hoe denken jullie over roggenbrood?

zizou789

New member
hoe denken jullie over roggenbrood! mijn gevoel zegt dat hier niet zoveel problemen

mee zijn. ik eet nu af en toe basmati rijst, en zure boskoop appelen,

maar wil dit ook af en toe gaan afwisselen roggenbrood!

zizou789

 
In mijn optiek beter dan volkorenbrood, en onnoemelijk veel beter dan ontbijtkoek.

Dus, wat mij betreft: eet smakelijk!

Wèl besmeren met biologische roomboter, en daarna...leef je uit!

 
Ook in roggebrood zitten gluten toch? In dat geval moet je eerst zeker weten of je niet overgevoelig bent voor gluten. Intoleranties uiten zich op vele manieren.

 
Ik vind dat hele donkerbruine roggebrood ook lekker af en toe, moet je wel zoeken naar eentje waar er geen tarwe aan is toegevoegd. En inderdaad zit er ook gluten in.

 
Binnen de granen die gluten bevatten is rogge naast spelt en wellicht ook andere oergranen de beste keus. Maar zoals ik hier op het forum lees behoren granen niet tot de ideale voeding voor ons.

 
Sinds 2 maanden eet ik nu ook dagelijks roggebrood en zuurdesembrood.... ik ben eindelijk een paar kilo aangekomen, mijn uitslag in me gezicht is compleet verdwenen en ik heb meer kleur in mijn gezicht gekregen.....

Tot nu toe heb ik er best veel baat bij... straks met de lente/zomer zal ik wel weer minderen maar het is echt wel fijn eten tijdens de wintermaanden!

@Cham

Voor mij voegt het wel degelijk iets toe....

 
Ik eet verders geen granen dan alleen roggebrood of zuurdesembrood...

verder eet ik wel wat gluten vrije produkten maar ook niet al te veel... dus om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ik me voel als ik glutenvrij brood zou eten.

Merk wel dat me ontlasting echt helemaal top is geworden... toch apart als er zo slecht wordt gepraat over rogge of zuurdesem, ik ervaar tot nu toe het tegenovergestelde

 
Weston Price beschrijft een Zwitsers volk dat vnl leeft van roggebrood en melkproducten, dus het moet kunnen om daar gezond mee te blijven.

 
@Jenneke

Precies, dat dacht ik dus ook al.... ik merk echt dat ik me nu een stuk lekkerder in me lijf voel sinds ik rogge en zuurdesem eet, misschien heeft mijn lichaam wel genetisch een voorkeur voor dit soort produkten?! :p De ene kan er absoluut niet tegen en de ander gaat er juist goed op. Kijken hoe ik me over een half jaar nog steeds zo voel ;-)

 
Misschien heb je Zwitserse genen, of een Zwitserse darmflora? ;)

Ik helaas niet! Heerlijk, roggebrood, maar dat gaat niet goed in mijn ingewanden.

 
Quote:
En essenenbrood in de variant rogge? Daar zit toch maar een minieme hoeveelheid gluten in?


Klopt, tijdens het kiemen worden gluten en ook fytinezuren afgebroken. Ik ken het essenenbrood alleen in de tarwe en spelt variant, maar Rogge schijnt nog vele malen beter te zijn.

 
In de natuurwinkel hier in de buurt werd het roggekiembrood niet verkocht, volgens de verkoopster was het erg zoet... Toch nog eens bij een andere biologische winkel vragen, ik ben wel benieuwd hoe het smaakt. En ik ben ook wel weer eens toe aan iets broodachtigs.

Hoe snijden jullie het kiembrood eigenlijk? Het wordt bij mij een puinhoop, halverwege zit het mes vastgeplakt en dan breek ik er maar een stuk af. Ik zou er liever boterhammen van snijden, dan kunnen ze in de rooster, lijkt me lekker.

 
@ Caveman86:

Quote:
misschien heeft mijn lichaam wel genetisch een voorkeur voor dit soort produkten?! De ene kan er absoluut niet tegen en de ander gaat er juist goed op. Kijken hoe ik me over een half jaar nog steeds zo voel.


Iedereen natuurlijk de vrijheid te nuttigen wat hij wil, maar dat je het wellicht beter doet op dit soort producten omdat je genetisch een voorkeur zou hebben voor gluten/granen lijkt mij niet logisch. Waarom denk je dat je lichaam hier genetisch enige waarde aan zou hechten?

 
Roggebrood is het enige graanproduct dat ik eet. Eigenlijk puur voor het gemak en de efficiency tijdens werkdagen. Ik ben een tijdje in de weer geweest met kaasomeletten met spek, maar die bewaar ik nu voor de vrijdag t/m zondag. Op m'n werk eet ik zowel voor ontbijt als voor lunch één roggeboterham, van dat vochtige zware roggebrood (zonder tarwe), met héél dik roomboter en een plak kaas van ruim een halve centimeter dik. Mijn collega's liggen nog steeds dubbel als ze mijn "kaas met roggebrood" weer zien :lol:

Maar en óf het werkt!! Ik kan er uuuuuuren op teren. Ik fiets 's ochtends drie kwartier naar mijn werk op een lege maag maar zonder honger, eet na een half uur een broodje, en om 12:00 weer een broodje. Niet dat ik dan al honger heb, maar anders val ik af en dat is niet de bedoeling. Vaak is het pas 19:00 als ik weer drie kwartier naar huis fiets, maar dan heb ik nog geen honger en nog steeds reuze veel energie. Thuis gekomen nog geen honger, maar m'n eten smaakt dan wel, en dan eet ik ook m'n groente en overige vetten (geen koolhydraten).

Hieruit concludeer ik dat m'n bloedsuikergehalte er heel constant onder blijft, ook al is roggebrood een graan, natuurlijk geholpen door veel kaas en boter, terwijl het tevens langdurig energie geeft.

Dus voor mij is roggebrood een superuitvinding! (ben uiteraard niet allergisch voor gluten)

 
@Jeff

Ik zeg niet dat dit zo is... maar het doet me tot nu toe nog niet veel slechts.

Hoewel ik niet helemaal mee kan praten in het geval van Enjoy.

Ik begin op werkdagen meestal de dag met:

1 grote plak zuurdesem en dik belegd met kaas en ham in de oven.

2 eigelen, rauwe melk, levertraan, visolie, kokosvet.

daar leef ik meestal een uur of 4 op en dan neem ik vaak een banaan (for the brains).

dan vaak 2-3 uur later 2 plakken roggebrood met dik plak stuk kaas en 2 dikke plakken leverworst met 2 zacht gekookte eitjes.

3-4 uur later mijn avond eten.

Moet wel zeggen dat ik nu wel iets vaker een 'honger gevoel' krijg als hiervoor maar dat komt natuurlijk omdat ik nu een stuk meer kh naar binnen werk dan voorheen.

Dat is ook wel mijn bedoeling want ik wil naar de 75 kilo toe met 1.87 en ik zit nu rond de 70.

Mijn roggebrood en zuurdesem komen bij een lokale bakker bij ons, niet helemaal biologisch maar wel redelijk goed. T kan niet altijd ideaal.

 
@ Caveman; goed je weer eens te lezen. Slik jij ook nog die ascorbyl palmitate eigenlijk?

@ alle forummers: Ik neem meestal rogge crackers... is dit ook oké? Ze zijn niet bio, maar er is verder helemaal niks aan toegevoegd, alleen een beetje zout. Zit maar iets van 8 gram koolhydraten in per cracker geloof ik, dus volgens Barry Groves mag het wel geloof ik.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan