hoe denken jullie over roggenbrood?

Quote:
dan neem ik vaak een banaan (for the brains)


Een banaan voor de hersenen? De hersenen horen niet op glucose te draaien, maar op ketonen! Al die glucose in de hersenen leidt tot de ziekte van Alzheimer, oftewel: diabetes van de hersenen.

Mike

 
@Mike

Ja ja ja ik weet het mike, suiker is super slecht voor de hersenen.... uhu... sinds ik af en toe een banaan neem dan merk ik gewoon dat mijn hersenen sneller draaien, helderder... jij weet zelf ook dat ik zeer KH arm heb gezeten voor maanden achter elkaar. Maar ik moet zeggen dat die banaan wel erg prettig is op mijn werk voor de hersenen. Zo ervaar ik dit...

1 banaan leidt niet tot Alzheimer mike.... kom op, bewijs mij dat maar is even AUB. Het is de chronische suiker inname dat tot alzheimer leidt... niet de banaan (als ik er nou 4 zou eten op een dag met frisdrank en ander fruit, OK.)

"De hersenen horen niet op glucose te draaien" Dit soort uitspraken mike, vind ik toch een beetje te ver gaan.... hersenen kunnen prima op ketonen draaien, zeker weten en kan zelfs zeer goed werken bij mensen met alzheimer maar als je een gezond persoon bent dan is er niks mis dat je hersenen op glucose draait.

Zelf ben je nu ook bezig met extremisme.... (zie religieuze topic) iets genuanceerder mag t wel.

@Lay

Hey, dankje :) ik ben er nog wel gewoon hoor maar de laatste tijd heb ik wat andere zaken aan mijn hoofd maar ik lees het forum wel hoor :)

En ja ik zit nog steeds aan de Ascorbyl Palmitate, net weer nieuwe bestelt, en ik ben nog steeds niet verkouden geweest, geen keelpijn gehad (ontstoken amandelen), geen ontstoken tandvlees of blaasjes in me mond en ook nog niet ziek geweest. Nog helemaal niks sinds ik deze vitamine c soort slik....

Ik kan niet aantonen dat het aan de vitamine c ligt maar het is wel erg opvallend.

Mijn ouders trouwens ook...

 
Quote:
hersenen kunnen prima op ketonen draaien, zeker weten en kan zelfs zeer goed werken bij mensen met alzheimer maar als je een gezond persoon bent dan is er niks mis dat je hersenen op glucose draait.


Het is NIET gezond voor de hersenen om op glucose te draaien en hetzelfde geldt voor alle andere organen in het lichaam. Het gaat nl. tegen onze evolutionaire achtergond in. En nee, dit is geen extreme positie die ik inneem, dus plaats mij ook niet in dat hokje.

Mike

 
@Mike

Maar om tegelijk maar met alzheimer te strooien wel, mensen die gevoelig voor dit soort berichten zijn gaan meteen denken dat ze met een banaan per dag risico lopen op alzheimer.... dat vind ik best extreem.

Ik snap je punt als al een persoon 200 gram suiker naar binnen werkt...

Ik zit zo te kijken maar een banaan van 100 gram bevat ongeveer 18 gram suiker en de rest is praktisch water.... ik zie even niet in wat hier zo slecht aan is?!

Als het echt niet gezond is... dan zou ik me er ook niet beter door moeten voelen.

Maar euh jij mag denken dat een banaan alzheimer kan veroorzaken (dat zeg je niet letterlijk maar wel indirect natuurlijk). Beetje onnodig vind je zelf ook niet?

 
(Caveman86

Als het echt niet gezond is... dan zou ik me er ook niet beter door moeten voelen.)

Ik vind dat een beetje een rare uitspraak :S

De mensen die s ochtends koffie drinken voelen zich daar ook goed bij

of om 3 uur 'S middags een Snicker of Mars eten omdat ze zich hier goed bij voelen

(verslavende korte-termijnenergie)

Je kan je er beter door voelen Maar is dat gezond ????

NEE

.

 
@robin

ik heb maanden lang zeer kh-arm gegeten en ik voelde me toen ook al goed maar nu ik meer kh neem voel ik me nog beter, ontlasting gaat beter, ik kom eindelijk aan, ik heb meer kleur in me gezicht gekregen.

Vertel mij eens dan wat er precies slecht aan een banaan is.... ik vind dit wel een interessante discussie want jij komt met snicker en mars als vergelijking, vind jij dit nou een eerlijke vergelijking ?

Ik eet nu al bijna 2 jaar WAPF en sinds de laatste 2-3 maanden eet ik weer wat meer koolhydraten.... MAX 200 gram per dag maar ook omdat ik wil aankomen... op WAPF kwam ik maar niet aan.

 
Jij wordt er helderder van omdat je hersenen nog steeds gewend zijn om op glucose te draaien. Net als zoveel mensen denk jij 'een beetje kan geen kwaad', maar als je niet serieus je voedingspatroon omgooit, tellen al die 'beetjes' op tot heel veel! Uiteindelijk maak jij je eigen keuzes, dus ook de keus om mijn woorden te verdraaien.

Mike

 
Ik ben nu toch ook wel eens benieuwd hoe het precies zit met dat fruit.

Waar begin ik aan? :roll: Maar vooruit.....

Dit staat in het cursusboek van Jan Dries:

De mens heeft van nature een drang naar zoet.

Het is een instinctieve drang wat de mens aanzet om naar suikerrijke voedingsmiddelen te grijpen.

Bij gebrek aan suikers wordt vet in suikers omgezet.

Mensen die geen of heel weinig natuurlijke suikers gebruiken, produceren hun eigen suikers uit vet.

Dit is minder gunstig dan rechtstreeks natuurlijke suikers te consumeren.

In de bio energetische voedingsleer hechten we veel waarde aan natuurlijke suikers ( uit fruit, honing, rauwe melk en zuivel). Koolhydraat is voedsel voor de hersencellen, zenuwcellen en rode bloedlichaampjes die uitsluitend van koolhydraat leven en daarom onmisbaar voor een goede fysieke, mentale en emotionele gezondheid.

Een tekort aan glucose in het bloed zorgt voor hypoglycemie en een teveel voor hyperglycemie.

Suiker in zijn natuurlijke vorm, zoals de natuur het ons aanbiedt ( in de vorm van voedingsmiddelen), is onontbeerlijk.

Onze gezondheid en onze weerstand tegen ziekten zijn er afhankelijk van.

En dan vooral de enkelvoudige suikers die slechts uit één molecule of koolhydraateenheid bestaan.

Ze worden zonder vertering direct opgenomen en gebruiken geen energie om te verteren.

Dit zijn voor de mens de meest ideale suikers ( fruit en honing).

Melksuikers zijn dubbele suikers, ze worden tijdens de vertering, in de dunne darm onder invloed van bepaalde enzymen afgebroken tot enkelvoudige suikers.

Dubbele suikers zijn gemakkelijk afbreekbaar en vergen eveneens weinig verteringsenergie.

Zetmeel ( in granen, peulvruchten, aardappel, knolgewassen en wortelgewassen) daarentegen heeft een ingewikkelde structuur en is moeilijk afbreekbaar.

Zetmeel is in feite voor de mens niet geschikt.

De darmflora is niet in staat om grote hoeveelheden achtergebleven zetmeelresten te verteren.

De mens kan alleen enkelvoudige suikers in het bloed opnemen en naar de cellen transporteren.

Hieruit maak ik op dat fruit niet voor niets bestaat maar een echte functie heeft voor de mens.

En Mike, ben niet te streng tegen mij ik ben nl. pas ziek geweest :wink:

 
@Mike,

Hoe kom je er toch bij dat je eigenlijk helemaal op vet zou moeten draaien? Ik zie dat nergens bij Weston Price, het lijkt wel een dogma van jou. Als Caveman meldt dat hij goed draait op meer koolhydraten, dan is daar toch niks mis mee?

Volgens mij kunnen hersenen prima draaien op vet, maar ook op glucose.

Als je kijkt naar wat de volken aten die hij bestudeerde en die heel gezond waren, dan zie je dat ze van alles en nog wat aten. Ja, de Eskimo's draaiden helemaal op vet, maar volgens mij waren dat de enige.

Price is ronduit positief over bv linzen en quinoa - beide koolhydraatbronnen.

 
Een week geleden schreef ik dit nog:

Quote:
Zelfs het boek van Price is niet heilig. Het is m.i. weliswaar de allerbeste voedingsstudie ooit gedaan, maar in de tijd van Price was er nog maar heel weinig bekend over antinutrienten in plantaardige voeding. Ik vermoed dat Price een stuk minder enthousiast was geweest over granen als hij had geweten van gluten en fytinezuur en over nachtschades als hij had geweten van de neurotoxines die daarin zitten. Daarnaast laat ik me zeer beinvloeden door vertolkers van koolhydraatarme voeding als Robert Atkins, Nora Gedgaudas en Barry Groves.


https://www.fatsforum.nl/topic/halal-vlees-ook-goed#post-37744

Mike

 
Dat verandert toch helemaal NIETS aan het feit dat Price volkeren tegenkwam die zeer gezond waren terwijl ze granen aten? Moeten we de Schotten en de Zwitsers dan met terugwerkende kracht ongezond verklaren en ze waarschuwen voor Alzheimer?

Verder hoor ik Price nergens zeggen dat je zoveel mogelijk vet moet eten; hij kwam tot de conclusie dat je VOLDOENDE vetoplosbare vitamines en dus voldoende goede vetten moest eten. Voor het overige kon je van alles eten.

Ik vind Price er heel wat relaxter in staan dan jij, eerlijk gezegd.

 
Deze discussie heb ik hier meerdere malen gevoerd, dus ik kan alleen maar deze post van 6 maanden geleden aanhalen:

Quote:
Als je eet volgens de richtlijnen van de Amerikaanse WAPF boek je al gigantisch veel gezondheidswinst, maar m.i. moeten we een stap verder gaan. De degeneratie die Price voorspelde is m.i. dermate vergevorderd dat je het beter kunt zien als een overvolle emmer die aan het overlopen is. Antinutrienten in plantaardige voeding als fytinezuur, gluten, oxaalzuur, goitrogenen (schildklieronderdrukkers) en neurotoxines moeten m.i. gezien worden als druppels die je toevoegt aan een overstromende emmer.

Weston Price constateerde al degeneratie bij blanke westerlingen in de jaren 1930, maar dit is niets vergeleken bij de mate van degeneratie die anno nu speelt. Het is niet ondenkbaar dat Price anno nu zijn protocol ook had aangepast, op basis van de ernstige degeneratie van de moderne mens en op basis van nieuwe kennis waarover hij destijds niet beschikte (hij had geen weet van de gevaren van fytinezuur en gluten in granen of van neurotoxines in nachtschades).

Vandaar dat we m.i. ook het WAPF-ptotocol kritisch moeten benaderen en hier en daar bijschaven. Misschien jammer dat het daardoor minder makkelijk en overzichtelijk wordt, maar bedenk dat wij als mensheid de grenzen van de natuurwetten te ver hebben opgerekt. Nu dwingt de natuur ons om of aan deze kant van de streep of aan de andere kant te staan. We hebben dit over onszelf afgeroepen, het is oorzaak en gevolg, karma. Niet ik ben stellig, maar als collectief hebben wij deze stelligheid van Moeder Natuur gecreeerd. We leven in een tijd van waarheid en die kent geen veilig middengebied, vol met 'nuances'.


https://www.fatsforum.nl/topic/eet-je-wel/page/3#post-23120

Mike

 
@Jenneke, jij schreef het volgende:
Quote:
Dat verandert toch helemaal NIETS aan het feit dat Price volkeren tegenkwam die zeer gezond waren terwijl ze granen aten?


Een paar maanden geleden, toen ik het boek van Voeding en fysieke degeneratie aan het lezen was, heb ik deze vraag in een topic gesteld:

Quote:
Regelmatig lees ik een hoofdstuk uit het boek van Weston Price. Momenteel ben ik bij Hoofdstuk 9 over de geisoleerde en gemoderniseerde Afrikaanse stammen. Op bladzijde 127 staan 2 foto's van de Pygmeeen. Deze stam heeft een excellent gebit en zij bezitten veel kennis van voedsel. Wat mij opvalt op die foto's zijn de kinderen. Veel kinderen hebben harde dikke buiken, wat ik toch wat vreemd vindt.

Ik was altijd in de veronderstelling dat zulke buiken staat voor kwalitatieve honger.

Of zit hier een andere logica achter??


Op mijn vraag kwamen 2 antwoorden

van Dennis:
Quote:
Oja, het antwoord op die vraag wilde ik nog posten. Ik kwam het tegen in het document van "De primitieve mens en zijn voedsel", blz 42 in het hoofdstuk over de volkeren van Afrika: Deze misvormingen van de buik kwam alleen bij die bepaalde stammen in bepaalde seizoenen voor, als deze groepen bijna geheel op graan moesten leven


en van Corneliaz:

Quote:
Google afbeeldingen op hongeroedeem of kwashiorkor, geen misvorming van de buik maar vochtophoping in de buikholte en andere weefsels als gevolg van te weinig/geen eiwitten in het eten, dus inderdaad als deze groepen bijna geheel op graan moesten leven.


Volgens mij blijkt hieruit dat graan inderdaad niet zo gezond is.

 
Negen maanden geleden heb ik mt jou ook al eens deze discussie gehad, Jenneke. Toen heb ik o.a. het volgende geschreven:

Quote:
Wat uit het boek van Price ook blijkt is dat hij de Aboriginals en Maori als de krachtigste en gezondste volkeren beschouwde. Price bekeek niet alleen de gebits- en kaakstructuur, maar ook de schedels van hun voorvaderen en vergeleek deze met de schedels van gemoderniseerde Aboriginals en Moari's. Hij is niet de enige die dit gedaan heeft. Uit alle studies blijkt dat toen de mens, waar dan ook ter wereld, granen ging eten hij kleiner werd, de schedels dunner en kleiner en...(tromroffel)...er trad voor het eerst caries op. Op volle granen, biologisch geteeld! Ook waren er ineens ziektes als artritis, diabetes en andere door koolhydraten veroorzaakte ziektepatronen.

Price zag dat er weliswaar verschillende gradaties waren van gezondheid bij de natuurvolkeren die hij bestudeerde, maar dat er in ieder geval een soort basisniveau van gezondheid bij alle volkeren aanwezig was. De uitschieters naar boven waren jager-verzamelaars, nomadische veehouders en kustbewoners. De uitschieters naar beneden waren landbouwers (graneneters) en vegetariers.

Price was pragmatisch en ging, eenmaal terug in Amerika, de bevolking niet omturnen tot jager-verzamelaar, maar ging juist uit van wat er in zijn cultuur gangbaar was als voedsel, nl. granen en zuivel en (toen nog wel) orgaanvlees. Het basisniveau van gezondheid van de natuurvolkeren was met dergelijke voedingsmiddelen te behalen en dus zette Price hier op in, zodat de ommeslag qua voedingspatroon niet al te drastisch was. Sterker nog, men kon hetzelfde eten, maar door simpelweg bewerkte voeding te vervangen door onbewerkte voeding werd er binnen korte tijd aanzienlijke gezondheidswinst behaald. Wil je echter tot de positieve uitschieters behoren, dan ga je nog een stap verder en eet je wel zoveel mogelijk als een (moderne) jager-verzamelaar. De vraag is dus: hoe gezond wil je worden?

Bedenk ook dat men nog niet half zo ver gedegeneerd was als nu. Toen bestond er nog geen adhd, autisme en rare neurologische ziektes als bijv. ALS. Dit is wat ik bedoel: het is 5 voor 12. Price waarschuwde voor de vergaande degeneratie die we nu hebben bereikt. Als de degeneratie ver gaat moeten wij ook ver gaan om weer te kunnen helen. Daarin past m.i. geen graanrijk (en dus zetmeelrijk) voedingspatroon.


https://www.fatsforum.nl/topic/hoe-...n-gezondere-pizzas-te-maken/page/2#post-16341

Mike

 
Food en Mood,

Ik weet dat je veel respect hebt voor die Jan Dries, maar ik vind hem een dwaas. Zijn onzinverhalen hebben geen enkele basis in onze evolutionaire geschiedenis. Waar moesten wij 2 miljoen jaar lang al die zoetigheid dan vandaan halen in een poolklimaat?

Ik heb al vaker geschreven: als besjes plukken zo belangrijk was voor de oermens, dan zou hij toch wel besjesplukkende mensen op de muren van grotten hebben getekend? Ik zie ze alleen maar met speren achter grote prooidieren aan rennen.

Ook dit is een duidelijk bewijs dat we zijn geevolueerd op dierlijke vetten en eiwitten en daarmee op ketonen hebben gedraaid en niet op glucose. Wie dit negeert, doet dit op eigen risico!

Mike

 
Fruit is een stimulans voor de voortplaning, maar zelfs zonder fruit gebeurt dit nog

ik denk zelfs dat agresiefietijd en Sexverslaving,Verstoringen in de hormoonhuishouding mede komen door een te hoog koolhydraten gebruik en fruit fructose, suiker

MAAR VOORAL DOOR FRUIT

Als je gewoon je verstand gebruikt en terug gaat in de tijd dan weet je dat de oermens

in principe iedere dag vlees Dierlijke vetten kon eten want dat liep altijd rond

maar fruit was maar een bepaalde periode beschikbaar in het jaar en in sommigen gebieden kwam fruit niet eens voor DIT MOET JE NOGMAALS AAN HET DENKEN ZETTEN

alles heeft een reden in het leven niks is toeval

als fruit zo gezond was voor de mens dan had de natuur er wel voor gezorgd dat er elke dag fruit groeide

Geloof mij fruit is een drugs PUREN STEROIDE ik heb zelf vroeger ontzettend veel fruit gegeten ik voelde me toen vaker opgefokt, Renden de 100meter in 10 Sec. maar mijn lichaam betaalde daar later de prijs voor ik voetbalde 6keer in de week speelde op een Hoog Niveau

at nooit veel vet of vlees en op mijn 18 begonnen de problemen FADPADS onder mijn hiel die stuk gingen blessure waardoor ik nu nooit meer kan voetballen volgens de artsen

daar geloof ik niet in ben nu een half jaar aan de WAPF en boek vooruitgang

Geloof mij fruit is killing

ik heb spelling dyslexie

schrik niet van mijn spelling,zinsopbouw

 
Fruitsmoothies hebben mij problemen bezorgd met mijn gebit en mijn alvleesklier. Zie mijn posts hierover:

https://www.fatsforum.nl/topic/sinusitus#post-35537

https://www.fatsforum.nl/topic/prikkeldraadnieren#post-25182

https://www.fatsforum.nl/topic/leverreiniging-vertaling-6/page/17#post-21160

https://www.fatsforum.nl/topic/natriumbicarbonaat/page/5#post-35501

Ook heb ik in 2008 opgezwollen enkels gehad, waardoor ik uiteindelijk zelfs steeds moeilijker normaal kon lopen! Nee, fruit is hartsikke gezond! Kijk ook naar wat Price over fruit heeft geschreven:

Quote:
Er bestaat een misvatting over de voedingswaarde van fruit. Uiteraard zijn vruchten prima als aanvullende voeding, maar de meeste vruchten bevatten zeer weinig mineralen. Je zou bijvoorbeeld ruim 18 kilogram appels per dag of zo’n 13 kilogram sinaasappels moeten eten om aan je twee gram fosfor te komen. Wanneer deze vruchten worden gezoet in de vorm van jam of gelei, zou je zelfs 16 kilogram sinaasappelmarmelade per dag moeten eten, goed voor 33.000 calorieën.


En dan is er nog deze briljante post van Richard Nikolay:

http://freetheanimal.com/2011/04/nutrition-density-challenge-fruit-vs-beef-liver.html

Die Jan Dries kan me nog meer vertellen! :roll:

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan