Lijst gezonde groente, fruit, granen etc.

Hier mijn experiment met boekweit-zuurdesembrood.

Zuurdesem:

375 ml water

75 g boekweitmeel

flinke pluk zuurkool

in de blender fijn maken en dan overgieten in een pot. 3 dagen bij kamertemperatuur laten staan, af en toe schudden en evt wat boekweitmeel toevoegen. En af en toe openen. Het moet friszuur gaan ruiken. Het gaat niet borrelen, zoals gewoon zuurdesem.

Deeg:

300 g boekweit

25 g lijnzaad

25 g sesamzaad

2 eetl gare linzen ) even in de blender

4 eetl gare quinoa )

een kopje zuurdesem (ik heb per ongeluk alle zuurdesem erin gedaan)

kneden en laten rijzen. Ik heb het met de broodbakmachine gedaan (eerst wat olie erin en dan de ingrediënten), 3x het kneed- en rijsprogramma (totaal 4-5 uur).

Dan toevoegen:

paar eetl olie (als je dat nog niet had gedaan)

2 koffielepels zeezout

2 koffielepels droge gist

1 koffielepen sucanat (oersuiker)

2 eetl arrowroot

Nogmaals kneden en rijzen (anderhalf uur).

Vervolgens heb ik er platte "broodjes" van gemaakt op een ingevet bakblik.

Tip: leg bakpapier op de bakplaat, ik kreeg ze haast niet los.

Bakken: heteluchtoven 15 min 200 graden C.

Ze worden denk ik luchtiger als je de broodjes nogmaals laat narijzen op het bakblik, maar daar had ik geen tijd voor.

Volgende keer doe ik minder arrowroot, ze waren wat taai.

Het voordeel van platte broodjes is dat je ze gemakkelijk in de broodrooster kunt doen. Als je een groot brood maakt, is het maar de vraag of je er fatsoenlijke boterhammen van kunt snijden.

Ik vond ze prima te eten!

Het recept kan vast nog beter, dus als jullie aan de slag gaan, hoor ik graag hoe!

 
Mensen doen de laatste tijd heel spastisch over tauge. Gewoon zelf kiemen en bij "angst" gewoon extra h202 gebruiken tijdens het kiemen.

Leuk recept Jenneke!

Peace

 
hoi Jenneke, wat een toestand die broodjes maken!

Ik heb hier een broodbakmachine die ik niet snap en jij laat kennelijk 3x een programma draaien in je broodbakmachine.

Ik vind het wel raar dat er suiker in het brood wordt gedaan, ook al is het oersuiker.

Zou dat een functie hebben voor de gist of de desem?

Of voor de smaak dan?

Jij had alle zuurdesem bij het brood gedaan gelijk kennelijk maar ik zie ook geen ander moment in het recept waar de rest van het zuurdesem er dan bij komt dat je hebt gecultiveerd of hoe zeg je dat.

Kun je trouwens het brood niet ook in de broodbakmachine maken gelijk ipv in de hete lucht oven?

 
Quote:
Mijn boerenkoolrecept:

Boerenkool fijn of grof snijden en zeker 45 minuten (langer mag ook) wokken in roomboter of kokosolie (of allebei) met daaraan toegevoegd: 500 gram rundergehakt, zoute Japanse sojasaus, rode wijnazijn, Billington's suiker, groot blik kokosmelk, enkele eetlepels pindakaas, in blokjes gesneden zoete aardappel, kerriepoeder, garam massala, five spice, gember, zwarte peper, koriander, knoflook, kaneel en komijn. Regelmatig water blijven toevoegen maar uiteindelijk de saus laten inkoken tot een dikke saus. Yummie!

Mike


We hebben de afgelopen twee dagen het bovenstaande boerenkool recept gegeten: VET LEKKER.

Toen ik het gisteren om wilde scheppen (het was nog koud) kreeg ik er geen lepel in door het gestolde vet.

We hadden een gast te eten en die vond het ook heerlijk.

Voor herhaling vatbaar. Is wel de boerenkooltijd zowat voorbij. :?

 
Ik vroeg mij af, indien je zuurkool eet, moet je dan het sap eruit laten lekken voor je het opeet ivm de goitrogenen of niet?

 
Goeie vraag. Naar mijn weten is zuurkoolsap juist heel gezond! En ik vermoed dat de goitrogenen geneutraliseerd worden tijdens het fermentatieproces.

 
Ah maar is het niet zo dat het overige vloeistof van geweekte noten en bonen beter weggegooid wordt vanwege het fytinezuur of wordt dat ook gewoon geneutraliseerd tijdens het weken?

 
Fytinezuur in weekwater is inderdaad een probleem en daarom moet dat water weggegooid worden. Goitrogenen worden echter verteerd door de melkzuurbacterien. Fytinezuur wordt niet verteerd, maar komt vrij in water.

Mike

 
Dat komt omdat het fytinezuur zijn functie vervuld heeft en nu de fosfor (levensvonk) loslaat. Het fytinezuur verdwijnt dan uit zaden/noten/bonen/granen/pitten/peulvruchten in het water. Om die reden moet je het water niet drinken. Snappie?

Mike

 
Gesnapt Mike! :)

Ik ben onder de indruk van 'fosfor als levensvonk'. Kan je daar wat meer over vertellen?

Op wikipedia lees ik:

Code:
"Fosfor is in 1669 ontdekt door de Duitse alchemist Hennig Brand toen hij urine onderzocht. In een poging de zouten in te dampen, viel het Brand op dat er een wittige stof achterbleef die oplichtte in het donker en zeer brandbaar was. De naam heeft fosfor te danken aan het Griekse woord phosphoros, dat (net als het Latijnse woord lucifer) te vertalen is met "lichtdrager". Phosphoros was in de Griekse mythologie een van de personificaties van de planeet Venus."


 
Je ziet in jouw stukje ook meteen waarom onze Luciferiaanse machthebbers zo graag die levensvonk willen onderdrukken. Juist door ons graan te laten eten, waardoor de fosfor gebonden blijft door fytinezuur en dus niet ter beschikking komt van ons systeem, krijgen we doodsenergie binnen (graan het is het eindstadium van gras) en dat past prima in de anti-creatie en depopulatie-agenda van deze zieke en criminele club. Je snapt nu misschien ook waarom witte fosfor een van de favoriete chemische wapens is die zij (illegaal) inzetten. Dit is het soort 'licht' dat zij graag willen uitdragen.

Maar goed, nu weer terug naar hoe het wel moet. Price waarschuwde al voor de 'modetheorie' die de zuur-base-theorie was in zijn tijd. Nu, 80 jaar later, zitten we er nog mee en is het een dogma in de alternatieve wereld geworden. Price waarschuwde voor het vermijden van zuurvormende, dierlijke voeding op basis van een 'gezond', overwegend basisch voedingspatroon omdat je dan de calcium-fosforbalans verstoort. M.a.w. je eet te alkalisch en dat is afbrekend (lees: reinigend en zuiverend) maar niet opbouwend, waardoor je wegkwijnt. Voor de opbouw van onze skeletstructuur (het raamwerk dat ons bij elkaar houdt) is er fosfor nodig. Deze is in dierlijke vorm direct beschikbaar voor ons mensen en zit in alle dierlijke voedsel.

Fosfor is dus een cruciale bouwstof en geeft letterlijk een levensvonk vanwege de hoge brandbaarheid van fosfor. Fytinezuur houdt deze vonk vast, totdat de omstandigheden (vocht en warmte) juist zijn. Als fosfor vrijkomt wordt letterlijk de kiem gelegd voor het leven.

Mike

 
Ik kwam nog een interessant verhaal tegen over fytinezuur. Zie hier.

Het is een nogal biochemisch verhaal, maar kort gezegd komt het hier op neer:

- mensen kunnen fytaten moeilijk afbreken

- maar er zijn darmbacteriën die dat wel kunnen (bepaalde Bifidobacteriën)

- fytaten komen altijd voor samen met vezels, wat het lastig maakt om te zien wat nu het effect van de fytaten is, en wat van de vezels

- het type vezels lijkt van belang voor de schadelijkheid van fytaten

- uit een studie bleek dat de verstoorde mineralenopname even groot was bij een hoog of laag gehalte aan fytaten, bij hetzelfde gehalte aan vezels

- vezels van het type FOS (fructo-oligosacchariden, komen voor in bv aardperen, bananen, prei, ui, knoflook) zorgen voor betere mineralenopname en betere afbraak van fytaten door bacteriën

- fytaten lijken een (klein) positief effect tegen kanker te kunnen hebben

- om fytaten goed te kunnen verteren moet je darmflora in orde zijn

- wel is het zo dat er veel koolhydraten in granen zitten (degene die dit stuk heeft geschreven gebruikt om die reden geen granen)

 
Jenneke,

Schil jij dan de groente en fruit vanwege de vezels die we niet kunnen gebruiken maar wel weer heel veel anti oxidanten in zitten?

Wel interessant waar jullie het over hebben

 
Fytaten zitten alleen in zaden (granen, peulvruchten, noten, pitten), niet in groente en fruit. Dat schil ik alleen als de schil niet eetbaar is. Ik denk dat groente- en fruitvezels juist goed zijn voor je ingewanden, bijvoorbeeld vanwege de FOS en voor het afvoeren van toxines.

 
Groentejetlag:
Quote:
Door groenten in de koelkast, of tijdens transport in dichte dozen te bewaren, wordt het dag-en-nachtritme van de groenten verstoord. "We kunnen nog niet zeggen of donkere of lichte lichtomstandigheden de houdbaarheid van groente en fruit verkorten", zegt een van de onderzoekers. "Maar wat we wel hebben laten zien, is dat het in stand houden van de biologische klok voordelig is voor de resistentie tegen insecten en ook gezondheidsvoordelen kan hebben."

http://nos.nl/artikel/520920-groente-loopt-jetlag-op-in-koelkast.html

 
Quote:
Watercress, Chinese cabbage, chard top list of 'powerhouse fruits and vegetables'

Watercress with a score of 100 was at the top of the list followed by Chinese cabbage, chard, beet greens, spinach, chicory, leaf lettuce, parsley, romaine lettuce and collard greens.



Read more: http://www.upi.com/Health_News/2014...s-and-vegetables/4551402062349/#ixzz34eUU2o9z

Waterkers, chinese kool, snijbiet, bietengroen, spinazie, cichorei, (romeinse) sla en spitskool: deze staan bovenaan de lijst van gezonde groente.

 
Ik heb vandaag dat boerenkool recept gemaakt, maar dan met broccoli ;-)

Jeetje, dat was echt super lekker!! M'n man en kinderen hebben ook echt volop goed gegeten. Zeker voor herhaling vatbaar! Ik had er alleen amandelpasta in gedaan, dat zag ik later pas per ongeluk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.171
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan