Levertraan, wat doet het met je?

@Mike

Elke keer als ik vitamine d3 tot me neem neem ik dit in combinatie met vet eten en ik krijg veel beta caroteen binnen, dus vitamine a. Ik maak me niet zo heel veel zorgen om de vitamine a, mijn ouders doen precies hetzelfde... ik eet alleen nog zelfs iets vetter en hebben laatst nog een orthomoleculair bloedonderzoek gehad en zijn de vitamine waarde ook getest en daar zat geen probleem.

en ik ben trouwens zeker bewust van alle verschillende soorten onderzoeken die er zijn gedaan met vitamine d3 en ik heb er zelf ook behoorlijk wat gelezen en ik ben me bewust van het feit dat je het altijd moet combineren met andere vitamines en dat is ook precies wat ik doe. Daarbij neem ik niet elke dag 5000 iu :) nu alleen in hartje winter(10 graden vandaag, hoe bedoel je winter) neem ik elke dag maar vanaf februari neem ik weer 3-4 pillen per week. De afgelopen jaar ook flink wat presentaties gezien over vitamine d, erg interessant.

 
Betacaroteen is GEEN vitamine A! Het is pro-vitamine A, een voorbereidende vit. A in plantenvorm. Alleen de omzetting van betacaroteen maakt het tot de echte vit. A. Vandaar ook die wijsheid dat je wortel moet eten met vet, verzadigd vet welteverstaan (boter!).

Mike

 
@Mike

Nee klopt je hebt gelijk, maar aangezien mijn ouders tot nu toe weinig problemen er mee hebben ook met hun vitamine waarde, zal dit bij mij ook wel het geval zijn. Zal wat vaker wortels gaan eten :)

 
Mike bedoeld niet dat je meer wortel moet eten. Dat kan wel maar je moet wortel dan combineren met vet (boter).

Want het vet zorgt er voor dat de betacaroteen wordt omgezet naar vitamine A.

Dus je kunt meer wortels gaan eten maar als dit niet in combinatie is met vet voegt het nog niets toe.

Caveman je schrijft dat jouw ouders tot nu toe weinig problemen er mee hebben maar dat is in onze samenleving nou juist het punt.

Heel veel mensen zeggen: maar ik voel me prima maar ondertussen bouwen ze tekorten op tekorten. (Voor jouw ouders geldt dat waarschijnlijk in mindere mate omdat ze al goed bezig zijn). En die tekorten gaan zich wreken naarmate men ouder wordt. Want een lichaam is zo sterk. Dan komen de klachten, die dan weer horen bij je leeftijd. Zeggen ze.

Maar in feite moet je dat niet meer accepteren. Hier op het forum weten we dat die klachten de eerste aanzetten zijn naar ziektes en zelfs tot ernstige ziektes. En Mike zegt: ziektes zijn omkeerbaar, de genen zijn volgend. En elk gen heeft een aan en uitknop. En die uitknop kan dus ook weer aangezet worden.

Het valt mij op dat er al zoveel kindertjes zijn met overgewicht en allerlei 'vage' klachten.

Een nichtje van mij (10 jaar) had laatst een epileptische aanval en je hoort ook steeds vaker over 'kinder'diabetes.

Dan is mijn reactie: dat lichaam heeft het dus al opgegeven, op zo'n jonge leeftijd.

Maar het is dus omkeerbaar, dus er is hoop. Alleen moet men weten hoe dat moet: via goede voeding.

 
@Poekie

Volgens mij heb ik hier ook beschreven dat ik behoorlijk vet eet, sowieso eet ik bij elke maaltijd kokosolie en bak ik praktisch daar alles in samen met boter. Ik snap ook dat 'je prima voelen' niet legitiem is maar we hebben het afgelopen jaar enorm veel veranderd en gedaan in voeding en gezondheid. Daarbij horen ook de bloed onderzoeken en je vitamine waardes en ook de opname hiervan. We zijn nu juist behoorlijk bewust van het feit wat we aan het doen zijn, we zijn er nog niet en daarom zit ik ook op het forum... om nog meer dingen te leren en toe te kunnen passen.

Maar ik probeer altijd kritisch te zijn en vragen te blijven stellen :)

 
En kritisch blijven is niet verkeerd natuurlijk, ik vraag mij echter af of je ook kritische vragen hebt gesteld aan de producent van de vit.D supplementen, hoe natuurlijk zijn deze? Of aan de arts die jou bloed heeft getest en je verteld dat alles binnen de norm valt. Hoe komen ze aan deze norm bijvoorbeeld?

 
Zover ik weet is lanolin de beste bron voor vtiamine d3. Ik heb ze van now foods gehad maar nu neem ik ze van healthy origins. De opname is verder wel prima, in april neem ik weer een vitamine d3 test en nog wat andere bloedwaardes. Verders slik ik bijna geen vitamine d in mei t/m augustus, tenzij het lang slecht weer is of ziek wordt. Verder heb ik juist heel veel informatie gezocht over vitamine d3 :) Het helpt mijn oma trouwens enorm en zo ook vele andere familieleden....

 
Lanoline is schapenvet. Waarom niet gewoon schapenvet eten en alle vetoplosbare vitamines tot je nemen? Waarom specifiek die D3 eruit isoleren en in druppeltjes doen? In Afghanistan en Pakistan eet men veel schapenvet. Daar snappen ze dat je het complete voedingsproduct moeten eten!

Mike

 
@Mike

precies mike, schapenvet :) en ik weet t... het is misschien niet ideaal (volgens jou) maar ik zorg er tenminste voor dat ik genoeg vitamine d naar binnen krijg, op een natuurlijke manier(op levertraan na). Zover ik weet is er niet veel negatieve bijwerkingen om het in deze vorm binnen te krijgen. Ik ben eigenlijk enorm geïnteresseerd wat voor een vitamine d niveau's mensen hier hebben die enkel en alleen levertraan slikken (250 iu). Iemand die het heeft laten testen ? Plus het feit.... om de kosten hoef je het niet te laten want voor 13 euro voor meer dan een jaar supplies, is erg cheap.

 
Eigen risico. Bevatten die spotgoedkope druppeltjes toevallig ook toxische zoetstoffen en conserveermiddelen?

Mike

 
@Mike

Je hebt toch mijn bericht gelezen bij het 'voorstellen'? Heel verhaal gehouden waarbij ik uitleg dat ik alles op natuurlijke basis inneem en zo min mogelijk synthetische troep in mijn lichaam stop. Het zijn geen druppeltjes, maar een kleine capsule, we geven mijn neefje druppels in zijn drinken. Ik heb ook al aangegeven dat ik echt tientallen uren aan presentaties heb bekeken, ook praktisch alle filmpjes hierover op leefbewust.com en zo nog andere presentaties die ik zelf heb gevonden en gedownload. En ja het blijft ALTIJD eigen risico... maar zolang het nog goed wordt opgenomen en mijn waarde redelijk stabiel blijft... vind ik het een prima risico... welk risico zie jij eigenlijk hier in dan ?!

 
Quote:
welk risico zie jij eigenlijk hier in dan ?!


Ik houd me aan de richtlijnen van de Amerikaanse WAPF. Die stellen dat vetoplosbare vitamines nooit in geisoleerde vorm dienen te worden ingenomen. In het geval van vit. A en D stellen zij dat deze in een verhouding van 10:1 moet worden ingenomen (de verhouding in gefermenteerde levertraan van Green Pasture). Zij waarschuwen ervoor dat geisoleerde vit. D-suppletie ten koste gaat van de vit. A-voorraad. Van alle vetoplosbare vitamines beschouwt de WAPF vit. A als de allerbelangrijkste. Vandaar dat je je vit. D-suppletie op eigen risico doet.

Mike

 
@Mike

Ik snap dat je het in combinatie met vitamine a moet nemen of pro-vitamine a en veel vet eten. Die combinaties maak ik dan ook en ben me daar zeker bewust van. We krijgen schijnbaar hier thuis genoeg vitamine a binnen want mijn ouders hadden geen vitamine a te kort en die nemen meer vitamine d dan ik doe en we doen dit al ruim een jaar. Verder neem ik dus aan dat jij nog nooit een vitamine d bloedtest gedaan, want welke waarde wil jij minimaal hebben of heeft WAPF daar geen aanbeveling voor ? Wat voor verschijnselen krijg je wanneer je een vitamine a te kort zou ontwikkelen of hebben? Alle supplementen zijn een risico, zo ook levertraan :p

Verder vind ik het wel interessant hoe WAPF op die samenstelling komt 10:1 en waarom jij denkt dat deze verhouding ook voor jou geldt want jij leeft niet in spanje of een ander warm lang met veel zon, jij komt lang niet zo vaak buiten als de gemiddelde mens 10.000 jaar terug of gemiddelde natuurvolkeren. Wie zegt dat dus die 250 iu aan vitamine d3 wel genoeg is voor de mens in het 'hoge noorden'? Misschien hebben wij wel meer nodig en misschien tegenwoordig nog veel meer omdat we praktisch bijna niet buiten komen en heel veel slechte invloeden van buiten komen en dus extra vitamine d nu tegenwoordig wel meer gewenst is dan in een situatie dat een natuurvolk zit. Dit zijn mijn gedachtes....

 
Er is een groot verschil tussen de referentiewaarden (van mensen die half ziek zijn) en de optimale waarden (van mensen die werkelijk gezond zijn). Daarnaast is de soort test die wordt afgenomen en het seizoen waarin wordt getest van belang. Lees hier wat de WAPF over de bloedwaardes van vit. D en A te melden heeft:

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/seafood-to-sunshine#test

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/vitamin-a-on-trial#toomucha

Je zou je wel eens rijk kunnen rekenen, terwijl je nog steeds tekorten hebt of creeert door eenzijdige inname van vit. D!

Mike

 
Dat deed ik ook, ik dacht dit overkomt mij niet, ouders allebei aan kanker overleden, en ik slikte alles, gezond gegeten (ook vit D) Ontgiftingskuren die mij overigens super deden, nooit ziek, nooit verkouden en dan ineens slaat de bom in..

 
Gek genoeg heb ik minder moeite met een shotje FCLO dan met een theelepel kokosolie. Daar moet ik dus echt van kokhalzen bah!

Een tijd terug heb ik FCLO gebruikt, maar toen zag ik er nog niet super veel profijt van. Ik heb in 3, 4 maanden bijna een heel potje opgebruikt (toen nog direct via Greenpastures besteld omdat het nog niet verkrijgbaar was in Nederland). Mijn vitamine D-gehalte steeg wel maar omdat ik daarvoor veel langer een synthetische variant van Vit D had geslikt, koppelde ik dat eerder aan dat supplement. Achteraf gezien stom natuurlijk.

Nu ben ik onlangs (afgelopen december) weer begonnen en ik merkte na twee weken al een verschil.

Mijn huid is rustiger. Het was al rustiger geworden sinds mijn gv dieet maar de levertraan slaat nu vele malen beter aan. Minder acne (heb milde acne) en minder rode vlekjes. Ben ik even blij dat ik me door mijn dermatoloog niet heb laten overhalen tot het nemen van Roaccutane! Roaccutane is eigenlijk niks anders dan vit A in een hoge dosis, wat ik nu binnen krijg op een natuurlijke manier zonder mijn darmflora te verpesten.

Bovendien zien mijn wangen er steviger, gevulder uit. Het babyvet komt weer een beetje terug :wink: . Ook de droogtelijntjes die ik in de winter krijg in mijn voorhoofd zijn er bijna niet meer.

Ook heb ik gemerkt dat ik me beter kan concentreren wat voor iemand met lichte ADD-trekken geen overbodige luxe is. :wink:

Wat ik me trouwens afvraag is of iemand duidelijk verschil heeft gemerkt tussen het innemen van alleen FCLO en de combinatie van FCLO met Butter Oil. Ik weet dat Activator X erg belangrijk is, maar ik ben er nog niet 100% van overtuigd of juist Butter Oil van Green Pastures het beste hier voor is. Ik vind het nogal prijzig allemaal en het komt een beetje marketinggedreven over. Hoopte stiekem natto te kunnen gebruiken maar natto is wel rijk aan vitk2 maar heeft kennelijk niet de juiste isoform. Zie ook:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/06/activator-x.html Control-f nattto

 
Recentelijk ben ik ook weer begonnen, maar ditmaal met capsules, want levertraan overgeven.... Is een ellende. Twee keer die vieze smaak door je mond. Die capsules gaan goed, maar ik boer ze vervolgens wel op.

Ben benieuwd of ik er ook echt nog effect van zal waarnemen.

 
Ik had vroeger zo'n korrelige huid op mijn bovenarmen en die is door de levertraan helemaal weggegaan. Hoera!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.449
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan