Lijst gezonde groente, fruit, granen etc.

simone

New member
Wat is volgens jullie en mischien is dit topic al eerder behandeld de gezonde plantaardige producten die moeder aarde ons schenkt? Ik ben geen vegetariër of veganist en zal het ook nooit worden aangezien mijn voeding het grootste gedeelte uit dierlijke vetten/ producten bestaat.Mijn vrouw en ik is opgevallen dat vegetariërs en veganisten vaak heel somber, nors en depressief zijn en ook zo overkomen. De meesten, niet allemaal. Ze eten gewoon geen cholesterol, geen dierlijke producten.Dat is letterlijk het hele eier eten.

Ben dus benieuwd naar jullie groente/fruit/graan lijst omdat bepaalde fruit zoals zuur beter is en weer bepaalde bittere groenten gezond zijn. In sommigen zitten meer koolhydraten/suikers of neurotoxinen in dus die maar weer niet te veel eten maar daarentegen zijn er weer groenten en fruit die normaal minder gezond zijn maar door een bewerking wel weer heel gezond zoals fermentatie of weken zoals peulvruchten en granen.

Komt ook nog bij dat bepaalde groente of fruit weer icm met andere dingen ivm interactie als ik het goed zeg gezond zijn. Rauw is over het algemeen beter maar soms is het ook weer goed bepaalde dingen kort te koken dus.

Gaarne uw mening, ik denk dat ik hier wel een goede topic heb.

Kunnen we ook analyseren wat onze ouders en liever als deze nog in leven zijn onze opa's en oma's toen in het begin aten en hoe zij eten kookten en bewaarden en waarin zij het bewaarden.

Omdat we hier met mensen uit verschillende gebieden zijn en ook verschillende culturen is het juist interessant om omtrent dit informatie te verzamelen.

Een beetje Weston Price onderzoek onder de volkeren maar dan kleinschalig.

 
Of er chips van maken, zout erover, olijfolie en goed inmasseren. uitspreiden over een bakplaat en 15 minuten op 180 graden in de oven. Ik vind dit een ontdekking, aangezien ik boerenkool aleen kende van de stamppot en nu dus geen aardappels meer eet.

De 'chips" doe ik dan over de groente die ik maak. mjammie, heerlijk.

 
Mijn boerenkoolrecept:

Boerenkool fijn of grof snijden en zeker 45 minuten (langer mag ook) wokken in roomboter of kokosolie (of allebei) met daaraan toegevoegd: 500 gram rundergehakt, zoute Japanse sojasaus, rode wijnazijn, Billington's suiker, groot blik kokosmelk, enkele eetlepels pindakaas, in blokjes gesneden zoete aardappel, kerriepoeder, garam massala, five spice, gember, zwarte peper, koriander, knoflook, kaneel en komijn. Regelmatig water blijven toevoegen maar uiteindelijk de saus laten inkoken tot een dikke saus. Yummie!

Mike

 
heb je ook nog alternatief voor pindakaas, dat vind ik dus echt niet lekker.Verder klinkt deze namelijk erg goed.

 
Dirtsa,

Juist dat kleine pindakaasaccentje geeft het gerecht zijn speciale smaak. Je krijgt dan een licht satesausaccent en het is niet overheersend. Maar goed, je hebt enkele alternatieven:

- Slechs 1 eetlepel pindakaas om het accent nog lichter te maken.

- De pindakaas simpelweg weglaten.

- De pindakaas vervangen door tahin (sesampasta).

- Pindakaas en tahin samen gebruiken.

Smakelijk!

Mike

 
Hmm, lekker bedankt! Ik ben gek op hutspotten (boerenkool, peen met uien, stamppot rauwe :| andijvie) maar had ze net zo'n beetje afgezworen omdat ze voor zo'n groot deel uit aardappelen bestaan.

Iemand nog meer ideeën voor boerenkool zonder aardappelen?

Broccoli is volgens mij ook vreselijk gezond.

Ik heb voor morgen net een broccoli-soep (met room) op de planning staan :D

 
Ik vind zoeten aardappels ook heerlijk, maar hoe zat het ook alweer met zoete aardappels? Die bevatten toch ook gigaveel koolhydraten? 8O

Alleen hebben ze het voordeel dat het geen nachtschadegewas is.

 
Het zijn koolhydraten, daarover geen twijfel, dus niet teveel van nemen. Ze hebben echter veel gezondheidsvoordelen en als je toch een bron van koolhydraten zoekt dan liever deze!

Mike

 
We zouden veel meer terug moeten naar het verwerken van groente zoals vroeger gebeurde;

Het wecken (inmaken) van groente omdat er ineens teveel tegelijk uit de moestuin kwam.

Hier kwamen geen E-nummers en andere troep aan te pas.

Maar daar heeft tegenwoordig niemand meer tijd voor en dat is een hele achteruitgang.

Mijn oma werd 92 jaar en haar gezondheid ging pas achteruit (dementie) toen er niet meer zelf geslacht werd, de groenten uit de supermarkt kwam en de boer waar we de melk haalden ermee stopte.

 
Inderdaad, heb al een aantal weckpotten klaarstaan ^_^, moet weer even langs de zoutwinkel.

Interresant boerenkool recept Mike. Jammer dat ik de laatste paar maanden niet echt meer vlees kan zien. Mischien weer eens proberen of het mij weer ligt binnenkort. Ben wel nog steeds benieuwd naar wild vlees en buffelvlees ofzo (en bekend zijn met de slachtmethodiek van het vlees). Is de gebruikte zoete aardappel toevallig zo'n Battat?

Peace

 
Ik heb mezelf geinspireerd en ben het nu, as we speak, aan het klaarmaken! Een bataat is een zoete aardappel, dat is hetzelfde. Overigens maak ik het nu zonder bataat en heb ik in plaats daarvan uien toegevoegd, want ik kan even makkelijk zonder die carbs als met. Verder heb ik ook een eetlepel tahin toegevoegd deze keer, naast de pindakaas. Voor mij staat een recept nooit vast, ik doe wat me op dat moment juist lijkt.

Mike

 
Als vervanging van de aardappels in een stamp kun je bloemkool goed gaar koken, deze pureren met kruiden en boter en deze mengen met andijvie/wortel/boerenkool. Het smaakt als een echte stamp, alleen een tikki lekkerder!

Mike, leuk dat recept, ga ik ook eens proberen. Voeg je meteen alles toe of bak je de boerenkool eerst helemaal aan>?

De boerenkoolchips heb ik al enkele keren geprobeerd, weliswaar met kokosolie.. maar op de een of andere manier lukken ze niet: de ene keer verbrand, de andere keer nog rauw..

wat doe ik fout?

 
Ik heb vandaag een dikke koolraap gekocht. Ik ga eens proberen of die in aanmerking komt als aardappelvervanger. Heeft iemand daar ervaring mee?

 
Ik heb het zojuist opgepeuzeld. Overigens moet ik er nog bij vermelden dat het vandaag lamsgehakt was i.p.v. rundergehakt. Het eindoordeel? WOW, lekker, lekker, lekker!

Mike

 
ik masseer de boerenkool erg goed met zout en olijfolie, en dan goed uitspreiden op de bakplaat ( bakpapier eronder) en dan op 180 graden(oven voorverwarmen) en 15 minuten bakken. Daarna eruit halen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan