Maagzuur

Quote:
Er is geen 'veilige' limiet voor transvetten.


Was het niet zo dat gezonde biologische dierlijke voeding zoals rauwe melk of andere dierlijke vetten ook iets van 1 of 2% (of misschien nog wel minder?) transvetten bevatten? In de juiste balans zullen transvetten dan toch ook wel "iets" goeds doen toch?

Of ben ik nou gek en zitten er in gezonde dierlijke vetten helemaal geen transvetten??

 
Ja in roomboter en dus wellicht ook melk of in ik geloof alle vetten van herkauwers zitten minimale percentages transvetten, maar dit zijn natuurlijke transvetten. De transvetten die bij industriële bewerkingen ontstaan zijn in die zin onnatuurlijk dat ze voor zover we nu weten niet in de natuur voorkomen. En om die reden zal je lichaam het er dan ook moeilijk mee hebben en werken nadelig uit op onze gezondheid, denk ik.

 
@Mike,

Kun je niet een aparte tekst in het alleen lezen forum zetten over de alvleesklier? Is wel heel interessant en voor heel veel mensen met een minder goede / slechte spijsvertering een sleutel tot betere vertering.

Er staat nu over verschillende topics info over de alvleesklier.

Lia

 
Lia,

Ik ga eerst zelf nog e.e.a. leren over de alvleesklier d.m.v. zelf-experimentatie. Op termijn zal ik zeker hier een stuk aan wijden, komt goed!

Mike

 
doen jullie weleens iets met etherische olien?

Ter stimulering en versterking van de lever;

in kleine dosis inwendig gebruiken, 2 maal daags 1 dr. En warme kompressen met immortelle en rozemarijn gemengd in een verhouding van 1:1. Ook de gal en de alvleesklier worden door inwendig gebruik van de essence en kompressen ondersteund (in het bijzonder bij galblaasontsteking).

immortelle = strobloem

 
Ikzelf niet, want ik weet er te weinig van. Etherische olien en kruiden zijn mijn zwakte qua kennis, maar daar valt zeker nog winst te behalen!

Mike

 
ik wel, ben al jaren bezig met etherische olieen en kruiden (naast voeding), ook (weer) die "gewone" paardebloem is niet alleen goed voor de lever en gal maar ook zeer heilzaam voor de alvleesklier.

 
Ik heb nog een vraag over cellulose. Dit zou door middel van koken breken, waardoor plantenvezels zacht worden en voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden. Nou heb ik laatst kervelsoep gemaakt van kervel uit de tuin. Ik heb de blaadjes en de stelen fijn gesneden en samen met een kipkarbonade gekookt. Maar wat gebeurt er? De blaadjes worden zacht, maar de stelen blijven ook na lang koken hard. Zo hard dat ik ze er allemaal uit heb moeten vissen omdat ik geen harde dingen eet.

Een keer later heb ik het loof van wortels uit de tuin meegekookt. Dit maal heb ik ze heel gelaten om eens goed te kunnen zien wat er gebeurt. De blaadjes worden zacht en de bovenste delen van de stengels ook, maar de onderste blijven uit harde vezels bestaan, ook na lang koken. :?:

Dus ik ben op internet informatie gaan zoeken. Wikipedia zegt dat katoenwatten bijna puur uit cellulose bestaan. Tijd voor een experiment! Dus DenniS gaat watten koken en ontdekt dat de vezels van de watten niet zacht worden van het koken. Ook de vellen van bijvoorbeeld paprika's of tomaten worden niet zacht van langdurig koken.

Hoe zit het nu? Zijn er dan meerdere soorten cellulose of zijn er ook andere soorten vezelstoffen?

 
Cellulose kan een bijna houtachtige structuur hebben, die pas na langdurig koken enigzins gebroken wordt. Om die reden zijn volkoren granen dus ook geen goed idee. Je wilt dit soort 'schuurmiddel' niet in je darmen hebben!

Mike

 
Als ik smorgens appelazijn drink met water krijg ik in de middag op borrelend maagzuur..

Als ik geen appelazijn-water drink krijg ik dit niet..

Gigantisch te weinig maagzuur of tekort inmiddels aangevuld?

 
Die is wel leuk ja. Ik kom niet verder dan maagzuur omhoog is een tekort. Ik denk dus niet dat je tekort is aangevuld. Ik weet niet hoe jij met je lichaam communiceert. Misschien kan je t morgen eens vragen. "Als ik een tekort heb, laat me het dan weten, ook als ik geen appelazijn drink in de ochtend." Je moet wel goed in verbinding zijn met je lichaam en ind. organen als je 100% op het antwoord kan vertrouwen.

 
Bedankt voor je antwoord Alexandra, mijn gevoel zegt aangevuld ook omdat de couperose (op mijn wangen) dat schijnt omhooggekomen maagzuur te zijn, aan het weggaan is.. maar lijkt me ook weer ontzettend snel, na 3 maanden ongeveer..

 
Door gasvorming Eli, slechte vertering als gevolg van te weinig maagzuur veroorzaakt rotting/gisting en deze gassen duwen het beetje maagzuur dat je wel hebt de slokdarm in.

Zou mooi zijn Maurik als je het tekort hebt aangevuld, maar wat bedoel je precies met borrelend maagzuur, heb je er last van, komt het omhoog of is het alleen gerommel in de maag? in elk geval een goed teken dat de couperose aan het wegtrekken is.

 
ik heb op zich geen last van m'n maagzuur, voel het iig niet, maar wel van couperose. bedankt voor de uitleg tanja!

 
Ik had ook nooit last van maagzuur, maar heb wel een masker op mijn gezicht door de couperose enzo. Dus wel een groot maagzuurtekort, al heel lang. Verder had ik geen last en ik wist niet dat t door het maagzuurtekort kwam.

 
Ik heb vanmiddag na mijn maaltijd 2capsules Betaine Pepsine genomen en (voor het eerst) en heb het al de hele avond een zuurgevoel? Dit is toch goed?

Of wil dit zeggen dat mijn maagzuur gewoon op orde is en dat mijn couperose een andere oorzaak zou kunnen zijn? Zoals zuurstof te kort in het bloed of iets dergelijks?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.727
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan