Levertraan, wat doet het met je?

Zojuist m'n eerste potje Green Pasture Blue Ice Royal capsules binnengekregen. Ik heb nog wel een aantal vragen. In Amerika adviseert men 2 capsules per dag in te nemen, maar er is een Nederlands etiket overheen geplakt waarop men adviseert slechts 1 capsule per dag in te nemen. Wat is nou een verstandige dosering ? Weston Price adviseerde 1 theelepel per dag van het mengsel butter oil/ cod liver oil.

Verder lees ik op veel plekken dat je moet kiezen voor D3 boven D2. Inmiddels begrepen dat losse vitamine D niet aan te raden is, dus daarom gekozen voor dit product. In het product van Green Pasture zit echter vitamine D2 ipv D3. Hoe zit dit ?

Laatste vraag : is het verstandig om een heel jaar door Blue Ice Royal te nemen of is het advies de dosering te verlagen (of te schrappen) op het moment dat je weer voldoende zonlicht tot je neemt en zodoende D3 aanmaakt via de huid ?

 
Houd de Amerikaanse dosering aan, hier in Nederland zijn we erg voorzichtig. De importeur moet wel, anders krijgt hij de VWA op zijn dak. 2 capsules staan gelijk aan 1/4 theelepel. Geadviseerd wordt 1/2 theelepel per dag van de gel, dat zijn zelfs 4 capsules. Als je het advies van Price aanhoudt kom je zelfs op 8 capsules per dag uit.

De benaming D2 staat FOUTIEF op het etiket vermeld. Dit moet zijn D3. D3 is de dierlijke vorm van vitamin D, D2 de plantaardige.

Blue Ice Royal het hele jaar door is aan te raden. Behalve via zonlicht horen we ook vit. D via voeding tot ons te krijgen.

Mike

 
Ahá was daar al benieuwd naar, die dosering. Dus Price adviseerde 4 ml gefermenteerde levertraan per dag? Ook vond ik de vermelding van de D en A vitamines er indrerdaad vreemd op staan.

Peace

 
Ik ben geen fan van Lovitran. Commerciele levertraan komt door zware verhitting tot stand, de levers worden op agressieve wijze uitgeperst en de pulp die overblijft wordt vaak nog opgelost d.m.v. het zwaar giftige, kankerverwekkende oplosmiddel hexaan. Ditzelfde oplosmiddel wordt gebruikt door olieraffinaderijen.

Er gaan talloze kostbare voedingsstoffen verloren door dit proces en als het etiket vermeldt dat er vitamine A en D in zitten kun je ervan uitgaan dat deze later zijn toegevoegd in synthetische vorm.

De levertraan van Blue Ice is duurder in de aanschaf, maar is bijzonder rijk aan voedingsstoffen, waardoor je er minder van nodig hebt en er langer mee doet. Als je het terugrekent naar een dagprijs blijkt het theelepeltje per dag Blue Ice aanzienlijk goedkoper te zijn dan de eetlepel per dag Lovitran.

Mike

 
Echt waar? Ik dacht dat hexaan alleen gebruikt werd bij visolie, maar van levertraan wist ik het niet. Lovitran is de levertraan die grootmoeder ook nam, dus kan me niet voorstellen dat er synthetische A en D in wordt gedaan.

Op dit moment staat er levertraan van het merk LYSY in de koelkast. Hierop staat "een goede bron van vitamine A en D en omega 3 vetten. Met toegevoegde vit E. De A en D zijn dus niet synthetisch.

Maar je hebt gelijk en dat zei ik in mijn vorige post ook al. Blue Ice is vele malen beter. Omgerekend trouwens niet goedkoper, maar nog steeds 3x zo duur.

Binnenkort ook maar weer eens aan de blue ice. Die boterolie wil ik ook eens proberen. Hoeveel levertraan en boterolie neem jij elke dag?

 
Ik zit net even op Vitavie te kijken en zie de ingredienten van de boterolie.

Ingrediëntenlijst: Visleverolie, boterolie, Vitamine A, Vitamine D2, silica, bijenwas (als vulmiddel), plantaardige cellulose (casulewand).

Er zit hier dus ook toegevoegde vitamine A en D in??

 
Kijk jij toevallig naar de capsules? Ik heb de gel hier thuis. De vit. A en D (D3, niet D2, dit is een fout waarover ik zeer veel vragen krijg en heb gekregen!) zijn natuurlijk. Er zit ook vit. K2 in, een vitamine die door fermentatie tot stand komt.

Quote:
Lovitran is de levertraan die grootmoeder ook nam, dus kan me niet voorstellen dat er synthetische A en D in wordt gedaan.


Het kan maar zo zijn dat de Lovitran van nu niet de Lovitran van toen is. Hoe dan ook gaat er bij mij niets anders meer in dan Blue Ice!

Quote:
Hoeveel levertraan en boterolie neem jij elke dag?


Ik neem het niet dagelijks in, maar 3-5 keer per week, in de vorm van een smoothie. Dan gaat er op een kan van 2 liter 1 theelepel levertraan in, 1 theelepel Blue Ice Royal (levertraan met boterolie) en 1 capsule skate liver oil. Ineens heel veel, maar aangezien ik dit niet dagelijks doe kom ik er mee weg.

Mike

 
Hallo, ik volg dit forum nu al een weekje en ik ga me zeker ook nog wel voorstellen aan jullie maar wat ik dus hier interessant vind is dat ik Vitamine D3, Moleculair gedistilleerde(koud) Visolie neem (hoge EPA/DHA) en chlorella (o.a. voor de hoge vitamine a) maar ook nog astaxanthin (omdat ik geen vis lust). Trouwens hiervoor zat ik 2-3 maanden aan de Krill Olie, werkt ook zeer goed voor de gewrichten. Maar ik merk nu intussen dat de visolie meer power geeft aan mijn brein, door de hoge EPA/DHA en trouwens ook goedkoper dan Krill Olie.

Waarom zou ik aan die 'smerige' levertraan gaan, je kan toch ook capsules nemen?!

 
Hallo Caveman, welkom hier, nou bijv. omdat je het eerder hebt over ¨goedkoper¨: in capsules is het duurder.

 
@lievergezond

Okee, ja dan begrijp ik het wel. Iedereen zit volgens mij hier aan de levertraan :D Ik zal is even gaan speuren wat de prijs verschillen precies zijn :) Inmiddels een enorme voorstel tekst geschreven met mijn achtergrond.

 
Nou, ik heb nu de iets duurdere capsules (inderdaad met vit A en D), maar ik heb het er graag voor over. Hoewel ook deze stinken en de smaak er vrij sterk doorheen komt, geef ik deze tenminste niet over ;) Dus geen 2x vieze smaak door mijn mond, terwijl ik het per saldo dan niet heb ingenomen.

Merk er nog niet veel van, maar slik deze ook nog niet lang.

 
De levertraan met de boterolie is erg mild van smaak, en volgens mij zit hier alles in de juiste verhoudingen in. Mocht je echt problemen hebben met de smaak, neem dan lepeltje honing erna. Prima te doen.

( behalve dan voor diegenen die gemakkelijk en vaak kotsen).

 
Ik zat nog te zoeken op iherb en naar de inhoudt van de levertraan capsules maar 250 IU aan vitamine d en de EPA/DHA verhouding erg laag is en de verhouding ook andersom is van wat ik naar binnen krijg. Ik vind het nog al veel geld als ik naar de hoeveelheden kijk, ik weet dat dat niet alles zegt... kwaliteit is ook zeer belangrijk. Maar je krijgt echt niet genoeg vitamine d naar binnen als je maar 250 IU naar binnen krijgt. Je zou minimaal 2000 IU per dag naar binnen moeten krijgen....

 
@ Caveman,

Je leest idd dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine D3 zelfs richting de 5000IU per dag gaat. Mike Adams van Naturalnews.com zit zelfs nog hoger. Via alleen de levertraan van Green Pasture gaat dit niet lukken. Maar .......

Het probleem is volgens mij dat de wetenschap steeds meer de neiging heeft om om voedingsstoffen in isolement te bestuderen en niet als onderdeel van een complex systeem waarbij ook rekening wordt gehouden met de invloed die deze voedingsstoffen op elkaar hebben om zo wellicht een versterkend effect te hebben. Zo werkt het wellicht ook bij Levertraan en boterolie. Weston Price heeft niet voor niets de synergetische werking hiervan ontdekt dus het zou me niks verbazen dat de hoeveelheid Vitamine D3 in levertraan dankzij deze synergetische werking uiteindelijk meer positieve invloed heeft op het lichaam dan losse D3 supplementie. Om D3 bijvoorbeeld goed op te kunnen nemen heb je ook weer Vitamine A en Magnesium nodig.

Mevrouw Gedgaudas heeft hier een mooi stuk over geschreven in het boek Primal Body, Primal Mind (Vitamin D : What all da buzz is about). Een belangrijke uitspraak hierbij is bv : What is seen as a nutrient's action is not always the same result gotten with supplementation, however, and more research is needed to determine not just the effects of vitamin D levels in the body but the effects of supplementation as well. All nutrients operate in a complex system of interrelationships in the body, and requirements will vary greatly from person to person.

Voor iedere vitamine D receptor op een cel zijn er twee vitamine A receptoren. Een goede balans tussen beide is cruciaal voor een goed functioneren van het lichaam.

Dus de vraag is of het beter is om 250 IU D3 binnen te krijgen als onderdeel van een synergetisch geheel of 2000 IU D3 als geisoleerde vitamine. Ik ga toch voor het eerste. Idem voor Omega 3 in de vorm van EPA/ DHA.

 
@Dirtsa

Ik heb echt tientallen uren aan wetenschappelijke presentaties hierover gezien, waarbij uitgebreid wordt ingegaan op de zin en onzin van vitamines en welke belangrijk zijn en waarvoor en hoeveel je daar ongeveer van nodig zou moeten hebben en in welke vorm.

@Janse

Ik snap niet helemaal waarom ik een UV-B Lamp van een paar 100 euro moet kopen terwijl ik voor 13 euro minstens een heel jaar vitamine d3 pilletjes heb in een natuurlijke vorm? Ik heb met die vitamine d3 pilletjes in 2-3 maanden tijd een bloedwaarden van 184 nmol bereikt. Daarnaast weet ik hoeveel ik naar binnen krijg via een pil en niet via een UVB lamp. Daarnaast verbruik je enorm veel stroom?! En je moet de lampen om de zoveel jaar gaan vervangen, belastend voor het milieu?! Nee geef mij maar die kleine pilletjes....

@Salfat

Ik heb ook gelezen inderdaad dat je ook genoeg vitamine a moet binnen krijgen omdat vitamine d en vitamine a elkaar aanvullen, daarom eet ik of krijg ik ook genoeg vitamine a binnen. Toen ik net begon met het veranderen van mijn dieet/voeding en levensstijl ben ik als eerst begonnen met vitamine d, zonder andere extra vitamine a bron aan te boren maar toch was mijn bloedwaarde gigantisch gestegen in een paar maanden tijd.

Ik weet niet wat men voor bloedwaarde hier heeft bereikt met een levertraan supplement die maar 250 iu bevat.... en verders denk ik dat als je echt WAPF eet, dat je je niet zorgen hoeft te maken voor de inname van vitamine a.... ook zonder levertraan. en voor de omega 3 neem ik ook uiteraard in de vorm van EPA/DHA... dat is de beste vorm voor je lichaam.

 
Caveman86,

Enkel vit. D3-druppels tot je nemen is NIET goed, omdat je niet dan de ondersteunende vit. A tot je neemt. Zowel de verschillende soorten levertraan als de combinatie van botervet en levertraan (Blue Ice Royal) van Green Pasture bevat naast vit. A en D in de juiste verhouding ook de lange-keten omega-3 vetzuren EPA en DHA.

Je moet weten dat ALLE vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) samenwerken met elkaar. Zo is er bijv. 10 keer zoveel vit. A nodig om de opname van vit. D mogelijk te maken (verhouding van A tot D van 10:1). Door alleen vit. D te slikken zul je uiteindelijk je beschikbare voorraad vit. A opgebruiken en dat is niet de bedoeling!

Mike

 
Caveman, kijk maar eens op het msweb, daar gaat het al jaren over ms en vit.D, de wetenschappelijke onderzoeken en aanbevelingen vliegen je om de oren. Van heel hoog, naar laag, naar juist stabiele inname gemiddelde dosering. Ze hebben allemaal gemeen dat ze elkaar vooral tegenspreken, vrijwel niet te begrijpen zijn en eigenlijk door de jaren heen niemand echt geholpen hebben.

Verder kwam daarnaast het marshall protocoll ook nog eens aktief om de hoek kijken, waarin juist weer de stelling is dat mensen te veel vit.D binnenkrijgen en juist het advies is ongeveer als een holemens te gaan leven, maar dan ook dag en nacht, dus vooral in het donker bivakeren.

Ik vond het juist een verademing om te lezen over de levertraan met de boterolie, en daarnaast gewoon lekker de frisse (zon) lucht in te gaan. Dit klinkt voor mij in ieder geval het meest logisch.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.905
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan