Levertraan, wat doet het met je?

@Dirtsa

Hoe erg ik het ook vind, ik krijg vis niet door mijn strot heen. En die vitamine d3 zal ik zeker nog gewoon door slikken, als je maar weet hoeveel naar binnen je krijgt... We leven hier in NL, 8-9 maanden in het jaar maak je praktisch geen vitamine d aan in je lichaam, laat staan dat ik 'buiten leef'... plus uit je voeding is ook heel weinig te halen, in principe, ligt aan je voedingspatroon.

Daarnaast mag jij inderdaad niet geloven in bloed waardes en wetenschappelijke onderzoeken maar WAPF draait ook gewoon op wetenschappelijke studies, om dingen aan te kunnen tonen. Het gaat nog altijd om de studie zelf en hoe die is uitgevoerd. Verder hecht ik niet alle waarde aan wetenschappelijke studies want ik snap hoe wetenschap werkt in deze wereld. Verder leef ik zeker nog lang niet als de natuurvolkeren die price heeft onderzocht, onderling hadden ze ook totaal verschillende eetpatronen, mijn patroon verschilt ook.... van iedereen onderling hier.

"Ik heb al eens eerder vermeld, al jaren en jaren slikken mensen vit D supplementen en al jaren komen er steeds meer zieken bij. Dus ergens gaat er iets niet goed, ondanks dat de bloedwaardes "goed" zijn wat vit D betreft."

ik snap echt niet wat je hier mee bedoeld.... ligt aan de supplement, ligt eraan wat de persoon nog verder neemt (voeding)en vitamine d is geen wonder vitamine.... het is niet dat mensen opeens niet meer ziek worden... Ik zie het eerder zo, als alle mensen in NL voor minimaal 2000 IU aan vitamine d3 zouden krijgen, er heel wat minder ziektes zullen zijn... die te maken hebben met een te lage vitamine d waarde. Dit weegt in mijn optiek op tegen de eventuele nadelige effecten van een verkeerde calcium/fosfor verhouding eventueel.... Daarnaast nemen behoorlijk wat familieleden nu vitamine d3 waaronder ook mijn oma en iedereen binnen de familie is er nu heilig van overtuigd, wat voor een positieve werking het kan hebben op iemand van 86 jaar oud. Altijd met advies om het tijdens een vette maaltijd te nemen ;-)

"Ik laat mij nauwelijks nog testen/prikken/scannen, het heeft mij helemaal niets gebracht. Nog nooit. Ik vertrouw zoveel mogelijk op gezond verstand (van mijzelf) en hoe ik mij voel."

Ik doe dit ook maar mij zal je nooit horen roepen dat ik het allemaal onzin vind en dat het mij nooit iets zal brengen, dat is heerlijk onderbuik praat dit. Het kan namelijk zeer nuttig zijn, ook weer afhankelijk door wie je wordt behandeld/onderzocht en het soort onderzoek....

Gelukkig zitten we op een forum om hier juist over te discussiëren :)

 
Nee hoor, geen onderbuik gepraat ( al denk ik dat de onderbuik tevaak negatief gebruikt wordt). Dit is puur ervaring.

Ms ers , lees ervaringen en huiver , worden meerdere keren per jaar op van alles en nog wat geprikt, ze gaan zeer regelmatig onder een mri apparaat, lumbaalpunctie etc. Het brengt ze al decennia helemaal niets. nog niet eens de oorzaak, laat staan een remedie.

En ik volg al jaren de topic op msweb, over vit D. Er schrijft zelfs een artse mee, neuron (in ieder geval medisch onderlegt), er is een heel boekwerk over geschreven. ik mis alleen nog de positieve verhalen van de ms ers die al jaren braaf hun (hoge dosering) vit D supplementen slikken.

En met de vele zieken, bedoel ik de ziektes die ws het gevolg zijn van een vit D gebrek, ondanks dat de meesten al van jongs af aan vit d supplementen slikken.

En dat is de reden waarom ik het zo natuurlijk mogelijk wil, mijn onderbuik zegt dat dat de levertraan is en lekker genieten van de zon buiten.

 
Ik heb 3 flessen levertraan besteld, dan neem je toch van elk elke dag een half theelepeltje, of een heel theelepeltje. Dan heb je toch ook ruim voldoende D binnen lijkt mij.

Uiteindelijk moet je in de zomer je voorraad opbouwen en in de winter stabiel houden.

 
@Dirtsa

Omdat het in jouw geval voor MS niet helpt... betekend dat het meteen voor iedereen is? Hoeveel slikken die mensen dan, wat voor supplement, in welke combinatie, wat eten ze wel of wat eten ze niet.... allemaal zo bepalend voor zoveel zaken. De ene heeft zeer goede ervaringen heeft met vitamine d3, genoeg artsen en andere professoren, die ook uit ervaring en en huiver spreken net als jij, maar net zo gelijk hebben als jou of mike of WAPF, in hun wereld. Nogmaals, vitamine d3 is geen wonder middel tegen MS of welke ziekte dan ook.... mij zal je dit echt NIET horen roepen...

Ik heb verder helemaal niets tegen levertraan, zoals ik al zeg... misschien over een jaar zit ik er ook wel aan, net zoals jullie ;-) Maar op dit moment ben ik nog niet overtuigd genoeg....

 
@CAVEMAN

Ik was was ook altijd pro vitamine d suppletie , ook naar hoge doseringen gegaan ,Ik had dit gedaan omdat ik zoveel artikelen van joseph mercola had gelezen en hij raadde dit ten zeerste aan dus gwn mee op de kar gesprongen

En wat blijkt nu HIJ geeft zelf toe dat suppletie niet de goede manier is , maar wel de zon en eventueleen uvb lampen .

Wat is jouw mening mike over die uvb lampen

 
Ik heb van Mike begrepen dat het geen vitamine D2 is in de levertraan, maar D3. Ik verdiep me niet zo in al het wetenschappelijke. Zelf denk ik dat het om synergie gaat. Meer dan om de hoeveelheid, maar dat is ook onderbuik praat van me. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt en als het niet meer goed voelt, stel je het bij en verander je het.

 
Persoonlijk ga ik voor wat de natuur ons geeft, niet dus de vit D isoleren, in een pilletje stoppen en al dan niet wetenschappelijk bewezen goedkoop of wat duurder verkopen. Ook al combineer je dit met allerlei vetten, je hebt eigenlijk geen idee in welke hoeveelheid je dit binnen krijgt of hoe de synergie werkt.

Als jij de wetenschappelijke onderzoeken zo hoog hebt zitten en de bloedwaardes, hoe komt het dan dat deze onderzoeken elkaar behoorlijk tegenspreken? Hoe kan het dat het ene lab een totaal andere waarde aanhoudt dan het andere lab? Dat de ene arts een waarde als prima bestempelt terwijl de andere dit zorgelijk vindt?

Dat de ene arts een lage dosering adviseert en de andere juist extreem hoog?

Heb jij enig idee hoe ze de verschillende waardes bepalen? Want zelfs daar zit een enorm verschil in. Bloed eerst bevriezen, dan bewerken dan een bepaalde waarde, of juist niet koud, maar op lichaamstemp. Ik was na de derde serie van ontelbare berichten over vit D onderzoeken de draad totaal kwijt.

Ik ben toen al afgehaakt, en dacht: ik ga wel iedere dag de zon in en bekijk het verder maar.

Ik ben weer over de streep getrokken door de loevertraan/boterolie en het verhaal erom heen.

Wetenschappelijk is het ook bewezen dat prednison helpt bij een ernstige ontsteking, maar als je de ervaringen leest van de patienten lees ik in ieder geval iets totaal anders.

Misschien dat je straks meer overtuigd bent, of er in ieder geval wat anders naar kijkt als je de vertaling hebt gelezen van weston price.

 
Er is één ding rondom levertraan dat ik me al een tijdje afvraag. Er zitten wel een paar aannames in, maar hoe kan het dat mensen, die waarschijnlijk een minder lamgelegde reuk/smaak hadden dan wij iets als bedorven (toch?) kabeljauwlevers als iets eetbaars konden beschouwen?

Je kunt aanvoeren dat reuk en smaak veranderd zijn, maar het is voor mij toch wel heel moeilijk te geloven dat mensen iets met zo'n lucht als veilig konden beschouwen, zeker als zij de lucht/smaak (waarschijnlijk) nog veel sterker binnenkregen.

Hoe is iemand er in hemelsnaam op gekomen dat levertraan gezond zou zijn?

 
Beste Caveman86,

Ik heb de discussie omtrent de synthetische vit D gevolgd en zou graag mijn duit in het zakje willen doen.

Ik begrijp heel goed Caveman86 dat je kritisch blijft. Hoewel ik het in grote mate eens ben met de WAPF-filosofie is het altijd belangrijk om zelf kritisch te blijven en niet alles klakkeloos aan te nemen. Sowieso zou ik dat niet eens kunnen, want ik ben van nature een beetje anti-autoritair. :wink: Ook ben ik iemand die inspiratie en wijsheid van allerlei bronnen en eetwijzen probeert te halen en daarmee een voedingsplan probeert te maken dat specifiek werkt voor mij.

Echter, ik moet Mike in deze toch wel gelijk geven. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

-Synthetisch versus natuurlijk

Als ik zou moeten kiezen tussen een mildere suppletie met natuurlijke vitamines en mineralen versus een boost van synthetische zou ik bijna altijd kiezen voor het eerste. Het probleem met synthetische vitamines en mineralen is dat het altijd in een vorm is die minder makkelijk te "handelen" is voor het lichaam dan de natuurlijke variant. Vandaar ook dat mensen het bijv. fantastisch doen op dierlijk schildklierhormoon. Hoewel de verhouding van dierlijk schildklierhormoon (afkomstig van varkens) anders is dan de verhouding van het schildklierhormoon in het menselijk lichaam, heb ik veel mensen het vele malen beter zien doen op dierlijk schildklierhormoon (met een beetje synth.) omdat het lichaam het hormoon op zo'n manier krijgt aangeboden dat het onmiddellijk wordt herkend door het lichaam. Het lichaam zal altijd moeite hebben met het herkennen van mineralen en vitamines in de synthetische variant, hoe je het ook went of keert.

De vitamine D3 en A is in FCLO op zo'n manier verpakt dat het 1. meteen door het lichaam herkent wordt 2. de juiste verhouding heeft en het gehalte voedingsstoffen in het lichaam niet in onbalans brengt 3. meteen de synergetische hulpstoffen bevat (o.a.vet) 4. geen nasty vulstoffen heeft zoals bijv. magnesiumstearaat die de absorptie ernstig aantasten en slecht voor je darmen zijn. Er is ook een onderzoek van een Amerikaanse arts (ben helaas even de link kwijt, anders had ik hem geplaatst) waarbij hij zijn nieuwe patiënten met een vitamine D3-tekort, na jaren synthetische suppletie, dit keer eens ging behandelen met FCLO. Hij behaalde in 3 maanden gelijke dosering hetzelfde effect als met 6 tot 9 maanden synthetisch. De natuurlijke variant wordt dus veel beter gemetaboliseerd in het lichaam.

Ik ben niet pertinent tegen synthetische vitamines en mineralen. Sterker nog, ik vermoed een zinktekort (door een maagzuurtekort) bij mezelf en ik ga binnenkort ook zink en koper bestellen van New Chapter. Ik zou persoonlijk alleen kiezen voor synthetisch onder drie voorwaarden; als het tekort echt ernstig zou zijn, als grote hoeveelheden natuurlijk niet betaalbaar en/of praktisch haalbaar zouden zijn en als de suppletie van tijdelijke aard zou zijn. Ik heb niet het geld om elke dag oesters te eten en je moet enorme hoeveelheden van pompoenpitten eten om überhaupt de gegarandeerde minimale ADH binnen te krijgen. Maar ik zie het niet als DE oplossing en zeker niet als een permanente. Slechts als een tijdelijk paardenmiddel dat ik max. 6 maanden in die dosering wil slikken. Daarna bouw ik het af.

Als je googelt op "synthetic vitamins versus natural" kom je best veel artikelen tegen. Zoals bijv.

http://www.mommypotamus.com/what-the-vitamin-industry-does-not-want-you-to-know/

-Hoeveelheden

Je blijft heel erg hameren op hoeveelheden. Ik bedoel dit niet lullig maar het komt op mij een beetje over als penislengte vergelijken of een spelletje verpissen. :lol: Ik durf te wedden dat jij van alle mensen op het forum hier het hoogste vitamine D3-gehalte hebt. Gefeliciteerd :wink: . So what? Zonder de juiste hulpstoffen, de synergetische vitamines en mineralen en activators die de desbetreffende voedingstof helpen metaboliseren, heb je er niet erg veel aan. Sterker nog, ik denk dat het je meer kwaad dan goed zal doen.

Een vriendin van mij heeft anderhalf jaar lang een vitamine B-complex geslikt. Ze zit nu met een permanent aangetaste zenuw in haar hand omdat de synthetische B6 in het complex zich gestapeld heeft in het lichaam. Ze had 12 keer de normale waarde B6 in haar lichaam. Ze had de B6 dus wel opgenomen maar niet voldoende gemetaboliseerd en daardoor had het zich in haar lichaam gestapeld en schade aangericht. Als ik kefir inneem, neem ik ook B6 in in grote hoeveelheden, maar ik heb nergens last van.

Je blijft ook maar zeggen dat je heel veel vitamine A en pro-vitamine A eet. Met de hoeveelheden vitamine D3 die jij tot je neemt, lijkt me dat bij lange na niet genoeg om je vitamine D3-waardes alleen via voeding bij te kunnen benen. Hoe weet je zeker dat je niet op een schadelijke manier aan het stapelen bent?

-Bloedwaardes

Ik kan je uit persoonlijke ervaring en namens andere mensen die ik ken die chronische ziektes hebben vertellen dat bloedwaardes een beperkte representatie zijn van de waardes op cellulair niveau. Voor sommige doeleinden is een bloedonderzoek perfect, maar steeds vaker blijkt dat het voor het vaststellen van voedings- en hormoontekorten een gelimiteerd middel is. Steeds meer wordt er ook in de reguliere medische sector vaker naar symptomen gekeken en wordt een bloedonderzoek minder als een heilig huisje gezien.

Als laatste wil ik zeggen dat deze uitspraak van je:

Quote:
Verder leef ik zeker nog lang niet als de natuurvolkeren die price heeft onderzocht, onderling hadden ze ook totaal verschillende eetpatronen, mijn patroon verschilt ook.... van iedereen onderling hier.


me enigszins doet twijfelen over je kennis van WAPF. Als je het boek van Weston A Price of Nourishing Traditions van Sally Fallon of de vele artikelen op de US WAPF site hebt gelezen, dan zou je moeten weten dat ondanks de verschillen in diëten, ze meer overeenkomsten dan verschillen hadden. Het waren juist die overeenkomsten zoals het o.a. consumeren van verzadigde vetten, het consumeren van orgaanvlees en gefermenteerd(e) brood, melkproducten en levertraan waardoor hij die essentiële kenmerken kon pinpointen waarop hij later de WAPF-filosofie op heeft gebaseerd. Bij de natuurvolkeren die Weston A. Price onderzocht waren er meerdere wegen naar Rome, maar ze deden onderweg allemaal dezelfde plaatsen aan; Vitamine A&D-stad, Vitamine K2-dorp en omega3-dorp en... :p :wink:

Met vriendelijke groet,

Phoenix

 
Phoenix: diepe buiging.

Jij legt heel goed uit hoe ik het ongeveer bedoel.

Er heeft wel eens de uitleg gestaan hoe mensen er toe zijn gekomen de "bedorven"/eigenlijk gefermenteerde, levers te eten. Had iets te maken met dat deze in een ton zaten, ws om weggegooid te worden.

Staat wel ergens.

 
Dirtsa, ik weet ook dat ik dat gelezen heb, daarom weet ik ook dat het om bedorven levers gaat.

Ik kan me alleen niet herinneren of daar ook in gestaan heeft waarom je in hemelsnaam iets gaat opeten als het bedorven in een ton voor je ligt... en hoe je dan bedenkt dat dát wel eens heel gezond zou kunnen zijn. Ik zal kijken of ik het stuk nog eens kan vinden.

 
Eveneens diepe buiging, Phoenix! 8) Caveman, je komt erg geforceerd en gefixeerd over en kent teveel waarde toe aan 'waardes' waarvan totaal niet bewezen is dat deze waar zijn. Voor wat het waard is, verwijs ik naar dit artikel met dit citaat eruit:

Quote:
Cod liver oil contains more vitamin A and more vitamin D per unit weight than any other common food. One hundred grams of regular cod liver oil provides 100,000 IU of vitamin A, almost three times more than beef liver, the next richest source; and 10,000 IU vitamin D, almost four times more than lard, the next richest source. Of course, cod liver oil is only consumed in small amounts, but even a tablespoon (about 15 grams) provides well over the recommended daily allowance for both nutrients.

In addition, cod liveroil contains 7 percent each of the elongated omega-3 fatty acids EPA and DHA. EPA is the precursor of important prostaglandins, localized tissue hormones that help the body deal with inflammation; and DHA is extremely important for the development and function of the brain and nervous system. So it's no surprise that in numerous studies cod liver oil has proven to be a powerhouse in fighting disease.


Pinklady, jij hebt echt een natuurfobie, je leeft in oorlog met de natuur, omdat je veel te veel in je hoofd zit. We hadden al geconstateerd dat je gruwelt van natuurlijke lichaamsvloeistoffen, nu noem je gefermenteerde levertraan 'bedorven'. Ja, fermentatie is een afbraakproces, maar het verschil tussen natuurlijke afbraak op basis van melkzuurfermentatie en bederf is dat alleen de mens bederf creeert door producten overmatig te verhitten, waardoor juist de enzymen en probiotische bacterien die op natuurlijke wijze een voedingsmiddel afbreken worden vernietigd.

Het verschil tussen bijv. natuurlijke zuring van melk en bederf (rotting) van melk is dat bij de natuurlijke zuring de voedingswaarde juist TOENEEMT, terwijl bij bederf je een toxisch product hebt gecreeerd, juist omdat je de levenskracht eruit hebt gepasteuriseerd.

Zowel zuring als rotting zijn een bacterieel proces, maar er zijn andere afbraakbacterien die fermentatie veroorzaken dan rotting (bederf). En, het allerbelangrijkste, bij rotting (bederf) zijn geen enzymen gemoeid, want die zijn door de mens kapotverhit. Het mooie van enzymen is dat ze zowel bij leven als bij dood een zeer belangrijke rol spelen, het zijn alchemische eiwitten die letterlijk de brug slaan tussen leven en dood. Vandaar dat bij een afbraakproces als fermentatie de voedingstoffen juist toenemen, is dat niet volkomen wonderlijk? Waarom kies jij er toch telkens voor om je niet te verwonderen over het leven, maar ermee in oorlog te verkeren?

Quote:
Ik heb van Mike begrepen dat het geen vitamine D2 is in de levertraan, maar D3.


Heel vervelend, die info op het etiket van de levertraan van Blue Ice, ik krijg er vootdurend vragen over. Het gaat inderdaad om D3, niet D2, dit staat verkeerd vermeld op het etiket.

Mike

 
Een kleine toevoeging aan het verhaal van Phoenix. Natuurlijke producten dragen een codering in zich waardoor je lichaam weet wat die met deze stoffen moet doen. De ene vrachtwagen met koelkasten is niet gelijk aan de andere vrachtwagen met koelkasten, zelfs al staan er precies dezelfde koelkasten op. Immers, de ene gaat naar BCC in Groningen en de andere naar de Mediamarkt in Den Haag. De ene natuurlijke vitamine D3 is evenmin hetzelfde als de andere natuurlijke vitamine D3, ook al zien ze er onder een microscoop hetzelfde uit. Een dierlijk schildklierhormoon is bijvoorbeeld geadresseerd aan de schildklier om in dienst van dit orgaan te werken.

Een chemische vitamine mist die codering in zijn geheel. En het mist zoals Phoenix al vermeldde de synergetische werking. Een vitamine kan pas zijn werk doen als die tezamen met cofactoren wordt ingenomen. Zonder deze andere aanvullende vitamines, mineralen, enzymen, vetzuren, bioflavonoiden en weet ik veel wat allemaal haalt het weinig uit en heb je meer kans op belasting van je lichaam dan op verbetering daarvan.

Je kunt daar meer over lezen in het boek Supplementen onder de loep.

 
Wat een reacties :) Bedankt voor je uitgebreide uitleg Phoenix.

Leuk dat je even het voorbeeld nam van de dierlijke schildklier hormoon want mijn moeder die heeft een trage schildklier en die zoekt nu al een tijd waar zij deze dierlijke schildklier hormoon kan kopen, heb jij een tip voor haar want ze rommelt echt al HEEL lang met haar schildklier.

Verder wil ik nog wel even aanvullen dat bijvoorbeeld in mijn vitamine d3 supplement vrijwel geen synthetische stoffen zitten, uiteraard is dit geen vitamine a ;-)

Ik vraag me nog steeds af hoe het dan werkt wanneer je vitamine d via de zon krijgt en hoe dit zit wanneer je geen extra vitamine a binnen krijgt. Of is die weer anders?

Daarnaast heb ik gezegd dat ze onderling verschillende voedingspatronen hadden, maar daar zeg ik niet mee dat ze andere voedingsstoffen binnen kregen. Waarom denk je dat ik zo vet eet etc etc... dat had ik al begrepen ;-) Ik bedoelde eerder, dat sommige volkeren wel groente aten en sommige niks, de ene wel vis at en de ene NIET, maar wel dezelfde gezondheid hadden....

Wat nu als je in afrika gaat wonen en weinig vitamine a binnenkrijgt maar wel veel zon en dus veel vitamine d? De zon geeft al meer dan 15-20.000 IU in een kwartier of half uur.

Zelf heb ik ook nog huid problemen... puur verteringsprobleem van vet, kleine rode bultjes rond de mond en ogen. Mijn moeder heeft er ook last van.

Naja ik ben goed op weg met de omega3(visolie), vitamine k (boter) en misschien in de toekomst kijken voor gefermenteerde levertraan, maar ik zag al dat je minstens 10 caps moet nemen voor 1 theelepel levertraan, hmmzzz... en verzadigd vet zit ik ook heel ruim.

Nog een aanvulling: Een vriend van mij, die heeft een ook te hoge B6 gehad en heeft nu ook last van zijn zenuwen.... pff dat is echt heel erg vervelend :S Hij zat aan een whole food supplementen met 3333% de ADH van B6. Kijk dat soort dingen slikken wij hier thuis dus niet... praktisch alles is gebaseerd op natuurlijke bronnen. Verder interessant nog wat je zegt over Zink en Koper want mijn moeder heeft ook een koper te kort.... misschien heb ik daar ook wel last van.

Nog een aanvulling:

ik heb deze gevonden op Iherb, http://www.iherb.com/Now-Foods-Cod-Liver-Oil-Double-Strength-650-mg-250-Softgels/491?at=0 is deze aan te raden? hoeveel caps moet ik dan nemen, er staat 1 maar ik neem aan dat je er meer moet nemen?

 
Ik denk dat je jezelf nog verder moet bevrijden van verkeerde aanmames. Zoals bijv. dat de boter die je eet rijk is aan vitamine K, de Activator X van Weston Price. Price constateerde dat vit. K (Activator X) uitsluitend aanwezig was in grote hoeveelheden in boter die afkomstig was van koeien die snel groeiend jong gras opgraasden. Price zelf was een groot voorstander van graangrassen zoals tarwegras, roggegras en havergras. Hoe weet jij of je boter aan deze voorwaarde voldoet? Realistischer is om ervan uit te gaan dat roomboter niet of nauwelijks vit. K bevat. Wat wel rijk is aan vit. K is... gefermenteerde levertraan!

Zo denk je ook 'goed bezig' te zijn door inname van visolie. Visolie is maar al te vaak een zwaar bewerkt en ranzig product waar met een beetje pech ook nog het giftige en kankerverwekkende oplosmiddel hexaan bij is gebruikt. Je hebt het over omega-3 vetzuren, die extreem gevoelig zijn voor verhitting en andere bewerkingen. De beste natuurlijke, onverhitte visolie boordevol omega-3 is... gefermenteerde levertraan!

Dan heb je het uitsluitend over capsules, maar de gefermenteerde levertraan is ook in vloeibare vorm te koop. Daarnaast constateerde Price dat boterolie die rijk was aan Activator X (vit. K) en gefermenteerde levertraan samen een synergie opleveren, waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Dit is ook wat ik mis in jouw hele denken, dat toch vooral heel erg op isolaten gebaseerd lijkt te zijn. Van de boterolie van Green Pasture weet je wel zeker dat deze gemaakt is van boter van koeien die grazen op snelgroeiend, jong gras en dus rijk is aan Activator X (vit. K). Het mengsel van deze boterolie met gefermenteerde levertraan is eveneens te koop, dankzij Dave Wetzl, die deze producten samen met de Amerikaanse WAPF mogelijk heeft gemaakt.

Je huiduitslag zou wel eens het gevolg kunnen zijn van je geisoleerde denken. Juist door afzonderlijke supplementen in te nemen (waarvan de kwaliteit mogelijk ondermaats is en die bovendien schadelijke toevoegingen kunnen bevatten) zou je deze uitslag wel eens zelf in de hand kunnen werken. Het kan met de vetvertering te maken hebben inderdaad, maar hoeft niet per se. Het kan ook zijn dat je co-factoren mist, zoals Dennis terecht aangeeft, en dat een of meerdere supplementen daarom avsrechts uitwerken en juist belastend zijn voor je lichaam.

Bovendien, als het inderdaad komt door een slechte vetvertering, dan neem je dus veel te weinig voedingsstoffen op uit deze vetten, waar je juist mee schermt, omdat deze een mooie balans zouden vormen met je vit. D-druppels!

Dierlijk schildklierhormoon is niet vrij verkrijgbaar en moet op doktersrecept. Reguliere artsen kennen het niet of vinden het 'onbetrouwbaar' en veel alternatieve artsen schrijven het ook niet voor. Ik ken er maar 1 van wie ik weet dat hij er echt verstand van heeft en dat is Ron Velthuis.

Mike

 
@Mike

Visolie was ik me ook zeker wel bewust van trouwens, maar ik heb koud moleculaire gedistilleerde visolie, zonder enige verhitting. Verder weet ik bijna wel zeker dat het met vet vertering heeft te maken want sinds wij hier thuis nog meer verzadigd vet eten en nog meer vlees hebben ik en mijn moeder deze uitslag gekregen (grote hoeveelheden kokosolie heeft niet hetzelfde effect!).... heeft in mijn ogen weinig met de voeding supplementen te maken want die slik ik nu al RUIM een jaar en ik ben ook gaan minderen met supplementen in de tussentijd. Ook weer niet want ik slik nu super enzymen erbij...

http://www.iherb.com/Now-Foods-Cod-Liver-Oil-Double-Strength-650-mg-250-Softgels/491?at=0 was deze iets Mike of moet ik perse gefermenteerde hebben? In Nederland is het meestal zo duur, ik haal alles praktisch van Iherb.

Overzichtje: http://www.iherb.com/Cod-Liver-Oil ja sorry ik kan het beter maar meteen goed vragen want anders bestel ik straks weer iets verkeerds :D

 
De gefermenteerde levertraan is veruit superieur boven alle anderen. De prijs in Nederland is dermate scherp dat het zinloos is deze in Amerika te bestellen. Het is inderdaad wat duurder in de aanschaf, maar het is zo voedzaam dat je er relatief weinig van nodig hebt t.o.v. gewone levertraan.

Mike

 
Bedankt voor de complimentjes :wink: .

DenniS, je hebt het mooi verwoord met de term codering. Heb die titel op mijn te-lezen-lijst gezet. Die lijst van 3 A4-tjes... :lol:

@ Debsy : Onder synthetisch versta ik voor het gemak even alles wat niet uit voeding is. Hoewel New Chapter één van de betere voedingssupplementenmerken is, misschien wel de beste, blijft het toch een supplement.

@ Caveman86: Mike heeft al een adres gegeven voor dierlijk schildklierhormoon. Andere interessante adresjes voor info zijn de sites

stopthethyroidmadness.com/blog/ en

lizschau.com/blog

En ik ga toch weer happen op deze comment van je :wink:

Quote:
Verder wil ik nog wel even aanvullen dat bijvoorbeeld in mijn vitamine d3 supplement vrijwel geen synthetische stoffen zitten, uiteraard is dit geen vitamine a [;-)]


Het ene supplement is het andere niet maar het blijft een supplement. Verder zijn veel ingrediënten op zogezegd "natuurlijke supplementen" vaak gewoon eufemismen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.132
Leden
8.634
Nieuwste lid
jiri
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan