Mayonaise maken

Volgens mij wordt er praktisch nooit ongeraffineerd zout of ongeraffineerde suiker gebruikt in welk product dan ook. Rauwe eierdooiers denk ik ook niet. Ze durven het 'risico' niet aan of misschien zijn ze wel wettelijk verplicht om de dooiers eerst te pasteuriseren. Zo is dat met rauwe melk toch ook, niet?

 
Quote:
misschien zijn ze wel wettelijk verplicht om de dooiers eerst te pasteuriseren.


Het rare is dat bavarois dan weer wel mag/moet van rauwe eiwit.

En dat er wel rauwe kaas verkocht mag worden in supermarkten ook (sommige franse kazen).

 
Ik vind dat zonnebloemolie doorgaans geen doordringende smaak heeft, maar misschien heb ik wel nooit een koudgeperste versie geprobeerd? Ik maak mayonaise altijd met azijn, liefst een paar theelepels, een kwak mosterd, 1 ei en peper en zout. Hoe meer azijn je er bij doet, hoe minder fel de olie doorsmaakt. Is ook erg lekker met een paar teentjes rauwe knoflook doorgemixt..

 
De mayo is niet heel erg lekker geworden helaas. Die olijfolie smaak is nog steeds veel te sterk. Zonnebloemolie ga ik niet aan beginnen. Daarom wil ik juist zelf mayo maken, in de winkel staat alleen mayo met zonnebloemolie, en daar wil ik nou juist vanaf.

De volgende keer ga ik nog minder olijfolie gebruiken en meer ghee. Half om half zal denk ik een stuk beter smaken.

Maar verder nog niemand 3% h2o2 of iets anders geprobeerd om het langer houdbaar te houden?

 
@JAnse,

ik denk als je de citroensap vervangt door azijn dat je mayo langer houdbaar zal zijn. Hoe meer azijn erin, hoe langer houdbaar en ik vind de smaak daardoor ook lekkerder. Gebruik ook zo vers mogelijke eieren.

Als olie, kun je ook arganolie gebruiken of arachide. Distelolie is bv neutraal van smaak, wel veel omega6 vetzuren, maar ja dat wordt misschien gebalanceerd met de omega3 uit de eieren. (ik lees dat het gebruik van distelolie/saffloerolie wel wordt afgeraden door de WAPF)

Wat ook lekker is en je mayo luchtiger maakt, is om er wat yoghurt of crème fraiche door te draaien!

 
Ik bewaar mijn zelfgemaakte biologische mayo gewoon een paar weken in een afgesloten potje in de koelkast. Ik ben er nog niet ziek van geworden. Ook niet na het eten ervan... ;-)

 
Voor de houdbaarheid van de mayo moet je wei gebruiken. Ik maak altijd een hele grote portie mayo in 1 keer en bewaar het in de koelkast in een glazen pot 2 maanden lang. Geen enkel probleem. Zorg er wel voor dat je geen wei van melkkefir gaat maken, deze wei leeft teveel. Ik kreeg er hele luchtige/borrelige mayo van, maar de smaak werd te zuur.

Na het maken van de mayo eerst 7 uur buiten de koelkast laten zodat de bacteriën in de wei hun werk kunnen gaan doen. Daarna de koelkast in. Op deze manier krijg je een probiotische mayo die gezond en lekker is. Recept uit de voedingsbijbel Nourishing Traditions, Sally Fallon.

Btw, wei maak je door yoghurt in een koffiefilter(of een kaasdoek)die in een vergiet zit te gieten en uit laten lekken totdat er roomkaas in de koffiefilter zit en doorzichtige wei in een potje onder de filter. Simpel te maken.

 
Wat vinden jullie van koolzaadolie? Ik zag deze pas staan bij de natuurwinkel. Deze smaakt prima.

61% enkelvoudig verzadigde vetten

8% verzadigde vetten

31% meervoudig verzadigde vetten.

Met zoveel enkelvoudig verzadigde vetten lijkt het best veel op olijfolie toch?

 
Als die in de natuurwinkel staat is het waarschijnlijk ongeraffineerd. Zo niet, dat is die eigenlijk al afgeschreven.

Je benoemt enkelvoudig verzadigde vetten en meervoudig verzadigde vetten. Dit zijn enkelvoudig onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Ik vind het gehalte aan MOV (waarschijnlijk linolzuur omega-6) al aan de hoge kant, maar voor sporadisch gebruik zou het nog wel kunnen.

Als ik me niet vergis is koolzaadolie en/of raapzaalolie niet geschikt voor menselijk consumptie vanwege een of andere schadelijke stof die erin zit.

 
Oeps, ik bedoelde idd natuurlijk enkelvoudig ONverzadigde vetten. Koolzaadolie schijnt ook best veel omega 3 in te zitten, dus dat maakt de meervoudig onverzadigde vetten die erin zitten ook weer een stuk minder erg.

Ik ben benieuwd welke schadelijke stoffen er dan in zouden moeten zitten. Volgens mij komen we dan weer bij de bekende fytinezuren en goitrogenen. Het wordt gemaakt van de zaden, dus daar hebben we de fytinezuren al. Het schijnt ook een kruisbloemige te zijn, en daar zaten volgens mij weer juist die schildklieronderdrukkers in.

Jammer, dat word 'm dus niet met de koolzaadolie..

 
Inderdaad sowieso al fytinezuur en goitrogenen denk ik.

Ik heb eens in 'Feiten over vetten' zitten bladeren en bij raapzaadolie staat dat het erucazuur de olie ongeschikt maakt. Dit is een van de vetzuren. Bedenk je dat omega-3 in plantaardige olien altijd of veelal alfa-linoleenzuur is. Dit vetzuur wordt snel ranzig. Lijnzaadolie, dat zeer veel van dit vetzuur bevat, blijft slechts 2 weken houdbaar mits gekoeld en donker bewaard! Raapzaadolie bevat slecht 10% alfa-linoleenzuur.

Koolzaadolie staat niet eens in het boek, maar aldus Wikipedia bevat het ook erucazuur. Er is ook een variant van koolzaad op de markt die veel oliezuur bevat als EOV en geen erucazuur. Deze olie heet canola-olie en is genetisch gemanipuleerd.

Al bij al weinig goeds over koolzaadolie...

 
Net een mayonaise gemaakt op basis van gesmolten roomboter. Eindelijk een heerlijke mayo! Nou maar hopen dat het niet keihard wordt in de koelkast.

 
En heb je de gesmolten boter er druppelsgewijs bijgedaan?

Of heb je alle ingrediënten in 1x in de blender gedaan?

 
Ik heb de staafmixer gebruikt. Steeds ongeveer 1/4 erin, even mixen, weer 1/4 enz

Druppel voor druppel is echt niet nodig.

 
Zo maken wij de mayonaise ook niet hoor.

We dan alles in de mixer beker en gaan.....

Gebruik jij een eigeel of een heel ei?

 
Mooi, de volgende keer doe ik ook gewoon alles in een keer.

Deze keer heb ik alleen het eigeel gebruikt, maar volgens mij moet een heel ei ook toch wel kunnen? Heb nu het eiwit weggegooid, maar dit vind ik eigenlijk een beetje zonde en onnodig.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.756
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan