Lijst gezonde groente, fruit, granen etc.

Hangt er wat tussenin, maar meer knapperig dan soepel :D wel gewoon erg lekker. Ik doe ze als laatste over mijn groentemix. Geeft een heerlijk smaakje aan het geheel.

 
Quote:
Mike schreef over zoete aardappelen:

Het zijn koolhydraten, daarover geen twijfel, dus niet teveel van nemen. Ze hebben echter veel gezondheidsvoordelen en als je toch een bron van koolhydraten zoekt dan liever deze!


Ik denk dat ik er dan ook maar uien van maak in plaats van zoete aardappelen, ik eet 's ochtends al roggebrood (met boter en kaas) omdat ik niet goed weet waar ik anders op weg naar m'n werk mee moet ontbijten, en daar krijg ik wel genoeg koolhydraten mee binnen lijkt me.

 
maak er bloemkoolpuree van, erg lekker!

@dirsa

haha, ik begrijp je,

ik denk dat ik ze te lang in de oven heb gedaan, ook op 200graden.. ze waren erg bruin en heel het huis rook erna!

Ik ben ook niet een topkok :)

 
Zo komt het toevallig vandaag uit. Behalve dat ik geen vaste recepten heb, heb ik ook geen vaste eettijden.

Mike

 
haha oke,

zo hoort het eigenlijk ook wel, loslaten!

Ik ben me ervan bewust dat ik meer moet gaan afwisselen, ik eet teveel hetzelfde.. Dan bedoel ik vooral als diner: vaak witlof/courgette gesmoord als groenten, soms met zuurkool, vaak ui erbij.. maar geen echt bijzondere recepten.

Moet me er weer eens wat meer in gaan verdiepen!

 
Kan het niet laten, moest dit toch even weer met jullie delen, jullie zijn de famillie en ja zeg het keer op keer.Kan Weston Price, Mike en jullie nooit genoeg bedanken voor altijd goede tips en ideeën.

Bak tegenwoordig mijn eigen zuurdesem boekweit en andere varianten brood met Keltisch zeezout, rauwmelkse gefermenteerde boter en ghee als basis ingrediënten en alles met de hand gekneed. Geen broodbakmachine. Je wordt gewoon één met het eten en gewoon met de handen kneden, ik doe niet aan die kwats dat mensen zogenaamd hygiënisch bezig zijn en dan plastice handschoenen gebruiken en niet beseffen dat ze meer kwaad als goed doen.

Één:monomeren en de rest in plastic migreren in het deeg

Twee:je hebt geen contact meer met het eten, er zit een isolatie laag tussen dus minder gevoel.

Drie:Door de zuurtegraad van je handen waar je bloot mee kneed heeft dit ook zijn voordelen bij het eten en vooral bij deeg en voor de smaak. Geloof het of niet.

Het liefst zou ik een stenen oven willen hebben met hout eronder, dan is het brood nog gezonder en nog veel lekkerder. Steen, klei, leem voedt.

Ik krijg alleen maar positieve reacties van mijn brood, niet om arrogant te klinken maar ik vindt het lekkerder smaken als biologische zuurdesem bakkersbrood.

Ik gegruik ook alleen maar volkoren granen en met molensteen gemalen.

Bij bakkersbrood, hoe bio en Demeter het ook moge zijn, ze gebruiken altijd geraffineerde zeezout en geen Keltisch zeezout ook al zijn de andere ingrediënten wel biologisch.Als ik het zelf maak heb ik ook total control over de ingrediënten en vooral over de bewerking wat naar mijn mening ook net zo belangrijk is en helaas staat de mate en manier van bewerking nooit op de verpakking.

Heel veel mensen weten niet eens dat brood ook gepasteuriseerd wordt om zogenaamd bacteriën te doden.Wat een onzin. De echte grote one and only bacterie is de voedingsindustrie.Ze killen het brood net als melk ook om zeep wordt geholpen.

 
je hebt natuurlijk helemaal gelijk, en ik vind deeg kneden, zelf brood bakken, ook geweldig om te doen.

Wat gaaf zoals jullie met eten bezig zijn.

 
Haluk,

Hoe maak je boekweitzuurdesembrood? Dat lijkt me heel lekker!

 
Hoi Jenneke,

Sorry dat het zo lang heeft geduurd maar hier is de link over hoe je zuurdesem brood kunt bakken:http://www.hitbitz.com/zuurdesem.htm

Je kunt zelf varieren hoe je wilt en het beste je desem zelf maken.Veel werk maar wel beter en het ook langer laten rijzen. Het liefst vijf tot 10 of 12 uur of nog langer.

Je kunt het desem ook kopen, vloeibaar in flesjes, werkt goed maar ik vind het jammer dat ze het dan weer in plastice flesjes doen.

Dat kan je hier kopen onder de benaming zuurdeeg:http://www.de-zuidmolen.nl/Basis.as...ikelGroepId=16 and zmU_ShopArtikel.Zichtbaar='Ja'&Hmi=143

Verder kan je hier ook vaste desem verpakt in papier kopen wat mij beter lijkt:http://www.bio4u.nl/advanced_search...m&osCsid=501e462de444ca9c4e048f6501c0dcaf

Hier hebben ze twee soorten zuurdesem, spelt en gewone en er moet nog een andere merk zijn die ze zeker bij een bio winkel kunnen bestellen.

Ik zelf vet een soort Römertopf met ghee of rauwe roomboter in en vorm de brood daar in en bestrijk de bovenkant ook weer met boter of een ei. Had laatst vlees in ghee gebakken en het vet wat over was heb ik de bovenkant van mijn brood mee bestreken voordat ie de oven in ging.

Je kunt heel veel variaties toepassen, bij eten zijn er geen regels en als je gevoel ok is zal het altijd goed smaken. Ik ga altijd op mijn gevoel af en dan gaat het goed.

Het enigste wat bij mij nog ontbreekt is een stenen oven met hout eronder.

 
Dank je Haluk,

Deze zuurdesem is alleen niet glutenvrij, dat is jammer, want voorlopig eet ik glutenvrij. Jij gebruikt dus de gewone zuurdesem voor je boekweitbrood, begrijp ik. Wat doe je er nog meer door?

Ik kwam na wat googelen wel een zuurdesemstarter tegen van boekweit met zuurkool. Lijkt me apart, maar in zuurkool zitten ook melkzuurbacteriën, dus misschien lukt het wel. Zie http://www.ifood.tv/recipe/buckwheat-sourdough-buns. Ik ben de starter aan het maken, dat duurt een aantal dagen. In dit recept "voeren" ze de starter niet met extra meel en water, maar dat ga ik wel doen. Ik ben benieuwd of het gaat lukken!

 
Jenneke ik ben benieuwd naar je zuurkoolbroodexperiment!

Hou ons op de hoogte, erg leuk idee vind ik.

 
Interresant! Dat zou ik nou nog wel eens willen proberen.

 
Onder welke categorie valt tauge>? is dit een 'goede' groenten, of juist niet? wie weet dit??..

 
Tauge is een ontkiemde mung-boon. De levenskracht in de boon is vrijgekomen door het kiemen, dus niks mis mee.

Mike

 
Je kunt ze ook gemakkelijk zelf kiemen. Voor een of twee euro koop je een zak mung-bonen bij de bio-winkel en dan gewoon in een grote glazen appelmoespot of zo ontkiemen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.787
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan