Lijst gezonde groente, fruit, granen etc.

Mijn zoon (bijna 15 maanden) slaapt nogal slecht. Vannacht voor het eerst sinds lange tijd weer echt heel goed geslapen. Ik heb zomaar het vermoeden dat al die vetten daar zeer positief aan bijdragen. Dus daar gaan we vrolijk mee verder!

 
Quote:
Boekweit, vrucht of graan?

Botanisch gezien is boekweit een (struik-) vrucht. Hierdoor bevat boekweit veel meer voedingswaarde dan graan. Vanwege zijn uiterlijk en de toepassingen wordt boekweit echter meestal met granen vergeleken, zoals: tarwe, gerst, rogge, maïs, etc....

Eiwitten in onze voeding leveren belangrijke bouwstoffen voor het menselijk lichaam. Een eiwit is opgebouwd uit een groot aantal aminozuren, waarvan speciaal het aminozuur lysine de groei en instandhouding van het lichaam bevordert en daarom onontbeerlijk is.

Bij granen bestaat een uitgesproken tekort aan lysine, boekweit daarentegen bezit een hoog gehalte aan lysine, terwijl de verdere aminozuur-samenstelling zo gunstig is dat het boekweiteiwit een waarde heeft die bijna net zo groot is als die van de beste dierlijke eiwitten, zoals van melk- en vleeseiwit. Het eiwitrendement van boekweit is veel hoger dan dat van granen. Steeds vaker wordt het artikel boekweit daarom ontdekt als belangrijk ingrediënt in de gezondheidsvoedingsbranche. Boekweit heeft ook als voordeel dat het glutenvrij en daardoor geschikt is voor mensen met glutenallergie. Boekweit is daarnaast zeer rijk aan belangrijke mineralen en andere gezondheidsbevordende stoffen b.v. rutine.

http://www.trouw-buckwheat.nl/boekweit/

 
die boerenkool chips, hmm ik weet het niet om het ''chips'' te noemen. Best lekker maar heb een andere verwacht bij chips.

 
Lekker is niet altijd gezond. Van de andere kant gaan we of van wat onze voorouders aten en van weer een andere kant liggen we 45minuten te wokken! Kan wel smaken maar is volgens mij ook niet de bedoeling. Ook gaan er tijdens die lange hitte (boven de 40°) belangrijke nutriënten verloren. Zelf heb ik boerenkool even rauw gegeten in de smoothie maar dat doen we dus ook nooit meer :) Ben tot de conclusie gekomen dat voor smoothies alles mag zolang er maar genoeg sap in zit de groenten zit zoals komkommer, selder, ... Kijk ook altijd wat mijn lichaam zegt en zolang er geen opgeblazen gevoel, overmatig windjes laten, ... en het licht aanvoelt zit het volgens mij goed. Immer de beste graadmeter is ons eigen lichaam!

 
Waterkers revisited:

Waterkers supergezond volgens nieuw onderzoek
Wie had dat kunnen denken? Een bescheiden bladgroente, vaak slechts gebruikt als garnering, zou weleens het gezondste product kunnen zijn wat een mens kan eten. Onderzoekers van William Patterson University plaatsten waterkers bovenaan de lijst van 41 supergezonde groenten- en fruitsoorten, die de 17 voor het menselijk lichaam meest cruciale voedingstoffen bevatten. Het onlangs in het CDC (Journal Preventing Chronic Disease) gepubliceerde onderzoek, beweert dat waterkers 100% scoort op voedingsstoffen omdat het grote hoeveelheden vezels, kalium, proteïnes, calcium, foliumzuur, vitamine B12, vitamine A, vitamine D en andere belangrijke bouwstenen voor het menselijk lichaam bevat. http://www.agf.nl/artikel/127732/Waterkers-supergezond-volgens-nieuw-onderzoek
 
Over Waterkers revisited:

Plantaardige voeding bevat helemaal geen vitamine a en b12. En de vitamine d, zal d2 zijn. Waterkers zal best gezond zijn maar dit is veganistische propoganda. Van de kant van de 'wetenschappers' dan.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.822
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan