hoe denken jullie over roggenbrood?

Ik doe wel nog blauwe bessen, frambozen, kiwi, zure appel ( zuur fruit dus) in mijn super vette ochtendsmoothie.

Niet meer dan 2 à 3 stukjes zuur fruit per dag. Dat mag toch hoop ik geen probleem zijn.

Omdat hier op het forum ook steeds wordt verwezen naar Mike's smoothie en daar staat dat zuur fruit wel mag.

Ik merk aan mezelf als ik het fruit helemaal weg laat mijn zoetbehoefte groter is.

Ik heb mijn zus ( met Huntington Disease) nu van haar mokken koffie en brood in de ochtend af door Mike's smoothie inderdaad wel met zuur fruit erdoor ze vindt het heerlijk en mist de koffie niet.

Is toch een veel beter alternatief hoop ik?

 
Even een vraag over de smoothie

Er staat 1 eetlepel kaneel,is dit bedoeld voor 1 persoon?

En hoeveel betalen jullie voor kaneel?

 
@Mike,

Ik heb Price' verhaal over de Afrikaanse stammen nog eens doorgelezen. Globaal genomen aten de stammen met de minste cariës de meeste melkproducten of vis, maar van alle stammen meldde hij dat de 'dental arches' prima waren, ook als ze (wat) granen aten.

Het was niet zo'n zwart-wit verhaal als jij doet voorkomen.

Er ging pas iets echt goed mis als ze overstapten op Westers voedsel.

En wat de Pygmeeën betreft: als ze een deel van het jaar alleen granen aten, aten ze blijkbaar de rest van het jaar gezonder, want ook van deze stam was het gebit best goed.

En alleen leven op granen is natuurlijk niet hetzelfde als veel vis/melkproducten eten en af en toe een roggeboterham!

Ze aten trouwens ook veel zoete aardappelen en bananen. Zo slecht zullen die dus ook weer niet zijn.

Kortom: ik mis de nuance in je verhaal. Ik ben het met je eens dat je goed moet opletten voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen uit dierlijke producten, en dat een vegetarisch/veganistisch dieet absoluut niet gezond is, maar er is m.i. wat meer ruimte dan jij doet voorkomen.

 
We gaan hier niet uitkomen, Jenneke, want we blijven deze discussie om de zoveel maanden herhalen. Ik kan alleen maar verwijzen naar eerdere posts. Ik denk nl. dat jij nuance mist. We kunnen nl. onszelf als moderne, gedegenereerde mensen niet meer vergelijken met de robuuste natuurvolkeren die Price bestudeerde. M.a.w. we zijn dermate verzwakt dat we niet meer tegen een stootje kunnen, zoals deze volkeren.

Als je heel veel goeds eet, kun je met hier en daar wat slechts ook wegkomen. We hoeven daarvoor niet eens naar natuurvolkeren te kijken, maar simpelweg naar het Nederlandse eetpatroon van voor de oorlog. Men at toen ook het nodige zetmeel in de vorm van bijv. brood en aardappelen. Door de hoge inname van orgaanvlees, vis, rauwe melk, etc. hadden deze mensen echter supersterke bijnieren. Vandaag de dag zijn we een schaduw van wat onze vooroorlogse generaties waren. Een goed voorbeeld is het feit dat vooroorlogse moeders met gemak 10 kinderen of meer konden baren. Los van de bewuste keuze die naoorlogse moeders hebben gemaakt om minder kinderen te baren, zijn ze hier simpelweg fysiek niet meer toe in staat!

We moeten dus nu veel meer oppassen met antinutrienten in plantaardige voeding en onze koolhydraatconsumptie veel beter in de gaten houden. Op jou komt dit over een ongenuanceerde boodschap, maar jij mist de nuance dat de mensen die Price onderzocht bij lange na niet meer vergelijkbaar zijn met de moderne, westerse mens. Wanneer ga je dit eens een keer inzien?

Mike

 
Quote:
Even een vraag over de smoothie

Er staat 1 eetlepel kaneel,is dit bedoeld voor 1 persoon?

En hoeveel betalen jullie voor kaneel?



Dat gaat op gevoel, ik doe een eetlepel in de smoothie voor ons tweetjes.

Je kunt de kaneel kopen bij de care in Hoorn, redelijke prijs.

Ik neem gewoon een glazen pot mee, weet hoe zwaar die 'leeg' is en laat die vullen.

Lia

 
Mike ergens in een van je posts schrijf je dat je een periode lang op vele fruitsmoothies per dag leefde. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoeveel stukken fruit at je dan op een dag?

 
Mijn fruitsmoothie bestond uit 2 grote appels en vaak ook citrusvruchten (citroen, sinaasappel, mandarijn). Ik nam 1 smoothie per dag, dus niet vele per dag. Het was echter te veel. Zie ook de topic over de fruitarier Steve Jobs die is overleden aan alvleesklierkanker.

Mike

 
''We moeten dus nu veel meer oppassen met antinutrienten in plantaardige voeding en onze koolhydraatconsumptie veel beter in de gaten houden. Op jou komt dit over een ongenuanceerde boodschap, maar jij mist de nuance dat de mensen die Price onderzocht bij lange na niet meer vergelijkbaar zijn met de moderne, westerse mens. Wanneer ga je dit eens een keer inzien''

mooi geschreven mike! ik sluit me hier helemaal bij aan!

 
Onderstaand stukje deed me denken aan jullie discussie. Eerder in dit artikel werd al gemeld dat de hersenen er 3-4 weken langer over doen om over te schakelen op vet als brandstof.

The brain’s glucose requirements

In a non-ketotic state, the brain utilizes roughly 100 grams of glucose per day. This means that any diet which contains less than 100 grams of carbohydrate per day will induce ketosis, the depth of which will depend on how many carbohydrates are consumed (i.e. less carbohydrates will mean deeper ketosis). During the initial stages of ketosis, any carbohydrate intake below 100 grams will induce ketosis. As the brain adapts to using ketones for fuel and the body’s glucose requirements decrease, less carbohydrate must be consumed if ketosis is to be maintained.


 
Ik zou graag meer over ketosis willen lezen. Ik eet zo min mogelijk koolhydraten en ik verlang eigenlijk helemaal niet meer naar suikers. Ik eet overigens wel roggenbrood maar ik heb geen idee hoeveel je hier van mag eten om in ketose te blijven.

 
Het is precies wat in de post van Tizz te lezen valt:

Onder de 100 gram kh per dag zit je in principe in ketose (behalve als je veel stress in je lijf hebt, want dan gaat het lichaam eiwitten omzetten in glucose). Hoe minder kh je dan gedurende de dag consumeert, hoe dieper je in ketose zit. Ik merk dit al geruime tijd: hoe minder kh ik eet, hoe beter ik me voel! Aangezien lactose en galactose in volwaardige zuivel de beste bronnen van kh zijn, zijn dit doorgaans ook de enige kh die ik gedurende de dag tot me neem, uitzonderingen daargelaten.

Mike

 
Dank voor je antwoord Mike. Wordt gewaardeerd.

Is er iemand die een boek of site hierover kan aanraden? Ik heb van iemand begrepen dat je lichaam in ketose naast vet ook spieren en weefsel gaat verbranden waarbij je lichaam zo geprogrammeerd is dat het eerst de slechte weefsels/spieren op maakt. Als dit waar is dan kan je op deze manier ook nog eens je lichaam enigszins 'verjongen'. Ik kan me ook voorstellen dat je hierdoor wellicht zelfs krachtigere spieren kunt ontwikkelen zonder er als een bodybuilder uit te gaan zien want dat is het laatste dat ik zou willen.

Ik ben in ieder geval ook dit draadje aan het lezen:

https://www.fatsforum.nl/topic/ketose-sport

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.103
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan