste high-oleic zonnebloemolie die met stoom ontgeurd is. High-oleic betekent een hoog oliezuur gehalte omega-9; dus geen omega-6 linolzuur wat gebruikelijk is bij zonnebloemolie. Goedkoper is frituurolie van Ekoplaza. Deze is eveneens met stoom ontgeurde higholeic zonnebloemolie, maar ik weet niet of deze ook koudgeperst is. Beiden zijn te koop bij de bio-winkel.

 
Goede tips hier! Heel erg bedankt. Wanneer ik deze mayo op heb ga ik aan de slag met andere oliën. Wie weet dat olijfolie toch lekker is. Ook vind ik het interessant te lezen dat oliën met stoom worden ontgeurd. Ik kan weer even verder in mijn zoektocht naar goede mayo!

 
GEEN ontgeurde olien gebruiken! Deze olien zijn bijzonder hittegevoelig en dergelijke warmtebehandelingen werken de vorming van TRANSVETTEN in de hand en andere gevaarlijke, KANKERVERWEKKENDE verbindingen in de olie!

Mike

 
Honing of andere zoetstoffen horen naar mijn idee niet in mayo thuis, helaas doen unilevers en consorten al jaren suiker in de mayo zodat wij denken dat mayo zoet moet smaken, niet dus.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de olijfolie en gewoon even wennen aan de volle smaak.

Mosterd van bijvoorbeeld de ikea ( echt waar) is biologisch en er zitten totaal geen toevoegingen aan deze mosterd, en erg lekker.

 
Hmmm, maar hoe zit het dan met biologische ontgeurde kokosolie. Dit is wel een hittestabiel vet, maar higholeic zonnebloemolie is toch ook nog wel redelijk hittebestendig.. Stoom kan naar mijn weten nooit heter zijn dan 100 graden C, dus ik vraag me af of de schade werkelijk zo groot is, zeker als je het daarna koud gebruikt zoals bij mayonaise.

 
Aman Prana heeft bijzonder goede info over ontgeurde kokosolie. Dit is restproductie van de winning van kokosvet en inferieur van kwaliteit (o.a. schimmels). De olie wordt ontgeurd omdat deze vreselijk stinkt:

http://www.noble-house.tk/html/nede...an_extra_vierge_kokosolie_en_palmpitolie.html

Zonnebloemolie koud gebruiken nadat deze een agressieve behandeling met stoom heeft ondergaan en dus chemisch van structuur is veranderd (jawel, ook op die temperatuur!) is jezelf voor de gek houden. Het leed is dan nl. al geleden. Het zou mij niet verbazen als men voor de ontgeurde zonnebloemolie ook beschimmelde zonnepitten van inferieure kwaliteit gebruikt. Vraag Italianen maar eens wat ze vinden van zgn. 'bakolijfolie'. Dat is gewoon inferieure rommel die overigens ook nog vaak wordt vermengd met andere, goedkope olien. Om de een of andere reden hebben wij in Nederland het absurde idee opgevat dat het voor het bakken en braden niet uitmaakt wat voor olie je in de pan gooit, de waanzin ten top! Enne...biologische rommel is ook rommel. Denk voor geen seconde dat onethische prakrijken niet ook in de biologische sector voorkomen!

Mike

 
Wat ik wel eens doe in plaats van olie, is gesmolten boter. Ik meng in een beker het eigeel met zout en kruiden enzo en laat hier, met de klopper aan, heel voorzichtig de gesmolten boter in lopen. Beetje citroensap om het te binden en klaar. Lekker dik en vet. Frukkluk!

Ik vond ontgeurde kokosolie altijd verdacht omdat het prijsverschil met gewone kokosolie zo groot is. Waarom is het (flink) goedkoper terwijl er meer processen aan te pas komen om het te ontgeuren? Ik heb de link direct doorgestuurd naar wat volk. Bedankt!

 
Quote:
Waarom is het (flink) goedkoper terwijl er meer processen aan te pas komen om het te ontgeuren?


Dat heeft volgens mij te maken met vraag en aanbod en met dat ze veel voorzichtiger zijn met de extra virgin kwaliteit, snel in de koeling en zo. De grootste massa wil alles zo goedkoop mogelijk, dus de grootste productie (ontgeurd) is dan het goedkoopste, ook al is deze omslachtiger.

 
Over de link:

http://www.noble-house.tk/html/nede...an_extra_vierge_kokosolie_en_palmpitolie.html

Ik geloof best dat er bedrijven zijn die zeer onhygiënisch werken. Ik geloof ook best dat dit regelmatig voorkomt of zelfs de norm is. Maar om nou te beweren dat het er overal zo aan toe gaat, ook bij de biologische bedrijven... dat vind ik een beetje kort door de bocht.

Aman Prana levert in mijn ogen een topproduct en daar vragen ze geen kleine prijzen voor. Om dit te verklaren dienen ze zich duidelijk te onderscheiden van de B-kwaliteit ontgeurde kokosolie, net zoals biologische boeren zich onderscheiden van de bio-industrie. Maar of de waarheid zo zwart/wit in elkaar steekt betwijfel ik...

Dat neemt niet weg dat extra virgin een duidelijke voorkeur heeft, maar frituren durf ik gerust nog wel in ontgeurde kokosolie te doen. Ieder ongezond spoortje voeding vermijden maakt dat je spijsvertering dadelijk zo gevoelig wordt dat je nergens meer buitenshuis kan gaan eten. Een beetje weerstand incalculeren lijkt mij geen slecht idee, mits je dit argument niet gaat misbruiken natuurlijk.

 
Quote:
Ieder ongezond spoortje voeding vermijden maakt dat je spijsvertering dadelijk zo gevoelig wordt dat je nergens meer buitenshuis kan gaan eten. Een beetje weerstand incalculeren lijkt mij geen slecht idee, mits je dit argument niet gaat misbruiken natuurlijk.


Het is precies andersom, Dennis. Ik merk dat hoe beter ik eet, hoe beter ik ook tegen een stootje kan als ik bijv. eens een keer restaurantvoedsel eet of commercieel roomijs met suiker. Met bier merk ik dat ik na het bier drinken geen acute honger heb, dat het bier kennelijk mijn bloedsuikerspiegel niet verstoort, terwijl ik vroeger meteen naderhand in de shoarmatent zat.

Het aloude argument 'je moet ook een beetje weerstand opbouwen' om rotzooivoedsel te vergoeilijken is fatalistisch, want het breekt juist je weerstand af. Ik merk dat je vaak de advocaat van de duivel speelt. Dat is goed voor de discussie hier, maar het getuigt wel van een bepaalde zelfsaboterende mentaliteit...

Mike

 
Quote:
Ieder ongezond spoortje voeding vermijden maakt dat je spijsvertering dadelijk zo gevoelig wordt dat je nergens meer buitenshuis kan gaan eten.


Volgens mij is het juist precies andersom: Ieder GEZOND spoortje voeding vermijden (wat 99% van Ned nog steeds doet) maakt dat je spijsvertering zo gevoelig wordt dat je niks meer kunt eten.

Kijk maar eens naar de gemiddelde Gapser; Voeding die ons duizenden jaren in een goede gezondheid heeft gehouden worden door veel mensen niet of nauwelijks verdragen. Denk bijv aan rauwe melk, yoghurt. De meeste mensen zouden kotsmisselijk worden als ze een boterham zouden eten zoals ik het doe, simpelweg omdat hun spijsvertering niet meer gewend is aan helende vetten. Een theelepeltje appelazijn en mensen klagen al over die-off, allemaal een tekort aan maagzuur, iedereen heeft wel galstenen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Al die "kleine" ongezonde spoortjes voeding bij elkaar generatie na generatie heeft ons zo gesloopt dat de meest mensen niet eens fatsoenlijk natuurlijke voeding kunnen eten.

 
Jeetje Mike,

Dit is al de zoveelste keer dat we zo'n beetje tegelijk bijna hetzelfde aan het typen zijn. Je bent me steeds een stapje voor :lol:

 
@ Mike en Janse

Jullie maken beiden wel een goed punt. Ik baseerde mijn idee op wat ik voorheen meerdere malen ervaren heb na het vasten. Je wordt dan zo zuiver en zo gevoelig dat een klein hapje ongezonds meteen flink aanslaat. Maar dit is een andere situatie dan na een periode gezond eten met bouwstoffen, zie ik nu. De vergelijking klopt niet. Wel schrok ik een beetje van wat Mike schreef (in de topic vetverbranding) over buikpijn en misselijk worden na het eten van vaste koolhydraten. Dan vraag ik me af: zou de oermens ook misselijk geworden zijn na het eten koolhydraatrijke groente?

Over het advocaat van de duivel spelen. Ja, ik neem vaak in allerlei vormen een positie in waarin ik kritische vragen stel. Niet of saboteren, maar om mensen scherp te houden en om tot een duidelijkere essentie te komen. Dat neemt niet weg dat in de grote lijnen veel overeenstemming voel met wat de mensen hier op dit forum delen.

 
Afgelopen week zag ik een kok van Ready Steady Cook picalilly maken. Het water liep me in de mond! Vroeger was ik daar dol op. Dat gaat dan zo snel dat je nog niet helemaal mee krijgt hoe het nou eigenlijk gemaakt moet worden. Er gaan groentes in en azijn en eieren, dat is me bijgebleven.Heeft een van jullie er misschien een GAPS-vriendelijk recept voor?

 
Wij hebben heel soms de mayonaise van 'Tons mayonaise zuur' en daar zit gepasteuriseerd eigeel in. (al een paar maanden niet meer)

Ik kijk regelmatig bij de natuurwinkel en onze biologische boer of ze mayo hebben met rauw eigeel maar dit ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. En er zit ook heel vaak suiker in en zonnebloemolie. En van het zout weet je ook niet wat voor zout het is.

Het is treurig maar waar.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan