Levertraan, wat doet het met je?

Volgens mij zijn capsules beter omdat de omega 3 dan beter in tact blijft. Omega 3 is heel gevoelig voor oxidatie. Ik heb nu zelf wel de Skate liver oil - Sinaasappel & pepper smaak via Mike n vind het wel te doen. Ik neem elke ochtend 1 theelepel en proef het nog tot 's avonds wanneer ik een boertje moet laten. Vreemd dat het zo lang in je maag blijft...

 
Wat bijzonder dat sommige mensen de levertraan blijven op-boeren en anderen niet. Ik neem de capsules en heb gelukkig geen last van het op-boeren of andere klachten. Voor mij was de angst van op-boeren een van de redenen om capsules te nemen. Gisteren me weer laten checken bij de electro-accupunctuur en het blijkt wederom dat de levertraan me veel goed doet. Enige was dat mijn vitamine D niveau nog steeds laag was.... Maar volgens de machine waren de 2 capsules die ik neem een goede dosis voor mijn lichaam. Beetje tegenstrijdig dus. Wachten op een vroege zomer in april voor aanvullende vitamine D...?

 
Wij doen de levertraan in onze smoothie. Daar proef je niets van en je krijgt het evengoed binnen.

 
En je kunt het dan in grotere concentraties tot je nemen. 2 capsules is veel te weinig. Volgens Ramiel Nagel in Cure Tooth Decay is 2,5 capsule gelijk aan 1 kwart theelepel vloeibare levertraan. Dit komt dus neer op 10 capsules (!) voor 1 eetlepel en dat is wat bij mij in de smoothie gaat!

Mike

 
Ik kan het even niet meer volgen Mike. Ik heb de levertraan in de fles (zonder kaneelsmaak, heel lekkerrrr) en daar neem ik elke dag een halve theelepel van. Daarnaast neem ik nog wat boterolie. Ik begrijp nu dat meer nemen ook is toegestaan? :idea:

 
Dat ga ik doen! Ik zal het ook aan mijn moeder doorgeven. Die zei gisteren nog tegen me dat het leegmaken van de fles zo tergend langzaam gaat. Ze was bang dat de levertraan nu bedorven was. Ik denk dat dat niet kan he? Hoe ouder hoe beter misschien zelfs? Zij vindt de smaak ook zo lekkerrrrr en ik verbaas me erover dat ze het volhoudt!

 
Ik vond opmerkelijk dat die dame uit het filmpje (dank Louise!) over hoe je de levertraan het beste naar binnen krijgt, zei: je kunt best uit meerdere bronnen vitamine d betrekken, omdat ze van elkaar verschillen in samenstelling.

Dat is ook wat mijn therapeut zei: vitamine d-bronnen afwisselen.

Bijv. levertraan, sardienen en andere vis, uvb-licht en anderszins: bijv van die d3-pillen.

 
NEEEEEEEEEEEEE! GEEN D3-pillen!!! Hoe vaak moet ik dit nog herhalen? Wat is toch die magische aantrekkingskracht van geisoleerde D3-suppletie? Het is net zoiets als nachtschades en rauwe spinazie, AAAAAAAAAAAAARRRRRGGGGGGGGGHHH!

Mike

 
Ik heb de gefermenteerde levertraan met boterolie sinds 2 weken binnen.

Ik lees net dat hij in de koelkast bewaard moet worden..OEPS dus heb hem er net snel ingezet!

Wat is nou een goede dosering?

1 theelepel per dag?

En voor mijn kids een halve?

Ik heb trouwens helemaal geen moeite om die theelepel naar binnen te krijgen. Lekker is t niet maarheb er helemaal geen moeite mee ofzo.

 
Quote:
Wat is nou een goede dosering?

1 theelepel per dag?

En voor mijn kids een halve?


Dat is de juiste dosering inderdaad. Vanaf hun twaalfde kunnen ze aan de volwassen dosering.

Mike

 
@mike

Ik snap niet dat je zo enorm anti vitamine d3 pillen kan zijn, zolang je het in combinatie met vette voeding neemt is er helemaal niks aan de hand.... je hebt me al aangegeven dat het allemaal om de combinaties gaat(A-E-K.)... maar ik ben nog steeds ERG benieuwd wat de gemiddelde vitamine d3 waarde is van enkel en alleen levertraan te nemen, iemand hier die bloedwaardes meet? Ik ben erg benieuwd hoe je met 500 IU per dag aan een vitamine d3 bloed waarde kan komen van minstens 100-150 nmol/l (buiten de zomer om). Daarnaast is het toch ook van belang, hoeveel je van dat spul neemt.... ik kan me voorstellen dat als je 15.000 of meer PER dag een jaar lang zou nemen, dat het zeker nadelige effecten kan hebben maar wanneer iemand 2500-5000 IU neemt via lanolin dat het niet zo enorm schadelijk kan zijn.... dat kon ik ook niet terug vinden in de literatuur die jij stuurde.... alle experimenten waren gebaseerd op ENORME hoeveelheden...

 
Aangezien vitamine D de opname van calcium verhoogt en die van fosfor verlaagt en vitamine het omgekeerde doet, dus de opname van fosfor verhoogt en die van calcium verlaagt, is het van belang dat de verhouding tussen vit. A en vit. D de juiste is, nl. 10:1. Deze zit van nature in gefermenteerde levertraan. Als je een van beide in geisoleerde en geconcentreerde vorm tot je neemt loop je het risico om teveel of te weinig calcium of fosfor op te nemen, waardoor de calcium-fosforbalans in je lichaam verstoord wordt en je lichaam gedwongen is om calcium of fosfor te gaan lenen uit je botten, gebit, haren of nagels. De suppletie werkt dan averechts.

Ik heb het gevoel dat we in kringetjes ronddraaien, want ik heb deze argumenten allemaal al eerder genoemd. Lanoline is schapenvet. Vet van dieren die hun natuurlijke voer eten bevat de vetoplosbare, dierlijke vitamines A, D3 en K2 (vit. E is ook via plantaardige bronnen te verkrijgen) in balans met elkaar. Je zegt dat je de D3-druppels combineert met vet en daarmee in feite compenseert voor het feit dat je druppels geisoleerd uit lanoline gewonnen zijn. Maar hoe weet jij of je de vetoplosbare A en K in de juiste verhouding binnen krijgt t.o.v. je D-druppels? Het lichaam werkt op basis van een delicate en complexe synergie van vetoplosbare vitamines, waarbij het gaat om de samenwerking tussen deze vitamines en niet om isolaten. Alleen in levertraan weet je zeker dat deze synergetische combinatie van vooral A en D aanwezig is, wat jij doet is roulette spelen en maar hopen dat je goed zit.

Mike

 
@ Caveman wat maakt dat je Mike niet geloofd en je zo vast houdt aan je eigen theorie? Als je de levertraan van Blue Ice neemt heb je de goede verhouding en geen vitamine D pillen meer nodig.

 
@Bosche

Ten eerste 'geloof' ik niet zomaar iemand, ik wil het liefste alles zelf uitzoeken en tot mijn eigen conclusie komen. Het kan best zijn dat Mike gelijk heeft, maar ik gooi niet zomaar al die andere informatie aan de kant die iets anders zeggen dan dat WAPF doet.... WAPF = niet DE waarheid, ze komen er wel heel erg in de buurt ;-)

Zolang ik nog steeds niet weet wat voor vitamine d3 bloed waarde mensen halen met deze levertraan want ik vind de waarde wel erg laag. Daarnaast zit er vitamine d2 in die blue ice levertraan? Je ziet niet hoeveel EPA/DHA er in zit....

Ingrediënten: Gefermenteerde olie uit de lever van kabeljauw, kaneelolie, Vitamine A, Vitamine D2.

sinds wanneer zijn vitamine a en vitamine d2 ingrediënten, dit heb ik nog nooit zo gezien?

Visleverolie (kabeljauw)

Vitamine A 18% van de ADH

Vitamine D2 48% ADH

en iedereen weet ondertussen dat de ADH veel te laag is, het zou al MINIMAAL 2000 IU per dag moeten zijn. Alle onderzoeken die ik heb gezien en gelezen, haal je hiermee niet de minimale 100 nmol. Of wel, waar zijn de testen?

Sorry ik neem veel van je aan Mike en ik ben het ook zeker wel met je eens maar ik zorg er zelf voor dat ik veel verzadigd vet eet, veel boter, veel vitamine a of pro vitamine a en er voor zorg dat mijn inname van D3 gelimiteerd blijft. Ik ben me volledig bewust van je argumenten en ik heb ook de WAPF site door gelezen. Maarja na dik een jaar aan de d3 gezeten te hebben en waarbij mijn ouders een uitgebreid vitamine onderzoek hebben gehad bleek er GEEN probleem te zijn met de vitamine a hoeveelheid of calcium/fosfor. Wat zijn jullie bloed waarde eigenlijk allemaal dan?! Al een keer getest?

Iedereen, bij elk dieet, denkt dat hij of zij de waarheid in pacht heeft.... dit geldt NET zo hard voor WAPF.... sorry dat ik het zeg. Hoewel ik tot nu toe bij WAPF het meeste eens ben met wat ze verkondigen.... NIETS is volmaakt. En wie weet verander ik wel van gedachte in de toekomst hierover en ga ik ook over op de gefermenteerde levertraan, maar dan doe ik het wel omdat IK daar zelf achter ben gekomen en doe ik het niet omdat 'iemand' dit zegt....

 
Ik zou zeggen...blijf jou vit D supplementen slikken, blijkbaar hecht je erg veel waarde aan bloedwaardes en wetenschappelijke onderzoeken.

Ik heb al eens eerder vermeld, al jaren en jaren slikken mensen vit D supplementen en al jaren komen er steeds meer zieken bij. Dus ergens gaat er iets niet goed, ondanks dat de bloedwaardes "goed" zijn wat vit D betreft.

Ik laat mij nauwelijks nog testen/prikken/scannen, het heeft mij helemaal niets gebracht. Nog nooit. Ik vertrouw zoveel mogelijk op gezond verstand (van mijzelf) en hoe ik mij voel.

Voor jou misschien nog wel erg interessant, het verhaal over viteitjes, gaat ook over vit D.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.810
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan