Mayonaise maken

Quote:
De soort olie is niet van belang.



de soort olie is juist het enige dat heel erg belangrijk is!

Iedereen kan na een paar keer proberen wel mayo maken maar hier willen wij ook graag gezonde mayo.

Quote:
Met zonnebloem olie en soja olie heb je dat probleem niet



Zonnebloem olie is een omega 6 bom plus dat de procedure die nodig is om olie uit die zonnebloemzaadjes te persen een olie oplevert die je niet moet consumeren.

Om over soja olie nog maar te zwijgen..

 
Ik kan iemand met de forumnaam Wildplasser al moeilijk serieus nemen, maar na deze eerste post al helemaal niet! Wildplasser, ik houd je in de gaten, als je hier komt om te zieken gooi ik je er net zo hard weer af!

Mike

 
Ik ben op zoek naar de juiste olie om mayo mee te maken. Ik gebruik nu koudgeperste rijstolie. Die is heel neutraal van smaak en aangezien hij niet verhit wordt, lijkt het mij een redelijke optie. Ook heb ik walnootolie en hazelnootolie geprobeerd. Dat smaakte prima! Maar moet ik hiermee ook oppassen voor fytinezuur? Iemand een mening?
 
Goedenavond allemaal,

Iets terug in deze topic wordt gesproken over ontgeurde kokosolie dmv stoom. Met daarbij de opmerking dat stoom 100 graden is. Dit klopt niet. Stoom is de gasvormige fase van water. Op. Het moment dat water 0 graden of kouder wordt, is het ijs. Tussen de 0 en 100 graden is het vloeibaar. Boven de 100 graden gaat het over in de gasvorm(stoom). Als er vanaf dit punt maar genoeg energie ingestopt wordt, kan het wel 1000 graden worden. Mijn punt is, welke temperatuur heeft het stoom bij het ontgeuringsproces?? Wat doet dit met de oliën?
 
@Miep,
Rijstolie en vrijwel alle plantaardige oliën bestaan voor een groot deel uit omega 6, rijstolie bestaat voor 40% uit omega 6 vetzuren. Deze zijn zeer schadelijk voor je en die zou je dan ook tot het absolute minimum moeten beperken.

Olijfolie en kokosolie zijn de enige plantaardige vetten met een acceptabel vetzuur profiel. Kokosolie is van die twee helemaal top.
 
Ik gebruik veel kokosolie, maar kan je daar ook mayo van maken?

Met olijfolie (XV) krijgt de mayonaise een bittere nasmaak. Zou ik ook wel aan wennen, hoor. Kwestie van een paar keer gebruiken en je wil niet meer anders...
 
Miep:
Ook heb ik walnootolie en hazelnootolie geprobeerd. Dat smaakte prima! Maar moet ik hiermee ook oppassen voor fytinezuur? Iemand een mening?

Dat vraag ik me ook af en ivm avocado olie, is die dan ook verhit om het tot olie te maken en is dat ok?

Emu olie is natuurlijk een optie om mayonaise mee te maken maar dat is zo duur. Ghee en/of kokosolie eerst verwarmen om ze vloeibaar te maken end an met eieren en azijn, mosterd mengen maakt het wellicht tot een betere mayo consistentie. Zal ik eens proberen!
 
Rijstolie en vrijwel alle plantaardige oliën bestaan voor een groot deel uit omega 6, rijstolie bestaat voor 40% uit omega 6 vetzuren. Deze zijn zeer schadelijk voor je en die zou je dan ook tot het absolute minimum moeten beperken.

Oei oei, dat wist ik niet! Ik gebruik al een poos rijstolie om in te bakken.
Gauw vervangen door olijfolie dus! Bedankt Pike!

 
Zeg je dat tegen mij Muis?
Ik gebruik graag ongeraffineerde kokosolie, maar alleen voor bepaalde gerechten. Het lijkt me niet de bedoeling dat alles naar kokos gaat smaken ;-)
Dus tenzij de kokossmaak bij een gerecht past (vaak Oosterse gerechten) gebruik ik roomboter voor vlees en (olijf)olie voor groenten.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan