Mayonaise maken

Een heel ei kan prima, met alleen eidooier wordt het wat romiger. Wel een leuk idee, ga ik ook eens proberen. Wat vinden jullie trouwens van druivenpitolie ipv zonnebloemolie?

Ik doe ook alles bij elkaar in een smalle beker en dan met de staafmixer. Onderaan beginnen, dan goed mixen en dan langzaam de staafmixer omhoog trekken. ALs je het te snel doet, kan het in de schift gaan.

 
Ik mix zelf ook altijd een paar rauwe teentjes knoflook door de mayonaise, erg smaakvol.

Ik maak meestal mayonaise van een heel ei (zowel eigeel als eiwit). Is het aan te raden om alleen eigeel te gebruiken omdat eiwit enzymremmers bevat?

 
Ik koop telkens minder vaak mayonaise omdat er zo'n enorm aandeel zonnebloemolie in zit. Minder dan 60% zonnebloemolie heb ik niet kunnen vinden. Ik wil 0% zonnebloemolie. Dus.....zelf maken. Ik dacht altijd dat dat moeilijk was, maar kind kan de was doen als ik het zo lees hier. Zal wel enig geexperimenteer worden, maar dat vind ik tegenwoordig leuk, haha. Zodra ik wat heb gefabriceerd zal ik hier mijn recept neerzetten. Wellicht lokt dat uit tot het perfectioneren van echte WAP-mayo.

 
Afgelopen weekend mayo gemaakt van het restant schelvislever-olie. Dochterlief heeft de gehele inhoud van een blikje schelvislever (de rest at kippenlevertjes wat zij niet wil eten :) ) opgepeuzeld waarbij de olie overbleef. Jammer om het weg te gooien. Daarom er mayo van gemaakt. Lekkere combinatie met bv een toastje met daarop wat van deze mayo met een stukje tonijn of een sardientje.

 
Ik geloof dat er in Nourishing Traditions wel een stukje staat over koolzaadolie. In elk geval is het rotzooi. Vaak staat er op produkten als mayo niet eens welke olie het is, maar ´plantaardige olie´ zonnebloemolie is te duur, ze gebruiken goedkope olie van slechte kwaliteit die geraffineerd wordt zodat er geen smaak meer aan zit. Zo ook met zonnebloemolie, ik heb een keer biologische zonnebloemolie gekocht, in een donkere fles, en daar mayo mee gemaakt, daar zit ook een heel straffe bittere smaak aan, heel anders als de mayonaise uit de winkel.

 
Hier doen we de mayonnaise als volgt :

3 grote eierdooiers, 1 koffielepeltje mosterd met honingsmaak, 3 eetlepels vers citroensap en minimaal 1 koffielepel keltisch zeezout. Alles goed mixen en vervolgens geleidelijk aan mengeling van 250 ml milde olijfolie van eerste persing (bij voorkeur Italiaanse vanuit de streek rond Toscane)en 250 ml druivenpitolie toevoegen. In het geval deze te dik is, verdunnen met beetje water.

Twee weken houdbaar in koelkast. Kan desgewenst met biologische ketchup vermengd worden tot cocktailsaus.

 
Nou ik heb net hollandaise saus gemaakt bij de asperges. Als rasechte noord-limburger ben ik natuurlijk gek op asperges maar met zelfgemaakte hollandaise-saus had ik hem nog nooit gegeten....in een woord hemels! (In het verleden wel eens een pakje gebruikt maar dat vond ik ronduit vies)

Recept:

150 gr. roomboter

2 eetl. witte wijnazijn

2 eetl. water

2 theel. citroensap

3 eidooiers

zout

peper

Laat boter smelten maar niet heet worden.

Verhit in pan water voor een waterbad (au bain marie)

Breng wijnazijn met water en citroensap aan de kook en laat tot de helft inkoken. Laat de vloeistof wat afkoelen.

Voeg de eidooiers en wat zout en peper toe en roer alles goed door elkaar.

Plaats de pan in het hete, niet kokende waterbad en klop de massa met een garde tot alles zich bindt.

Let op dat het water niet gaat koken anders schift de saus.

Als het geheel dik is de kom uit het waterbad halen.

Voeg er de gesmolten boter eerst druppelsgewijs en later met theelepeltjes tegelijk bij en blijf roeren.

Als de saus steviger begint te worden kan de boter in grotere hoeveelheden tegelijk toegevoegd worden.

Maak verder op smaak met zout en peper indien nodig.

Helemaal WAPF-proof.

Smakelijk!

 
Kijk, dat is nou hoe het moet. Dit is iemand die zelf op onderzoek is uitgegaan. De hele discussie over welke olie we nu wel of niet moeten gebruiken voor mayonaise kunnen we achterwege laten als we simpelweg hollandaisesaus leren maken, want deze is op basis van boter. En, zoals je weet: ALLES IS BETER MET BOTER!

Mike

 
Ik ga hem even bij de recepten zetten hoor Marianu. Handig voor als ik deze saus wil gaan maken. Dan zoek ik vast niet onder mayonaise....

 
Goed idee Alexandra, was oorspronkelijk ook mijn bedoeling, maar omdat deze saus hier ter sprake kwam, is hij hier terecht gekomen.

Deze saus is echt veel lekkerder dan mayonaise met een of andere plantaardige olie.

Had ik die maar eerder ontdekt.

 
Volgens mij kan je deze saus bij heel veel dingen eten. Kan je hem ook een dag bewaren en dan weer opwarmen? Heb eigenlijk geen idee of dat kan bij sauzen.

 
Ik heb geen idee of je hem weer op kunt warmen, nog niet geprobeert. Nu heb ik mijn rest asperges er doorheen gemengd en dat gaat morgen mee naar het werk als lunch (koud)

 
Hollandaise saus kun je niet opwarmen, is een echte a la minute saus want bij opwarmen gaat het eigeel stollen. Bij het maken ook echt erbij blijven anders heb je kans dat hij gaat schiften/stollen. Inderdaad heel lekker over van alles, groenten, maar ook vis/garnalen.

Toch is mayonaise ook makkelijk om in huis te hebben en heb ik vandaag een poging gewaagd met een combinatie van ghee, kokosolie en olijfolie. Ik vind 'm geslaagd, niet zo zwaar als met alleen olijfolie. Wordt alleen iets harder in de koelkast.

Verhoudingen: 2 hele eieren, theelepel fijne mosterd, 2 eetlepels ghee en 2 eetlepels kokosolie (ghee en kokosolie samen even laten smelten), ongeveer 150-200 ml olijfolie , beetje kurkuma, kzz en appelazijn naar smaak. Belangrijk is dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn, anders gaat de mayo schiften (en dan kun je het als dressing gebruiken).

 
Ik heb al veel geëxperimenteerd met het maken van mayonaise met gezonde olie, die ik ook lekker vind.

Met olijfolie vind ik hem gewoon niet lekker. Nu heb ik een recept gevonden waar MCT-olie wordt gebruikt. Ik heb het geprobeerd en eindelijk: ik vind deze lekker!

Hier het recept:

2 eidooiers

15 gr. mosterd

4 eetl. vers citroensap

5 gr. resistent zetmeel (ik heb Fiberfin gebruikt) dit zorgt voor een smeuïge glanzende verbinding.

140 ml. MCT-olie

peper en zout naar smaak.

Resistent zetmeel, mosterd, citroensap en snufje zout gladroeren. Al kloppend de eidooiers erbij roeren en daarna in kleine scheutjes de MCT-olie. Blijf roeren tot alle olie is toegevoegd en opgenomen. Naar smaak nog peper en zout of andere kruiden.

Ik had dit recept al eerder gevonden maar in het oorspronkelijke recept werd maiszetmeel gebruikt en dat weerhield mij ervan om het te maken. N.a.v. de tip van Amancay omtrent het resistent zetmeel heb ik het alsnog hiermee geprobeerd. https://www.fatsforum.nl/topic/ingedroogde-ontlasting/page/3#post-72720

Niet teveel toevoegen anders smaakt het te melig.

Ik ga het echter ook nog een keer proberen zonder dat resistent zetmeel, als dat ook lukt laat ik het weten.

Marian

 
Een goed basis recept voor mayo is.

2 dooiers.

iets meer azijn als dooiers.

peper.

keltisch zeezout.

Scheutje heet water. Vooral als het koud is van belang.

Dit doe ik in een pindakaas pot en zet daar de staafmixer in (een bamix is het beste)

Dit eerst luchtig maken.

Dan de olie erbij terwijl de mixer draait net zoveel olie erbij tot het de goede dikte heeft.

Hier kan je van alles door doen zoals ketchup wasabi knoflook mosterd enz en.

De soort olie is niet van belang.

De meeste olie kan je niet in de koelkast bewaren omdat dan de mayo gaat schiften.

Met zonnebloem olie en soja olie heb je dat probleem niet.

 
Wildplasser, je moet zelf weten of je zonnebloem- of sojaolie gebruikt, maar gezond is die niet!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.311
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan