Hoe zit het met honing?

Ik heb gekeken op de site van honingland.nl, en zit te denken om de

Manuka UMF 10+ te bestellen voor in mijn groene thee, maar bij de UMF 15, 18 en 22 + staat hetzelfde verhaaltje.

Werkt het echt tegen wondverzorging:

infecties

goede darmwerking

weerstandverhoging

kraakbeenaanmaak

verstijfde gewrichten

en smeer je de honing dan op je huid ?

 
Ik heb nu de woudhoning van De Traay, bij De Tuinen vandaan. EUR 4,95 voor 450 gram en heel donker van kleur.

Het is niet je doorsnee honing, het is even wennen want er zit een medicinale smaak aan. Tegen jodium aan zeg maar, wat je ook bij sommige whiskey's hebt.

Ik vind het erg lekker door de yoghurt al gaat het wel erg hard zo'n potje.

 
ik hoorde zaterdag nog wat moois van een imker.

Hij was geweest bij een man die in een rolstoel zat en al tijd open wonden had die niet dicht wilde. De thuiszorg had al van alles geprobeerd.

Imker zei je moet er rauwe honing op smeren, zo gezegd zo gedaan en met en paar dagen waren de wonden dicht.

 
Het werkt ook goed om huiduitslag te verzachten.

Ik gebruik graag boshoning van de Traay, tekst uit hun folder:

Bos

crème 900 / 450 gram

Afkomstig uit Zambia en Tanzania

Deze boshoning komt uit de ongerepte natuur van

Zambia of Tanzania. Op traditionele wijze wordt de

honing verzameld in holle boomstammen. Krachtig

van smaak. Probeer ook eens een schepje van

deze honing in een kopje koffie..

 
de imker was onlangs bij de traay in leleystad hij zei daar zag je vaten met honing staan. en dan moesten ze daar weer spul in spuiten om het vloeibaar te maken. je weet niet wat voor spul dat is,

 
Daarom kun je ook beter rauwe honing in raat kopen. Ik weet er is niet zoveel biologische honing in raat te koop maar ja.

Alle honing, ook rauwe biologische honing wordt lichtjes verwarmd omdat het anders niet door leidingen getransporteerd kan worden om af te vullen maar de honing in raat ondergaat deze bewerking niet.

Verder is raat ook gezond om te eten vanwege goede vetzuren wat er in zit. Volgens mij staan de ingrediënten van was ook in het boek van Mary J. Enig.

Ik heb dik 25 jaar terug veel met imkers in Turkije maar ook in Nederland gewerkt en omgegaan.Heel interessant en leuk.

Bijwenwas:Bijenwas bestaat voornamelijk uit esters van vetzuren met vetalcoholen met lange ketens. Dit in tegenstelling tot vetten die hoofdzakelijk uit esters van glycerol bestaan. Bijenwas bestaat voor ongeveer 60% uit myricine dat op haar beurt uit ongeveer 30%palmitinezuurmyricylester C15H31–COO–C30H61 bestaat. Verder komen in bijenwas cerotinezuur C25H51–COOH, melissinezuur en vergelijkbare zuren (12 %), alkanen (ongeveer 14 %), alcoholen (ongeveer 1 %) en andere stoffen, zoals bijensoortspecifieke aromastoffen (6 %) voor.

 
Ik heb laatst in de natuurwinkel de potjes honing bekeken. Ik kan er geen wijs uit worden of ze koudgeslingerd zijn. Weet iemand dat en welke merken evt wel of niet? Is honing iets wat je zou moeten eten of kan je het beter weg laten? Ik ben wel gevoelig voor suikers namelijk dus ik weet niet of dit voor mij zo gezond is.

 
het beste kan je honing rechtstreeks bij de imker halen dan is het als het goed is ook koud geslingerd

 
Ik ben een beetje voorzichtig met rechtstreeks bij de imker kopen. Wat ik heb gelezen voeren veel imkers hun bijen ook bij in de winter met kristalsuiker.

 
@Asaya

Kreeg net een mailtje van Gekruid.nl

Daar hebben ze tegenwoordig ook zo'n 20+ soorten koudgeslingerde honing zonder additieven.

 
Dank je wel voor de link, ik zal eens kijken. Hebben ze in de Natuurwinkel dan geen koud geslingerde honing? Weet iemand dat?

 
De honing uit de biowinkel van De Traay wordt wel degelijk koud geslingerd:

http://www.detraay.com/extra/docs/Honingfolder_de_Traay_NL.pdf

Quote:
Het EKO-keurmerk geeft u de

garantie dat:

• de bijen vliegen in natuurgebieden of op land

van biologisch werkende imkers.

• de bijen overwinteren op hun eigen honing.

• de eventuele bijenziekten alleen op natuurlijke

wijze worden behandeld.

• de raten en kastdelen niet chemisch worden

ontsmet.

• de honing wordt onderzocht op residuen van

antibiotica, pesticiden en zware metalen.

• de honing wordt koud geslingerd en ook bij het

afvullen niet wordt verhit.


• de honing gegarandeerd van niet genetisch

gemanipuleerde planten afkomstig is.

• de bijen hun nectar verzamelen in de ongerepte

natuur, waar geen bestrijdingsmiddelen worden

gebruikt, minimaal 7 kilometer van industrie of

verkeer


Mike

 
Fructose is schadelijker voor je lichaam dan glucose. Om die reden is agavesiroop (90-93% fructose) ook een zeer ongezonde soort suiker. Ik heb een hele tijd enige bedenkingen gehad bij honing vanwege het vrij hoge fructose-gehalte van 34-41%. Ten opzichte van het totaal aantal suikers is dat 42,5-51% fructose. Maar net zo belangrijk is ook kijken naar de overige suikers in een product. Sucrose bestaat namelijk voor 50% uit fructose. Dan blijkt dat er in honing wel veel glucose (35-44%) zit, maar nauwelijks sucrose (1-7%).

Bijna alle ongeraffineerde suikerbronnen zijn een mix van glucose, fructose en sucrose. Ahornsiroop bevat dan wel nauwelijks fructose of glucose, maar wel weer veel sucrose. Dat maakt dat het fructosegehalte van honing ongeveer gelijk is aan ahornsiroop.

 
Toch deden en veel stammen zoals de aboriginales veel moeite voor honing, al dan wel met raat en al.

 
Ik neem ook altijd een pot honing mee voor na een sauna sessie. Heerlijk om je mee in te smeren en geweldig voor je huid! De honing trekt dan meteen in. Daarnaast neem ik regelmatig een lepeltje bijenpollen of Menuka honing. Heerlijk!

 
Mijn post plaatste ik om aan te geven dat het honing qua fructose gehalte niet boven gewone suiker of ahornsiroop uitstijgt. Honing bevat zoals alle suikerachtige zoetmiddelen enkelvoudige of dubbelvoudige suikers en verschilt wat dat betreft weinig van de rest. We kunnen er maar beter heel zuinig mee omspringen. Maar honing heeft daarentegen wel een noemenswaardige voedingswaarde en medicinale kwaliteiten. Ik vind dat honing in onze maatschappij wat dat betreft echt een ondergewaardeerd product is. Zuivere biologische koudgeslingerde honing is veel meer dan een zoetstof!

Wat wordt er in honing aangetroffen?

-diverse mineralen

-vitamine C en B-complex

-enzymen

-18 aminozuren

-hormonale stoffen

-diverse gezonde zuren

-anti-oxidanten

en andere stoffen...

 
Ik heb nog iets merkwaardigs aan honing ontdekt: er zit iets in wat vocht vast houdt. Ik heb 2 bakjes wekenlang op de verwarming gehad. In 1 bakje zat ahornsiroop en in het andere bakje honing. Na verloopt van de tijd werd ahornsiroop hard terwijl de honing nauwelijks indroogde.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.531
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan