Hoe zit het met honing?

Turrón (Spanish: [tuˈron]), torró (Catalan: [tuˈro], [toˈro]), torrone (Italian: [torˈrone], Brazilian Portuguese: [toˈʁoni]), turrone (Sardinian: [turˈrone]), torrão (European Portuguese: [tuˈʁɐ̃w]), turon (Tagalog: [tuˈɾon]) or nougat is a confection, typically made of honey, sugar, and egg white, with toasted almonds or other nuts, and usually shaped into either a rectangular tablet or a round cake. It is frequently consumed as a traditional Christmas dessert in Spain as well as countries formerly under the Spanish empire, particularly in Latin America, and Italy.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Turr%C3%B3n

Het tweede ingredient is SUIKER! Eerlijk zoet?

Mike
 
Dat is net zoiets zeggen als: baklava (eveneens gemaakt van honing en noten) is eerlijk zoet. Wel eens baklava geproefd? Mier- en mierzoet, je tanden vallen uit je bek! Het komt op mij over dat je nog steeds zwicht voor zoetigheid.

Mike
 
Nee, ik weet dat. Maar omdat je gisteren berichtte over de chocolade, viel me dat opeens in. Vandaar de vraag.
Baklava heb ik nog nooit gegeten, ken het niet.
Nee, het kwam ook daardoor, dat we op YouTube een videootje bekeken over de Sardijnse keuken en er was daar een feest en daar werd toronne bereid. En zo viel het kwartje.
Ik dacht toen, ik vraag er eens naar. Dus het gaat even niet om mij en mijn houden van zoet, maar algemeen. Ik denk dat het toch wel een eerlijk product is wat door deze mensen af en toe genoten wordt en daarom niet meteen heel ongezond is. Het is een extraatje zo te zeggen.
Ik geloof dat ik met deze mening niet geheel verkeerd zit.
Mocht je er anders over denken, dan lees ik het wel.
 
Die zogenaamde 'gezonde' moderne Italiaanse eetgewoontes zorgen ervoor dat ze de dag beginnen met sterke koffie en zoetigheid als 'ontbijt'. Het lijkt me sterk dat dit een traditionele manier is om de dag te beginnen!

Mike
 
Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Misschien dat de huidige generatie ook niet meer zo oud wordt als de vele 100 jarigen op Sardinië. Want die zijn er wel.
Mij lijkt dat ze nu inderdaad ook aan het 'verloederen' zijn. Wij hier in Nederland etc. zijn allang de tradities kwijt. Wat wel gezegd mag worden, is dat de meeste Sardijnen (ook de mannen) kunnen koken en dat ook dagelijks doen. Waar zie je dat hier? Even snel een pizza in de oven, de dag erna friet halen, weer een dag later Chinees en een andere dag een magnetronmaaltijd. Zo ziet het toch bij velen helaas uit. Dat heb je daar niet.
Maar goed, nu wijk ik af, het ging ja om de toronne. En dat heb je me duidelijk gemaakt.
Dank je.
 
Als ik op vakantie ben in Zuid-Frankrijk, dan koop ik ook die noga. Die is daar ontzettend duur vind ik, maar wel een specialiteit: dat is de turron die ik ken van Catalonie. Hele winkels vol met verschillende smaken noga in Zuid-Frankrijk (Provence bijv.), net zoals bijv. met Italiaans ijs waarvan men ook 100 smaken in 1 winkel tegelijk verkoopt: bijv. meloen, lavendel etc. Ik vind het echt wel veel geld voor een stukje dat je daar neer moet tellen, maar mijn moeder bijv. die doet er een moord voor. Dus voor haar neem ik dan altijd een stukje mee omdat ze het zo ontzettend lekker vindt... De mensen die dat lekker vinden zijn toch niet meer te helpen. Mijn vriend vindt het ook heel lekker. Ik vind die noga gelukkig niet lekker.
 
Ik moet zeggen dat ik het wel leuk vind: die Italiaanse ijswinkels of de Franse noga-winkels met al die verschillende smaken dingen. Zoveel aandacht voor een product. Ik word daar helemaal blij van. Bijv. ook dat programma "Heel Holland Bakt": hoe die mensen in de keuken zitten te zweten voor de meest mooie baksels. Mierezoet natuurlijk. Met een soort weemoed kijk ik ernaar. Zolang het bij kijken blijft... Soms zitten er mensen bij die dan proberen te bakken met zo min mogelijk suiker erin... Een enkeling...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.525
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan