Hoe zit het met honing?

Ik vroeg me gewoon af of ik zelf honingsuiker zou kunnen maken om eventueel in chocola of zo te kunnen gebruiken. Met ahornsiroop gaat dat, met honing dus blijkbaar niet, tenzij je het gaat verhitten. Ik doe wel vaker allerlei experimenten in en om de keuken: professor spelen. :)

 
Misschien dat iedereen het hier al wist, maar ik kom er net achter dat Manuka honing van de 'tea tree' komt uit Nieuw-Zeeland. Dat is nieuw voor me, maar het verklaard wel waarom Manuka zo gezond is.

 
Voor mijn masker voor mijn gezicht maak ik een mengsel van groene klei, beetje keltisch zeezout en manuka honing van de traay. Die is ong. 15 euro. Koudgeslingerd en inderdaad afkomstig van de tea trea. Nu weet ik dat er ook hele dure te koop zijn. Zijn die per definitie beter? of is die van de traay ook wel goed?

 
Het schijnt dat de bijenverdwijnziekte ook te maken heeft met het voeren van glucose-fructosesiroop: http://zaplog.nl/zaplog/article/onderzoekers_linken_glucose_fructosestroop_aan_bijenverdwijnziekte#rss1317211

Quote:
In de jaren zeventig begon men bijen glucose-fructosestroop te voeren nadat uit onderzoek was gebleken dat hier geen risico’s aan zouden kleven. Sinds die tijd zijn er nieuwe pesticiden ontwikkeld, waarvan resten in de glucose-fructosestroop terechtkomen. Deze pesticiden blijken het immuunsysteem van de bijen te verzwakken.

Doordat de bijen in plaats van honing glucose-fructosestroop krijgen, worden ze niet blootgesteld aan stoffen die helpen bij het bestrijden van gifstoffen, zoals in pesticiden.

P-coumarine

De onderzoekers ontdekten dat het immuunsysteem van bijen wordt versterkt wanneer ze worden blootgesteld aan het enzym p-coumarine. P-coumarine wordt gevonden in de pollen, niet in de nectar, en belandt indirect in de honing door aan de poten van de bijen te blijven kleven terwijl ze bloemen bestuiven.

De bijen hebben de belangrijke enzymen in de natuurlijke honing nodig zodat ze beter bestand zijn tegen gifstoffen, aldus de onderzoekers. Door de honing van de bijen af te nemen en de insecten in plaats daarvan glucose-fructosestroop te voeren, wordt volgens de studie het afweersysteem verzwakt. Daardoor zijn ze extra kwetsbaar voor gifstoffen die bedoeld zijn om andere insecten te doden.


Als je bijen hun helende honing afpakt: dan is de vraag: wat geef je hen terug?

Nou in elk geval geen glucose-fructosesiroop dus vol pesticiden (ik hoorde ook van Frits van der Blom dat glucosefructosesiroop vol zit met zware metalen trouwens!).

Maar hoe pak je dat dan aan?

Er moeten betere opties zijn.

 
Maar hoe pak je dat dan aan?

Dat kan maar op 1 manier: minder honing oogsten zodat de bijen meer overhouden voor hun wintervoorraad.

Eventueel kan de geoogste honing aan het eigen bijenvolk teruggevoerd worden wanneer de winter extreem lang duurt.

 
Meer dan 75% van de reguliere honing bevat niet eens honing, aldus dit artikel.

http://truththeory.com/2012/07/30/shock-finding-more-than-75-percent-of-all-honey-sold-in-grocery-stores-contains-no-honey-at-all-by-definition-updated/

 
DenniS,

Bedankt.

Jij bevestigt mijn verhaal wat ik een hele tijd terug al op dit forum schreef over honing.

Triest maar waar tenminste ik neem aan dat het klopt.

Er zijn namelijk meerdere artikelen die dit bevestigen, ook in andere landen.

 
Het verbaast me niet. Als ik zie hoe goedkoop een potje supermarkthoning is... Dat is ver beneden de kostprijs. Dat moet dan wel uit een lage-lonen land komen. En als je daar iets vandaan haalt wil je dus niet ook de daar heersende ziektes importeren dus wordt de boel kapot gesteriliseerd. Beetje 'natuurlijke' smaakstoffen erbij zodat de honing altijd hetzelfde smaakt, anders worden je klanten weer boos. 't Is net als met zoveel andere dingen: als de klant voor het goedkoopste gaat en de fabrikant voor de grootste winst, dan vinden mensen vanzelf een manier om iedereen tevreden te krijgen. Maar vraag je dan niet af wat het met de kwaliteit doet.

Mmmmm, dit heeft aardig wat overeenkomsten met rauwe/gepasteuriseerde melk.

Haal je honing bij een lokale imker, betaal een redelijke prijs en proef de verschillende seizoenen in de honing terug.

 
Hoi Gadsie, er is een verschil tussen kristalliseren en het al dan niet goed blijven van honing. Er zijn egyptische mummies gevonden in honing die nog steeds goed was (het werd dus gebruikt als conserveermiddel van lijken!). Honing vergaat dus niet. Volgens mij is het kristallisatieproces van honing niet tegen te gaan, maar je kunt door een potje honing au bain mairie (potje in heet/warm water zetten) op te warmen de kristallisatie wel ongedaan maken. Of je dat moet willen is misschien een andere zaak: verhitting ontdoet de honing van enzymen en de antibiotische werking die het op onze gezondheid heeft. Kristallisatie maakt de honing verder niets minder waard voor de kwaliteit van de honing.

 
Ik vind het alleen minder likker (misschien smaakt het hetzelfde maar het gaat ook om het mondgevoel ;) )

Ik ben nu bezig met de overige manuka honing met water te mengen en het aan wat bijenbloemen in m'n tuin geven. Wie weet worden de planten er gezonder van en komen er meer bijen op af :)

 
Op dit moment gebruik ik hele goede manuka honing voor mijn gezicht. Dat werkt super goed! Er zit in honing ook waterstofperoxide, mag je daarom wanneer je zwanger bent wel honing hebben? omdat er waterstofperoxide inzit?

 
Ik zou me er niet zo druk om maken. Je moet natuurlijk geen h2o2 kuurtje gaan volgen als je zwanger bent, dan neem je het in geconcentreerde vorm. In honing zit niet zoveel h202, en ik denk ook niet dat je hier hele potten per dag van eet toch? :wink:

In rauwe melk/kefir zit ook h2o2. Verschillende natuurvolkeren die Price bestudeerde deden het super met rauwe melk, ook tijdens de zwangerschap!

 
Nee klopt geen hele potten honing haha. Ik krijg elke dag kefir dus dat zit wel goed!

 
Alles van bijen is gezond: honing, stuifmeelkorrels, propolis, koninginnegelei. Zelfs bijengif. Er zitten tot op heden nog onontdekte substanties in bijenproducten. Aangenomen wordt dat dit Ormus is.

Mike

 
Stuifmeelpollen bevatten:

Vitaminen: Provitamine A, B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (niacine), B6 (pyridoxine), Pantotheenzuur, Biotine, B12(cyanocobalamine), Foliumzuur, Choline, Inositol, C, D, E, K, Rutine.

Mineralen: Calcium, Fosfor, Kalium, Zwavel, Natrium, Chloor, Magnesium, IJzer, Mangaan, Koper, Jodium, Zink, Silicium, Molybdeen, Borium, Titaan.

Overige bestanddelen: Nucleïnezuren, Flavonoïden, Fenolzuren, Tarpenen, Nucleosiden, Auxinen, Fructose, Glucose, Brassins, Gibberellins, Kininen, Vernine, Guanine, Xanthine, Hypoxanthine, Nucleïnen, Aminen, Lecithine, Xanthophyll, Crocetin, Zeaxanthin, Lycopene, Hexodecanal, Alfa-Aminobutinezuur, Monoglyceriden, Diglyceriden, Triglyceriden, Pentosen.

Enzymen en co-enzymen: Amylase, Diastase, Saccharase, Pectase, Fosfatase, Catalase, Diasforase, Cozymase, Cytochrome systems, Lactaatdehydrogenase, Pepsine, Succinyldehydrogenase, 24 oxidoreductasen, 21 transferasen, 33 hydrolasen, 11 lyasen, 5 isomerasen, Trypsine.

Eiwitten/aminozuren: Isoleucine, Leucine, Lysine, Methionine, Fenylaline, Threonine, Tryptofaan, Valine, Histidine, Arginine, Cystine, Tyrosine, Alanine, Asparaginezuur, Glutaminezuur, Hydroxyproline, Proline, Serine.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.379
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan